In een verzameling van Franse auto's die hun oorsprong hebben in de jaren '50, mag de Renault Dauphine natuurlijk niet ontbreken.
Een model dat de 4CV afloste in 1956 en het tot 1967 zou volhouden. Een stukje groter dan zijn voorganger, maar de basis bleef hetzelfde.
Achterin zorgde een motortje van 845 cc, dat garant stond voor 32 pk, voor de voortstuwing en zorgde voor een top van 112 kilometers in het uur.
De Gordini, de sportieve variant, zorgde met 40 pk voor een duizelingwekkende top van 125 kilometers in het hetzelfde uur.
Een vriendelijk ogend autootje, waarvan er meer dan 2 miljoen gebouwd zijn.
Vandaag arriveerde een 18 keer verkleinde versie door Norev in mijn collectie. Erg geslaagd in een roodbruine kleur, die veel minder oranje toont dan ik op eerdere foto's vermoedde. Ik had ook wat lichte twijfels over de whitewall banden, maar ook die blijken veel mooier te staan dan ik verwachtte.
Leuke details als het omklapbare nummerbord vóór met daarachter het reservewiel. Een vroege vorm van airbag zullen we maar zeggen.
Voor het boek dat een leuke inspiratiebron is voor mijn verzamelthema:
Een ander concept: motor vóór of achter (links Simca Aronde P60)
Norev heeft me weten te overtuigen. Gelukkig weet ik ze voor rond de 35 euro te bemachtigen. De winkelprijs van rond de 50 euro is echt te veel.