Togi: Een andere interesse en dus ga ik verkopen...

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
togicollector
Schaal: 1:18

Re: Togi: Een klein mysterie: de Giulia GTC...

Bericht door togicollector »

Veicolo schreef:Ik heb weinig verstand van Togi (leer wel steeds bij dankzij dit fraaie topic) maar als ik die "Nederlandse" vergelijk met de foto van Carmodel lijken het wel 2 verschillende auto's te zijn. Het lijkt zelfs wel of de Nederlandse een (zelf)verbouwde coupé is maar ik kan niet goed aangeven waarom ik dat vindt. Toch wel een leuk model. En een leuk verhaal ook nog!
Het zijn allemaal verbouwde coupé's, maar ik snap wat je bedoelt en dat is ook een beetje het dilemma bij dit model. Er zijn er geen twee gelijk lijkt het wel en dus is het heel moeilijk om te beoordelen wat klopt en wat niet klopt. Maar ook wel weer leuk juist om ze te vergelijken. Toch acht ik het wel waarschijnlijk dat ze allemaal orgineel zijn, maar uit verschillende series komen. Togi was een heel klein bedrijfje en er werd wel meer gerommeld en geexpirimenteerd. De bewijzen daarvan, afwijkende details of kleuren, staan in m'n vitrine.

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
togicollector

Re: Togi: Witte raven met zwaailichten

Het mooie van een klein handbouw-modelautomerk met Zuid Europese inslag is dat er soms met groot gemak geëxperimenteerd wordt of van de eigen standaard wordt afgeweken. En dat levert bijzondere modellen op die gewoon op de markt komen en die vooral door de echte kenner argwanend en met bonzend hart worden bekeken. Witte raven. Uitvoeringen die in geen enkele Togi brochure terug te vinden zijn en waar er maar enkele van gemaakt zijn. Ik laat er hier graag 3 zien die de afgelopen 2 jaar bij toeval op mijn weg kwamen.

Om te beginnen een speciale uitvoering van een vroege 2000 berlina, een van de mooiste Togi's naar mijn smaak; de Mondialpol. Een beveiligingsbedrijf dat serveillance doet, begeleiding van waardetransporten, bewaking van panden e.d. Het is een vroege 2000 omdat hier 4 te openen portieren aanwezig zijn waar de latere versie er nog maar 2 had. Daarmee is dit model te dateren als uit de jaren '70. Aannemelijk is dat het hier om een promo gaat voor Mondialpol. Opvallend is het zoeklicht op het dak dat bij geen enkele andere Togi terug te vinden is. Dit model staat in het Museo Storico van Alfa Romeo in Arese. (foto Dinky Boy)

Afbeelding

De volgende 2000 berlina is van latere datum en het gaat hier al om een model waarbij alleen nog de voordeuren te openen zijn. Hoewel Togi al vrij vroeg een Carabinieri variant maakte, die notabene in 1:1 niet bestaat als 2000 berlina, is deze Polizia variant een onbekende, waarbij ik alleen maar af kan gaan op wat me door de toenmalige eigenaar is verteld. Verder dan een kleine serie zou het niet zijn gekomen en dus vind je ook deze nergens terug. Waarom bij dit model de teksten TOGI ITALY en SCALA 1:23-8/72 en het nummer 11735/17 zijn verwijderd kan ik alleen maar naar gissen. Er is me verzekerd dat het model toch echt bij Togi gemaakt is. Er is zelfs verteld dat dit model alsnog in productie zou komen maar tot op heden is dat niet gebeurt.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Als laatste hier toon ik graag een echt heel bijzondere Togi die dan ook behalve op dit forum echt nergens te vinden zal zijn. Ik heb deze foto van de huidige eigenaar gemaild gekregen en hem ter beoordeling doorgemaild naar een bevriende italiaanse Togi-verzamelaar die dit model vol ongeloof bekeek. Togi heeft dus duidelijk geëxperimenteerd met een brandweer uitvoering van de Giulia GT maar besloten om dit model niet in serieproductie te nemen. Je zult dus vergeeft op zoek gaan naar deze uitvoering. Opvallend zijn de twee zwaailichten, net als bij de Mondialpol, waar elk andere Togi model met zwaailicht er maar 1 heeft,
De niet verchroomde en ongespoten wielen dateren deze GT als naar alle waarschijnlijkheid jaren '80.

Afbeelding

Om het beeld compleet te maken vind je in onderstaande foto's de seriematige Togi's met zwaailicht, al is ook de Sud vrij zeldzaam.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blijft leuk dit soort dingen. :roll:

Koen
Laatst gewijzigd door togicollector op za 19 feb 2011 13:09, 11 keer totaal gewijzigd.
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
rallywalt
Schaal: 1:24
Contacteer:

Re: Togi: Witte raven...

Bericht door rallywalt »

Mooie modellen Koen! Wat betreft Mondialpol: Bburago heeft ooit ook een promomodel voor ze uitgebracht, het betreft een wit/blauwe audi 80 GT. In de Duitse verzamelcatalogus staat er geen enkele foto, alleen een beschrijving van het model. Zulke witte raven zijn inderdaad geweldig interessant, helemaal als je ooit een exemplaar weet te bemachtigen.

@Tom: jij hebt toevallig geen Mondialpol Audi? :D

Wouter
Racing is life. everything in between is just waiting.
togicollector

Gevonden met een beetje googlelen Wouter! Nooit eerder gezien...

Afbeelding

Afbeelding

Koen
Laatst gewijzigd door togicollector op vr 18 feb 2011 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
rallywalt
Contacteer:

Bericht door rallywalt »

Die Feuerwehr Nürnberg is ook knap zeldzaam, maar niet onvindbaar. De Mondialpol zit volgens mij in de categorie "wat de gek ervoor wil geven". Ik wil eigenlijk best die Gek zijn :D

Wouter
togicollector

De italiaanse ebay in de gaten houden?
Koen
rallywalt
Contacteer:

Bericht door rallywalt »

Ik wacht nog tot maart om naar zulke dingen actief op zoek te gaan. Heb de eerste 2 maanden van het jaar al gek genoeg gedaan :)

Wouter
Dinky_Boy
Contacteer:

Bericht door Dinky_Boy »

Grappig, die Mondialpol Audi heb ik vroeger zelf ook gehad.

Toen ik die Berlina in het Museo Storico kiekte was ik me er niet eens van bewust dat hij zo bijzonder was. Het was juist vanwege dat Mondialpol dat hij me extra opviel (de modellencollectie in het Alfa Museum is behoorlijk omvangrijk).
Afbeelding
alfetta72
Schaal: 1:43

Bericht door alfetta72 »

Prachtig die berlina's,kan me de grote verzameling zeldzame Togi's nog wel herinneren uit het Alfamuseum,ben er vorig jaar nog geweest,helaas was toen de afdeling waar de miniaturen staan gesloten :( De Polizia berlina is ook leuk,is dit een Fongal Togi?De zilvergrijze bodemplaat heb ik nog nooit gezien,en het model ziet eruit of het vrij recent gemaakt is.De andere modellen zijn ook erg leuk,vooral de Alfasud
tom

Bericht door tom »

Wat een leuke politieauto's! Weer genoeg te raden...

Ik heb wel eens zo'n Mondialpol-80 gevolgd op ebay, die prijs ging nergens over. Ik pik die Burago's op voor 15-25 euro, deze was volgens mij 350.
Dinky_Boy
Contacteer:

Bericht door Dinky_Boy »

tom schreef:deze was volgens mij 350.
:shock: Die van mij bracht slecht 17 euro op... het is niet eerlijk :(

Maar wel ooit een Edil Giulia Polizia (M/B) voor nog geen 22 euro op de kop getikt :mrgreen:

In mijn verzameling overigens slechts één Togi, de Alfetta GP, compleet met doos (zelf te monteren model). Niet spectaculair, maar een beetje Alfa verzamelaar 'moet' een Togi op de plank hebben staan ;)
Afbeelding
alfetta72

Bericht door alfetta72 »

Dinky_Boy schreef:
tom schreef:deze was volgens mij 350.
:shock: Die van mij bracht slecht 17 euro op... het is niet eerlijk :(

Maar wel ooit een Edil Giulia Polizia (M/B) voor nog geen 22 euro op de kop getikt :mrgreen:

In mijn verzameling overigens slechts één Togi, de Alfetta GP, compleet met doos (zelf te monteren model). Niet spectaculair, maar een beetje Alfa verzamelaar 'moet' een Togi op de plank hebben staan ;)
22euro voor een M/B edil Giulia Polizia :shock: ,dat is nog minder dan mijn edil Giulia Polizia,die koste 25euro.. en die mist zijn originele achterklep,maar vond dat al erg weinig.
togicollector

alfetta72 schreef:Prachtig die berlina's,kan me de grote verzameling zeldzame Togi's nog wel herinneren uit het Alfamuseum,ben er vorig jaar nog geweest,helaas was toen de afdeling waar de miniaturen staan gesloten :( De Polizia berlina is ook leuk,is dit een Fongal Togi? De zilvergrijze bodemplaat heb ik nog nooit gezien,en het model ziet eruit of het vrij recent gemaakt is.De andere modellen zijn ook erg leuk,vooral de Alfasud
Ik ben een jaar of 15 geleden in het museum geweest en ook toen was die afdeling niet toegankelijk, helaas. Ik heb dus zelf die Togi's nooit gezien (verzamelde ze toen ook nog niet trouwens).

Het zou best een vroege FongalTogi kunnen zijn, Frank, al is me verzekerd dat het om een Togi gaat. In eerste instantie heeft FongalTogi (vanaf '95 is het FongalTogi geworden, maar de productie heeft een paar jaar stil gelegen) gewoon de productie op exact dezelfde wijze doorgezet en er is geen verschil zichtbaar tussen beiden. Wel te voelen want de FongalTogi's zijn van het zwaardere zamac waar de Togi's allemaal van een veel lichtere alu-legering zijn, op de 164 na. Die werd al geproduceerd door het spuitgietbedrijf dat de huidige eigenaar is. FongalTogi heeft geruime tijd nodig gehad (meer dan een jaar) om alle matrijzen bij elkaar te krijgen die bij veel verschillende kleine spuitgieterijen lagen in de omgeving van Milaan, en gebruikt ze nu allemaal zelf. Alleen de matrijzen van de Giulia waren onvindbaar omdat dat spuitgieterijtje ooit failliet gegaan is. En die van de Duetto waren veranderd in de coda tronca.

Mijn FongalTogi berlina heeft ook een zilverkleurige bodemplaat. Wat hebben die van jou voor kleur?
De Carabinieri is trouwens zeker een FongalTogi, ik kon zo gauw geen foto van een Togi vinden... Dit is er een van de 15 genummerde exemplaren in de originele lak. Heb gevraagd wat dat inhoudt maar ben er nog steeds niet echt achter. Is dat nou de originele lak van de Carabinieri of de originele lak van Togi. Waarschijnlijk het laatste... Een model dus met oude lak en nieuwe hoge prijs....De stickers Carabinieri zijn trouwens anders dan voorheen (qua materiaal en dikte). Ik heb nog een setje orginelen ongebruikt in de vitrine liggen... heeft geen waarde maar is wel zeldzaam :wink:

Koen
alfetta72

Bericht door alfetta72 »

De gele berlina(de oudste)heeft een antraciet kleurige bodemplaat,en de andere twee een zwarte,dus ik denk dat je naast het gewicht de Togi's kunt herkennen aan de andere kleur bodemplaat.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Hier nog een paar foto's van het drietal,alleen de onderkanten is ook zo saai :D
togicollector

Ik denk dat je gelijk hebt. Al weet je het bij Togi nooit. Kijk maar eens naar de kleur van de achterlichten bij de berlina: meestal fel oranje, dan ineens donkerrood en daarna weer oranje. nu bij FongalTogi weer donkerrood nadat ze eerst oranje waren.

Zo heb ik ook nog een orgineel Togi interieur voor een Berlina. Het bijzondere eraan is dat het bruin gespoten gelig kunststof is (is echt niet zelf gedaan) en dat heb ik verder nog nooit gezien want normaal gesproken is het ongespoten bruin kunststof.

Wat de bodemplaten betreft hebben we weer wat geleerd zo met elkaar :)

Blijft een heel aantrekkelijk trio, Frank...

Koen
Plaats reactie