Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Kreeg vandaag weer een pakje met de post Dat moest de Ferrari 225 S Spyder Vignale van Progetto K zijn.
Bij het aanpakken gingen direct de alarmbellen. Ik hoorde gerammel en das niet goed Mijn vermoeden kwam met het uitpakken uit: het model was los van zijn bevestigingsplaatje gekomen en zo werd een feestje een nachtmerrie waar iedere verzamelaar bang voor is de ruit is afgebroken
heb de verkoper al gemaild met foto's van de schade. Kijken hoe hij dat gaat afhandelen
Ik heb nog een hele stapel auto's liggen waar wat mee is, en dat is meestal transportschade. Gelukkig is de meeste schade wel weer te repareren (bijna alles wat ik koop is een gebouwde metalen kit) maar leuk is anders.
Ik heb eens een Franklin Mint Bugatti Royale ontvangen, welke gewoon in een diepvrieszakje in een doos met 2 andere modellen (welke wel goed verpakt waren). De Royale was zo geplaatst, dat als het pakket op de verkeerde kant was terecht gekomen, deze compleet geplet zou worden. Wonder boven wonder is dat niet gebeurd...
Afgelopen week weer een pakketje ontvangen, nota bene een doosje in een grotere doos, maar ook hier kleine schade: voorwielophanging losgeraakt. Gelukkig weer te plakken.
Maar ik blijf altijd zenuwachtig als ik weer een ontvangen pakketje open maak. Ik ruim er zelfs mijn bureau helemaal voor op, en gooi geen stukje verpakking weg voor ik zeker weet dat ik alle onderdelen heb...
Grootste leed van afgelopen weken:
Een Marktplaatser had een Bugatti T51 van Pyro te koop, en wilde deze alleen wegdoen icm een Bentley. Alletwee dus gekocht. De Bentley was in perfecte conditie. De doos van de T51 opengemaakt: Zit er een ander bouwpakket in (van een Morris). Dan baal je even... Gelukkig de boel met een kleine winst weten te verkopen.
Heb ook al vaker schade onvangen en dat is allemaal goed met de verkoper afgehandeld. Meestal valt het inderdaad mee. Nu ook eigenlijk wel want het ruitje is eenvoudig weer vast te zetten met een klein beetje lijm.
Zwaarste schade die ik ooit had was vijf Ferrari's waarvan 2 totalloss waren en alleen nog voor onderdelen te gebruiken zijn. De modellen waren te strak in een doos gepropt en dat kan niet met cabrio's Heb toen een zeer goede schadevergoeding ontvangen van 50% van de totaalsom (dus incl. verzendkosten)
Als de verkoper geen verzekerde verzending aanbiedt, dan is in principe de verkoper aansprakelijk.
Als de verkoper wel verzekerde verzending aanbiedt, en die neem je niet, dan is de koper aansprakelijk.
Als er voor verzekerde verzending is gekozen, is de verzender aansprakelijk, onder voorbehoud van de kleine lettertjes...
In alle gevallen: Vraag de verkoper het product goed te verpakken, dat scheelt al een hoop. Goede verpakking wint het altijd van verzekering. Probeer je geld maar eens te krijgen...
heu dat is niet helemaal waar.
Als de schade onstaat door slechte verpakking die toe te wijten is aan de verkoper, is en blijft de verkoper zelfs onder Europees wet aansprakelijk. In mijn geval was de schade aan de verkoper te wijten. Hij heeft verzuimd om rond het model materiaal aan te brengen zodat indien deze los komt geen kant op kan. En dan maakt het niet uit of ik nu wel of niet voor verzekerd verzenden gekozen heb
In geval van ondeugdelijke verpakking zou je idd gelijk kunnen hebben. Ondeugdelijke verpakking is sowieso een reden voor de postverzekering om een claim af te wijzen. Definieer "ondeugdelijke verpakking". Een scherpe grens is niet te trekken.