LeMans is het antwoord op de vraag; meer bepaald de LeMans Sport convertible uit 1972 (GMP,
1 of 1000).
De wagen is gespoten in metalliek "Revere silver". Een erg mooi kleurtje als je ’t mij vraagt, zeker met de
zwarte accenten. Achter dit model schuilt een heel interessant verhaal...
Begin jaren '70 bereikte de oliecrisis haar hoogtepunt. De verstrengde milieunormen qua uitstoot, en oplopende
benzineprijzen, noopten General Motors (waartoe Pontiac behoorde) om flink te snijden in de productie van hun
benzine slurpende modellen.
Deze crisis spiegelde zich ook af op de verzekeringsmaatschappijen, die de Muscle Car bezitters noodgedwongen
buitensporige rekeningen voorschotelden. In combinatie met de duurdere benzine, werd het bezitten van een
Muscle Car dus een kostelijke bezigheid.
Tot overmaat van ramp voor de GTO-liefhebbers, was de geliefde GTO in 1972 niet beschikbaar als cabriolet,
wegens te hoge verzekeringskosten. De oplossing was simpel, namelijk de LeMans. Deze was, wat betreft de
verzekeringen, minder duur, daar het merendeel van de verzekeringsmaatschappijen hun premies bepaalden
op basis van merk/model, i.p.v. op de verhouding pk's/gewicht. Met enkele cosmetische ingrepen in de neus,
kon men de wagen er laten uitzien als een GTO, incl. de "hood scoop" met luchtinlaten vooraan de motorkap,
de ventilatieopeningen in de voorste spatborden, de diepliggende grille & Endura-voorbumper. Om een lang
verhaal kort te maken, de wagen was dus een LeMans, met de looks van een GTO.
Men kon ook bepaalde opties uit het GTO-pakket overdragen naar de LeMans, waaronder de 455 H.O (
High
Output) V8 Ram Air-motor. Oorspronkelijk was deze motor goed voor 335 pk, echter omwille van de eerder
genoemde uitstootnormen was het vermogen naar omlaag gebracht, naar zo'n 300 pk.
De wagen was uitgerust met de gekende honinggraatvelgen (honeycomb wheels), waarmee ook de GTO & Trans Am
veelal uitgerust waren. Wat mij betreft passen ze de wagen als gegoten.
Kenmerkend aan de achterkant zijn de zijdelingse uitlaten, die je eerder ook bij de Firebird zag.
Nog een GTO-optie die je kon overdragen, was de spoiler (zie ook pagina
8 van mijn topic). Dit was helaas maar
tijdelijk, omdat de productie werd stopgezet nadat de gietvorm stukging. Op dit model mis ik de spoiler totaal
niet.
Kenmerkend aan het interieur zijn de in vinyl beklede "Strato" kuipzetels, en het hout generfde dashboard. De
nadruk lag duidelijk ook op luxe. De toerenteller bevond zich tevens op de motorkap.
Nog enkele foto's om deze update af te sluiten. Ofschoon de afwerking ietsje minder verfijnd is dan bij GMP's
Plymouths, Ford Fairlanes & Chevy Camaro's, vind ik het toch een meesterwerkje. Ik hoop er in de toekomst
nog te mogen verwelkomen in de collectie.
Tot ziens

.