Jaguar D-Type 1955 #9: de velgen

Hier kun je alles over autosportmodellen kwijt zoals Formule 1, DTM, Le Mans etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Donkervoort
Berichten: 1503
Lid geworden op: ma 25 apr 2005 16:01
Locatie: Goes (Zeeland)

Jaguar D-Type 1955 #9: de velgen

Bericht door Donkervoort »

Ik heb een vraag over dit model:

De Jaguar D-Type die reed op Le Mans in 1955 met nummer #9 Walters -Spear IXO.LMC029 1/43

Afbeelding

De velgen. Op deze foto is duidelijk te zien dat het paarse/roze velgen zijn.
Zelf heb ik het model ook. Het staat best mooi met de blauwe streep.
Ik heb het echter nog nooit op een andere auto gezien. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een foto van de 1:1 maar niet gevonden.

Wie kan mij iets meer over deze (aparte) kleur van velgen vertellen?

P.S. Deze E-type met dezelfde kleurschema heeft weer gewone velgen..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Donkervoort
Berichten: 1503
Lid geworden op: ma 25 apr 2005 16:01
Locatie: Goes (Zeeland)

Bericht door Donkervoort »

Niemand die mij iets meer over de Jag kan vertellen? :think:
Gebruikersavatar
bigodino
Berichten: 486
Lid geworden op: do 30 okt 2003 21:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Ik heb er geen foto van, maar het was gebruikelijk om teamauto's bepaalde kenmerken te geven met kleur, zoals b.v. het aston Martin team hun wagens elk een opvallende kleur grill gaven (rood, geel etc). Ook velgen werden voor dit doel (herkenbaarheid vanuit de pits) vaak een opvallende kleur gegeven, dus dat paars kan heel goed historisch correct zijn.
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
TVR freak
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 10 jan 2005 21:36
Locatie: Zeeland

Bericht door TVR freak »

Robbert-Jan, ik heb nog wat foto's gevonden maar bijna geen van deze D-type. Het gaat hier namelijk om het Briggs Cunningham racing team die altijd met deze kleuren racete. Ik heb o.a. een foto van een proto E-type in een boek gevonden, de zogenaamde E2A, die ook in deze kleuren reed. Zo op de foto lijkt hij gewoon zilvere velgen te hebben. Hier heb je een een foto van jou model, maar het is moeilijk te zien of hij paarse velgen heeft:

Afbeelding

Ik denk gewoon dat de paarse velgen kloppen. De fabrikant zal dit goed onderzocht hebben bij het ontwikkelen van het modelletje. Maar waarom ze dit gebruikten is nog steeds de vraag...
TVR Griffith 500 - the true spirit of driving -
Gesloten