Discussie-topic over de nieuwe regels

Heb je een mooie foto gemaakt van een modelauto uit je eigen verzameling? Plaats hem hier!
Uiteraard kun je hier ook al je vragen en tips kwijt over het fotograferen van modelauto's.
In het kort: hoe, waar en waarmee worden jou foto's gemaakt.
rsh_scuderia
Moderator
Schaal: 1:18

Re: Discussie-topic over de nieuwe regels

Bericht door rsh_scuderia »

Als over the top digitale flatscreens Inzoom fotograaf mis ik nog een wedstrijdje met de volgende thema's;

Automotive helden ( Fabrikant/bedenker/coureur)
Formule 1 wagens
Klassieke Formule 1 wagens
Deur aan deur (vat die maar breed op)
Zomertijd/Wintertijd
Interieur
Japans is wat de klok slaat
Bull vs Horse of Horse vs Horse ( lees Lambo tegen Ferrai of Porsche of Porsche tegen Ferrari)
Lucht
Schemer
Tjoening
De eeuwige klassieker
Powersprint

Bericht door Powersprint »

1:18 24/7 schreef:Welke achtergronden er zijn zou wat mij betreft gestuurd moeten worden door de maker van de wedstrijd en later beloond door de stemmers. Persoonlijk zie ik liever een studio foto dan een achtertuin... Van sommige leden ken ik de tuin ondertussen uit mn hoofd... :mrgreen:
Dat sturen door de maker van de wedstrijd ben ik inderdaad helemaal mee eens. Maar ik denk dat de stemmers dit toch anders zien. Kijk bijvoorbeeld naar het thema "achtergrond". Een mooie kans om een foto te maken met een mooie achtergrond, maar nog wint er iemand met een zwarte achtergrond. De foto was zeker erg gaaf, maar het thema "achtergrond" kwam bij mij niet voldoende over. Dus dat belonen door de stemmers werkt ook niet altijd even goed :)
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Silverarrow
Schaal: 1:43

Bericht door Silverarrow »

Als ik 't goed begrijp is het enige wat er gaat veranderen dat het forumbestuur nu gaat bepalen wat voor een onderwerpen er voor de wedstrijden gekozen worden (met of zonder hulp van de leden)?

Ik zie niet echt in hoe dit de diversiteit gaat bevorderen als er wordt medegedeeld dat er 4 jaarlijks terugkerende vaste onderwerpen zijn of hoe je hiermee iemand dwingt/aanspoort om orginelere foto's te maken (lees andere achtergrond dan tuin/volledig wit).

Aan de andere kant geeft dit wel meer mensen de kans om een onderwerp op te geven waar ze meer mee kunnen/interessanter vinden, in mijn ogen een groot voordeel en iets waardoor meer mensen er lol in zouden kunnen hebben :thump_up: .

Als we diversiteit en originaliteit willen bevorderen dan zullen we zelf wat kritischer moeten zijn en niet alleen op foto's met witte of zwarte achtergrond moeten kiezen. Als mensen wedstrijd na wedstrijd winnen door telkens hetzelfde trucje te doen wordt 't inderdaad erg saai...
Afbeelding
Marc540i

Bericht door Marc540i »

Ik ga wel van maand tot maand bekijken wat het thema en de eisen zijn,

en dan beslis ik dan wel of ik mee doe ja of nee.

Het is toch immers geen verplichting, vind je het thema niks of staan de eisen je niet aan

dan doe je toch gewoon een maand niet mee, is toch ook geen probleem.

En heb je geen modellen wat bij het thema passen, dan kun je gewoon een maand niet mee doen,

Dat is dan gewoon jammer. En dan maakt het helemaal niks uit of de laatste winnaar of het bestuur

het thema bepaald, als je geen passende modellen hebt houd het gewoon op. Volgende maand beter.

Grtz Marc.
BMW = FREUDE AM SAMMELN !!!!! // HELP !! Ik heb bijna geen plaats meer !
Modellenteller, (1:18) BMW . . . . . 391 BMW (1:12) . . 3X
Modellenteller, (1:18) Overige . . . 142
TOTAAL aantal Modellen 1:18 . . . . 533
Jolly Club

Bericht door Jolly Club »

rsh_scuderia schreef:Als over the top digitale flatscreens Inzoom fotograaf mis ik nog een wedstrijdje met de volgende thema's;

Automotive helden ( Fabrikant/bedenker/coureur)
Formule 1 wagens
Klassieke Formule 1 wagens
Deur aan deur (vat die maar breed op)
Zomertijd/Wintertijd
Interieur
Japans is wat de klok slaat
Bull vs Horse of Horse vs Horse ( lees Lambo tegen Ferrai of Porsche of Porsche tegen Ferrari)
Lucht
Schemer
Tjoening
De eeuwige klassieker
Ik mis LAT-VA-LAAAAA tegen een witte achtergrond in dit rijtje ! :foto:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
MB 500 Sec Ronnie
Schaal: 1:6

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Nu wordt het voor mij toch ook eens tijd om mijn mening te weerleggen.

Het fototopic, is überhaupt een leuk intiatief voor alle deelnemmers (ik heb zelf nog niet gewonnen) maar daar gaat het bij mij niet om, meedoen is al leuk zat. :)

Ikzelf maak graag gebruik van de witte achtergronden (al vinden niet alle forumleden dit mooi, maar ja smaken verschillen, ook al zijn niet alle foto's even scherp, het zij zo, wederom een kwestie van smaak).

Maar dat er nu mensen van het forum gaan bepalen, wat het onderwerp gaat worden in 4 te beslissen competities, (zelf sturen deze bestuursleden zelden tot geen inzending in, of zijn er mensen die een foto verkiezen zonder een eigen inbreng in dit fototopic (vind ik zelf een beetje hypocriet)).
Tja waarom zal ik dan nog gaan stemmen op de door andere gemaakte foto's, die hun uiterste best doen voor de lol en plezier.

Ik breng al enige tijd geen stem uit, omdat ik zie, dat er met regelmaat diverse kanditaten zijn, waarbij het zeer wenselijk is, dat deze inzenders toch "moeten" gaan winnen. Voor iedereen die aan deze foto happenig meedoet respect hoor, totaal geen jalouzie hier hoor. Het is en blijft een spelletje. En zo zou het eigenlijk ook moeten blijven.

In de hele wereld zijn er al te veel dictators, en ik spreek uit persoonlijk ervaring. Mochten de bestuursleden en andere belanghebbende partispanten, het nodig vinden om ons als forumleden de les te lezen, doe dat elders (op het werk of thuis ofzo), tenzij je van diverse forumleden afscheid wenst te nemen :?:

De machtsbeluste bestuurders van dit forum, denk er eens over na, we leven in een demoncratie :!: :!:
Is dit jullie te veel, ga eens op reis naar: Cuba, Venezuela, Noord-Korea, Somalië, Kongo, Dubai of één van de andere 35 dictatuurs op onze aardbol. Praat met de bevolking, als je dat durft, en oordeel later.

Voor degenen die zich voelen aangesprokken:Het zij zo! Steek mijn mening in je broekzak!, voor alle andere deelnemers aan het fototopic, doe wat je wil doen en met veel plezier.

Al met al wordt dit een oefenloze discusie, waarbij de jongen/meisje met de kleinste slurf, zijn gram probeert te halen.

:idea: Het zou misschien veel leuker zijn, als er enkel forumleden (bestuursleden ingesloten) stemmen, die daat werkelijk ook een foto hebben ingezonden, en het mooiste zou zijn een continueering van de volgende foto.
Als iemand een bepaalde winnende foto heeft gemaakt, dan heeft deze foto direct een link met de opdracht van de volgende maand heeft. :idea:

Oja zonder forumleden, geen forum :idea:

Bestuursleden van dit forum, sterkte met jullie 'belangrijke' beslissingen.

Ron :thump_up:
Laatst gewijzigd door MB 500 Sec Ronnie op di 26 mei 2009 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
jochen

Bericht door jochen »

...dan moet iedereen een gelijkwaardige fototoestel hebben, de ene heeft een 3.2mp(kodak die beperkte instellingen bied) de andere 7mp(meerdere instellingen bied) en nog een andere 10mp(profensioneel toestel)? ik weet het wel op mp mag je je niet fixeren....

wie kan er deze persoon nadoen:
Afbeelding

volgens mij een KRAK!! niemand kan daar tegen op.... :cool:
i bought a 1:1 hobby car, Alfa Romeo 147 GTA!
Jolly Club

Bericht door Jolly Club »

dan moet iedereen een gelijkwaardige fototoestel hebben
Die zijn bij de volgende meeting af te halen bij de bestuurstafel :thump_up:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Ricardo
Moderator
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Toch een paar dingen waar ik me persoonlijk niet in kan vinden:
MB 500 Sec Ronnie schreef:Maar dat er nu mensen van het forum gaan bepalen, wat het onderwerp gaat worden in 4 te beslissen competities, (zelf sturen deze bestuursleden zelden tot geen inzending in, of zijn er mensen die een foto verkiezen zonder een eigen inbreng in dit fototopic (vind ik zelf een beetje hypocriet)).
Tja waarom zal ik dan nog gaan stemmen op de door andere gemaakte foto's, die hun uiterste best doen voor de lol en plezier.
:think: Waarom zouden mensen die geen foto hebben gemaakt niet mogen stemmen :?: Het lijkt mij persoonlijk erg leuk dat ook de gewone leden (die bijvoorbeeld geen tijd, zoals ik, toch een mening geven)
MB 500 Sec Ronnie schreef: :idea: Het zou misschien veel leuker zijn, als er enkel forum leden (bestuur uitgesloten) stemmen, die daat werkelijk ook een foto hebben ingezonden, en het mooiste zou zijn een continueering van de volgende foto.
Als iemand een bepaalde winnende foto heeft gemaakt, dan heeft deze foto direct een link met de opdracht van de volgende maand. :idea:
Zo gaat het op dit moment. Zeker voor de "amateur" fotograaf onmogelijk om te winnen (als voorbeeld zie de post van Jochen) en kunnen dus waarschijnlijk nooit hun "fotoidee" kwijt.

Misschien dat we het nog iets anders zouden kunnen aanpakken:

Een paar vaste thema's. (komen elk jaar terug) Mogelijk de 4 zoals nu aangegeven is. Daarnaast misschien een soort ideeënbus (topic) opzetten met ideeën voor de thema's van de overige maanden en deze dmv. een stemming van de forumleden. De ideeën die de meeste stemmen krijgen verdelen over de 8 maanden en voilá :thump_up:
jochen

Bericht door jochen »

rest my case

waarom geen 2 categorieeën(foto wedstrijden?) amateurs... :mrgreen: en gevorderden...

trouwens Impression gebruikt een NIKON D50
Laatst gewijzigd door jochen op di 26 mei 2009 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
i bought a 1:1 hobby car, Alfa Romeo 147 GTA!
Montezemolo
Contacteer:

Bericht door Montezemolo »

Ik wil hier graag even op reageren.

Wij als bestuur hebben besloten om een aantal thema's in te brengen in deze wedstrijd omdat we dat ook leuk vinden voor de jaarlijkse kalender die we uitbrengen (die overigens niet aan te slepen is ieder jaar. NOT) de prijs voor het winnen van de wedstrijd is een eervolle plaats op deze kalender.

Ook is gebleken dat het verzinnen van een nieuw origineel onderwerp steeds moeilijker word en dat terwijl er uit vorige thema's hele mooie creatie's zijn gekomen.

Ik kan niet begrijpen dat er nu zo'n punt van word gemaakt en gesproken word over een dictatuur !! op deze wijze mag iedereen voor een aantal maanden suggesties doen, waar weer een keuze uit gemaakt word en er ook meerdere mensen een kans maken (wanneer is er een onderwerp speciaal op de F1 gericht bijvoorbeeld) ??

Ik heb trouwens nog nooit aan een wedstrijd mee gedaan waar ik zelf de spelregels mocht bepalen !

Ik betreur het commentaar van diverse leden, en voel mij zelfs beledigd dat wij als bestuursleden worden vergeleken met dictators, er word maar naar het bestuur geslagen dat er activiteiten moeten komen en dergelijke, maar als die er dan komen staan wij vaak te kakken !!!

Tevens heb ik foto's voorbij zien komen die gemaakt zijn met een weggooi-camera die beter gelukt zijn dan die met dure toestellen in onervaren handen !!

En dat is mijn mening.

Montezemolo :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
1:18 24/7

Bericht door 1:18 24/7 »

Ricardo schreef: :think: Waarom zouden mensen die geen foto hebben gemaakt niet mogen stemmen :?: Het lijkt mij persoonlijk erg leuk dat ook de gewone leden (die bijvoorbeeld geen tijd, zoals ik, toch een mening geven)
Dubbel en dwars eensch! Anders wordt het zo ons kent ons. Hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Ricardo schreef: Zo gaat het op dit moment. Zeker voor de "amateur" fotograaf onmogelijk om te winnen (als voorbeeld zie de post van Jochen) en kunnen dus waarschijnlijk nooit hun "fotoidee" kwijt.
Voor zover ik het kan zien winnen er geregeld amateurs hoor... Heb het geloof ik al eerder aangehaald, maar volgens mij is een wedstrijd een uitstekend initiatief om mensen kritisch naar zichzelf te laten kijken en dingen te leren en te verbeteren. Daar zijn ook genoeg mogelijkheden voor in de diverse topics... Een mooie foto is niet afhankelijk van de apparatuur. En een vermeend gebrek aan talent kan gecompenseerd worden met extra inspanning.
Ricardo schreef: Misschien dat we het nog iets anders zouden kunnen aanpakken:

Een paar vaste thema's. (komen elk jaar terug) Mogelijk de 4 zoals nu aangegeven is. Daarnaast misschien een soort ideeënbus (topic) opzetten met ideeën voor de thema's van de overige maanden en deze dmv. een stemming van de forumleden. De ideeën die de meeste stemmen krijgen verdelen over de 8 maanden en voilá :thump_up:
Niet eens een slechte opzet, maar if it ain't broke, don't fix it! En volgens mij is het niet kapot. Begrijp daarom deze knuppel in het kippetjeshok van Markopolo ook niet zo goed...
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
1:18 24/7

Bericht door 1:18 24/7 »

Voor de verwarring nog maar een suggestie voor een kleine verandering aan de nieuwe opzet:

1. Hou de boel grotendeels zoals het nu is. (winnaar bepaalt het nieuwe thema)
2. Spreek een aantal vastigheden af, zoals LeMans in Juni en Kerst in December. (ging volgens mij al vanzelf zo...)
3. Maak een topic met een lijst met suggesties voor thema's van eenieder die een serieus idee heeft.
4. Modjes kunnen de organisator aanspreken als die met een thema komt dat al heel vaak is geweest of wel heel erg lijkt op een vorig thema.

Op deze manier houden we het lekker bottom up (niet dictatoriaal :mrgreen: ) en simpel.
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Silverarrow

Mensen ik snap de ophef niet helemaal, d'r wordt van een mug een olifant gemaakt. Het enige waar het om draait is dat de onderwerpen van de volgende wedstrijden niet door één winnaar worden bepaald maar door het forumbestuur (en voor zover ik begrijp) alle leden. Ik snap niet precies wat hier mis mee is? Democratischer dan dat kan het niet, zo krijgt iedereen de kans om een onderwerp op te geven.
Afbeelding
Silverarrow

1:18 24/7 schreef:4. Modjes kunnen de organisator aanspreken als die met een thema komt dat al heel vaak is geweest of wel heel erg lijkt op een vorig thema
Dat gaat niet werken, want wat als de organisator daar drie keer sch**t aan heeft? Dan forceren de modjes een ander keuze voor 't onderwerp? :eh:
Afbeelding
Plaats reactie