Welke software

Heb je een mooie foto gemaakt van een modelauto uit je eigen verzameling? Plaats hem hier!
Uiteraard kun je hier ook al je vragen en tips kwijt over het fotograferen van modelauto's.
In het kort: hoe, waar en waarmee worden jou foto's gemaakt.
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Misschien handig om een aantal programma's erbij te halen. Paint is niks, Photoshop etc zijn lastig om aan te komen (voor sommige) en veel meer gedoe. Een programma als Irfanview is wat dat betreft veel makkelijker voor iemand die er niet zo into zit. Het is een stukje freeware (veel aangeboden bij bv computerbladen maar ook gewoon gratis te downloaden via de site van Irfan Skiljan, maker), Nederlandse vertaling is verkrijgbaar, klein en makkelijk te installeren en in gebruik. Je kunt bv in 2 handelingen een foto naar elk gewenst formaat verkleinen. Daarnaast comprimeert dit programma automatisch het formaat van het bestand. Wat je uiteindelijk zonder verlies van kwaliteit van je foto een flink aantal MB's kan schelen op je webserver. Verder kun je heel simpel door het selecteren met je muis overtollige dingen wegknippen.

Voor de wat meer ervaren gebruiker kan dit programma losse fotoos of mappen met desnoods 10tallen fotoos hernoemen of converteren naar andere types (iaw van .bmp naar .jpg wat enorm ruimte besparend is).

Het fotoberwerken als in paintshop doet het niet, maar dat zal dan wel het verschil tussen 10 mb installeren en een paar 100 mb installeren zijn. Bovendien kost dat gedoe toch wat oefening en ik vind dat je het resultaat regelmatig gewoon ziet. Zelfs in gevallen waar het alleen om schoonheidscorrecties gaat en het juist de bedoeling was om niets meer te zien.

Ik gebruik Irfanview al jaren (via een vriend die in de "spannende" wereld van de IT zit) en ik zweer erbij, het is altijd 1 van de eerste programma's die ik installeer. :worshippy: Ook leuk zijn bv opties als slideshows, mocht je je familie willen vervelen met een moderne vorm van dia's van je vakantie. :wink: Verder draait het ook alle geluidsbestanden en videobestanden. Eventueel ook in slideshow.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Er is ook een programma die je kunt downloaden vanaf de window update site deze heeft ongeveer dezelfde functies als Ifranview maar wordt dan in je verkenner geplaatst. Moet even kijken hoe die heet :mrgreen:
Gebruikersavatar
Carfanatic
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 30 apr 2004 17:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Carfanatic »

voor de mensen die wel graag hun fotootjes willen bewerken is een aardig freeware programma, the gimp:
http://www.gimp.org/

zelf gebruik ik microsoft image resizer voor het resizen van pics (eenvoudiger kan echt niet!):
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bracer
Berichten: 2450
Lid geworden op: za 18 okt 2003 13:42
Locatie: Maastricht

Bericht door Bracer »

Ik gebruik de GIMP ook, zeer tevreden mee, dichter bij photoshop kom je niet met freeware. Functies zijn zeer vergelijkbaar, een aanrader :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

ik gebruik photopaint van Corel.. uitstekend programma met vele mogelijkheden... kan je zelfs scripts schrijven die je foto's altijd op dezelfde manier bewerkt... handig als je een logo wilt toevoegen of de foto's altijd op dezelfde grootte wilt uitsnijden...
Gebruikersavatar
wvniersen
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 19:10
Locatie: Grave
Contacteer:

Bericht door wvniersen »

Micrografics Picture Publisher was 4 jaar geleden gratis bij een tijdschrift...
en werkt nog steeds erg fijn.
er zijn er meer die met dit programma werken... :angel:

groet Winno
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lexusfreak
Berichten: 1245
Lid geworden op: wo 24 aug 2005 22:06

Bericht door Lexusfreak »

Ik gebruik photoshop,want ik ben een photoshopper :D
Gebruikersavatar
HHF
Berichten: 598
Lid geworden op: za 03 sep 2005 22:11
Schaal: 1:18
Locatie: Roeselare

Bericht door HHF »

Ik heb fotoshop 5.0, volgens mij nog steeds een van de betere versies van adobe. JPEG-resizer is gratis af te halen en ook handig (google !) Microsoft Photodraw ook heel handig
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

ik zoek een handig programmaatje waarin ik makkelijk (dus niet photoshop!) thumbnails automatisch kan laten maken, en logos automatisch kan toevoegen etc, kan dat ook met bovengenoemde progjes? Ik wil dus geen photoshop, dat heb ik al en ik wordt er niet wijs uit...
Niels
Berichten: 540
Lid geworden op: do 13 nov 2003 17:38
Locatie: Markelo
Contacteer:

Bericht door Niels »

Irfan kan wel tekst toevoegen en resizen, logo's toevoegen weet ik niet.

Photoshop blijft toch master :wink:
Afbeelding
BMWMaX
Berichten: 153
Lid geworden op: za 28 feb 2004 15:50
Contacteer:

Bericht door BMWMaX »

Formaat wijzigen van grote aantallen foto's doe ik met IrfanView. Andere bewerkingen doe ik met Photoshop CS
Niels
Berichten: 540
Lid geworden op: do 13 nov 2003 17:38
Locatie: Markelo
Contacteer:

Bericht door Niels »

Formaat weizigen gaat juist veel beter met PS, met de batch functie krijg je een veel beter resultaat. Ik heb dan het geluk dat iemand even een script voor me had gemaakt. Gaat echt supersnel en een mooi resultaat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Ik blijf bij Corel Photopaint...

Het programma is geheel te besturen door middel van scripts, die ik dan ook veelvuldig gebruik om bewerkingen die ik steeds herhaal uit te voeren..

Corel ondersteunt in al haar programma's Visual Basic For Applications, wat betekent dat ik afbeeldingen kan bewerken zelfs vanuit andere applicaties..

Zo kan ik afbeelden automatisch voorzien van logo's, formaten wijzigen, uploaden naar de website enz enz... en dat allemaal door een knoppie te maken waarmee een script gestart wordt... ook als ik bijvoorbeeld in Word of Frontpage aan het werk ben...

Heel handig allemaal...
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

niels wat doet dat script van jou allemaal?
Niels
Berichten: 540
Lid geworden op: do 13 nov 2003 17:38
Locatie: Markelo
Contacteer:

Bericht door Niels »

Maakt van de originele afbeelding een van 600 x 400, zet er een kader om heen van 5 boven, links en rechts, en van 20 onder. Zet er in Lucida m'n naam in en in een ander lettertype de copyrights. En verscherpt ze nog even. Zou ook nog auto levels (licht/donker) en contrast kunnen doen.

Logo als afbeelding toevoegen moet denk ik ook wel kunnen.

Moet je alleen iemand hebben die zo'n script kan maken, of eigenlijk de "action" maken. Kom zelf wel een eind maar niet ver genoeg.
Afbeelding
Plaats reactie