Klassieke auto's en milieu

Hier kun je over alles discussiëren. Onderwerpen waarop 60 dagen niet is gereageerd worden automatisch verwijderd.
Gebruikersavatar
GEISHA
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 13:32
Schaal: 1:43

Klassieke auto's en milieu

Bericht door GEISHA »

Vorige week laaide de discussie omtrent schone auto's en zogenaamde vervuilende klassieke auto's weer eens op.
Uit een onderzoek zou blijken dat het klassieke wagenpark verantwoordelijk is voor 10% van de stikstofoxide en 5% fijnstofuitstoot, terwijl slechts 1,5 % van het totaal gereden aantal kilometers met klassiekers wordt afgelegd.
Vooral oude dieselbakken zouden de grote boosdoeners zijn en er zouden steeds meer oude auto's worden geïmporteerd en ook voor dagelijks gebruik worden benut omdat men dan lekker profiteert van 0,00 wegenbelasting, en dat was nou net niet de bedoeling.............
Het moest verboden worden zou Autodrop eraan toe kunnen voegen................. Hoogste tijd om klassiekers uit de steden, zoals Utrecht, te weren.
Staatssecretaris Atsma gaat maatregelen bedenken.

Van de zijde van de klassieke autofederatie FEHAC heeft men met ontzetting hierop gereageerd.

Ik heb ook een reactie voor Atsma.
In het onderzoek is geen enkel onderscheid gemaakt tussen klassiekers die bijv. schoon op LPG rijden en die op diesel of andere brandstoffen rijden.
Nee, alles is over een en dezelfde kam geschoren.
Het aantal kilometers per auto varieert heel sterk, de meesten halen nog geen 2500 km. p.j., en gebruiken hun auto hooguit een 10 tal keer p.j.
Klassieke auto's worden doorgaans uitstekend onderhouden en perfect afgesteld, hun ecologische footprint is veelal beter dan mening modern voertuig.

Mijn klassieker is 34 jaar oud, dat vind ik duurzaam, in die tijd hebben grote aantallen automobilisten wellicht al 5 of 6 auto's "versleten" met alle
ecologische gevolgen van dien. Mijn auto is zo stil dat er geen geluidsschermen nodig zouden zijn.
Met mijn auto wordt niet gescheurd of überhaupt hard gereden.

Aan de andere kant worden met de schijn van heiligheid maximum snelheden opgekrikt naar 130 en in stedelijke gebieden van 80 naar 100 km/u.
Heeft dat wellicht iets te maken met de aantrekkelijke belastinginkomsten op brandstof, hoe hoger het verbruik, hoe meer accijns in de kist?

Kortom mijnheer Atsma, geloel van de bovenste plank.
En er zijn sowieso nog andere zaken in het verkeer die het milieu ernstig aantasten zoals de beroerde afstelling van vele verkeerslichten (lekker dampen),
en wat dacht u van die super vervuilende touringcars, en autobussen die de steden inrijden enz. enz.

Als u de normen steeds meer aanpast naar de modernste technieken dan verliest het klassieke wagenpark het altijd, dat kan de open deur universiteit
ook slapend bedenken.
Milieu is belangrijk ja, maar milieu-gekkies zijn een plaag voor de mensheid, ze zeuren over roet, maar gooien dat met het grootste gemak in het eten.
En nu gooien ze ook nog roet in de pret. Dat zou verboden moeten worden meneer Autodrop.................
De Nederlandse wegen zijn veel mooier met klassieke auto's.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Peter Parker »

Toch dat wolkje uitlaatgas achter die auto op de tekening, als ie de zons ondergang tegemoet gaat... Ik rij graag in mijn eend van 1985, maar het is wel erg vervelend als je er de steden niet mee in kan.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door rsh_scuderia »

Al die vieze oude Mercedessen in Amsterdam zouden inderdaad verboden mogen worden.
Het grappige is echter dat de meerderheid die hierin rond rijdt van de GroenLinks-brigade is.
Femke Halsema, ex lijstrekker, had zelf zo een walmende en stinkende E300d. Leuk voor het imago, slecht voor de uitstoot, geur en woongenot.

Zelf zie ik steeds meer geïmporteerde klassiekers rondrijden. Als autoliefhebber kan ik dat best waarderen, dat zou de schatkist ook moeten doen. Een Charger uit de jaren '70 betaald immers genoeg BTW en accijns, als deze 1:5 gebruikt.
Het verschil en irritatie zit hem volgens mij in het geluid, de stankoverlast en maar bij een enkeling de belastingontduiking met zo een stinkende Mercedes diesel.

Zelf irriteer ik mij mateloos aan de grootste Co2 uitstoters in de binnensteden; kinderen.
Dat geschreeuw, opstoppingen omdat ze maar vrij rondrennen, gejank en al die poepluiers. Daarom ben ik ervoor dat kinderen onder de 18 geweerd worden uit de steden. Te beginnen met de binnenring van Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Almere.
Positief gevolg van deze oplossing is dat er dan meer ruimte komt om met fijne automobielen rond te rijden. :thump_up:
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Jolly Club »

Een Mini Coopernicus komt op open B-weggen veel meer tot zijn recht dan in zo een stinkende gore grote stad. Daarbij: die van mij is net 20, en belastingplichtig, dus ik zou nog vijf jaar lang de Neude kunnen ruleren... als ik het zou willen! :mrgreen:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
GEISHA
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 13:32
Schaal: 1:43

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door GEISHA »

rsh_scuderia schreef:Al die vieze oude Mercedessen in Amsterdam zouden inderdaad verboden mogen worden.
Het grappige is echter dat de meerderheid die hierin rond rijdt van de GroenLinks-brigade is.
Femke Halsema, ex lijstrekker, had zelf zo een walmende en stinkende E300d. Leuk voor het imago, slecht voor de uitstoot, geur en woongenot.

Zelf zie ik steeds meer geïmporteerde klassiekers rondrijden. Als autoliefhebber kan ik dat best waarderen, dat zou de schatkist ook moeten doen. Een Charger uit de jaren '70 betaald immers genoeg BTW en accijns, als deze 1:5 gebruikt.
Het verschil en irritatie zit hem volgens mij in het geluid, de stankoverlast en maar bij een enkeling de belastingontduiking met zo een stinkende Mercedes diesel.

Zelf irriteer ik mij mateloos aan de grootste Co2 uitstoters in de binnensteden; kinderen.
Dat geschreeuw, opstoppingen omdat ze maar vrij rondrennen, gejank en al die poepluiers. Daarom ben ik ervoor dat kinderen onder de 18 geweerd worden uit de steden. Te beginnen met de binnenring van Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Almere.
Positief gevolg van deze oplossing is dat er dan meer ruimte komt om met fijne automobielen rond te rijden. :thump_up:
Groen Links of beter gezegd Rood Rechts en milieu gekkies gaan hand in hand. Als het aan die communisten van GL ligt is geen terras meer verwarmd en fietst iedereen, behalve de GL partijtop (de opperste Soviet) met een bakfiets door de sociaal uitgewoonde bananenrepubliek, in de volksmond ook wel bekend als Amsterdam.

Toch hebben we hier waarschijnlijk te maken met een geval waarbij een deel van de oldtimers daadwerkelijk misbruikt wordt en vervuilt, terwijl het andere (meren)deel
zich alleszins niet te buiten gaat aan het dampen in grote steden.
Volgens FEHAC is het aantal geïmporteerde oldtimers recentelijk aanmerkelijk gedaald, een import die volgen Europese richtlijnen overigens niet verboden mag worden.

Doet me een beetje denken aan het afschaffen van het A rijbewijs voor auto's op drie wielen en vroeger, zover ik me kan herinneren, voor Dafjes.
Bedoelt om de snelheid onderdeurtjes (no offence) in het verkeer ook een kans te geven.

Bepaalde mensen zagen in die wetgeving een enorm gat om driewielige monsters, achterkant VW met Porsche blok met F1 banden onder dezelfde condities te
laten rijden. Ja en toen ging het dus te ver.......................
Laatst gewijzigd door GEISHA op ma 06 aug 2012 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door rsh_scuderia »

Tsja,

Dan heb je nog de bepaalde Penopauze meneertjes die met oude 2CV's en afgeragde Mini's de polders onveilig maken.
Niet alleen door een gebrek aan kreukelzone en het uitbraken van gassen, maar ook de ANWB-leden met matchende fietsen worden door deze onnozelaars met opspelende hormonen, verward met nostalgische gevoelens de stad in gedreven. Terwijl de polder een onwijs mooie plek is om ANWB-bejaarden te stallen.

Ook deze egocentrische groep verknalt het voor de andere liefhebbers die wel graag wilt genieten van zijn motorvoertuig. :thump_up:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Peter Parker »

Me penopauze............... Moi?

Ik ben zo viriel als het maar kan!!! :P Het is een babe magnet mijn eend.
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door jonnoT »

rsh_scuderia schreef:Tsja,

Dan heb je nog de bepaalde Penopauze meneertjes die met oude 2CV's en afgeragde Mini's de polders onveilig maken.
:mrgreen: :worshippy: :mrgreen:

De Aanval op klassiekers is inderdaad geheel onterecht. Nu diesel als echt k*nkerverwekkend ( wat eigenlijk niet?) is bestempeld, kunnen we vaststellen dat den Nederlander uit den groten steden inmiddels een kleine eeuw al door het openbaar vervoer en vrachtverkeer vermoord wordt. Die anderhalve klassieker zal daar niet echt een bijdrage aan hebben. :cool:
Laatst gewijzigd door jonnoT op di 07 aug 2012 12:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door andre »

Jolly Club schreef:Een Mini Coopernicus komt op open B-weggen veel meer tot zijn recht dan in zo een stinkende gore grote stad. Daarbij: die van mij is net 20, en belastingplichtig, dus ik zou nog vijf jaar lang de Neude kunnen ruleren... als ik het zou willen! :mrgreen:
Dan heb jij mooi pech jouw Mini wordt niet belastingvrij , deze is namelijk na het bij 1990,
En die worden niet vrijgesteld van belasting .
Auto's van 87 bijvoorbeeld zijn pas vrijgesteld bij een leeftijd van 27jr
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Jolly Club »

Lig er niet wakker van Andre. Met 630kg. en wonende in de goeikoopste provincie is het best te doen. En ze doen er zo verschrikkelijk veel goeds mee, zo is half Griekenland inmiddels van mij. Vind ik een fijne gedachte voor als ik stop met werken op mijn 88e!! :mrgreen:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door jonnoT »

andre schreef:Dan heb jij mooi pech jouw Mini wordt niet belastingvrij , deze is namelijk na het bij 1990,
En die worden niet vrijgesteld van belasting .
Auto's van 87 bijvoorbeeld zijn pas vrijgesteld bij een leeftijd van 27jr
Zo ver ik weet wordt nu iedere auto een klassieker na 30 jaar en wordt hier stapsgewijs naar deze grens toegewerkt. Alle auto's worden wegenbelastingvrij met die uitzondering dat LPG en Dieselbakken van na 1986 nog steeds de brandstoftoeslagen moet blijven betalen.
Gebruikersavatar
GEISHA
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 13:32
Schaal: 1:43

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door GEISHA »

Vandaag een aardig stukje in het Financieel Dagblad over schone electrische auto's (niet de hybrids)
Wist u hoeveel er daarvan inmiddels rondrijden in Nederland?......... nou zeggen en schrijven 1567 op een wagenpark van 7,85 miljoen
auto's in Nederland. Pak de leuning!!!!!
Van die 1567 rijden er 300 in Amsterdam, daarvoor zijn honderden oplaadpaaltjes aangelegd @ 5000 Euri per stuk.
(nota bene Amsterdam heeft ook nog eens heel slim gekozen voor het verkeerde stekkersysteem de zogeheten Schuko aansluiting,
terwijl de huidige elektrieke auto's werken op het zwaardere en veiligere Mennekes aansluit systeem)
Kortom Amsterdam gokte (hoor je zelden) verkeerd en moet nu vrijwel de hele investering afschrijven en vervangen voor nieuwe
paaltjes @ u raadt het al ca. 5000 Euri per stuk.
Daarnaast is het Car2go systeem in Amsterdam (als voorbeeld) qua succes op zijn best zeer matig te noemen.
Net als het toenmalige witte fietsenplan verdwijnen er auto's en zijn er nogal wat leden die hun rijbewijs hebben vervalst en
de rekening niet betalen.
Los van dit alles wordt er nog eens een vette subsidie spons over deze auto's uitgeknepen en zie daar we rijden schoon hoor.............

Ach......................................
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door jonnoT »

Elektrische auto's is verplaatsing van het milieuprobleem. Was het voorheen de auto nu komt de troep uit de nog harderwerkende kolengestookte centrale. :doh:
Bijkomend probleem is dat als we massaal elektrisch zouden gaan rijden de prijs van elektra als een raket omhoog schiet, waar dan ook de niet autorijdende Nederlander de dupe van is. :cool:
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Ricardo »

jonnoT schreef:Elektrische auto's is verplaatsing van het milieuprobleem. Was het voorheen de auto nu komt de troep uit de nog harderwerkende kolengestookte centrale. :doh:
Bijkomend probleem is dat als we massaal elektrisch zouden gaan rijden de prijs van elektra als een raket omhoog schiet, waar dan ook de niet autorijdende Nederlander de dupe van is. :cool:
Niet helemaal, als men stukken minder benzine en diesel gaat produceren, wordt daar ook veel vervuiling verminderd (heft waarschijnlijk de kolencentrale wel op), want dat proces is ook niet milieuvriendelijk te noemen. :mrgreen: Gewoon Afrika volgooien met zonnepanelen, zij inkomsten en wij een schoon milieu. Waarschijnlijk te kort door de bocht. :mrgreen:

Het argument van stijgende prijzen zal kloppen als een bus. :thump_up:
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Jolly Club »

als men stukken minder benzine en diesel gaat produceren, wordt daar ook veel vervuiling verminderd (heft waarschijnlijk de kolencentrale wel op)
Dat zijn argumenten anno 2012 menschen! Is het bewezen? mwoah... Past het in een regeltje? Ja :ja: DAN IS HET WAAR!! :thump_up2:

Linksdraaiende milieurakkers zouden hun jachtgebied eens moeten verleggen van dat wat ze zien (auto's) naar dat wat boven ons gebeurt (luchtvaart). Natuurlijk vervuilen auto's, en natuurlijk is het goed dat er schonere technieken ontwikkeld worden. Maar het eerste bericht over hybride of elektrische alternatieven voor de burgerluchtvaart moet ik nog tegenkomen. Een gemiddeld lijnvliegtuig verstookt op een retourtje meer liters kerosine dan ik in mijn twee autootjes kan tanken (zelfs met neergeklapte achterbank).

Heb ik dit onderzocht? Mwoah... Past het in een regeltje? :ja: Dan zal ik wel gelijk hebben ! :thump_up: :mrgreen:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Plaats reactie