Geen Muscle Car-collectie zonder 'n Shelby! De bolides van de bekendste & meest charismatische ex-kippenfokker
aller tijden, vormen een begrip in de Muscle Car-wereld. Een Shelby mocht dus niet ontbreken in m'n verzameling.
De Mustangs uit '65 & '66 kunnen mij tot op heden nog steeds niet bekoren, de Cobra's uit '67 & '68 echter

...
Daarom stel ik jullie graag mijn mooiste Cobra voor (een wagen die ook in m'n persoonlijke top-5, waarover ik het
in mijn vorige update al had, terug te vinden is). Het gaat om de zilvergrijze G.T. 350 uit 1967 (Lane Exact Detail,
1 of 996). Alvast een voorsmaakje. Let vooral op die heerlijke lijnen.
Omdat de Ford Mustang (in tegenstelling tot z'n concurrent, de Corvette) niet op de raceomlopen heerste, vroeg
bedenker Lee Iacocca aan de Texaanse tuner Carroll Shelby om de Mustang om te toveren in een rasechte sport-
wagen, om de gevreesde Corvettes te verslaan. Het model uit '67 kwam wel aardig in de buurt van 'n sportwagen,
maar bleek (hoewel uitermate succesvol) toch nog te "braaf".
Carroll Shelby bouwde in de Mustangs dezelfde opgevoerde 7 liter-motor in, waarmee hij ook z'n Cobra's voorzag.
In 1965 & 1966 sprak men nog van Shelby Mustangs. Toen Ford in 1967 de naam Cobra kon kopen, verschenen de
Shelby's als Shelby Cobra in de showroom, en werden ze als dusdanig door Ford gepromoot & geadverteerd.
Voor het model van '67 viel de keuze van Shelby op de Mustang Fastback 2+2 met V8-motor. De carrosserie werd
daarbij aangepast, om de functionele luchtschoepen & de van glasvezel gemaakte motorkap te kunnen monteren.
Beide ingrepen waren bedoeld om het gewicht v/d wagen naar beneden te halen, om de prestaties te verbeteren.
Het succes liet niet lang op zich wachten; in 1967 werden er 1175 auto's van de G.T. 350 geproduceerd & verkocht
(tegenover 2048 exemplaren van de G.T. 500).
De wagen was uitgerust met een ijzeren (niet aluminium) 289 C.I. "Small Block" V8-motor, goed voor zo'n 306 pk.
Een acceleratie van 0 naar 100 in 7 seconden & een topsnelheid van 140 mph, lijkt vandaag niet al te snel, maar
was in die tijd best indrukwekkend te noemen.
Het interieur is een combinatie van sportiviteit & luxe. Eigen aan deze Shelby is de kolossale "roll bar" (waaraan
de veiligheidsgordels bevestigd waren), de uitgebreide instrumentatie, de stoelen van de traditionele Mustang,
en het mahoniehouten stuur (met stuurbekrachtiging, toen een verplichte optie!).

M'n excuses voor de mindere kwaliteit van deze laatste foto

.
De opvallendste eigenschap aan de voorkant van de wagen, waren de verstralers in het midden van de grille, en
de chromen bumper daaronder.
De achterkant kenmerkte zich door de eveneens chromen bumper & uitlaten, de spoiler, en de heerlijke lange
horizontale achterlichten.
De wagen was voorzien van 15" aluminium 10-spaaks velgen. De onderste zijdelingse luchtinlaten dienden om de
remmen te koelen.
De wagen oogt ook 'n pak agressiever in vergelijking met z'n voorgangers.

Angry Cobra
Ik rond af met 'n leuk weetje. Het gerucht gaat dat de naam '350' het geschatte aantal passen geweest zou zijn
tussen Carroll Shelby's bureau en werkplaats.
Nog een allerlaatste foto, met op de achtergrond z'n opvolger uit 1968. Hopelijk kunnen jullie de wagen net zo
waarderen als dat ik doe. Alle research omtrent dit model, heb ik met alle plezier gedaan.
Exact Detail heeft ook 'n versie uitgebracht in het klassieke Shelby-kleurenschema, nl. het traditionele wit met
de blauwe strepen. Van dit schaalmodel zijn er 1500 st. gebouwd. Dat model zoek ik nog.
Grtz