Sealed Bodies by Autoart, november 2005

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Sealed Bodies by Autoart, november 2005

Bericht door rsh_scuderia »

Sealed Bodies by Autoart

Steeds bij het uitbrengen van een 1:18 model van Autoart ben ik opgewonden. Die Aston Martin, WRC of andere race auto moet ik hebben. Totdat het wederom bevestigd wordt dat het gaat om een zogenaamde sealed body. Wat eigenlijk wil zeggen dat niks open kan. Geen deuren, geen motorkap, geen achterbak, geen tankdopje.

Waar is dit dan goed voor? Zelf heeft de fabrikant 2 argumenten;
1. Er kan meer detail geschonken worden aan de livery, banden en detail.
2. De autoverzamelaar wil zo snel mogelijk de auto hebben, anders koopt hij de auto niet.

Persoonlijk vraag ik mij dit af.
Als er meer detail geschonken wordt aan de buitenkant, waarom kan dat niet bij een model waar ook een deurtje open kan? Volgens mij is daar bij de modellen waar alles wel open kan niks mis mee. Daarnaast kan het interieur bekeken worden in al zijn pracht en glorie. detail volop!
Over de jaren heen gaan fabrikanten ook beter produceren. De eerste Autoart modellen zijn van mindere kwaliteit dan de huidige modellen. Maar dat geldt ook voor Minichamps, Exoto, Hotwheels, etc. Ik heb immers nog nooit een fabrikant horen verkondigen dat deze de auto's goedkoper gaat aanbieden tegen een slechtere kwaliteit.

Het tweede argument gaat ook niet op.
Een Mazda 787B heeft vele liefhebbers die het model best willen kopen. De jaren '90 liggen achter ons, de successen met deze auto werd niet het afgelopen jaar behaald. Ruim een decennia eerder.

Maar is het niet zo dat de Formule 1 liefhebbers het wel accepteren? Ik heb namelijk geen flauw idee hoe de motor van mijn McLaren-Honda's eruit zien. En daar ligt denk ik het eigenlijke probleem; de autofabrikanten willen de details van de motor (nog) niet prijs geven en Autoart wil de auto zo snel mogelijk op de markt brengen. Is het langere wachten het waard? Een paar scharniertjes extra kan blijkbaar al veel doen voor een model. Want hiermee kan een WRC of Le Mans liefhebber uiteindelijk het model niet in zijn collectie toevoegen, terwijl hij dat eigenlijk wel wil.

Geduld is en blijft een deugd. En 6 maanden wachten is best overkomelijk.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Echt weer een leuk informatief stukje. Je leest ook duidelijk dat je de sealed body's maar niks vind :thump_up: Ben ik het ook helemaal met je eens.

Er was ook een derde reden die op de site staat en die volgens mij nog steeds niet nagekomen is.

- De sealed body's zouden ook goedkoper zijn.

Pricing will be more competitive than the full specification 1:18 racing models and we expect sales to benefit accordingly.


Helaas heb ik dat tot nu toe nog niet gemerkt :roll:
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Bericht door Jolly Club »

Als pleitbezorger van de 'sealed bodies' wil ik nog wel even reageren op Ricardo's argument dat de modellen goedkoper zouden worden.

Misschien heeft AutoArt dankzij het gebruik van sealed bodies juist een scherpe prijsstijging kunnen voorkomen, en mogen we überhaupt blij zijn dat het prijsniveau nog ongeveer hetzelfde is gebleven.

Ik weet dat zamac iets anders is dan plaatstaal, maar ik weet uit ervaring dat er de afgelopen twee jaar een ware crisis op de staalmarkt is geweest, die de prijzen van staal en aanverwante legeringen enorm heeft opgedreven. We hebben het dan niet over een paar procentjes maar over tientallen procenten, ik kan mij voorstellen dat ook modelautofabrikanten daar de nadelige gevolgen wel van hebben gevoeld.

Misschien was dezelfde AutoArt mèt opengaande deurtjes dan wel fors duurder geworden :wink:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Lexusfreak
Berichten: 1245
Lid geworden op: wo 24 aug 2005 22:06

Bericht door Lexusfreak »

Normaal lees ik geen lange verhaaltjes,maar dit was wel interresant.

Ik betaal liever wat meer zodat ik goeie kwaliteit krijg.en wachten is wel de moeite waard.
kwiebje
Berichten: 2579
Lid geworden op: di 21 okt 2003 20:26
Locatie: Leuk dorpje :D
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Een zeer goed stukje tekst als je het mij vraagt!

En ik ben het eens met zowel de column als het verhaaltje van ricardo :worshippy:
Afbeelding
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Bericht door 1:18 24/7 »

Leuk stukje inderdaad, maar ik heb er nog wat opmerkingen bij:
Het argument dat gebruikt wordt dat fabrikanten de motoren liever niet laten zien is gaat niet op. Fabrikanten laten al foto's van de motor zien bij de lancering van de nieuwe wagen! Zie hier de DBR9 en C6R:

http://seriouswheels.com/2005/2005-Aston-Martin-DBR9-F-Top-Engine-1920x1440.htm

http://www.carchaos.com/chevrolet/chevy_corvette/c6r/c6r_engine.jpg

Het argument dat er meer detail aan de buitenkant is, gaat deels op, ik heb slechts 1 sealed model wat iets mooier afgewerkt is aan de buitenkant dan de gemiddelde AA. Natuurlijk kan dit ook op een model met openende delen, maar dan krijg je een flink duurder model, met een flink langere productie tijd zoals de 787B...
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Jolly Club schreef:Als pleitbezorger van de 'sealed bodies' wil ik nog wel even reageren op Ricardo's argument dat de modellen goedkoper zouden worden.

Misschien heeft AutoArt dankzij het gebruik van sealed bodies juist een scherpe prijsstijging kunnen voorkomen, en mogen we überhaupt blij zijn dat het prijsniveau nog ongeveer hetzelfde is gebleven.

Ik weet dat zamac iets anders is dan plaatstaal, maar ik weet uit ervaring dat er de afgelopen twee jaar een ware crisis op de staalmarkt is geweest, die de prijzen van staal en aanverwante legeringen enorm heeft opgedreven. We hebben het dan niet over een paar procentjes maar over tientallen procenten, ik kan mij voorstellen dat ook modelautofabrikanten daar de nadelige gevolgen wel van hebben gevoeld.

Misschien was dezelfde AutoArt mèt opengaande deurtjes dan wel fors duurder geworden :wink:


Alleen begrijp ik dan niet waarom de normale en Millenium modellen dan niet duurder zijn geworden, die worden toch gemaakt van hetzelfde materiaal.
Ten tweede waarom de ene rallymodellen wel als sealed body en de andere weer niet. Ook een vreemde marketing :nuts:
Laatst gewijzigd door Ricardo op wo 02 nov 2005 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fish88
Berichten: 3176
Lid geworden op: zo 30 jan 2005 19:59
Schaal: 1:43
Locatie: Achter mn computer, hoezo?

Bericht door fish88 »

leuk artikel :thump_up: :worshippy:
Afbeelding
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Het maakt mij persoonlijk niets uit dat de deuren niet open kunnen... meestal heb ik toch geen ruimte in de vitrine om ze open neer te kunnen zetten ( jah ik heb ook die van IKEA :wink: )...

maar ik kan me er wel iets bij voorstellen ...
A. goedkoper om te maken, het scheelt een behoorlijk aantal onderdelen.
B. aan de buitenkant zien ze er hetzelfde uit
C. sneller op de markt, dus korte looptijd van investeren tot incasseren
D. de mogelijkheid om dus ook meerdere (minder goed verkochte) versies te maken

Het geeft AA dus de mogelijkheid om er goed aan te verdienen, zodat ze gewoon door kunnen gaan met het maken van prachtige modelauto's... en daarvoor zijn we ze dankbaar...

Vorig jaar hoorde we van Thomas Schmadalla dat de AA prijzen behoorlijk omhoog zouden moeten. Gelukkig zijn die prijsstijgingen uitgebleven. Waarschijnlijk het resultaat van deze strategie...
Echter toen was ook de bedoeling om de fullbody's goedkoper te maken, een ontwikkeling die we niet gezien hebben...

Maar we zullen het AA maar eens vragen als we in februari wederom naar Nürnberg afreizen...
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Een sealed body is meer wat voor 1:43... 1:43 met opengaande deuren e.d. zien er meestal niet uit. Uitzonderingen daargelaten.

Een groter model dus 1:18 als sealed body zou ik niet zo snel kopen...
Maar gezien het geringe aanbod wat er nu al is in Opel modellen, hoop ik niet dat ze dit wel gaan doen in de toekomst bij andere fabrikanten.

Dus Autoart raakt me hier niet zo mee.
Al vind ik wel dat AA hiermee een stapje terug doet.
Gebruikersavatar
Donkervoort
Berichten: 1503
Lid geworden op: ma 25 apr 2005 16:01
Locatie: Goes (Zeeland)

Bericht door Donkervoort »

Opel-DTM schreef:Een sealed body is meer wat voor 1:43...


Deels mee eens.
Ik waardeer de modellen 1/43 die open kunnen! Zoals de McLaren M8B van GMP, met afneembare motorkap, of mijn laatste aanwinst, de Ferrari 500F2. Het is juist fantastisch om de motor te zien liggen, met bougikabels en al. Dus: afnemende delen: laat maar komen!
Je hebt gelijk als je het over deuren hebt. Er ontstaan de (te) grote kieren in vergelijking met het kleine model. Dat is in de meeste gevallen lelijk. Al denk ik dat er wel goede voorbeelden van te vinden zijn waar het juist enorm mooi is.

Het is eigenlijk vreemd. 1/43 liefhebbers zul je nooit horen klagen dat hun model niet open kan :wink:
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

Ten eerste weer een glorieuze column :worshippy: :worshippy:

Sealed body in 1/18 lijkt mijn iets van het stenentijdperk of beter gezegd meer een Bardiewagen :?
de argumenten van de fabrikant slaan nergens op. Heb meer het idee dat ze zo een dubbelslag slaan. Eerst de sealedbody kopen, want dan heb je het model toch alvast in huis niet waar en dan teleurgesteld halstreikend uitkijken wanneer het fatsoenlijke model uitkomt.

Kortgezegd : 1 klant voor de prijs van 2 :mrgreen:
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Ik heb destijds contact gehad met AA over de sealed bodies en wat ze mij vertelden waren alleen het kostenaspect en het feit dat modellen sneller uitgebracht konden worden de rede van het maken van sealedbodies. Kwaliteit repte ze bij mij met geen woord over. Dat kosten aspect gaat inderdaad niet op maar daar staat tegenover dat ik de geplande invoering van de algehele kostenverhoging in de hele lijn ook niet zie. Iig niet in die mate waarin ze aangekondigd waren.

Voor dat 2de aspect is wel wat te zeggen. Momenteel ligt de 1:18 racemarkt veel jaren achter. De nieuwste Porsches reden ten minste 1,5 jaar terug over lemans voor ze uitkwamen maar 3,5 jaar is geen uitzondering. De Aston Martin werd in slechts 3 maanden na LeMans al aangekondigd en zal waarschijnlijk niet lang meer op zich laten wachten. Daarnaast ligt de focus bij de fabrikanten toch al veelal op wagens van verder terug. Een hele reeks van racewagens uit de jaren 70 tot mid-jaren 90 komt er momenteel uit. En voor de jeugd is het wel zo leuk dat ook juist de moderne wagens, die ze nu op tv zien racen, ook in model te krijgen zijn. Zeker gezien de vergrijzing die ook in onze hobby begint te tellen.

Daar komt bij dat AA het met sealed bodies blijkbaar wel aan durft de wereld over te gaan, zie de verschillende JGTC modellen. Iets wat niet geldt voor de open versies zoals de Australian V8 die in Australië blijven. Dit terwijl beide kampioenschappen hier in Europa niet erg bekend zijn maar wel enorm brute wagens voortbrengen. Ik denk dat als sealed bodies er niet geweest waren ik, en vele met mij, nu geen JGTC wagen had staan.

Kortom sealed brengt best wel wat voordelen mee... en de nadelen? Wel mijn eigen auto open ik de kap eigenlijk ook nooit van. Een auto wordt niet mooier als er iets open staat. Tenzij je een Aston Martin cabrio hebt. :roll: En ik vraag me af hoeveel mensen er nu eigenlijk die dingen open doen en hoe vaak... 9 van de 10 kunnen wel naar de motor kijken maar snappen toch nauwelijks wat ze zien. :eh:

En de 6 maanden wachten... De open versie van de Bentley werd reeds aangekondigd toen de dichte nog niet uitkwam. Hij zou spoedig volgen. De dichte versie staan hier al minstens 18 maanden. En ik betwijfel of de open ooit komt.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Ik ben blij dat mijn column een leuke discussie opleverd. Dat deed deze al een beetje in een ander forum.
Bedankt iedereen voor de reacties. :thump_up:

Ik lees net dat de JGTC wagens, die seald body zijn, even duur worden als een Porsche 911, waar wel alles open kan. Dus het prijs verschil gaat ten dele al niet meer op.
Er zijn absoluut voors en tegens bij deze Aa strategie. Ik heb mijn mening hierover al laten gaan.
Ik zou het da ook erg spijtig vinden als meer fabrikanten deze trend zouden volgen. Wat ik ben wel een liefhebber van de motor en interieur.
The Red Dream
Berichten: 835
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 18:34

Bericht door The Red Dream »

St. Paul schreef:Kortom sealed brengt best wel wat voordelen mee... en de nadelen? Wel mijn eigen auto open ik de kap eigenlijk ook nooit van. Een auto wordt niet mooier als er iets open staat. Tenzij je een Aston Martin cabrio hebt. :roll: En ik vraag me af hoeveel mensen er nu eigenlijk die dingen open doen en hoe vaak... 9 van de 10 kunnen wel naar de motor kijken maar snappen toch nauwelijks wat ze zien. :eh:



Ik heb toch de nodige modellen open opgesteld in mijn vitrine om de details te kunnen aanschouwen. Enkele zelfs ook nog waar de wielen van gedemonteerd zijn om ook het remsysteem natuurgetrouw te kunnen aanschouwen. Uiteraard ook zo gemaakt door de fabrikant om te kunnen demonteren. Hopelijk dat exclusievere fabrikanten Exoto, Revival, GMP, Carousel 1 enz... enz... nooit over gaat naar sealed, want dat zou voor de nodige verzamelaar een grote teleurstelling worden.
Ik vind sealed maar niks en ik zie hier dan ook geen voordelen in. Ik betaal liever iets meer voor open gaande modellen met mooie details.
Gesloten