Modelauto’s, De vierde dimensie.

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door Matt Modelautos »

Modelauto’s, De vierde dimensie.

Dit is een pretentieuze titel die met de nodige korrel zout genomen moet worden.
Ik wilde het hier eens hebben over het bouwen en ombouwen van modelauto’s.
Voor mij betekend dit een extra dimensie in de hobby Modelauto’s verzamelen. Vaak lees en hoor ik de opmerking: “Ik heb 2 linkerhanden”,…welnu, ik heb nog nooit iemand gezien met 2 linkerhanden.
Ik wil met deze column dan ook mensen proberen te prikkelen om het ook eens serieus te gaan doen. Voordat de opmerking komt van: “Jij heb makkelijk praten” geloof ik niet dat iemand geboren is met het talent om modelauto’s (om) te bouwen. Volgens mij kun je dit leren. Want geloof me maar, ik ben in die 6 jaar dat ik dit doe ook regelmatig door schade en schande wijs geworden. Daarbij is dit vaak de manier om aan een model te komen wat niet als diecast uitkomt en wat je toch graag in je bezit wil hebben. Ik noem het “de krenten in de pap”.

Toen ik er een zestal jaren geleden mee begonnen ben, had ik nog geen idee dat dit een zo belangrijk onderdeel van mijn hobby zou worden. En als ik al mijn zelf gebouwde en omgebouwde modellen nu weer eens nauwkeurig bekijk zijn er maar weinig waarvan ik zeg dat ze 100% perfect zijn. Maar eigenlijk hoeft dat ook niet omdat ze toch bijzonder zijn (en blijven) voor mij. Ze zijn tenslotte handgebouwd. Imperfectie hoort er dan bij. Wel probeer ik de lat steeds hoger te leggen. Mijn doel is dan ook om bijvoorbeeld het niveau van Lex Rijsdijk te halen. Maar onderschat b.v. een Gerben Olsder ook niet !.(zonder anderen overigens tekort te doen). Probeer eigenlijk gewoon jezelf steeds te verbeteren. De ene keer lukt het,…een andere keer niet. Maar gooi niet meteen het bijltje erbij neer als het resultaat eens wat minder is. Ik heb het al vaker gezegd en herhaal het ook deze keer: “Iedereen die er al DURFT te beginnen” heeft al mijn respect. Ondanks het resultaat.

Een grote fout die vaak wordt gemaakt is dat waar je vandaag aan begint niet gisteren af hoeft te zijn. Neem er de tijd voor. Rome en Parijs zijn ook niet op een dag gebouwd,….en begin als je het nog nooit gedaan hebt eenvoudig. Dus niet meteen iets uitzoeken waar je de Dremel in moet zetten en verschillende body parts aan elkaar gaat monteren. Een belangrijk aspect van het ombouwen is alles eerst goed documenteren. Zoek zoveel mogelijk foto’s van het origineel en neem de tijd om er een zoveel mogelijk gelijkende donorauto bij te zoeken. Let dan vooral op spoilers, vleugels en velgen. Dit voorkomt dat je er en extra donorauto voor b.v. de velgen bij moet kopen. Natuurlijk is dit niet altijd mogelijk, maar kan ergernis achteraf voorkomen. Maak ook een inschatting of het technisch mogelijk is en je er al de capaciteit voor bezit. Maar zeg al niet bij voorbaat: “dit lukt me niet”. Ik zal dan eens een paar tips (zoals ik het zie) op een rijtje zetten:

1.Begin met een eenvoudige (om)bouw.

2. Zoek genoeg originele foto’s.

3. Neem de tijd.

4. Vraag gerust aan andere forumleden om info. Daar is dit forum tenslotte ook voor. Ook ik val regelmatig andere leden “lastig” voor extra info. Zo heb ik na 6 jaar ombouwen pas de perfecte afplaktape gevonden. Mede dankzij een medeforumlid. Tamiya Maskingtape. Deze is in verschillende breedtes verkrijgbaar en geeft het “strakste” resultaat wat ik ooit gezien heb.

4. Gebruik dus de goede materialen. Op dit forum zijn genoeg ervaringen te vinden. Zo kan ik b.v. nog steeds niet begrijpen dat zoveel mensen op secondenlijm “zweren”. Dit is met voorsprong de slechtste lijm voor dit soort doeleinden waar ik ooit mee gewerkt heb. Behalve dat hij vaak wit uitslaat wordt deze ook erg hard waardoor de kans op (af)breken des te groter wordt. Mijn ideale lijm (persoonlijke ervaring) is en blijft de Bison transparante 2-componenten epoxylijm. (En nee,…..ik werk NIET voor Bison). Van deze lijm heb je slechts een minuscule hoeveelheid nodig om iets muurvast te plakken en is en blijft 100% transparant. Ook blijft hij iets of wat flexibel waardoor de kans op (af)breken een stuk geringer is dan bij secondenlijm. Wel is hij moeilijker en zeer kort te verwerken. (zo’n 5 minuten per gemengde hoeveelheid). Maar met een tube van 24ml kun je door de precieze doseertube echter vele modellen maken/ repareren.

5. Ga voor schuurpapier niet naar een bouwmarkt, maar schaf eens een paar velletjes aan bij een echt schildersbedrijf. Hier zit een groter verschil in, in kwaliteit dan menigeen denkt.

6. Spuit of schilderwerk. Beter 10 dunne lagen dan een dikke.

7. Wil je de puntjes op de i. Schaf eens een polijstsetje aan voor modelauto’s. Het resultaat wat je hiermee verkrijgt zal je verbazen.

Ik zou tenslotte dan af willen sluiten met de opmerking: “probeer het eens”
Je kunt meer dan je denkt.


p.s
Dit verhaal is puur op persoonlijke titel en ervaringen geschreven, en waarmee ik dus NIET wil zeggen dat ik de waarheid in pacht heb.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14083
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door Ricardo »

Leuke column.

Alles is te leren inderdaad, maar je moet het "gevoel" er wel voor hebben. Uiteraard is goed gereedschap al het halve werk, maar ik ben van mening dat deze hobby niet bij een ieder het gewenste resultaat zal opleveren.

Van mijzelf weet ik dat ik niet zo precies ben. Decals plakken gaat me al niet goed af laat staan iets te gaan proberen met een dremel :mrgreen: :doh:
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door F40F50ENZO »

Goed stukje Matt. Ik barst van de goede ideeen, maar heb vaak tijd tekort. :x
Als ik iets begin, wil ik het binnen een redelijk termijn afmaken, maar er komt vaak wat tussendoor.
Afgelopen week, 3 dagen vrij, toen bleek bijvoorbeeld mijn verfwerk aan het huis aan de beurt....... :wink:
Desalniettemin, ga ik toch eens wat Bburago's verbouwen, daar kan je toch niet teveel aan verknallen. :doh:
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door Montezemolo »

Goed werk Matt, maar ik ken mezelf, het grootste probleem bij mij is ongeduld :doh: als ik ergens aan begin moet het dezelfde dag nog klaar. Ik heb vroeger eens bouwpakketen gemaakt, ik begon dan met schilderen, maar na drie onderdeeltjes was ik er al klaar mee met als gevolg... een ongespoten plastic model. Hoewel ik het bouwen zelf heel leuk vondt was het resultaat om te zien waardeloos :( Dat is ook de reden dat ik vrij snel ben overgestapt op Diecast. Maar voor diegene die wel het geduld op kunnen brengen, en het echt kunnen zoals jij bijvoorbeeld heb ik alle bewondering :thump_up:

Montezemolo :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
Gebruikersavatar
ViperArry
Berichten: 1030
Lid geworden op: ma 24 apr 2006 12:37
Locatie: omg. Arnhem

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door ViperArry »

Supercollumn Matt!

Ik wou dat we meer van deze tips op dit forum konden vinden....
Zo vraag ik mezelf nog steeds af hoe je een windshieldbanner van een AutoArt model veilig kunt verwijderen.

Wie helpt me verder.....
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door Matt Modelautos »

ViperArry schreef:Zo vraag ik mezelf nog steeds af hoe je een windshieldbanner van een AutoArt model veilig kunt verwijderen.

Wie helpt me verder.....
Ik heb ze nog altijd met mijn vingernagel kunnen verwijderen. En tot nu toe slechts éénmaal "mislukt" omdat er kleine krasjes op kwamen.
Dit heb ik op kunnen lossen door een polijstsetje te gebruiken. (NUVIS). Dit is niet echt goedkoop (34,00 euro), maar behalve je modellen polijsten zitten er ook middellen bij om raampjes te polijsten, en je modellen glanzend te houden. Multifuntioneel dus. Verder doe je vrij lang met zo'n set en zou eigenlijk bij geen enkele verzamelaar mogen ontbreken. :wink:

Hopelijk heb je hier iets aan ?.

Afbeelding
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
ViperArry
Berichten: 1030
Lid geworden op: ma 24 apr 2006 12:37
Locatie: omg. Arnhem

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door ViperArry »

We gaan t proberen! Thanks.
Kan me er niet gelijk iets bij voorstellen bij AutoArts... maar dat zal vooral komen doordat je zoiets (normaal) meestal niet doet.

Zo schijn je ook met nagellak remover met een wattenstaafje de tampo-prints van de rest van het model te kunnen halen.
Ga ik ook proberen. (Uiteindelijk moet de donor toch compleet gespoten worden, dus mag er best ge-experimenteerd worden).
Gebruikersavatar
Diciotto
Berichten: 3270
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 19:01
Schaal: 1:43
Locatie: Machelen

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door Diciotto »

Heel leuk om te lezen, al vind ik dat ge niet teveel op eieren moet lopen als ge een dergelijke column schrijft... Ge begint al met u te verontschuldigen, en eindigen doet ge met 'tzelfde. Hoeft voor mij absoluut niet zenne. 't Is ne column (i.e. jouw mening), en basta.
Soit.
Wou ik ff kwijt.
Back on topic.
'k Heb soms ook zo van die knutselprojectjes in m'n gedachten, en heb er zelfs al 'ns materiaal voor gaan halen, maar 't komt er maar niet van... Heb ook niet echt de plaats waar ik m'ne "rommel" kan laten rondzwieren (om dan telkens verder te werken).
Nee, laat mij maar in gedachten aan modelbouw doen en eventueel wat tekeningskes maken, daar ben ik al content mee.
Vroeger wel eens geprobeerd van die plastieken toestanden in mekaar te steken (m'n vader maakt van die grote modelbouwboten - van die oorlogsbodems, zeiljachten, galjoenen en toestanden in hout van een paar eeuwen geleden), dus ik dacht: "Moet ik ook kunnen". Tsja. Nee dus. Op den duur had ik OVERAL lijm plakken :D ... en toen ben ik maar auto's gaan kopen die al in mekaar gezet waren :mrgreen:
Afbeelding Collectie Porsche in 1/43
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door Peter Parker »

Leuk dat je de colums weer opfleurt met je bijdrage Matt! Ik heb ook altijd veel plezier in het bouwen en dat gaat soms beter de ene keer dan de andere keer. Simpel beginnen is voor mij het credo en zeker niet te snel willen. (dan is die rot verf nog nat :cool: )
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 4013
Lid geworden op: za 02 jun 2007 21:15
Schaal: 1:18
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door Jaap »

Leuk column, kun je wat van leren.

Maar als de secondelijm wit uitslaat, moet je er met blanke lak over heen. Tamiya Clear X22

Afbeelding
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door jonnoT »

Toffe column, Matt. :thump_up: Ben het helemaal met je eens "niet proberen altijd mis". Hier stapelen de kitjes zich ook al lekker op. Gelukkig begint mijn "atliertje" al definitieve vormen aan te nemen en hoop ik binnenkort is met een projectje te beginnen.
ViperArry schreef:Supercollumn Matt!

Ik wou dat we meer van deze tips op dit forum konden vinden....
Zo vraag ik mezelf nog steeds af hoe je een windshieldbanner van een AutoArt model veilig kunt verwijderen.

Wie helpt me verder.....
voor het verwijderen van decals van kunststof en ramen gebruik ik altijd Remolie. Werkt perfect en geen krassen of zo. Werkt ook uitstekend om vuil van de raampejs te krijgen als je modellen op en schap odf zo staan
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door Ferrari10flrb »

Goed verhaal Matt.

Ben zelf van mening dat je wel een bepaalde "aangeboren handigheid" moet hebben. Maar met heel veel geduld en uitproberen kom je ook een heel eind
Gebruikersavatar
Honda.f1
Berichten: 699
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 14:52
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door Honda.f1 »

Leuke column.

Ik heb hier ook een langlopend project staan, waar ik zo nu en dan iets aan doe. Ik ben niet bijster handig, maar ik wil ook niet zeggen dat ik 2 linkerhanden heb. het grote probleem bij mij is tijd. het wachten is nu op een dremel zodat ik ook daadwerkelijk modellen kan gaan aanpassen en misschien ooit een airbrush om ze zelf te gaan spuiten
Onderweg:

Mclaren MP4/22 Fernando Alonso
Mclaren MP4/21 Lewis Hamilton 1st rollout
Jordan EJ13 testcar (Plastic delen zijn gespoten, Body is geplamuurd,17/6 eerste laag spuiten)
GTE
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 02 mar 2007 12:27

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door GTE »

Ik heb het wel ns geprobeerd maar ik ben er gewoon geen ster in en daarom ontleen ik er ook geen plezier aan. Ik raak al in de problemen als ik de achtervleugel op een raceauto moet bevestigen en dat moet nogal eens want de autootjes worden met losse achtervleugel verzonden om schade te voorkomen.

Hoe dan ook, ik betaal om iemand anders mijn kitjes in elkaar te laten zetten en bij het aanschouwen van zijn vakmanschap beleef ik dan weer wel plezier.

Ieder zn ding dus.
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door rpi »

jonnoT schreef:voor het verwijderen van decals van kunststof en ramen gebruik ik altijd Remolie.
HUH, remolie? Wat is dat dan voor olie?

Ik neem aan dat je geen remvloeistof bedoelt? Ik rij namelijk veel op het circuit en als er iets slecht is voor kunststofdelen is het de remvloeistof. Als er ergens een druppel op terecht komt is de lak onmiddelijk aangetast. Daarom rijdt bijna iedereen met een zweetbandje om zijn remvloeistofreservoir.
Plaats reactie