Het idee was al een hele tijd terug geboren.
Ik wilde graag een F16 om mee te kunnen fotograferen. Nu wist ik dat ze niet goedkoop zijn en je neemt een risico omdat ze meestal vanuit de USA komen, wat betekent kans op import heffingen. Dat risico wilde ik niet en de aankoop was uitgesteld.
Een tijdje terug zag ik er eentje in Duitsland te koop staan en na lang wikken en wegen hem aangeschaft. Het vliegtuig is van het bedrijf BBI, dat het merk Ultimate Soldier heeft. Onder die naam maken ze allemaal militaire dingen van plastic in 1:18 en dit vliegtuig komt daarbij als een soort bouwpakket. Je moet nog alle vleugelstukken en de assecoires in elkaar zetten, wat je pakweg een halfuurtje kost als je het voor het eerst doet. Geen probleem dus en best simpel.
Het vervelendste zijn de kleine stickertjes voor op het onderstel. De stickertjes zijn van metaal met een plastic laagje en blijven slecht in een ronde vorm zitten. Kortom ze raakten naar verloop van tijd aan één kant los en secondelijm hielp ook al niet, het krijgt geen grip op het metaal van de stikcer. Dit verhaal kostte me tijdens het in elkaar zetten de meeste tijd, dus mocht ik ooit nog een vliegtuig aanschaffen laat ik die stickertjes lekker voor wat ze zijn. Een oplossing heb ik namelijk nog niet kunnen bedenken.
Gelukkig heb ik wel een oplossing kunnen bedenken om hem kwijt te kunnen. Het terug in de doos stoppen is sowieso een drama en keek er niet naar uit om dat te moeten doen. Dit kost je waarschijnlijk meer dan de tijd die het bouwen kost, wegens de kartonnen malletjes en houdertjes om alles in de doos kwijt te kunnen....
Zo'n groot ding aan je plafond, het is best indrukwekkend:
Nu vond ik persoonlijk dat mijn rode LFA erg goed past bij deze F16, waarin het rood weer terugkomt. Deze heb ik dan ook mee naar buiten genomen voor een shoot. Een lastige zaak met zo'n groot object, zie maar eens een grote onder- en achtergrond te vinden....
Gelukkig hebben wij een skatepipe in de buurt, waar het met een beetje passen en meten nog wel wat wordt.
Ben benieuwd naar jullie reacties
--- Lexus LFA & US Airforce F-16 ---