Ontwikkeling modelauto's

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Ontwikkeling modelauto's

Bericht door Opel-DTM »

Wie heeft er een informatieve site over de ontwikkeling van een modelauto?

Hoe wordt een mal gemaakt? Hoe word een afdruk gemaakt? Hoe wordt deze verder verwerkt?
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

dit is idd een interessant topic. Op de site van BBR en van Amalgram staat her en der iets over dergelijke processen, echter René of Michel of Frank kunnen vast wat meer vertellen.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Bericht door Jolly Club »

Beetje summier, maar misschien heb je hier iets aan :D

http://www.ixomodels.com/ixo/company/company_index.html

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Het fabricageproces

Het grootste deel van alle modelauto's zijn voor het grootste deel vervaardigd uit zgn. Die-Cast metaal.
Voor het chassis en interieur wordt plastic gebruikt.
Het exterieur wordt bij gewone modellen in één enkele kleur gespoten, bij racemodellen worden detail toegevoegd door 'decals' of 'tampo painting' of een combinatie van beide.

Het ontwerpen
Als een modelautofabrikant een model besluit te gaan maken, vraagt deze bij de fabrikant van de echte wagen ontzettend veel informatie op.
Met behulp van deze informatie wordt met de computer een ontwerp gemaakt ( dit heet ook wel Computer Aided Design, oftewel CAD )
In dit ontwerp zijn alle kleine details van het schaalmodel terug te vinden.
Afbeelding

Als dit ontwerp klaar is kan de fabricage beginnen

Het Die-Casting proces.

Afbeelding

De 'body' is het grootste deel van een modelauto en wordt gemaakt van metaal.
Voor het maken van de body word Die-Casting gebruikt.
Dit is een fabricageproces dat uitermate geschikt is voor precies gedimensioneerd, scherpe details en gladde of ruwe oppervlakken.
Het gaat als volgt.
Met behulp van de computertekening wordt een mal precies uitgefreesd door speciale apparatuur.
Het metaal voor de body wordt verhit tot de temperatuur waarbij het vloeibaar word, vervolgens wordt het onder hoge druk in de mal gespoten, waar in het zijn uiteindelijke vorm aanneemt. Als het metaal is afgekoeld wordt de mal verwijderd, schoongemaakt en opnieuw gebruikt.

Injection molded Plastic
Afbeelding
Injection molding machines van Maisto.

De plastic delen zoals het interieur, de motor, chassis, ophanging en andere delen zoals koplampen, deurgrepen, velgen, antennes en banden worden gemaakt van plastic.
Dit plastic wordt verhit tot het smeltpunt en daarna in een mal gespoten, als het plastic is uitgehard zal het net als het metaal, zoals boven beschreven zijn vorm behouden.
Voor banden en antennes word een zachter soort plastic gebruikt, zodat deze achteraf soepeler blijven.


'Tampo Painting' (Pad Printing)
AfbeeldingAfbeelding
Voor grote gekleurde details op een auto wordt een 'pad printing machine' gebruikt.
Omdat stickers (decals) zouden omkrullen en rimpelen op grote, gebogen oppervlakken, worden grote details direct op de auto gedrukt, dit geeft een mooi resultaat wat vaak te zien is op racemodellen van Maisto

Decals
Decals worden gebruikt voor kleine details, zoals logo's en typeaanduidingen op modelauto's
Een decal is een stickertje wat afgedrukt is op doorzichtige sheets.
Deze sheets zijn van zelfklevend materiaal, of van materiaal dat eerst vochtig moet worden gemaakt, voordat het wil plakken.

Het in elkaar zetten
Als laatste moeten alle componenten in elkaar worden gezet, dit gebeurt in de fabrieken


Afbeelding
De fabricage lijn van Maisto

Kits
Soms worden modelauto's niet in de fabriek in elkaar gezet, maar moet je het zelf doen, ik vind het persoonlijk leuk om te doen en je krijgt uiteindelijk een net zo mooie auto.
Onder andere Bburago en Maisto hebben een 1:18 kits lijn.


(afkomstig van http://home.wanadoo.nl/eriksautos/)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Ligt er geen fabriek in de buurt....en dan bedoel ik niet China, Taiwan of zo.... :mrgreen:
Misschien iets voor de leden van het forum om een bus te charteren en dan een excursie te organiseren naar zo'n fabriek.....Ik heb géén flauw idee waar de dichtsbijzijnde ligt én of je er welkom bent natuurlijk. Maar misschien dat een importeur/leverancier hier meer over weet. Ik heb een aantal jaren geleden ook met zo'n trip meegedaan naar een bierbrouwerij (Warstein) en moet je zeggen dat dit verdomde interessant was. :thump_up:
Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat deze vlieger ook opgaat voor modelauto's.
Het is maar een proefballonnetje..........
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Dat zou helemaal intressant zijn... :thump_up: idee :!:
kwiebje
Berichten: 2579
Lid geworden op: di 21 okt 2003 20:26
Locatie: Leuk dorpje :D
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Er zijn ambachten waar bedrijven niet dol op zijn op fabrieksbezoeken, de reden hiervan is kopieen en dergelijke. Maar mochten er fabrikanten zijn die dit wel doen houd ik me aanbevolen :thump_up:
Afbeelding
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

in het begin van het forum heb ik er een keer met iemand over gepraat..de conclusie was dat nagenoeg alles in Azië geproduceerd wordt....
2cv
Berichten: 124
Lid geworden op: di 10 feb 2004 23:55
Locatie: Fryslân

Bericht door 2cv »

Het metaal voor de body is volgens mij aluminium.
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Ik geloof dat Lion Cars (truckmodellen) nog hier in Nederland produceert.

Overigens heb ik ooit ergens gelezen dat het klakkeloos 43 keer verkleinen van de originele tekeningen een model oplevert wat er optisch te smal uitziet. Daarom schijnt er met de breedte wat te worden gespeeld door de fabrikanten. Interessant!
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

het is bijna niet mogelijk om een fabriek te bezoeken waar modellen gemaakt worden. Het die-cast proces wordt voor het grootste gedeelte in azië gedaan..

In de weinige fabrieken hier in Europa ben je gewoon niet welkom.

Het materiaal dat gebruikt wordt is white-metal, een legering van lood en tin met nog wat andere additieven...waaronder ook alluminium.

De meeste modellen worden gemaakt volgens het doorstroomprincipe. De legering wordt niet onder hoge druk in de mal geperst, maar wordt onder vacuum in de mal gezogen. De legering stroomt eerst enige tijd door de verhitte mal. Hiermee wordt voorkomen dat er vloeilijnen in het materiaal komt. Het vacuum moet voorkomen dat er luchtbelletjes in de mal achterblijven. Bij dit soort mallen wordt de mal ook verhit.

Door deze techniek komt het ook vrijwel niet meer voor dat er modellen zijn die nabewerkt moeten worden. Het model kan na afkoelen ontdaan worden van de gietgallen en direct geprimerd worden. Zouden er luchtbelletjes of gietlijnen inzitten, dan zouden die na het spuiten zichtbaar zijn...

De meeste fabrikanten hebben een uitgebreide digitale ontwerpafdeling, maar het maken van het model wordt nog bij veel modelautofabrikanten gedaan door een master modelmaker..
Omdat bij een exacte kopie van een modelauto op schaal een aantal dingen volledig fout zitten, wordt het model (bijna altijd) eerst gemaakt uit een soort klei. Hierbij wordt gebruik gemaakt van tekeningen van de fabrikanten van het origineel, maar ze zijn veelal een leidraad, niet bepalend. Het model moet er als model wel goed uitzien. Dat betekent vaak dat een model alléén maar in de grote lijnen op zijn grotere broer lijkt. Vaak zijn de verhoudingen verandert omdat er accenten op bepaalde onderdelen gelegt moeten worden die er eigenlijk op de schaal niet meer zijn.

Het lijkt vaak gemakkelijk, maar het meeste werk aan het maken van een schaalmodel, hoe geavanceerd dan ook, is gewoon handwerk.
Gebruikersavatar
JoostV6
Berichten: 504
Lid geworden op: vr 21 jan 2005 12:48
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Bericht door JoostV6 »

Schumi28 schreef:Het fabricageproces


Het in elkaar zetten
Als laatste moeten alle componenten in elkaar worden gezet, dit gebeurt in de fabrieken


Afbeelding
De fabricage lijn van Maisto

Echt respect voor deze dames :worshippy: ze zitten uren per dag voor ons deurpanelen, stoelen en stuurtjes te plaatsen :eh:
Afbeelding
94x Verstappen: 30x 1:18/4x 1:24/1 x 1:32/57x 1:43/2x 1:64 en nog een paar te gaan....
Gebruikersavatar
Poolrev
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 29 dec 2004 19:25
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Poolrev »

tom schreef:Ik geloof dat Lion Cars (truckmodellen) nog hier in Nederland produceert.


Het bedrijf heet Tematoys (zijn trouwens gevestigd in mijn woonplaats, woudenberg :mrgreen: ), maar Lion Toys is de 'echte' fabrikant, deze modellen worden in Engeland gemaakt. :wink:
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Als je engels een beetje redelijk is, kan je veel informatie weghalen over diecasting op www.diecasting.org

De site gaat meer over het proces van spuitgieten als over modelautos, maar het principe is redelijk hetzelfde.
Gebruikersavatar
droomautoos
Berichten: 856
Lid geworden op: di 07 okt 2003 22:21
Locatie: Schijndel
Contacteer:

Bericht door droomautoos »

Poolrev schreef:
tom schreef:Ik geloof dat Lion Cars (truckmodellen) nog hier in Nederland produceert.


Het bedrijf heet Tematoys (zijn trouwens gevestigd in mijn woonplaats, woudenberg :mrgreen: ), maar Lion Toys is de 'echte' fabrikant, deze modellen worden in Engeland gemaakt. :wink:


Even een correctie.

Lion toys fabriek staat in Uden :D

Ook worden veel modellen in China gemaakt waaronder de Thematoys modellen
Plaats reactie