Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Hier kun je over alles discussiëren. Onderwerpen waarop 60 dagen niet is gereageerd worden automatisch verwijderd.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Jolly Club »

Zeg dan meteen dat al die domme Belgenmoppen waarheid zijn.
Natuurlijk niet. Kan me niet voorstellen dat ze állemaal kloppen. :wink:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
gijs
Berichten: 221
Lid geworden op: za 14 aug 2010 19:55
Schaal: 1:18
Locatie: Assen

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door gijs »

Meteen verplichten die winterbanden,
.Zijn we misschien van dat gestuntel en geglij af.
Bij het eerste beetje sneeuw ligt Nederland plat.
Als iedereen nou eens fatsoenlijke banden onder z'n auto zet, kunnen we dan met zijn allen een beetje doorrijden.

Scheelt een hoop ergernis.
http://s933.photobucket.com/albums/ad17 ... =slideshow" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Nelis »

gijs schreef:Meteen verplichten die winterbanden,
.Zijn we misschien van dat gestuntel en geglij af.
Bij het eerste beetje sneeuw ligt Nederland plat.
Als iedereen nou eens fatsoenlijke banden onder z'n auto zet, kunnen we dan met zijn allen een beetje doorrijden.

Scheelt een hoop ergernis.
Dat ligt niet alleen aan de banden helaas, maar ook voor een groot gedeelte aan de bestuurders... Het begint al bij het feit dat als er sneeuw ligt
dat men dan meent niet meer te hoeven stoppen voor rood, heel vreemd, maar waar.
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Driver-X »

Ik denk dat het verplichten van een slipcursus nuttiger is dan het verplichten van winterbanden.
Maar buiten dat zijn winterbanden zeker nuttig, meer grip is altijd goed, ook als je al zo'n goede chaufeur bent als St.Paul... :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door St. Paul »

Driver-X schreef:Ik denk dat het verplichten van een slipcursus nuttiger is dan het verplichten van winterbanden.
Maar buiten dat zijn winterbanden zeker nuttig, meer grip is altijd goed, ook als je al zo'n goede chaufeur bent als St.Paul... :wink:
:lol: Goed oordeel ik niet over, wel snel, vraag maar aan de heren die achter me aan kartte. :mrgreen: Ik heb zeker mijn momentjes gehad in de tijden dat ik nog een 60/65k per jaar reed, maar in alle gevallen heb ik het aan mezelf te danken gehad. Slipcursus verplichten en boetes op het niet communiceren (richting aangeven) ipv 3 km te hard. :thump_up:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door jonnoT »

Persoonlijk vind ik winterbanden in Nederland klinkklare onzin. Leuk om je weer een poot uit te trekken. IN de sneeuw van de afgelopen jaren ben ik slechts 1 keer vastkomen te zitten en winterbanden helpen ook niet als je bodem vastzit in de sneeuw en de wielekes vrij ronddraaien.

Daarnaast geven winterbanden bij menig een het idee geweldige prestatievergroting. Met gevolg dat ze je met 150 km/u voorbij komen op de snelweg terwijl de rest 80 rijdt.

De beste aanpassing voor de winter is de beheersing in je rechtervoet. Als er sneeuw ligt rij je soepeltjes weg in z'n 2, tijdig gas loslaten en rustig remmen. No-problem :cool:
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door rsh_scuderia »

Winterbanden; erg nuttig.
Zelf heb ik eens een dagje mogen stoeien met winterbanden vs zomerbanden.
Zeker als het veel regent dan is de waterafvoer door het grovere profiel veel beter. Daarnaast is het gripniveau bij koudere temperaturen bij remmen nog goed te noemen.
Met sneeuw is het ook wel wat beter, maar zo vaak sneeuwt het niet in Nederland.
Als het gaat om bochtensnelheid dan valt het verschil wel mee.

Dus vanaf oktober/november t/m april zou ik zeker winterbanden adviseren. :thump_up:
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Autofan »

jonnoT schreef:Persoonlijk vind ik winterbanden in Nederland klinkklare onzin. Leuk om je weer een poot uit te trekken. IN de sneeuw van de afgelopen jaren ben ik slechts 1 keer vastkomen te zitten en winterbanden helpen ook niet als je bodem vastzit in de sneeuw en de wielekes vrij ronddraaien.

Daarnaast geven winterbanden bij menig een het idee geweldige prestatievergroting. Met gevolg dat ze je met 150 km/u voorbij komen op de snelweg terwijl de rest 80 rijdt.

De beste aanpassing voor de winter is de beheersing in je rechtervoet. Als er sneeuw ligt rij je soepeltjes weg in z'n 2, tijdig gas loslaten en rustig remmen. No-problem :cool:
Het voordeligste is winterbanden nemen. Die slijten minder hard met de koude temperaturen, waar zomerbanden bij de hogere temperaturen minder snel slijten. Per saldo ben je dus voordeliger uit lijkt me. ;)
Ook met winterbanden moet je idd je rechtervoet beheersen: dat blijft het belangrijkste! Met winterbanden leg je de grens van je grip wat hoger, maar het is niet de bedoeling ok die weer op te gaan zoeken. Enge resultaat is dan dat je er iets harder van af knalt. :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door St. Paul »

jonnoT schreef:Persoonlijk vind ik winterbanden in Nederland klinkklare onzin. Leuk om je weer een poot uit te trekken.
Nee hoor. Als je in de zomer zomerbanden gebruikt en in de winter winterbanden gebruikt ipv hele jaar zomerbanden dan gaan je zomerbanden qua tijd bewezen 2 keer langer mee. :lol:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Jolly Club »

St. Paul schreef:
jonnoT schreef:Persoonlijk vind ik winterbanden in Nederland klinkklare onzin. Leuk om je weer een poot uit te trekken.
Nee hoor. Als je in de zomer zomerbanden gebruikt en in de winter winterbanden gebruikt ipv hele jaar zomerbanden dan gaan je zomerbanden qua tijd bewezen 2 keer langer mee. :lol:
Spekkoper zijn echter de Belgen. Met 2 winterbanden voor, en 2 zomerbanden achter op hun bolide, en op het juiste moment wisselen, doen zij met twee setjes dus al gauw 4x zo lang! :thump_up:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Nelis »

Autofan schreef:
jonnoT schreef:Persoonlijk vind ik winterbanden in Nederland klinkklare onzin. Leuk om je weer een poot uit te trekken. IN de sneeuw van de afgelopen jaren ben ik slechts 1 keer vastkomen te zitten en winterbanden helpen ook niet als je bodem vastzit in de sneeuw en de wielekes vrij ronddraaien.

Daarnaast geven winterbanden bij menig een het idee geweldige prestatievergroting. Met gevolg dat ze je met 150 km/u voorbij komen op de snelweg terwijl de rest 80 rijdt.

De beste aanpassing voor de winter is de beheersing in je rechtervoet. Als er sneeuw ligt rij je soepeltjes weg in z'n 2, tijdig gas loslaten en rustig remmen. No-problem :cool:
Het voordeligste is winterbanden nemen. Die slijten minder hard met de koude temperaturen, waar zomerbanden bij de hogere temperaturen minder snel slijten. Per saldo ben je dus voordeliger uit lijkt me. ;)
Ook met winterbanden moet je idd je rechtervoet beheersen: dat blijft het belangrijkste! Met winterbanden leg je de grens van je grip wat hoger, maar het is niet de bedoeling ok die weer op te gaan zoeken. Enge resultaat is dan dat je er iets harder van af knalt. :roll:
zomerbanden slijten nog minder in de winter... Winterbanden slijten harder in de zomer. Kortom: winterbanden slijten altijd harder, want het rubber is veel zachter.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door rsh_scuderia »

Het rubber van winterbanden is niet zachter.
De samenstelling is anders, waardoor de lamellen wel flexibel zijn in een winterband, waar een sportievere zomermaand al snel erg hard en minder flexibel wordt.
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Markopolo »

Ze zouden best goed werk verrichten, maar voorlopig rij je met de temps. van nu ze alleen maar aan vellen. :D
rsh_scuderia schreef:Het rubber van winterbanden is niet zachter.
De samenstelling is anders, .....
En daarom dus zachter waardoor je meer grip hed op een gladde weg. :wink:

En winterbanden zijn in Duitsland inderdaad niet verplicht, maar krijg je in de winterse periode een aanrijding en het blijkt dat jij geen winterbanden hebt, dan bende gij het spreekwoordelijke bokkie :lol:
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door Nelis »

Markopolo schreef:Ze zouden best goed werk verrichten, maar voorlopig rij je met de temps. van nu ze alleen maar aan vellen. :D
rsh_scuderia schreef:Het rubber van winterbanden is niet zachter.
De samenstelling is anders, .....
En daarom dus zachter waardoor je meer grip hed op een gladde weg. :wink:
Je neemt de woorden uit mijn mond!
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Winterbanden, nuttig of nutteloos?

Bericht door NetForce84 »

Voila sinds deze morgen staan de winterbanden erop.
Laat nu de winter maar komen zou ik zo zeggen :wink:
Plaats reactie