Reeds bezat ik al de SportQuattro & de 205 T16. Van ééntje had ik al een catalogus, maar nog geen 1:18. Dat heb ik opgelost door deze RS200S van Ricko aan te kopen.
De RS200 was een pure homologatieversie, in 200 exemplaren vervaardigd, om te kunnen deelnemen aan de Groep B. Het ontwerp van het koetswerk vertrouwde Ford toe aan het Italiaanse Ghia. Die concipieerde een 4x4-aangedreven 2-zits wagen met centrale krachtbron. Het 4x4-systeem kon beperkt worden tot 4x2 (in de Spécial-versie) door middel van een rode pookknop. Het koetswerk bestond uit lichte materialen zoals carbon, glasvezel…Voor de aandrijving opteerde Ford voor een 1 804 CC “BDT”- cilinder met injectie, Garrett-turbolader en intercooler. Dat stond garant voor 250 of 350 pk (Spécial-versie).
De wagen bestond in 2 varianten: de RS 200 en RS200S. Laatstgenoemde beschikte over 350 pk, stereo-cassette, elektrische ruiten en – spiegels, cv met alarm, lichtbak, 2 claxons, 3-delige Speedline-velgen en extra roestbescherming. In het interieur bevonden Recaro-stoelen (samen met een set kuipjes), Aston Martin Tickford-tapijt, verbeterde ventilatie, “Stig Blomqvist”-stuurwiel en optioneel airconditioning.
Ricko heeft als basis voor de 1/18 een RS200S verkozen. Dit wordt beschouwd als een budgetmodel, hoewel deze toch mooi gedetailleerd is met o.a. werkende vering, een net interieur…
Deze catalogus is de uitgebreide versie.
Dit vind ik altijd leuk, covers voor de lampen met opschriften.
Normaal gezien heeft een RS200S ook de “oortjes” voor de intercoolers.
3-delige Speedline-velgen, ik prefereer echter de Ford-exemplaren.
De opening in de achterspoiler diende om de visibiliteit te verbeteren.