Restauratie 911 (993) GT2 (UT Models)

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
alain_1978
Berichten: 2951
Lid geworden op: zo 23 nov 2008 19:16
Schaal: 1:18
Locatie: Tropico

Restauratie 911 (993) GT2 (UT Models)

Bericht door alain_1978 »

Geen ombouw maar wel een restauratie.
Voor mij is de 993 nog steeds de allermooiste uit de 911-reeks. Zijne pure design spreekt mij echt aan.
Ik vind hem door zijn prachtige welvingen en rondingen ook de meest "vrouwelijke" Porsche. Knap kontje en mooie heupen :)
Deze 993 GT2 heb ik destijds (in 1998) nieuw in de winkel gekocht voor amper 25 Euro. Als je ziet wat ze vandaag de dag kosten, ben ik blij dat ik hem toen gekocht heb.
Jammer genoeg kreeg hij in zijn ondertussen 15-jarig bestaan in mijn collectie ook last van de UT-ziekte: afbladerende verf van de wielen.
Eerst begon de chrome open te barsten en af te pellen en daarna zelfs de verf op de spaken. Ik heb er heel lang over nagedacht wat ermee aan te vangen:
hem verkopen in deze staat en een andere GT2 kopen die in orde is of deze GT2 terug restaureren?
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om hem te restaureren. Door de jaren heen emotioneel gehecht geraakt aan dit model denk ik.
Ik ben alvast begonnen met hem te demonteren (valt heel goed mee bij UT) en uit te kuisen. Was wat stof in gekropen omdat
hij in zijn beginjaren niet in een vitrinekast stond. Dus interieur, kofferruimte en motorruimte helemaal gereinigd.
De lak op de carrosserie begon ook mat te worden en deze heb ik eerst gereinigd en daarna gepolierd om de glans te laten terugkomen.
Het is niet echt opvallend door de zilvergrijze kleur maar hij blinkt nu veel harder en is veel zachter dan ervoor.
De wielen vind ik een verloren zaak en gaan vervangen worden door echte aluminium exemplaren. Geen tuningwielen maar wel wielen met hetzelfde originele GT2-design.
Deze zijn besteld en onderweg met de post. Alleen nog een Porsche logo voor op de neus vinden want dit is ook aan het afschilferen.

Demontage valt heel goed mee bij een UT
Afbeelding

De wielen gaan vervangen worden
Afbeelding

Niet echt op foto te zien maar de GT2 ziet er al veel beter uit na zijn was- en waxbeurt
Afbeelding

Wordt vervolgd...
Afbeelding
James May: 'Did I just hear you, Jeremy Clarkson, say that you'd like a bit less power?' Jeremy: 'Yes you did.'
Gebruikersavatar
SFRC
Berichten: 687
Lid geworden op: do 09 jun 2011 09:19
Schaal: 1:43
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Restauratie 911 (993) GT2 (UT Models)

Bericht door SFRC »

We wachten geduldig.
Maarten
Gebruikersavatar
niva
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 19 mar 2008 16:34
Contacteer:

Re: Restauratie 911 (993) GT2 (UT Models)

Bericht door niva »

Inderdaad is de 993 een fraaie auto, maar eigenlijk hebben de meeste wel iets. Ik heb datzelfde met de 964 RS
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Restauratie 911 (993) GT2 (UT Models)

Bericht door Jolly Club »

Eén van de mooiste UT modellen, is zeker een opkanpbeurt waard. :thump_up: :drool:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
B(BMW)+B(BENZ)Freak
Berichten: 1039
Lid geworden op: do 24 mar 2005 12:16
Schaal: 1:18
Locatie: nobody knows
Contacteer:

Re: Restauratie 911 (993) GT2 (UT Models)

Bericht door B(BMW)+B(BENZ)Freak »

Gaan we zeker volgen en de moeite waard. :thump_up:
==============================
Nieuwe website: https://www.facebook.com/pages/Bbfreaks ... =bookmarks
Gebruikersavatar
goededag
Berichten: 1376
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 20:42
Schaal: 1:18
Locatie: hall

Re: Restauratie 911 (993) GT2 (UT Models)

Bericht door goededag »

Ik ben erg benieuwd wat je ervan weet te maken. Het is al een erg mooi model standaard
En ik begrijp heel goed, waarom je tot restauratie overgaat ipv. een nieuwe kopen.

Maar waren die wielen echt helemaal zwart??? :shock:
Gebruikersavatar
Daytona69
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 18 mei 2007 14:46
Schaal: 1:18
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Restauratie 911 (993) GT2 (UT Models)

Bericht door Daytona69 »

Je zou op de beurs in Houten eens aan Roos autominiaturen om het neuslogo kunnen vragen of op zijn site onder 1:18 onderdelen kunnen kijken , daar staat 1:24 setje van 4euro met verschillende maten logos.
FERRARI's (vnl. straat) Teller: 1/18: +116 stuks , Herpa 1/43: 34 stuks
Slowproject: 1/18 FERRARI 360 SPIDER naar BARCHETTA ombouw
Ik spaar ook nog: GELE AMERIKAANSE TAXI'S en nog wat andere verschillende (zie privécollectie)
Gebruikersavatar
alain_1978
Berichten: 2951
Lid geworden op: zo 23 nov 2008 19:16
Schaal: 1:18
Locatie: Tropico

Re: Restauratie 911 (993) GT2 (UT Models)

Bericht door alain_1978 »

goededag schreef:Ik ben erg benieuwd wat je ervan weet te maken. Het is al een erg mooi model standaard
En ik begrijp heel goed, waarom je tot restauratie overgaat ipv. een nieuwe kopen.

Maar waren die wielen echt helemaal zwart??? :shock:
Gewoon reinigen, opblinken, ontstoffen en terug mooie wielen eronder. Ja, ik kan geen afstand doen van dit model.
Op de foto hieronder kan je goed zien hoe het begon aan de voorwielen enkele jaren geleden.
Je kan zien dat het begonnen is aan de chrome rand en als je goed kijkt, zie je al de eerste barsten in de verf op de spaken. De verf lag soms letterlijk naast het wiel op het schap.
Aan de achterwielen is het nu beginnende aan de chrome rand.

Afbeelding
Afbeelding
James May: 'Did I just hear you, Jeremy Clarkson, say that you'd like a bit less power?' Jeremy: 'Yes you did.'
Gebruikersavatar
alain_1978
Berichten: 2951
Lid geworden op: zo 23 nov 2008 19:16
Schaal: 1:18
Locatie: Tropico

Re: Restauratie 911 (993) GT2 (UT Models)

Bericht door alain_1978 »

Daytona69 schreef:Je zou op de beurs in Houten eens aan Roos autominiaturen om het neuslogo kunnen vragen of op zijn site onder 1:18 onderdelen kunnen kijken , daar staat 1:24 setje van 4euro met verschillende maten logos.
Super bedankt voor de tip maar ik heb er gisteren gekocht in Duitsland. Een vel decals op schaal 1:18.
De nieuwe wielen zijn ook onderweg. Volgende week heb ik verlof en dan zou ik normaal gezien alles moeten hebben dus ik ga lekker GT2'en dan :)
Afbeelding
James May: 'Did I just hear you, Jeremy Clarkson, say that you'd like a bit less power?' Jeremy: 'Yes you did.'
Gebruikersavatar
alain_1978
Berichten: 2951
Lid geworden op: zo 23 nov 2008 19:16
Schaal: 1:18
Locatie: Tropico

Re: Restauratie 911 (993) GT2 (UT Models)

Bericht door alain_1978 »

Zo, we zijn een weekje verder en ondertussen zijn de decals en wielen toegekomen.

De decals zijn echt wat ik zocht. Leuk zo'n setje algemene Porsche decals.
Hier zit zeker een logo op dat ik kan gebruiken voor op de kap vooraan.

Afbeelding

Over de wielen ben ik niet zeker. Niet dat ik eraan twijfel of het terug originele GT2-velgen moesten zijn maar
het is de manier waarop de verkoper de wielen heeft gemaakt. Het komt erop neer dat hij originele GT2-velgen van UT Models in een aluminium rand heeft geperst.

De nieuwe velgen
Afbeelding

Ze zijn wel slordig verwijderd van de donorauto en gewoon afgeknipt.
Ik heb de velgen op mijn GT2 gewoon netjes er kunnen afnemen zonder iets af te breken.

Afbeelding

Op de volgende 2 foto's kan je goed zien dat de originele GT2-velgen in een aluminium rand zijn geperst.
Hiermee vergroot eigenlijk ook de velgdiameter en krijg je laagprofielbanden. Ook is velgbed veranderd in een veld van randen :)


Afbeelding

Afbeelding

Het rubber dat de verkoper op de aluminium velgen legt, is smaller dan het originele.
Zeker achteraan valt dit goed op en is het gewoonweg lachwekkend :)


Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet zeker of ik deze nieuwe velgen wel onder de GT2 ga plaatsen. Ik heb ook al geprobeerd om het UT rubber
over de alu velgen te trekken maar dan trekt de band rare snuiten omdat hij kleiner van diameter is dan de alu velgen.
Als de experts hier een oplossing weten, hoor ik het graag. Het mag geen tuningbak te worden.
Ik wil gewoon het origineel zo dicht mogelijk benaderen.
Afbeelding
James May: 'Did I just hear you, Jeremy Clarkson, say that you'd like a bit less power?' Jeremy: 'Yes you did.'
Gebruikersavatar
sybren
Berichten: 384
Lid geworden op: di 08 jul 2008 19:22

Re: Restauratie 911 (993) GT2 (UT Models)

Bericht door sybren »

Gaaf ik ga dit zeker volgen
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: Restauratie 911 (993) GT2 (UT Models)

Bericht door bobbob »

Hier is een hele simpele optie voor, andere banden kopen. Enige is dat je dan maar net de juiste maat banden moet vinden.....
Vind deze velgen wel heel gaaf, maar kan me voorstellen dat je ze niet onder deze auto zou willen....
Stuur me eens berichtje als je ze toch niet gaat gebruiken, en je ze kwijt wilt.... :thump_up:
AadA
Berichten: 124
Lid geworden op: za 27 apr 2013 22:38
Schaal: 1:43

Re: Restauratie 911 (993) GT2 (UT Models)

Bericht door AadA »

Is het geen optie om de originele velgen te ontdoen van de chromelaag en dan te spuiten.
met vriendelijke groet,

aad
Gebruikersavatar
alain_1978
Berichten: 2951
Lid geworden op: zo 23 nov 2008 19:16
Schaal: 1:18
Locatie: Tropico

Re: Restauratie 911 (993) GT2 (UT Models)

Bericht door alain_1978 »

AadA schreef:Is het geen optie om de originele velgen te ontdoen van de chromelaag en dan te spuiten.
met vriendelijke groet,
aad
De velgen zijn eigenlijk in 2 kleuren: de spaken zijn zilvergrijs en enkel de velgrand is in chrome.
Aangezien de grijze verf op de spaken ook aan het afschilferen is, moeten deze ook herschilderd worden.
Ik zou niet weten hoe ik dit moet doen. Misschien eerst spaken herschilderen en dan afplakken en de chrome rand dan herschilderen.
Ik kan ook de complete velg in zilvergrijs doen maar dan is er geen chrome rand meer terwijl de originele auto dit wel heeft.
Misschien is dat voor sommige mensen geen probleem hier maar ik vind het niet simpel. Zal er nog maar wat over nadenken.
Afbeelding
James May: 'Did I just hear you, Jeremy Clarkson, say that you'd like a bit less power?' Jeremy: 'Yes you did.'
Plaats reactie