1e paasdag geen familie verplichtingen oid dus mooi tijd om foto's te maken.
Ferrari 250 GTO 1962, Guichet/Noblet, 1st GT 3.0 24 Hrs Le Mans 1962, 2nd overall. Redline
De Ferrari 250 GTO is wat mijn betreft de "über" Ferrari ever. De eerste Ferrari in mijn verzameling was ook een 250 GTO, de welbekende 1/18 van Bburago, gekregen bij een abonnement op Autovisie.
De Ferrari 250 GTO was een doorontwikkeling van de 250 SWB en met de 3.0 V12 van de Testarossa, er was veel tijd in de windtunnel doorgebracht. De GTO was speciaal ontworpen voor het nieuwe GT 3.0 kampioenschap. En was eigenlijk een verkapte sportscar met een dak. De GTO heeft van 1962 t/m 1965 vrijwel alle bekende races (Le Mans, Targa Florio, Spa, Sebring, Tourist Trophy, Nurburgring, enz) en kampioenschappen gewonnen. Eén van de hoogte punten was in het 1e jaar de 2e plaats overall en 1e in de GT 3.0 klasse tijdens de 24 uur van Le Mans in 1962 met deze nr 19 met achter het stuur de Fransen Noblet en Guichet. (vergelijkbaar wanneer een Corvette of een Aston Martin nu op Le Mans 2e zou worden tussen de Audi's en Peugeots)
Ferrari 365/4 "Daytona" 1st GTS 24 Hrs Le Mans 1972, 5th overall. Redline
In tegenstelling tot één van zijn beroemde voorgangers de GTO was de 365 GTB niet specifiek als GT racer ontworpen. Toch had de 365 GTB vooral op Le Mans begin jaren '70 veel succes. 3x op rij werd de GTS klasse gewonnen, de huidige GT1 klasse. Deze nr 39 werd 1e in de GTS klasse in 1972 gevolgt door nog eens 4 GTB's.
Beide modellen zijn van Redline gelimiteerd tot 500 stuks. Schijnen er ook maar echt 500 van gemaakt te zijn heb ik van diverse handelaren gehoord. De foto's spreken mijns inziens voor zich. Echt geweldig mooie en goed gedetailleerde modellen. BBR niveau, alleen zijn Redlines een stuk lichter dan BBR's dus daar zal het prijsverschil wel inzitten. Maar wel dan de helft goedkoper. Zeker als ze in de VS gekocht worden leve de $