verzekering ?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Re: verzekering ?

Bericht door Matt Modelautos »

Het is en blijft een onoverzichtig wereldje dat verzekeren.
Ik spreek nu dus louter op basis van mijn eigen verzekeringsmaatschappij (RVS).
Voor mijn totale inboedel staat GEEN vast prijs voor. In geval van calmiteiten (totaalbrand) krijgt iedereen namelijk te maken met Stichting Solvage. Deze stichting bepaald i.s.m. de gedupeerde de hoogte van het schadebedrag. Een voordeel voor jezelf hiervan is dat je niet onderverzekerd kunt zijn. Een voordeel voor de verzekeringsmaatschappij is dat iemand niet teveel kan claimen. Zoals b.v. een inboedelverzekering afsluiten t.w.v. 150.000 euro terwijl er maar voor 50.000 euro instaat. Je oververzekeren heeft dus totaal geen nut. Kost je alleen extra premie.

Voor mijn audiovisuele- en computerapparatuur én voor mijn verzameling is echter een aparte clausule opgenomen. Vergeet niet dat b.v. voor computerapparatuur een afschrijftermijn geldt van 5 jaar. Is je PC-gebeuren dus 5 jaar of ouder vang je niets voor dit spul.!!!
Anders is het voor mijn verzamelaarsclausule. Die is geindexeerd, maar laat ik ook 2-jaarlijks in waarde herzien.
Nadeel van deze verzamelaarsclausule is dat alleen vergoed wordt bij totaalverlies. Dus niet als ik een model uit mijn handen laat vallen of een kast van de muur afkomt. Daar staat wel tegenover dat ik voor nog geen 100,00 euro per jaar mijn modelautos verzekerd heb. En aangezien mijn totale collectie (dus ook mijn NIET DD-ers) gewaardeerd is op 30.000 euro kun je hier geen risico voor lopen. Let wél,...hier zit een marge (toekomstige aankopen) van twee jaar in verwerkt. De wérkelijke waarde ligt op dit moment dus lager.

Wederom kom ik terug op de afspraken. Laat alles letterlijk ZWART OP WIT zetten !!!!. én je goed voorlichten over alle haken en ogen.....

Ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe Victor dit geregeld heeft met zijn magazijnvoorraad modelauto's :mrgreen:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Markopolo
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Matt Modelautos schreef:En aangezien mijn totale collectie (dus ook mijn NIET DD-ers) gewaardeerd is op 30.000 euro kun je hier geen risico voor lopen. Let wél,...hier zit een marge (toekomstige aankopen) van twee jaar in verwerkt. De wérkelijke waarde ligt op dit moment dus lager.
Maar hoe laat je dit dan waarderen :?: En handbouw modelletjes zijn al helemaal moeilijk te bepalen qua waarde.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Markopolo schreef:
Matt Modelautos schreef:En aangezien mijn totale collectie (dus ook mijn NIET DD-ers) gewaardeerd is op 30.000 euro kun je hier geen risico voor lopen. Let wél,...hier zit een marge (toekomstige aankopen) van twee jaar in verwerkt. De wérkelijke waarde ligt op dit moment dus lager.
Maar hoe laat je dit dan waarderen :?: En handbouw modelletjes zijn al helemaal moeilijk te bepalen qua waarde.
Het gaat zich niet specifiek om bepaalde modellen. Ik heb er modellen van 25,00 euro bij, maar ook van meer dan 150,00 euro. De verzekeringsmaatschappij gaat uit van een gemiddelde prijs. En aangezien ik een flink aantal handbouwen erbij heb zitten is deze prijs vastgesteld op 50,00 euro per stuk. Deze prijs is gebaseerd op alle bonnen en verdere overzichten wat ik altijd netjes vanaf het begin heb bijgehouden. Verder was dit ook acceptabel (en redelijk) voor de verzekeringsmaatschappij en mezelf natuurlijk.
Deze gemiddelde prijs heb ik ook op papier laten zetten.
Je moet dus uitéindelijk niet uitgaan van "dit model kost zoveel en dat kost zoveel" Dit heb je alleen nodig om een totaalbedrag te bepalen en dan tot een gemiddelde te komen.

In principe heb ik geprobeerd om alles zoveel mogelijk dicht te spijkeren. Alleen hoop ik niet dat het OOIT nodig is om te kijken of het gelukt is. Want ik ben ervan overtuigd dat als het ooit mocht gebeuren ik toch de moed niet meer op kan brengen om dit weer bij elkaar te krijgen. Dan is het wat mij betreft écht "einde oefening".
Carpe Diem

Markopolo
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Dat is dus dezelfde manier als dat ik ook heb gedaan bij mijn verzekeringsmaatschappij. :)
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Markopolo schreef:Dat is dus dezelfde manier als dat ik ook heb gedaan bij mijn verzekeringsmaatschappij. :)
En nu maar hopen dat we het goed gedaan hebben. :mrgreen:

Maar zonder gekheid, ik heb toch het gevoel dat vele verzamelaars onder ons minder serieus te werk gaan en denken "dat overkomt mij niet". Ik zou zeggen, "trek eens een paar uurtjes uit om alles na te rekenen". Vertrouw je het niet, neem dan kontakt op met je verzekeraar en laat je niet afschepen. Bekijk ook eens de website van Stichting Solvage.
http://www.stichtingsalvage.nl/ (voor Nederlandse verzamelars in ieder geval). En kijk eens verder dan je neus lang is.

Een gewaarschuwd mens telt tenslotte voor twee.....
Carpe Diem

jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

MMMhh we hebben al is een topic over dit onderwerp gehad. :cool:

Zelf ben ik ook op zoek naar een alles dekkende verzekering en lijk eindelijk één gevonden te hebben, maar helaas wil de verzekeringsagent mij niet de maatschappij noemen (wat te snappen is).

Een simpele inboedelverzekering dekt zeker niet alles.
- Alleen bij brand, water/stormschade of diefstal.
- Je collectie wordt alleen op aanschafwaarde verzerkert. Eventuele waarde vermeerdering door marktwerking wordt niet zo maar geaccepteerd, laat staan vergoed!
In een kostbaarhedenverzekering zijn je modellen ook gedekt als je ze per ongeluk zelf laat vallen.... of ze met zn allen je vitrine uit komen rijden.
Kun je bij de meeste verzekeraars vergeten. EEn modelautocollectie valt daar NIET onder te brengen.

Het punt wat je aansnijt is overigens een heel heikel probleem wat moeilijk te verzekeren is. Het beruchte schapdragertje van de bovenste schap dat los raakt is hier al is de brute werkelijkheid geworden
Je kunt proberen om het onder het kopje "onheil van buiten af"te laten vallen.
Verder laat ik mijn adviseur 2-jaarlijks langskomen om alles nog eens door te nemen en ook mijn collectie weer te tonen.
Een ander heel groot probleem is onder verzekrering. Is een periode om te 2 jaar niet te groot?

Verzekeraars vinden onderverzekering heel leuk en jij als gedupeerde wordt dan nog is flink uitgekleed. Ik heb het al is eerder geschreven; als een collectie hebt een waarde vertegenwoordigd van € 10.000,00 maar je hebt die nog op de polis staan voor € 5.000,00 op het moment dat je tent affikt, dan heb je een heeeeeeel groot probleem. Je rekent dan op € 5.000,00 maar helaas voor jou denkt de verzekering daar heel anders over. Omdat je 50% onderverzekerd bent krijg je ook maar 50% van je poliswaarde uitbetaald= € 2.500,00
klinkt onwerkelijk , maar is wel een feit!
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

jonnoT schreef:Een ander heel groot probleem is onder verzekrering. Is een periode om te 2 jaar niet te groot?

Verzekeraars vinden onderverzekering heel leuk en jij als gedupeerde wordt dan nog is flink uitgekleed. Ik heb het al is eerder geschreven; als een collectie hebt een waarde vertegenwoordigd van € 10.000,00 maar je hebt die nog op de polis staan voor € 5.000,00 op het moment dat je tent affikt, dan heb je een heeeeeeel groot probleem. Je rekent dan op € 5.000,00 maar helaas voor jou denkt de verzekering daar heel anders over. Omdat je 50% onderverzekerd bent krijg je ook maar 50% van je poliswaarde uitbetaald= € 2.500,00
klinkt onwerkelijk , maar is wel een feit!
Dit klopt als een bus John. Je gaat dan uiteindelijk voor 75% het schip in. Maar twee jaar is niet te lang. Daar is namelijk rekening mee gehouden. Er is een schatting gemaakt van het gemiddelde aankoopbedrag per jaar en dat bedrag maal 2 bij de werkelijke waarde opgeteld. Ik ben nu dus feitelijk 2 jaar oververzekerd.......alléén om een situatie zoals jij hierboven omschrijft te vermijden.
(zie quote)
Matt Modelautos schreef:Let wél,...hier zit een marge (toekomstige aankopen) van twee jaar in verwerkt. De wérkelijke waarde ligt op dit moment dus lager.
Carpe Diem

dannyl

Bericht door dannyl »

Ik ben maar eens even bij mijn verzekerings agent gaan informeren voor hoeveel de verzameling verzekerd was. Nu bleek dat het maar 10% van de totale inboedel is. Ik heb maar gelijk een aanvraag gedaan voor een extra polis waarin je kunt aangeven voor hoeveel je de verzameling wil verzekeren. Bij de aanvraag moest zoveel mogelijk info over de waarde, dus ik heb maar gelijk een dvd gebrand met alle foto`s en een excel bestand met de beschrijvingen , artikel nummers en betaalde bedragen. Achter de beschrijving vermeld wat de huidige vervangwaarde is. Een ut 993 turbo heb ik bv gekocht voor 50,- gulden destijds , moet je eens kijken wat ze nu waard zijn.
Ik ben benieuwd wat de premie gaat worden.
nothing beats the sound of a flat six....

1:18 modellen te koop
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

dannyl schreef: Achter de beschrijving vermeld wat de huidige vervangwaarde is. Een ut 993 turbo heb ik bv gekocht voor 50,- gulden destijds , moet je eens kijken wat ze nu waard zijn.
Ik ben benieuwd wat de premie gaat worden.
Deze meeste verzekeringsmaatschappijen zullen alleen nieuwwaarde of toenmalige aankoopprijs uitkeren en hebben geen boodschap aan of een model in waarde gestegen is of niet :cool:
SportTAZZIE

Bericht door SportTAZZIE »

Dus als je een model hebt gekocht voor 20 euro en hij zou nou meer als 100 euro waard zijn, ik zeg maar wat, dan zou dat dus niks uitmaken voor de verzekering en krijg je dus alleen maar die 20 euro vergoed.

Ik heb nu ook al 73 modelauto's woon nog thuis maar ik zit daar ook wel mee heb er niet heel dure modellen bij zitten maar gemiddeld toch wel 15 tot 20 euro. Dus dat is al gauw 1000 euro. Maar als ik dus op mezelf ga wonen moet ik dit wel goed uit laten zoeken. En ik las ook iets over een iemand die voor mij de prijs gaat bepalen. Moet ik die dan zelf opbellen om die prijs te laten bepalen of stuurt de verzekering die vent.

Groeten Michel
Johan Snijders

Bericht door Johan Snijders »

Dat is per verzekering verschillend. Bij sommige kun je in overleg met je tussen persoon een lijst maken met de waarde per model.

Dus het loont de mooite om verschillende verzekeringsmaatschappijen met elkaar te vergelijken.
Plaats reactie