De tactiek van fabrikanten
-
- Moderator
- Schaal: 1:18
Nu ben ik een leek wat betreft 1:43 modellen. Toch zie ik hier verschillende fabrikanten goed aan de weg timmeren. Hetgeen waar Minichamps een paar jaar geleden het alleen recht op had, is enigszins verdwenen. Andere aanbieders leveren goede modellen, aparte modellen en modellen waar vraag naar is.
Minichamps is een fabrikant die mijns inziens tanende is. Veel geschreeuw, weinig leveren. Hetgeen wat ze leveren is vaak van zeer goede kwaliteit, dat dan weer wel.
In de 1:18 schaal geeft Autoart en Kyosho Minichamps al een tijdje het nakijken, terwijl ze in hetzelfde marktsegment zitten.
En anders borduren ze voort op dezelfde auto, maar dan met een ander kleurtje.
Dit fenomeen bekijk ik langs de zijlijn als het gaat om 1:43 modellen. Minichamps beloofd veel, produceert weinig, of weinig spannends en vaak erg langzaam. Menig forum lid is in afwachting van een bepaalde wagen met een livery, die al geruime tijd uitgeleverd zou kunnen en moeten zijn.
Ondertussen produceert Spark aardige modellen waar klaarblijkelijk vraag naar is. In ieder geval dusdanig dat ze steeds meer marktaandeel wegsnoepen.
Redline produceert in het high end deel zeer mooie wagens, tegen ook een zeer hoge prijs, maar voor diegene met een goed gevulde portemonnee een aanvaardbare prijs.
Door het distributiekanaal van Spark en Redline over te nemen heeft Minichamps een belangrijke slag geslagen op de markt.
Direct kwam er een prijsverhoging, die er waarschijnlijk al aan zat te komen. Hiermee zit Spark enigszins boven de prijs/kwaliteitverhouding. Daarnaast kan BBR opeens de concurrentie weer aan met Redline als het gaat om dezelfde prijs/kwaliteitsverhouding. Is de vraag natuurlijk; wie doet de distributie voor BBR?
Opmerkelijk voor mij is dat de prijzen van Spark en Redline modellen in de UK omlaag gaan met 2 pond per model. Blijkbaar is de distributeur daar goed bezig.
Minder goed bezig is het meegaan met een fabrikant die zelf de grootste moeite heeft om goed aan te geven wanneer er wordt aangeleverd, of überhaupt een model wordt gemaakt.
Ik vrees dat de winkeliers en de verzamelaars in Belgie en Nederland geen goede dienst zijn bewezen met hetgeen wat hierboven is geschetst. Het enige dat nog rest is kijken of via Ebay modellen vanuit Engeland goedkoper kunnen worden aangekocht. Lijkt mij toch ook niet echt de bedoeling van deze overname
Minichamps is een fabrikant die mijns inziens tanende is. Veel geschreeuw, weinig leveren. Hetgeen wat ze leveren is vaak van zeer goede kwaliteit, dat dan weer wel.
In de 1:18 schaal geeft Autoart en Kyosho Minichamps al een tijdje het nakijken, terwijl ze in hetzelfde marktsegment zitten.
En anders borduren ze voort op dezelfde auto, maar dan met een ander kleurtje.
Dit fenomeen bekijk ik langs de zijlijn als het gaat om 1:43 modellen. Minichamps beloofd veel, produceert weinig, of weinig spannends en vaak erg langzaam. Menig forum lid is in afwachting van een bepaalde wagen met een livery, die al geruime tijd uitgeleverd zou kunnen en moeten zijn.
Ondertussen produceert Spark aardige modellen waar klaarblijkelijk vraag naar is. In ieder geval dusdanig dat ze steeds meer marktaandeel wegsnoepen.
Redline produceert in het high end deel zeer mooie wagens, tegen ook een zeer hoge prijs, maar voor diegene met een goed gevulde portemonnee een aanvaardbare prijs.
Door het distributiekanaal van Spark en Redline over te nemen heeft Minichamps een belangrijke slag geslagen op de markt.
Direct kwam er een prijsverhoging, die er waarschijnlijk al aan zat te komen. Hiermee zit Spark enigszins boven de prijs/kwaliteitverhouding. Daarnaast kan BBR opeens de concurrentie weer aan met Redline als het gaat om dezelfde prijs/kwaliteitsverhouding. Is de vraag natuurlijk; wie doet de distributie voor BBR?
Opmerkelijk voor mij is dat de prijzen van Spark en Redline modellen in de UK omlaag gaan met 2 pond per model. Blijkbaar is de distributeur daar goed bezig.
Minder goed bezig is het meegaan met een fabrikant die zelf de grootste moeite heeft om goed aan te geven wanneer er wordt aangeleverd, of überhaupt een model wordt gemaakt.
Ik vrees dat de winkeliers en de verzamelaars in Belgie en Nederland geen goede dienst zijn bewezen met hetgeen wat hierboven is geschetst. Het enige dat nog rest is kijken of via Ebay modellen vanuit Engeland goedkoper kunnen worden aangekocht. Lijkt mij toch ook niet echt de bedoeling van deze overname
- fish88
- Schaal: 1:43
Leuke column over een minder leuk onderwerp.
Even mijn opleiding naar boven halen : snap niet dat die overname word goedgekeurd aangezien minichamps al een groot marktaandeel heeft en dan ook nog de 2de grootste of 3de op de 1:43 markt overneemt. Je ziet nu dat de prijzen enorm stijgen. Reden genoeg voor mij om iig voor de komende 6 maanden te stoppen/zwaar te minderen (behalve Montoya waggies).
Wist niet dat Minichamps ook de distrbutie voor BBR deed. Daarom dat die redlines nu abnormaal duur zijn...
Even mijn opleiding naar boven halen : snap niet dat die overname word goedgekeurd aangezien minichamps al een groot marktaandeel heeft en dan ook nog de 2de grootste of 3de op de 1:43 markt overneemt. Je ziet nu dat de prijzen enorm stijgen. Reden genoeg voor mij om iig voor de komende 6 maanden te stoppen/zwaar te minderen (behalve Montoya waggies).
Wist niet dat Minichamps ook de distrbutie voor BBR deed. Daarom dat die redlines nu abnormaal duur zijn...
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
- Markopolo
- Forumbestuur
- Contacteer:
Redlines worden nu niet abnormaal duur, ze zijn alleen altijd goedkoper verkocht om BBR voor te blijven, maar door deze overname, zullen ze nu weer gelijk aan elkaar zijn qua prijs.fish88 schreef:Wist niet dat Minichamps ook de distrbutie voor BBR deed. Daarom dat die redlines nu abnormaal duur zijn...
- fish88
Ja de prijs is dan gelijk (BBR/Gasoline dan, BBR is nog steeds duurder), maar dan kan je weer liever BBR/Gasoline nemen want die zijn mooier (kwa details dan, de 550 vind ik in vorm beter van Redline).Markopolo schreef:[..]
Redlines worden nu niet abnormaal duur, ze zijn alleen altijd goedkoper verkocht om BBR voor te blijven, maar door deze overname, zullen ze nu weer gelijk aan elkaar zijn qua prijs.
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
- buttonfreak
- Schaal: 1:64
- Contacteer:
Vrij simpel: In absolute getallen is de markt zeer klein (op economische schaal) dus niet interessant om door welke mededingingsautoriteit in welk land dan ook in de gaten te worden gehouden.fish88 schreef:Leuke column over een minder leuk onderwerp.
Forza Minardi...Forza Minichamps...
Hallo
Het lijkt mij zeer simpel
De modelauto wordt in china gemaakt voor prijs X + rechten dat maakt het duur
Minichamps wildt er een X bedrag aan verdienen
dat lukt ze niet meer als er een tweede speler op de markt is
want ze zijn groot en log geworden
de kleine speler is snel en minder personeel dus minder kosten
en kunnen daardoor meer rechten betalen
maar het probleem voor minichamps was dat de kleine speler
de modelauto eerder op de markt kon brengen
dat was natuurlijk een doorn in het oog
en wat doe je dan koop je de kleine speler weg dus simpel
want alles draait om geld en meer niet
groeten teus
Het lijkt mij zeer simpel
De modelauto wordt in china gemaakt voor prijs X + rechten dat maakt het duur
Minichamps wildt er een X bedrag aan verdienen
dat lukt ze niet meer als er een tweede speler op de markt is
want ze zijn groot en log geworden
de kleine speler is snel en minder personeel dus minder kosten
en kunnen daardoor meer rechten betalen
maar het probleem voor minichamps was dat de kleine speler
de modelauto eerder op de markt kon brengen
dat was natuurlijk een doorn in het oog
en wat doe je dan koop je de kleine speler weg dus simpel
want alles draait om geld en meer niet
groeten teus
Zou kunnen kloppen dat de mededingingsautoriteiten andere (lees: belangrijkere) dossiers behandelen, maar de regels zijn er voor iedereen...mfoeken schreef:[..]
Vrij simpel: In absolute getallen is de markt zeer klein (op economische schaal) dus niet interessant om door welke mededingingsautoriteit in welk land dan ook in de gaten te worden gehouden.
http://europa.eu/eur-lex/nl/treaties/se ... tml#anArt1
Collectie Porsche in 1/43