1/43? of niet 1/43? of toch wel 1/43?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

Gebruikersavatar
rpmobilitydesign
Berichten: 594
Lid geworden op: di 12 okt 2004 14:24
Schaal: 1:18
Locatie: Warwickshire, VK

Bericht door rpmobilitydesign »

ik irriteer me mateloos and die nep schalen, niet alleen in 1:43 maar ook in 1:18.

Gewoon de schaal aanhouden, hoe moeilijk kan het zijn :doh:

EDIT:

Het klopt dat je niet zomaar 43 keer of 18 keer kan verkleinen, maar je kan toch de overall lengte op zijn minst aanhouden.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

@rpi
Klopt,...geef ik je gelijk in. Alleen betwijfel ik ten zeerste of de modelautofabrikanten over de Autocad gegevens van het originele voertuig beschikken en zullen dus veelal zelf alles na moeten meten. Met als gevolg bij een minimaal meetfoutje, een maximale afwijking. Bij een Autocad bestand heb je dit niet. Alles staat tot vele cijfers achter de komma vast. Bij het ontwerpen van een model waarbij b.v. gebruik gemaakt moet worden van een origineel en waar alles nagemeten moet worden is iedere afwijking direkt zichtbaar. Vertekening van een lijnenspel is dan zo gebeurd. (wat ik probeerde aan te geven in mijn voorbeeld).

Tenzij je i.d.d. over de originele Autocad gegevens beschikt is ieder ontwerp "mensenwerk" met interpretaties als: iets korter/langer, vetter.
Goede fabrikanten zullen altijd proberen de werkelijkheid zo goed mogelijk te benaderen, maar toch heb je er verschillen in. Neem het voorbeeld van de ferrari's 550 Maranello van Autobarn en BBR zoals hierboven beschreven. Dit zijn toch niet de minste merken, maar toch wezenlijke verschillen. Mijn punt is dat het niet zo simpel is als wat vele mensen denken, namelijk even alles verkleinen naar 1:43 en klaar is Kees. Zo werkt het helaas niet.

En inderdaad: verrekte interessante diskussie. :thump_up:

rpmobilitydesign schreef:Het klopt dat je niet zomaar 43 keer of 18 keer kan verkleinen, maar je kan toch de overall lengte op zijn minst aanhouden.
Hier is geen spelt tussen te krijgen.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

Ik denk dat er niet veel mensen zijn die het narekenen of zelfs nameten. Daarbij heb je bij echte auto's minimale afwijkingen, net zoals in het produceren van diecast auto's. Wellicht omdat we het hier hebben over kleinereobjecten worden daardoor de marges een heikel punt. Ook zal de dikte van verf een probleem zijn voor het maken van schaalauto's. Op een echte auto zit misschien een milimeter dikke lak? Veel dunner zal het niet zijn op een modelauto, waardoor je daar ook rekenschap mee moet houden.
Gebruikersavatar
rpmobilitydesign
Berichten: 594
Lid geworden op: di 12 okt 2004 14:24
Schaal: 1:18
Locatie: Warwickshire, VK

Bericht door rpmobilitydesign »

buttonfreak schreef:Ik denk dat er niet veel mensen zijn die het narekenen of zelfs nameten. Daarbij heb je bij echte auto's minimale afwijkingen, net zoals in het produceren van diecast auto's. Wellicht omdat we het hier hebben over kleinereobjecten worden daardoor de marges een heikel punt. Ook zal de dikte van verf een probleem zijn voor het maken van schaalauto's. Op een echte auto zit misschien een milimeter dikke lak? Veel dunner zal het niet zijn op een modelauto, waardoor je daar ook rekenschap mee moet houden.
We hebben het hier niet over een millimetertje meer of minder maar over modelen die duidelijk te groot of te klein zijn. Dat is vervelend als je ze naast andere modellen van die schaal zet en duidelijk uit de toon vallen.
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Bericht door rpi »

rpmobilitydesign schreef:[..]

We hebben het hier niet over een millimetertje meer of minder maar over modelen die duidelijk te groot of te klein zijn. Dat is vervelend als je ze naast andere modellen van die schaal zet en duidelijk uit de toon vallen.
Het omgekeerde deed Bburago ook wel eens. Een auto in 1:22 of 1:20 uitvoeren in de 1:18 reeks, om ze in dezelfde doos te laten passen.

Waren dan ongeveer net zo groot, terwijl de originelen aanzienlijk in afmeting verschilden.
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

rpmobilitydesign schreef:[..]

We hebben het hier niet over een millimetertje meer of minder maar over modelen die duidelijk te groot of te klein zijn. Dat is vervelend als je ze naast andere modellen van die schaal zet en duidelijk uit de toon vallen.
Logisch, maar de marges van de mallen zijn hetzelfde plus dat je een bepaalde marge in het aanbrengen van verf hebt. dan zul je al snel een aanzienlijk verschil zien. Vandaar dat je idd een auto niet simpelweg 43 keer kan verkleinen, want dan hou je geen rekening met de dikte van het materiaal waar je mee werkt.
Gebruikersavatar
Ferrarithijs
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 02 jan 2011 15:49
Schaal: 1:43
Locatie: Bavaria city (Lieshout)

Re: 1/43? of niet 1/43? of toch wel 1/43?

Bericht door Ferrarithijs »

Nog even over die D50's:
daar zijn verschillende van gemaakt met een korte neus en lange neus, daar zou het ook aan
kunnen liggen;
Lang.....
Afbeelding
By ferrarithijs at 2011-06-05

kort.....
Afbeelding
By ferrarithijs at 2011-06-05
Gr Thijs
Heb sinds kort mijn eigen site, daar staan alle Ferrari's op die ik ooit gespot heb.
UNDER CONSTRUCTION
http://ferraridatabase.jouwweb.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: 1/43? of niet 1/43? of toch wel 1/43?

Bericht door rsh_scuderia »

Naast het feit dat een topic van 4 jaar terug opdiepen een sport op zich is, of een teken van vrije tijd, dan wel vakantie; de aangehaalde D50's zijn niet de ShortNose versie die jij laat zien :thump_up:
Maar wel dank om een briljante uitleg van Matt nog eens te lezen :worshippy:
Plaats reactie