Het is wel allemaal leuk en aardig wat jullie alemaal schrijven en suggestie's die jullie vermelden, maar daar gaat het allemaal niet om.
Ik heb gewoon 17 Euro teveel verzendkosten betaald en dat heb ik de verkoper op een normale en nette manier duidelijk gemaakt. Ik heb kontakt gehad met de verkoper voordat de veiling afliep met wat de verzendkosten zijn en hij mailde mij, dat deze 25 Euro zijn naar Nederland. En of dit nou te veel is of niet, daar gaat het niet om. Ik ben hier mee akkoord gegaan dat hij het pakket verstuurd voor 25 Euro en geen cent meer of minder. En of DPD of DHL of GSL of.... bezorgd doet er ook niet toe. Maar als hij dan na mijn betaling het pakket dan verstuurd voor 8,20 Euro , heb ik vooraf 17 Euro teveel betaald waar de verkoper geen recht op heeft. En zoiets kun je vooraf echt niet als koper voorkomen.
Nogmaals: Als hij ook 25 Euro voor de verzendkosten betaald had, dan was er niets aan de hand geweest en was alles korrekt verlopen. Of als hij mij de teveel betaalde 17 Euro terug gestort had, was alles ook in orde geweest.
Hij geeft zelfs toe achteraf, dat ik 17 Euro teveel betaald heb, maar laat daarna niets meer van zich horen. Dus ik voel mij opgelicht. Die 17 Euro redden mij werkelijk niet, maar het gaat om het princiepe.
Matt Modelautos schreef:
Dus als het om een grotere schaal gaat (1:18 of groter) is het wel degelijk opletten geblazen EN afspraken maken met de verkoper over de vezendkosten en verzendmethode. (Koerier). Zo voorkom je gebakkelei achteraf.
Hoezo opletten geblazen. Ik heb toch duidelijk te kennen gegeven, dat ik akkoord ga met het versturen van het pakket voor 25 Euro. En als hij het dan achteraf toch verstuurd voor 8,20 Euro en niet aan het bedrag van 25 Euro die ik vooraf heb betaald, dan verlang ik toch het verschil terug. Hij houdt zich toch niet aan de afspraak , omdat hij het niet aan 25 Euro verstuurd. En welke koerier er gebruikt wordt voor transport van het pakket doet er helemaal niet aan toe. En nogmaals (voor de zoveelste keer) als hij mij het verschil terug gestort had, dan was er niets aan de hand geweest en was alles eerlijk verlopen. Nu heeft hij mij besodemieterd (= dialect

). Hoe wil ik vooraf dan voorkomen aan het gebakkelei achteraf zoals je het zelf omschrijft ?
Matt Modelautos schreef:
In jouw geval heb je i.d.d. 17,00 euro teveel betaald,.......maar je had het kunnen voorkomen. Je zegd namelijk in jouw bericht dat het zou kunnen indien het door DHL zou zijn verstuurd,......
"ZOU ZIJN VERSTUURD". Je hebt dus geen navraag gedaan, maar bent er automatisch vanuit gegaan.
Ik neem dan ook aan dat je dit geen tweede keer meer gebeurd.

.
Ha, eindelijk dat er iemand toegeeft, dat ik teveel betaald heb. Maar hoe ik het had kunnen verkomen is alleen maar als ... en als.... en daar gaat het ook allemaal niet om.
Als koper informeer je gewoon naar de verzendkosten en dan heb ik wel degelijk navraag gedaan. Wie het verstuurd doet er helemaal niet aan toe. Ik wil het gewoon voor 25 Euro (opgegeven verzendkosten van verkoper) bezorgd krijgen. Al bezorgd de koningin het pakket. Maar blijkt achteraf, dat er maar voor 8,20 het pakket verstuurd is geworden, dan verlang ik het teveel betaalde verschil terug en is er verder niets aan de hand.
En of mij dat geen tweede keer gebeurd, daar kom ik nooit achter. Het is puur toeval, dat ik weet, dat je via het pakketnummer bij DPD alles kunt navragen en dat ik zodoende achter de verzendkosten ben gekomen. Had hij het met een andere koerier verstuurd, dan had ik het nooit kunnen achterhalen. En uit ervaring weet ik, dat DPD een van de goedkoopste is en daarom uit nieuwschierigheid navraag heb gedaan.
Misschien is dit zonder mijn weet wel vaker gebeurd en misschien wel bij iedereen op dit forum, die iets in het buitenland koopt, maar nooit achter komt, dat er teveel porto vooraf is worden betaald.
Matt Modelautos schreef:
Mensen maken nu eenmaal fouten, maar met een fatsoenlijke omgangsvorm met elkaar is er veel te bereiken.
Klopt Matt, ben ik volkomen met je eens. Ik heb mijn best gedaan. Ik heb heel fatsoenlijk en netjes mails gestuurd met de vermelding, dat ik teveel verzendkosten betaald heb en ook precies omschreven hoe ik hier achter ben gekomen. Hij geeft het ook nog netjes toe, maar hij wil het verschil alleen terug betalen als ik vooraf een positieven feedback uitbreng.
Maar het teveel betaalde verschil is hij al achter gekomen, toen hij het pakket afleverde voor verzending. Dus het zou netter zijn geweest, dat hij mij voor geweest was, dat ik teveel betaald had, maar verzweeg dit gewoon. Ik twijfel zelfs, dat hij het vooraf al geweten had toen ik naar de verzendkosten informeerde, maar er nooit bij heeft stil gestaan, dat ik de mogelijkheid had om navraag te doen, omdat het
toevallig met DPD verstuurd werd. Dus ik voel mij genaaid.
Ik geef pas een feedback als de gehele veiling afgerond is en dat is als ik het restant terug gekregen had. Zo werkt dat nu eenmaal bij een veiling. Ook heb ik hem netjes gemaild en dat ik hem beloofd heb, dat ik positief zou feedbacken als hij het verschil terug betaald heeft.
Al met al heb je gelijk, dat mensen fouten maken en deze onderling netjes kunnen oplossen tot tevredenheid beider zijden, maar ik heb mijn twijfels of de verkoper een fout heeft gemaakt of dat hij het bewust heeft gedaan.
.