A1GP Maleisie

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
GiRacer
Berichten: 201
Lid geworden op: di 07 okt 2003 22:27
Locatie: Ede
Contacteer:

A1GP Maleisie

Bericht door GiRacer »

Vandaag zijn de eerste vrije trainingen geweest. Team NL was de snelste van de dag!

c/p van http://www.verstappen.nl

Tevreden over trainingsdag
(18/11/2005) Na de eerste twee vrije trainingen van de A1 Grand Prix of Nations van Maleisie, op het circuit van Sepang staat A1 Team Nederland bovenaan. Jos Verstappen reed tijdens de eerste vrije training van de dag een tijd van 1'56.342. Een tijd die aan het eind van de dag voor iedereen onbereikbaar bleek.

De beide vrije trainingen van de dag werden onder volledige droge en zeer warme omstandigheden verreden. Halverwege de tweede sessie was er even de dreiging van regen, maar het bleef bij slechts enkele druppels. Met het zetten van de snelste tijd van de dag begint het A1GP weekend op Sepang goed voor A1 Team Nederland. Het team hoopt natuurlijk om de nu ingezette lijn voort te kunnen zetten tijdens de derde en laatste vrije training van morgen en natuurlijk de kwalificatie. Daarbij zullen de banden een grote rol gaan spelen. Sepang kent een hoge bandenslijtage.

Jos Verstappen; "Eindelijk een eerste plek. Natuurlijk speelt het mee dat je het circuit redelijk goed kent. Ik heb hier al een paar races gehad, dus dat speelde zeker in mijn voordeel. De auto voelde goed aan, zeker op nieuwe banden. Daarna werd het steeds moeilijker, maar dat geldt denk ik voor iedereen. Het wordt zeker een hele spannende kwalificatie morgen, want de banden gaan maar een paar ronden mee en dan wordt de grip heel snel minder. Heel belangrijk de kwalificatie. Hopen dat we daar goed doorheen komen en dat we een paar goede races kunnen rijden hier".


Mogen dit vaker voorkomen (ook http://www.verstappen.nl):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Yurinator
Berichten: 367
Lid geworden op: zo 25 jan 2004 11:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Yurinator »

Fijne foto, mooi resultaat...hopelijk zondag nog happy :).
Gebruikersavatar
JurrienK
Berichten: 961
Lid geworden op: do 17 feb 2005 14:00
Locatie: Oosterblokker
Contacteer:

Bericht door JurrienK »

Hopelijk zondag 2x finishen... :lol:
Bekijk ook mijn site: http://www.myprojects.nl/jurrienk
GiRacer
Berichten: 201
Lid geworden op: di 07 okt 2003 22:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door GiRacer »

Vandaag zijn de 3e vrije training en de kwalificatie gereden.

In de vrije training was Team NL weer 1e!, in de kwalificatie 6e.
Helaas had Team NL verkeerd gegokt, de regen kwam te vroeg waardoor ze niet 2 rondes op nieuwe banden konden rijden. Bijna alle andere teams hadden wel de goede keuze gemaakt en konden 2x op nieuwe banden kwalificeren.
Toch belooft dit resultaat wel wat voor de races morgen. Qua snelheid zit Team NL er bij, nu hopen op geluk met het weer (zal morgen gaan regenen)!

3e vrije training (http://www.verstappen.nl)
1 NETHERLANDS 1'55.193
2 PAKISTAN 1'55.489 +0.296
3 CHINA 1'55.526 +0.333
4 SOUTH AFRICA 1'55.660 +0.467
5 NEW ZEALAND 1'55.803 +0.610
6 INDIA 1'55.805 +0.612
7 ITALY 1'56.195 +1.002
8 GERMANY 1'56.999 +1.806
9 SWITZERLAND 1'57.269 +2.076
10 IRELAND 1'57.590 +2.397

kwalificatie (http://www.verstappen.nl)
1 SWITZERLAND 3'48.962
2 FRANCE 3'49.868 +0.906
3 IRELAND 3'49.969 +1.007
4 GREAT BRITAIN 3'49.972 +1.010
5 NEW ZEALAND 3'50.569 +1.607
6 NETHERLANDS 3'51.036 +2.074
7 MALAYSIA 3'51.199 +2.237
8 BRAZIL 3'51.398 +2.436
9 PORTUGAL 3'51.547 +2.585
10 ITALY 3'51.894 +2.932


Jos: "Ik ben redelijk tevreden met deze 6e plaats. We maakten een foutje door de eerste sessie op oude banden te rijden. We hadden gedacht, gehoopt, dat de regen wel over zou waaien, maar dat ging helaas niet op. De tijden van de eerste en tweede sessie bleken nu dus beslissend. Uiteindelijk had er toch niet meer dan een 4e plaats in gezeten. In de vierde sessie zijn we nog wel voor de zekerheid naar buiten gegaan. We reden met een droogweer-afstelling in de regen, en we zaten er toen ook redelijk bij met een vierde tijd."

"Het betekent wel dat we een extra set nieuwe banden hebben voor in de race morgen. Maar het zal spannend zijn of het droog blijft. Voor de race ben ik in ieder geval positief: we zijn tot tweemaal toe snelste geweest in de vrije trainingen. Morgen kan er dus van alles gebeuren. Maar we zitten er goed bij!"


Jan Lammers:"Het was een risico dat we namen tijdens deze kwalificatie. Het is gewoon een keuze die je maakt en die kan goed uitpakken of die kan slecht uitpakken. We hebben nog geluk gehad dat we zesde staan. In ieder geval hebben we voor morgen nu twee nieuwe sets banden voor de beide races en dat is een goed uitgangspunt voor de start hier. Veel mensen weten ook hoe Jos hier in de regen kan rijden. Ik denk dat we zowel voor droge als natte omstandigheden er redelijk goed voorstaan. Alle mensen die om ons heen staan, staan ook een beetje om ons heen in het kampioenschap, dus het is ook een kwestie van wie komt er met de punten thuis en wie blijft er uit de problemen. Dat zal weer het motto voor morgen zijn, uit de problemen blijven. Ik denk toch wel dat we er hier heel goed bij moeten kunnen zitten."


Afbeelding
GiRacer
Berichten: 201
Lid geworden op: di 07 okt 2003 22:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door GiRacer »

Nou, ja, wat moet ik ervan zeggen :)...

Hij is in ieder geval 2x gefinished :)

Sprint race was acceptabel: P5. Team NL reed een goede race, 2 mooie inhaalacties.

De feature race was eigenlijk al afgelopen voor Team NL voor deze begon. Jos liet, net als Brazilie, de motor afslaan. In mijn ogen heeft hij te veel risico genomen. Dan maar met iets meer wielspin vertrekken: in Estoril gebeurde hem hetzelfde, dus hij had het kunnen weten!

nog wat uitslagen, commentaar en foto's(http://www.verstappen.nl & http://www.a1teamned.com & http://www.a1teamnedfoto.nl)

Sprint Race
1 FRANCE 15 29:21.541
2 SWITZERLAND 15 29:22.772 +1.231
3 GREAT BRITAIN 15 29:26.606 +5.065
4 BRAZIL 15 29:28.334 +6.793
5 NETHERLANDS 15 29:29.514 +7.973
6 NEW ZEALAND 15 29:34.703 +13.162
7 IRELAND 15 29:35.423 +13.882
8 MALAYSIA 15 29:37.323 +15.782
9 PORTUGAL 15 29:41.932 +20.391
10 USA 15 29:42.386 +20.845

Feature Race
1 FRANCE 30 1:00:06.495 -
2 SWITZERLAND 30 1:00:11.051 +4.556
3 CZECH REP. 30 1:00:22.184 +15.689
4 ITALY 30 1:00:30.233 +23.738
5 MALAYSIA 30 1:00:38.136 +31.641
6 NEW ZEALAND 30 1:00:39.192 +32.697
7 USA 30 1:00:39.832 +33.337
8 GERMANY 30 1:00:41.876 +35.381
9 IRELAND 30 1:00:42.240 +35.745
10 BRAZIL 30 1:00:45.883 +39.388
....
16 NETHERLANDS 30 1:01:53.803 +1'47.308


Jos:"Balen! Anders kan ik niets zeggen. Hetzelfde probleem als Estoril. Je probeert met zo weinig mogelijk wielspin te vertrekken, maar ook wil je dat de motor niet afslaat en dan ga je dus met de koppeling slippen. Precies tegen de toerenbegrenzer aan. Die is nu net heel gevoelig en bij het geringste zorgt die begrenzer ervoor dat de auto afslaat. We gaan nu goed kijken wat we hier aan kunnen doen voor de toekomst. Een schrale troost is nog dat we de snelste ronde reden."
Jos:"Over de eerste race ben ik zeker tevreden. De snelheid vond ik goed en ik had een paar mooie inhaalacties op Ierland en Nieuw Zeeland. Een vijfde plek was op zich goed en ook een goede uitgangspositie voor de hoofdrace natuurlijk. Alleen de tweede race begint natuurlijk waanzinnig slecht omdat ik de auto af heb laten slaan en dan ben je verloren. Er kwam geen safety car in de baan en dan kan je het gewoon vergeten. Da’s balen. Ik denk dat de auto goed was dit weekend. Nog niet helemaal genoeg om te winnen, want Frankrijk is nog steeds waanzinnig snel, maar wat tijden betreft zitten we wel bij een tweede plek in de buurt”


Jan: “Er was tijdens de tweede race bij ons geen start, daar balen we allemaal van. We verwachtten allemaal juist bij de start de eerste klappen uit te kunnen delen. We stonden ook op nieuwe banden. Dat bleef helaas uit. Dan wordt het heel moeilijk. Bij andere races waar hetzelfde gebeurde, hebben we pace cars gehad. Hier is het een lang en ook heel veilig circuit, dus die pace car kwam zoals verwacht niet. Tijdens de race zit je allemaal te piekeren wat je moet doen. Hoe kan je hier nog garen uit spinnen. Toen hebben we besloten te wachten tot vijf minuten voor het einde met de pitstop. Op dat moment heeft Jos nog minimaal benzine aan boord. We hadden de strategie in ons hoofd om met nieuwe banden en zes keer powerboost in een ronde de snelste ronde van de dag neer te zetten, waarmee we nog een punt zouden scoren. Maar net tijdens de pitstop begon het te regenen en ontstond er verwarring over het feit of we wel of geen regenbanden mochten monteren omdat het officieel nog geen ‘wet race’ was. Uiteindelijk hebben we de juiste beslissing genomen om weer op slicks naar buiten te gaan en hebben we gelukkig de snelste ronde kunnen zetten omdat de regen niet doorzette. Als het de regen hier wel had doorgezet heb je hier zo een paar centimeter water op de baan. We namen dus in eerste instantie een gok. Mocht die bui vallen, dan schiet je in de roos, want dan kan je met slicks bijna de pits niet meer halen. Dan had Jos zo naar voren kunnen rijden. Maar die regen zette niet door en door de verwarring bij de stop verlies je veel tijd, dat is jammer. Maar uiteindelijk hebben we dit weekend veel geleerd, vooral hoe we meer uit de banden kunnen halen in de race en dat is ook een belangrijk gegeven”.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch nog een Nederlands succesje met Jan Lammers in het bijprogramma
Afbeelding
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Jos en oranje auto's... niet de beste combinatie
Gebruikersavatar
motorhead
MAF Adviseur
Berichten: 1244
Lid geworden op: di 27 apr 2004 16:01
Locatie: Egmond Binnen

Bericht door motorhead »

Ik vind het nog al amateuristies van iemand die zich zelf de beste coureur van Nederland vindt om voor de 2de keer in een kort tijdssbestek de motor tijdens de start te laten afslaan :thump_down:
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

motorhead schreef:Ik vind het nog al amateuristies van iemand die zich zelf de beste coureur van Nederland vindt om voor de 2de keer in een kort tijdssbestek de motor tijdens de start te laten afslaan :thump_down:

Gebeurde Alain Prost in 1993 in 5 races ook 2x. :whistle:
en werd dat jaar toch nog wereldkampioen. :mrgreen:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Bericht door Jolly Club »

Maar Prost reed dat jaar in auto op zijn zachtst gezegd 'niet gelijkwaardig' was aan het materiaal van de concurrentie :whistle:

Maar aangezien ik de wedstrijd niet eens heb gezien kan en wil ik er verder niets over zeggen....


Bovendien schijnt die Verstappen over een hele goede rechtse te beschikken :angel:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Heb de race ook niet gezien, maar wilde aleen maar aangeven dat 2x in een kort tijdsbestek je motor uit laten vallen zelfs de BESTEN kan overkomen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Ik zou zeggen Jan, geeft Jeroen eens een kansje.
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Peter Parker schreef:Ik zou zeggen Jan, geeft Jeroen eens een kansje.


En dan doet ie het beter dan Jos, die dan op z'n bek gaat, denk niet dat Jos dat zou willen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Markopolo schreef:[..]

En dan doet ie het beter dan Jos, die dan op z'n bek gaat, denk niet dat Jos dat zou willen :mrgreen:


Maar ik wil het wel :dance: , niet dat ie van mij af hoeft te gaan Jos, maar gun een team maat ook eens een kans. Amerika wisselt nog wel eens af.
Gebruikersavatar
boerke04
Berichten: 1530
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 15:46
Locatie: Banholt

Bericht door boerke04 »

Peter Parker schreef:[..]

Maar ik wil het wel :dance: , niet dat ie van mij af hoeft te gaan Jos, maar gun een team maat ook eens een kans. Amerika wisselt nog wel eens af.


En kijk eens waar Amerika staat......

Van Basten mist op het EK '92 een penalty, toch de beste voetballer van dat moment.....
Indurain vergeet in z'n laatste tour genoeg te eten in een bergrit, waardoor ie door alles en iedereen wordt losgereden, toch de beste wielrenner van dat moment.....
Bij Ferrari vergaten ze een paar jaar terug met regelmaat nieuwe banden klaar te zetten bij een pitstop, toch het beste team van dat moment.....

Ik bedoel maar zelfs de besten maken fouten, natuurlijk is het niet handig als het je twee keer in korte tijd overkomt, maarja zulke dingen gebeuren nu eenmaal.
En als je Verstappen heet en het gebeurt je is het natuurlijk weer makkelijk scoren voor iedereen, maar dat zegt eigenlijk meer over diegenen dan over Verstappen.
Afbeelding
GiRacer
Berichten: 201
Lid geworden op: di 07 okt 2003 22:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door GiRacer »

Dat wisselen van coureur lijkt me nu nog niet aan de orde. Waarom?
1) Snelheid bij Team NL wordt steeds beter
2) Jos heeft tot nu toe 2 echte fouten gemaakt: remactie in Estoril en dit weekend. (De eerste keer motor laten afslaan kwam vooral doordat de lichten binnen 1 sec weer uitgingen). Ik krijg ook het gevoel dat als het gebeurd bij Jos, dit zoveel erger is dan bij andere sporters en coureurs. Hierbij doel ik idd op Prost, v. Basten, Indurain, Armstrong (zonnesteek), maar ook op Schumacher (1998 Japan, motor laten afslaan).
3) Tot nu toe alleen Frankrijk en Maleisie dit principe toepassen. En alleen bij Frankrijk werkt het goed. Vergeet niet dat ook Jeroen een andere rijstijl heeft en het team zich weer helemaal op Jeroen moet instellen. Die moet je dan ook een eerlijke kans geven, (2 a 3 GP's) waardoor de vooruitgang gestagneerd wordt.
Plaats reactie