Het mooie van een klein handbouw-modelautomerk met Zuid Europese inslag is dat er soms met groot gemak geëxperimenteerd wordt of van de eigen standaard wordt afgeweken. En dat levert bijzondere modellen op die gewoon op de markt komen en die vooral door de echte kenner argwanend en met bonzend hart worden bekeken. Witte raven. Uitvoeringen die in geen enkele Togi brochure terug te vinden zijn en waar er maar enkele van gemaakt zijn. Ik laat er hier graag 3 zien die de afgelopen 2 jaar bij toeval op mijn weg kwamen.
Om te beginnen een speciale uitvoering van een vroege 2000 berlina, een van de mooiste Togi's naar mijn smaak; de Mondialpol. Een beveiligingsbedrijf dat serveillance doet, begeleiding van waardetransporten, bewaking van panden e.d. Het is een vroege 2000 omdat hier 4 te openen portieren aanwezig zijn waar de latere versie er nog maar 2 had. Daarmee is dit model te dateren als uit de jaren '70. Aannemelijk is dat het hier om een promo gaat voor Mondialpol. Opvallend is het zoeklicht op het dak dat bij geen enkele andere Togi terug te vinden is. Dit model staat in het Museo Storico van Alfa Romeo in Arese.
(foto Dinky Boy)
De volgende 2000 berlina is van latere datum en het gaat hier al om een model waarbij alleen nog de voordeuren te openen zijn. Hoewel Togi al vrij vroeg een Carabinieri variant maakte, die notabene in 1:1 niet bestaat als 2000 berlina, is deze Polizia variant een onbekende, waarbij ik alleen maar af kan gaan op wat me door de toenmalige eigenaar is verteld. Verder dan een kleine serie zou het niet zijn gekomen en dus vind je ook deze nergens terug. Waarom bij dit model de teksten TOGI ITALY en SCALA 1:23-8/72 en het nummer 11735/17 zijn verwijderd kan ik alleen maar naar gissen. Er is me verzekerd dat het model toch echt bij Togi gemaakt is. Er is zelfs verteld dat dit model alsnog in productie zou komen maar tot op heden is dat niet gebeurt.
Als laatste hier toon ik graag een echt heel bijzondere Togi die dan ook behalve op dit forum echt nergens te vinden zal zijn. Ik heb deze foto van de huidige eigenaar gemaild gekregen en hem ter beoordeling doorgemaild naar een bevriende italiaanse Togi-verzamelaar die dit model vol ongeloof bekeek. Togi heeft dus duidelijk geëxperimenteerd met een brandweer uitvoering van de Giulia GT maar besloten om dit model niet in serieproductie te nemen. Je zult dus vergeeft op zoek gaan naar deze uitvoering. Opvallend zijn de twee zwaailichten, net als bij de Mondialpol, waar elk andere Togi model met zwaailicht er maar 1 heeft,
De niet verchroomde en ongespoten wielen dateren deze GT als naar alle waarschijnlijkheid jaren '80.
Om het beeld compleet te maken vind je in onderstaande foto's de seriematige Togi's met zwaailicht, al is ook de Sud vrij zeldzaam.
Blijft leuk dit soort dingen.
Koen