Tja, wat is duur. Vraag en aanbod bepalen wat kan en wat niet kan. Is het aanbod duur en de vraag te gering, dan is ook de investering te hoog en stopt dit vanzelf. Zijn er verzamelaars die het er voor over hebben dan komen er meer. Zolang het maar loont voor de producent zullen dit soort modellen gemaakt worden.
Heb je het er niet voor over dan behoor je blijkbaar niet tot de doelgroep. Heeft niemand het er voor over dan zal men toch gaan nadenken bij de producenten.
De een vindt 35 euro veel geld, de ander ligt niet wakker van 100 euro voor een model. Ik verzamel zelf grove en eenvoudige modellen waar veel (te veel) geld voor gevraagd wordt, ook de nieuwe modellen uit al lang betaalde matrijzen, maar met ouderwets en kostbaar handwerk. Ik vind ze leuk en klaag niet, al vind ik het soms best een hoop geld. Een ander zal nooit begrijpen dat je genoegen kunt nemen met minder dan AutoArt kwaliteit voor dit geld. En die AutoArt modellen vind ik prachtig, maar die koop ik niet. Voor mij missen ze de charme die mijn modellen wel hebben. Ook al sta ik soms versteld van de geweldige (en zeer aantrekkelijke) detaillering. En dat kost geld. Ieder z'n smaak.
Koen