Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Weer mooie modellen. Wagens uit dit tijdperk weet ik zeker te waarderen :thump_up:

@ Peter: Dacht ik al, maar ik gaf mijn persoonlijk mening. :wink:
straatauto
Contacteer:

Bericht door straatauto »

In de jaren 60 kocht mijn vader zijn eerste auto: Een zwarte VW-kever uit 1958. En wat was hij trots: Het was er een met een grote achterruit (De eerste serie na het "ovaaltje")
Na nog een tweede kever versleten te hebben kocht hij evenals zoveel "oud-kever-rijders" een wat luxere VW welke pas 3 jaar oud was: De 1600 Fastback!
Wij vonden het (ondanks de mening van velen) een prachtige auto.
Op het ogenblik behoort deze 1600 in mijn verzameling tot de catagorie "mooi van lelijkheid". Een prachtig tijdsbeeld uit de jaren 60 !!

Volkswagen 1600 TL Fastback 1966 Minichamps
Volkswagen 1600 (ponton) 1966 Minichamps

Afbeelding
Afbeelding
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

We hebben dezelfde jeugdherinneringen Straatauto! Mijn vader begon ooit met een Tempo Viking voor zijn kruidenierswinkel in de jaren '60. Begin jaren '70 was de eerste personenauto een VW 1200, al vrij snel gevolgd door een beige 1500 ponton. Daarna zouden nog een beige en een lichtgele Variant volgen. De laatste zelfs met dubbele carburateur. Alle drie de type 3's waren van het laatste type met de grotere achterlichten en de hier en daar iets gewijzigde lijn. Mijn broer kocht in 1983 een sumatragrüne 1600 TL, ook wel Fastback genoemd, en heeft daar tot 1987 mee gereden. Geweldige auto's. De wegligging werd bij slecht weer gecompenseerd met een zak zand of een paar grindtegels in de (voor) kofferbak. Met de motor en aandrijving achter en een grote lege neus, was de voorkant wat aan de lichte kant. Stuurbekrachtginging had je niet nodig.

Afbeelding

Opelrijders zagen we als vijanden in onze kindertijd. Er zat op de ruit van de Variant een gele sticker met de tekst "VW is méér". Toen er op een kwade dag een rotte appel of zoiets tegen de ruit was gegooid, precies op de sticker, was het voor ons duidelijk: het werk van een Opelrijder...

Hier dezelfde auto van Minichamps in 1:18:

Afbeelding
117ayrton
Contacteer:

Bericht door 117ayrton »

:D mooi model :thump_up:
http://117ayrton.mijnalbums.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
chummy dj

Bericht door chummy dj »

straatauto
weer een mooie keuze vandaag...ik kan me die vw tl en ponton nog goed voorstellen...van ponton had ik nog nooit gehoord hier in belgie...hier werd de mercedes 180 ponton genoemd :roll:
tripoux heb je veel 1/18 modellen :?:

Afbeelding
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

Nee, ik heb helemaal geen 1/18 modellen. Deze kwam van google. Ik heb hem ooit wel gehad overigens, maar heb me helemaal toegelegd op 1/43. Die grote modellen zijn wel mooi, maar ze vreten ruimte.
volvofiel
Schaal: 1:24

Bericht door volvofiel »

hè, wat raar... krijg geen meldingen meer van dit topic...

Mooie modellen weer, alleen vind ik de Variant toch nét wat mooier.

Straatauto, voor de laatste keer vervuil ik je topic met 1:1 nieuws: zaterdag ga ik mijn eerste auto ophalen... een Volvo 343DL van oktober 1980 :D

Eens zien of ik nog wat foto's kan maken van een Ford Vedette in schaal 1/43 van Atlas/Altaya. Staat hier in de vitrine, en past mooi in dit topic.
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

AfbeeldingAfbeelding

Gefeliciteerd Volvofiel. Zoals je hierboven ergens ziet heeft mijn Volvo-familiegeschiedenis een Volkswagen-voorgeschiedenis. Ben benieuwd naar je ervaringen én naar je 1:43 ombouwproject.
volvofiel

Bericht door volvofiel »

Ombouw komt pas over een maandje of twee denk ik.
Laten we het even bij een model houden dat ik zelf heb:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overigens zit dit neusje erop, maar dan met andere bumpers:

Afbeelding

Helaas heb ik tot nog toe geen 343DL kunnen vinden van Stahlberg van het tussenmodel 343 dat slechts zeer kort in productie is geweest: oude neus met nieuwe bumpers.

Maar laten we weer terug gaan naar 1/43, anders wordt Straatauto boos :mrgreen:
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

Afbeelding

Straatauto's normen zijn ruim, maar we moeten zuinig zijn op ons forum, nu we net een nieuw plekje hebben.
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Die fastback vw kan ik nog herinneren. Met vriendjes bij een verjaardag achterin naar mijn allereerst film. Gek dat ik dat nog weet. Vond hem zo mooi die wagen.
buttonfreak
Schaal: 1:64
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

Peter Parker schreef:Die fastback vw kan ik nog herinneren. Met vriendjes bij een verjaardag achterin naar mijn allereerst film. Gek dat ik dat nog weet. Vond hem zo mooi die wagen.
ppsstt Matchbox heeft er een model van, evenals Best-box/Efsi

Toegevoegd na 55 seconden:
tripoux schreef:www.be-virtual.ch/blog/images/horodateur.jpg

Straatauto's normen zijn ruim, maar we moeten zuinig zijn op ons forum, nu we net een nieuw plekje hebben.
Guust! (hmmm of Gaston)
straatauto
Contacteer:

Lekker vroeg thuis vandaag.
Even iets heel anders; maar het blijven straatauto's:

Chevrolet Impala 1959 Matchbox Collectibles
Lincoln Continental MKII 1956 Minichamps (Ford-serie)

Afbeelding
volvofiel

Bericht door volvofiel »

Wat een heerlijke auto's blijven die Amerikanen toch. Lekkere roffel onder de motorkap en het gegorgel van de benzinetank horend kun je daar fantastisch mee over de weg zoeven :thump_up:

Toegevoegd na 51 minuten:

Het is kantje boord, maar deze 1950'er past nog precies tussen z'n soortgenoten: de Ford Vedette. Voor de gelegenheid heb ik eens gebruik gemaakt van de vijvers hier; er ligt een ongelooflijk dikke laag ijs op. Je kunt er zelfs met gemak overheen fietsen.
Maar goed, foto's van een model waarvan ik het type eens heb oipgezocht in het woordenboek F-N: het betekent 'kleine motorboot'. Toevallig, ik heb haar net op de vijver gefotografeerd...

Afbeelding

Afbeelding

Gele koplampen... komen ook op de 1:1 Volvo!

Afbeelding

Laat ik dan meteen maar foto's maken van twee Seatjes van Solido:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook leuk; tussen de rijp...

Afbeelding

...en op de andere vijver, middenop ingevroren kroos

Afbeelding
straatauto
Contacteer:

Mooie modellen Volvofiel!
Vooral de Ford Vedette. Ik heb hem zelf in de IXO-uitvoering; iets andere kleur maar qua detallering exact gelijk.
Zie pagina 13 van mijn topic waar hij samen met het "beeldmerk" van Tripoux staat afgebeeld.
Je winterse foto's bewijzen dat het hier om zeer recent fotomateriaal gaat.
Laatst gewijzigd door straatauto op vr 21 dec 2007 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie