Sven's collectie presents : 1964-2014, 50 years of Hemi

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Svenson1983
Schaal: 1:18

Re: Sven's collectie : 1971 Dodge "Coke-bottle" Charger

Bericht door Svenson1983 »

Na al dat Chevrolet-geweld, vind ik het de tijd voor eens wat ander geweld, uit de Dodge-stal deze keer.
Ik stel jullie bij deze de "Hemi orange" 1971 Dodge Charger R/T 426 Hemi voor (ERTL Authentics).

Afbeelding

Dit is een model uit de 3de generatie (1971 t/m 1974). De Road/Track-variant was enkel in 1971 beschikbaar.
De wagen was uitgerust met een 426 C.I. Street Hemi V8-motor, goed voor 425 pk. Het was helaas het laatste
jaar dat deze Hemi-motor beschikbaar was, omwille van strengere voorschriften op het gebied van emissie. Er
zijn (in 1971) ook maar 85 Chargers gebouwd met dit Hemi-pakket.
Afbeelding

De wagen onderging een grondige metamorfose, in vergelijking met z'n succesvolle voorganger. Het opvallendste
uiterlijke kenmerk was de "afgeronde" carrosserievorm, met een semifastback achterruitovergang naar de koffer.
Het zonnedak was een optie.
Afbeelding

Het model had een nieuwe grille, opgesplitst in 2 helften, en omgeven door een chromen bumper. De "verborgen"
koplampen waren een optie, en dus niet langer standaard.
Afbeelding
Afbeelding

Ook de kenmerkende achterlichten waren volledig met chroom omrand. De integrale achterspoiler was eveneens
een optie.
Afbeelding

De "Ramcharger" motorkap was voorzien van een beweegbare, vacuümbediende "hood scoop" (die reeds eerder
gebruikt was bij de Coronet), geplaatst boven het luchtfilter.
Afbeelding

De wagen was uitgerust met de zogenaamde "Rallye wheels", die naar mijn mening erg goed passen bij dit model.
Afbeelding

Publiciteit verzekerd, daar dit model ook hoge ogen gooide in het toenmalige NASCAR-kampioenschap.
Afbeelding
Afbeelding

Let bij het interieur vooral op de "pistol grip" versnellingspook van Hurst :cool:. Een geweldige vondst.
Afbeelding

Nog enkele kiekjes als afsluiter. Volgende keer stel ik een model uit de 2de generatie (1968 t/m 1970) voor.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij de volgende update combineer ik m'n passie voor Muscle Cars en film. Tot kijk :cool:.
Mr. Dj M.

Bericht door Mr. Dj M. »

Mooie beschrijving weer Sven :thump_up:
Leuk om zo'n lekker aangeklede uitvoering te zien!
Ferrarifan
Contacteer:

Bericht door Ferrarifan »

Lekker schaalmodel, met name de voorzijde :thump_up:
Svenson1983

Mr. Dj M. schreef:Mooie beschrijving weer Sven :thump_up:
Leuk om zo'n lekker aangeklede uitvoering te zien!
Ferrarifan schreef:Lekker schaalmodel, met name de voorzijde :thump_up:
Bedankt voor de "lekkere" reacties, jongens :P.
OTF'er

Re: Sven's collectie : 1971 Dodge "Coke bottle" Charger

Bericht door OTF'er »

De 70's waren inderdaad geen goed tijdperk voor de Muscle Car-liefhebber met al die verstikkende emissie-eisen.
Een knap model, deze Charger met veel mooi details :thump_up:
Afbeelding
Svenson1983

Re: Sven's collectie : 1971 Dodge "Coke bottle" Charger

Met de volgende update kan ik 2 passies combineren, nl. Muscle Cars enerzijds, en film anderzijds.

De film in kwestie is Two-Lane Blacktop (Monte Hellman, 1971), de wagen de "Orbit orange" 1970 Pontiac GTO Judge (ACME, 1 of 996).
Two-Lane Blacktop hoort in een rijtje van tal van autofilms die ons in de jaren '70 overspoelden, zoals The Seven-Ups (met Jaws-acteur
Roy "Martin Brody" Scheider), Grand Theft Auto, Vanishing Point, Gone in 60 Seconds, Cannonball! (met David Carradine), en natuurlijk
ook Smokey and the Bandit. We focussen ons echter op de eerstgenoemde prent.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onder de kap bromde een 400 C.I. V8 Ram Air motor, die in iets meer dan 6 seconden van 0 naar 100 km/u ging.
De schuimkraag op het luchtfilter sluit trouwens direct aan op de scoops in de motorkap.
Afbeelding

Deze Judge mengde zich relatief laat in het Muscle Car tijdperk. Met het aan ervaring rijke verleden van de GTO (het model van 1966
was daarin het succesvolst) kon hij echter volop z'n voordeel doen. Zo stond deze wagen in 1970 op de 3de plaats van best verkochte
Muscle Cars, na de Chevy Chevelle SS396/454 & de Plymouth "meep meep" Road Runner.
Afbeelding

Kenmerkend zijn de functionele schoepen op de motorkap. De nummerplaat is authentiek aan de film, evenals het zwarte interieur.
Afbeelding
Afbeelding

De achterspoiler is eigen aan het Judge-optiepakket.
Afbeelding

U vraagt zicht af waar de naam "Judge" vandaan komt? Die was gebaseerd op 'Here Comes the Judge', een uitspraak gebruikt
in de televisieshow Rowan & Martin's Laugh-In TV. Pontiac wilde in eerste instantie een "gewone" GTO maken om te kunnen
wedijveren met zijn concurrenten, maar gaandeweg kwam het inzicht er een speciale bolide van te maken. De Judge was
geboren. De driekleurige, zijdelingse "eyebrow" strepen op de wielkasten horen eveneens bij het Judge-pakket.
Afbeelding

Nog enkele foto's om deze update af te ronden. Als ik 'n top-5 moet maken van m'n persoonlijke favorieten, staat deze er alvast
met stip in. Ik blijf het een prachtauto vinden. Ook de Keystone-wielen maken het geweldig af!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot de volgende update :zwaai:
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op vr 12 aug 2016 16:05, 2 keer totaal gewijzigd.
schuifelhoofd
Contacteer:

Re: Sven's collectie : 1970 Pontiac GTO (Here Comes the) Jud

Bericht door schuifelhoofd »

Je teksten zijn altijd weer de moeite om te lezen Sven!

Zelf heb ik de '68 in wit, en de '69 Judge in Carousel rood van Ertl, maar de '70 modellen van GMP steken er wel eventjes flink bovenuit.

Afbeelding
Mr. Dj M.

Bericht door Mr. Dj M. »

Yellow bird? :D :thump_up: :cool:
Ja mooie film wagen!
Svenson1983

schuifelhoofd schreef:Je teksten zijn altijd weer de moeite om te lezen Sven!
Dankjewel, Sven :thump_up:. Altijd leuk om horen.
Svenson1983

Re: Sven's collectie : 1970 Pontiac GTO (Here Comes the) Judge

Geen Muscle Car-collectie zonder 'n Shelby! De bolides van de bekendste & meest charismatische ex-kippenfokker
aller tijden, vormen een begrip in de Muscle Car-wereld. Een Shelby mocht dus niet ontbreken in m'n verzameling.
De Mustangs uit '65 & '66 kunnen mij tot op heden nog steeds niet bekoren, de Cobra's uit '67 & '68 echter :drool:...
Daarom stel ik jullie graag mijn mooiste Cobra voor (een wagen die ook in m'n persoonlijke top-5, waarover ik het
in mijn vorige update al had, terug te vinden is). Het gaat om de zilvergrijze G.T. 350 uit 1967 (Lane Exact Detail,
1 of 996). Alvast een voorsmaakje. Let vooral op die heerlijke lijnen.
Afbeelding

Omdat de Ford Mustang (in tegenstelling tot z'n concurrent, de Corvette) niet op de raceomlopen heerste, vroeg
bedenker Lee Iacocca aan de Texaanse tuner Carroll Shelby om de Mustang om te toveren in een rasechte sport-
wagen, om de gevreesde Corvettes te verslaan. Het model uit '67 kwam wel aardig in de buurt van 'n sportwagen,
maar bleek (hoewel uitermate succesvol) toch nog te "braaf".
Carroll Shelby bouwde in de Mustangs dezelfde opgevoerde 7 liter-motor in, waarmee hij ook z'n Cobra's voorzag.
In 1965 & 1966 sprak men nog van Shelby Mustangs. Toen Ford in 1967 de naam Cobra kon kopen, verschenen de
Shelby's als Shelby Cobra in de showroom, en werden ze als dusdanig door Ford gepromoot & geadverteerd.
Afbeelding
Afbeelding

Voor het model van '67 viel de keuze van Shelby op de Mustang Fastback 2+2 met V8-motor. De carrosserie werd
daarbij aangepast, om de functionele luchtschoepen & de van glasvezel gemaakte motorkap te kunnen monteren.
Beide ingrepen waren bedoeld om het gewicht v/d wagen naar beneden te halen, om de prestaties te verbeteren.
Het succes liet niet lang op zich wachten; in 1967 werden er 1175 auto's van de G.T. 350 geproduceerd & verkocht
(tegenover 2048 exemplaren van de G.T. 500).
Afbeelding
Afbeelding

De wagen was uitgerust met een ijzeren (niet aluminium) 289 C.I. "Small Block" V8-motor, goed voor zo'n 306 pk.
Een acceleratie van 0 naar 100 in 7 seconden & een topsnelheid van 140 mph, lijkt vandaag niet al te snel, maar
was in die tijd best indrukwekkend te noemen.
Afbeelding

Het interieur is een combinatie van sportiviteit & luxe. Eigen aan deze Shelby is de kolossale "roll bar" (waaraan
de veiligheidsgordels bevestigd waren), de uitgebreide instrumentatie, de stoelen van de traditionele Mustang,
en het mahoniehouten stuur (met stuurbekrachtiging, toen een verplichte optie!).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
M'n excuses voor de mindere kwaliteit van deze laatste foto :(.

De opvallendste eigenschap aan de voorkant van de wagen, waren de verstralers in het midden van de grille, en
de chromen bumper daaronder.
Afbeelding

De achterkant kenmerkte zich door de eveneens chromen bumper & uitlaten, de spoiler, en de heerlijke lange
horizontale achterlichten.
Afbeelding

De wagen was voorzien van 15" aluminium 10-spaaks velgen. De onderste zijdelingse luchtinlaten dienden om de
remmen te koelen.
Afbeelding

De wagen oogt ook 'n pak agressiever in vergelijking met z'n voorgangers.
Afbeelding
:x Angry Cobra :x

Ik rond af met 'n leuk weetje. Het gerucht gaat dat de naam '350' het geschatte aantal passen geweest zou zijn
tussen Carroll Shelby's bureau en werkplaats.

Nog een allerlaatste foto, met op de achtergrond z'n opvolger uit 1968. Hopelijk kunnen jullie de wagen net zo
waarderen als dat ik doe. Alle research omtrent dit model, heb ik met alle plezier gedaan.
Afbeelding

Exact Detail heeft ook 'n versie uitgebracht in het klassieke Shelby-kleurenschema, nl. het traditionele wit met
de blauwe strepen. Van dit schaalmodel zijn er 1500 st. gebouwd. Dat model zoek ik nog.

Grtz
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op vr 12 aug 2016 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
schuifelhoofd
Contacteer:

Re: Sven's collectie presents : Carroll Shelby's tale

Bericht door schuifelhoofd »

Weer een prachtig achtergrondverhaal Sven. Hoeveel stappen is het van je woonkamer naar je automuseumpje? :wink:

Machtig mooi die 1967 Shelby's! En prachtig model van Lane Exact! Wat een details :shock:

Sommige zullen deze Lane de mooiste vinden, al vind ik persoonlijk de Autoart GT500 meer mijn smaak.
De Lane heeft details die mooier zijn dan de AA, maar ook andersom. Voor ieder wat wils.
Nu ik je geest hiermee bezoedeld heb, kan je op zoek naar een AA GT500 :lol:

Afbeelding
Mr. Dj M.

Bericht door Mr. Dj M. »

Dat wilde ik dus net zeggen! Ik herinner mij nog wel eens een vergelijking hier gezien te hebben tussen de twee. Als ik echt moet kiezen gaat mijn voorkeur ook naar de wat verfijndere Autoart. Sowieso een model dat nog wel een keertje mijn verzameling in mag, als ik hem voor de juiste prijs kan scoren.

Maar Sven mooie update natuurlijk en een witte zou de set zeker mooi aanvullen! :thump_up: :cool:
MitsuGalant

Bericht door MitsuGalant »

Svenson1983 schreef: Afbeelding
Mooi detail die roosters voor de koplampen die ook "open" kunnen :thump_up:
OTF'er

Bericht door OTF'er »

Mooi stukje tekst bij deze GT350!
Ik ben eigenlijk meer fan van het typische blauw, is charismatischer dan dit saaiere grijs.
Afbeelding
Svenson1983

Re: Sven's collectie presents : new 1970 Dodge Challenger pics

Iedereen bedankt voor de leuke, warme reacties :worshippy:. Ook fijn die jullie de achtergrondverhalen kunnen appreciëren.

Zoals jullie weten bewerk ik tussendoor m'n eerdere updates, zodat ze er volledig uitzien als m'n huidige updates (d.w.z.
dezelfde lay-out, met meer foto's, meer achtergrondinfo en interessante weetjes). Als je de eerste 6 pagina's doorloopt,
zal je duidelijk zien welke updates reeds geüpdatet werden, en welke niet. Ik heb er dus nog wel enkele te gaan, maar
de Dodge op pagina 4 kan ik gelukkig aanvinken als zijnde "done". Hieronder alvast een voorsmaakje.
Afbeelding

De volgende belooft er één te worden met extra veel pk's :thump_up2:.
Plaats reactie