Ik spreek nu dus louter op basis van mijn eigen verzekeringsmaatschappij (RVS).
Voor mijn totale inboedel staat GEEN vast prijs voor. In geval van calmiteiten (totaalbrand) krijgt iedereen namelijk te maken met Stichting Solvage. Deze stichting bepaald i.s.m. de gedupeerde de hoogte van het schadebedrag. Een voordeel voor jezelf hiervan is dat je niet onderverzekerd kunt zijn. Een voordeel voor de verzekeringsmaatschappij is dat iemand niet teveel kan claimen. Zoals b.v. een inboedelverzekering afsluiten t.w.v. 150.000 euro terwijl er maar voor 50.000 euro instaat. Je oververzekeren heeft dus totaal geen nut. Kost je alleen extra premie.
Voor mijn audiovisuele- en computerapparatuur én voor mijn verzameling is echter een aparte clausule opgenomen. Vergeet niet dat b.v. voor computerapparatuur een afschrijftermijn geldt van 5 jaar. Is je PC-gebeuren dus 5 jaar of ouder vang je niets voor dit spul.!!!
Anders is het voor mijn verzamelaarsclausule. Die is geindexeerd, maar laat ik ook 2-jaarlijks in waarde herzien.
Nadeel van deze verzamelaarsclausule is dat alleen vergoed wordt bij totaalverlies. Dus niet als ik een model uit mijn handen laat vallen of een kast van de muur afkomt. Daar staat wel tegenover dat ik voor nog geen 100,00 euro per jaar mijn modelautos verzekerd heb. En aangezien mijn totale collectie (dus ook mijn NIET DD-ers) gewaardeerd is op 30.000 euro kun je hier geen risico voor lopen. Let wél,...hier zit een marge (toekomstige aankopen) van twee jaar in verwerkt. De wérkelijke waarde ligt op dit moment dus lager.
Wederom kom ik terug op de afspraken. Laat alles letterlijk ZWART OP WIT zetten !!!!. én je goed voorlichten over alle haken en ogen.....
Ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe Victor dit geregeld heeft met zijn magazijnvoorraad modelauto's