Een Rembrandt schilder je toch niet overnieuw

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
model1op43
Schaal: 1:43
Contacteer:

Een Rembrandt schilder je toch niet overnieuw

Bericht door model1op43 »

Een aantal jaren geleden ben in serieus begonnen met verzamelen. Zoals algemeen bekend is, is verzamelen een ziekelijke afwijking. Een besmettelijke ziekte die groteske vormen kan aannemen. Zo herinner ik me een bericht enige tijd geleden op internet over een oude alleenstaande verzamelaar uit wiens woning 13 containers met blikjes, verpakkingen en lege flesjes werden gehaald.

Nu zal een modelauto verzameling over het algemeen niet snel dergelijke vormen aannemen en wel omdat deze geld kost. Het beschikbare budget bepaalt toch wel erg sterk de kwantiteit en de kwaliteit van de collectie. Een beetje nieuwe 1:43 – de enige schaal waar ik wat zinnigs over weet te schrijven – kost in de winkel € 25 (Ixo) tot € 40 (Minichamps, Spark). Natuurlijk zijn er veel duurdere handgemaakte modellen van BBR, Ciemme, Red Line, Marsh of MG om er maar een paar te noemen.

Voor 2e hands modellen gelden heel andere prijzen. Als fanatieke verzamelaar koop ik niet alleen modellen die nieuw verschijnen maar ook auto’s die 5, 10 of zelfs 20 jaar geleden zijn uitgebracht. Soms heb je geluk: en oude Matra van Solido of Porsche van Quartzo heb je op ebay voor een paar euro’s in handen. De verzendkosten zijn dan veelal hoger dan de waarde van het model, dus kun je er beter een paar tegelijk kopen. Aangezien ik dit uitgangspunt consequent hanteer begint mijn verzameling toch wat ziekelijke vormen aan te nemen, aldus mijn omgeving …

Voor andere modellen moet je soms wat dieper in de buidel tasten. Een aansprekend voorbeeld hiervan zijn de McLaren F1 GTR’s van Minichamps. Deze magnifieke sportwagen heerste op de mondiale circuits in de periode 1995 – 1997 en onze Duits-Chinese vrienden brachten ze in alle denkbare sponsorkleuren uit, in gelimiteerde oplagen wel te verstaan. Vooral de behoorlijk gefortuneerde Japanse verzamelvrienden konden er niet genoeg van krijgen en de gevolgen zijn bekend. Een Mac in nieuwstaat met het originele doosje ‘gaat’ op ebay al gauw voor € 80 - € 100. Versies met de inmiddels taboe verklaarde sigaretten reclame doen niet zelden het dubbele. Een echte WEST versie zag ik onlangs van eigenaar wisselen voor een bedrag aan de andere kant van de $ 1.000. Dat is wel ruim € 800 of bijna 1.700 oud-Hollandse florijnen! Niet gek voor modellen met een oorspronkelijke nieuwprijs van rond om de 50 gulden.

Voor mij als particuliere verzamelaar een onbetaalbare prijs. Niet alleen heb ik een dergelijk bedrag er niet voor over, als ik het zou doen zou mijn verder budget ook dramatisch slinken. Immers, echtscheidingen, alimentaties en verhuizingen kosten ook een kapitaal. Gelukkig heb ik een paar van die exclusieve Mac’s weten te bemachtigen voor alleszins acceptabele prijzen. Een echte Harrods van Derek Bell, een prachtige blauwe longtail Gulf en natuurlijk Peter kox’ BMW Motorsport versie. Het zijn de parels in mijn collectie.

De winnende Ueno Clinic uit 1995 van Minichamps was geen haalbare kaart. Ze kosten zomaar € 150 - € 200, als ze al worden aangeboden. Dus kocht ik er één van Starter. Zeker geen slecht model, integendeel! Op sommige details misschien nog wel verfijnder dan de heilig verklaarde Minichamps. En voor € 60 zeker geen koopje. Inmiddels staan de zwart-grijze Ueno Clinics op internet voor rond de €20. Minichamps? Starter? Geen van beiden, het zijn modellen van Altaya en Ixo. Nette modellen, minder gedetailleerd dan van de eerder besproken fabrikanten maar zeker niet slecht. Ze zullen in de gemiddelde verzameling zeker niet misstaan.

Maar ik ben er niet blij mee! Mijn Starter versie is waarschijnlijk minder waard geworden en exclusief is hij ook niet meer. Ik vrees met grote vreze dat dit ook gaat gebeuren met de andere Macs. Op termijn misschien zelfs met al die bijzondere auto’s waarvan ik er ook enkele heb staan zoals de Minichamps Porsche 917L Martini of Stars & Stripes 956. Of mijn op 811 stuks gelimiteerde Racers Group GT3. Niet alleen Altaya of Ixo maar ook Minichamps zelf maakt zich er schuldig aan. De Dauer 962 (ook zo’n zeldzaamheid die ik dan maar van Starter heb betrokken) kwam vorig jaar ineens uit in een extra oplage van 999 stuks en de “Moby Dick” uit 1978 is er nu ook weer met andere startnummers.

De zeldzame kroonjuwelen in een verzameling worden zo gemeengoed. Het is alsof Michael Schumacher of Robbie Williams ineens naast je komt wonen. Heel leuk, maar de magie verdwijnt wel. Het fantastische van verzamelen is ook het nastreven van dat ene bijzondere of zeldzame model, het begeren van het onbereikbare. De Macs, de 917’s, de Dauers of andere meesters uit het verleden mogen nóóit meer in productie genomen worden. Een Rembrandt schilder je toch ook niet opnieuw?

Mike
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
hanzjepanzje

Bericht door hanzjepanzje »

Erg leuk! :clap: Heb het met plezier gelezen en ik kan je alleen maar gelijk geven. In mijn ogen begnt het verzamelen net pas echt heel leuk te worden, nu het aantal modellen dat ik niet heb steeds lager wordt, en de modellen zelf steeds schaarser. Prima column! :worshippy:
Groeten, Hans

--

F93a Alesi, F575GTC Kyosho
tom

Bericht door tom »

Leuk verhaal! Persoonlijk geef ik niet om de waarde van mijn modellen, als er een nieuwe variant uitkomt koop ik die er gewoon bij... da's nog leuk ook, zoek de verschillen.
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Ik begrijp je pleidooi maar ik vind dat iedere wagen eigenlijk voor iedereen bereikbaar moet zijn. Woeker prijzen heb ik zo schoon genoeg van. Breng alle mooie wagens opnieuw uit detailleer ze desnoods naar moderne standaard zoals die Lola van Gijs van Lennep. De Solido versie van jaren geleden en de huidige van Spark (dacht ik).
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

Peter Parker schreef:Ik begrijp je pleidooi maar ik vind dat iedere wagen eigenlijk voor iedereen bereikbaar moet zijn. Woeker prijzen heb ik zo schoon genoeg van. Breng alle mooie wagens opnieuw uit detailleer ze desnoods naar moderne standaard zoals die Lola van Gijs van Lennep. De Solido versie van jaren geleden en de huidige van Spark (dacht ik).

Niks meer aan toe te voegen :worshippy:
tom

Bericht door tom »

Zou wel heel triest zijn als je geen nieuwe versie van een model mocht maken. Dan zouden we voor veel auto's genoegen moeten nemen met wat oude, eenvoudige speelgoeddingen... terwijl er tegenwoordig veel mooiere modellen gemaakt kunnen worden.

De waarde van de oude modellen neemt door het grotere aanbod niet toe inderdaad, maar als het gebaseerd is op iets meer dan hype zal de waarde ook zeker niet instorten. Iemand die een verzameling Minichamps in verschillende liveries heeft staan, neemt tenslotte ook geen genoegen met een Ixo in de plaats van de ontbrekende MC.
rsh_scuderia
Moderator
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Goede column Mike! :thump_up:

Nu Minichamps aan een revival bezig is in 1:18 gebied zullen sommige mensen er flink van balen. De F1 auto's gaan langzamerhand weer uitgebracht worden. Voor mensen die niet meer dan Eur 50,= over hebben voor een model is dat geweldig nieuws.
Voor iemand die 1 van de 999 stuks heeft, verschrikkelijk. Want wat is dan de waarde van 1 van de 999 stuks. En dan heb ik het niet over de nominale waarde, maar de "gevoels" waarde. Want volgens mij heb je het daar over, nietwaar?

Aan de andere kant. Een 1e druk van een boek zal altijd meer opleveren dan oplage 23, op den duur.
Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Ik moet juist zeggen dat ik blij ben dat sommige modellen in heruitgave komen, want anders hadden bv. die Dauers nooit op mijn plankje gestaan.
Je slaat namelijk de spijker al op zijn kop:

Voor mij als particuliere verzamelaar een onbetaalbare prijs. Niet alleen heb ik een dergelijk bedrag er niet voor over, als ik het zou doen zou mijn verder budget ook dramatisch slinken.

Nu voordat de heruitgave van deze wagens er waren, waren deze F.A.T. en Shell variant ook tussen de 200 en 300 euri waard, veel geld dus, maar vergeet niet dat toen de originele dauers uitkwamen deze voor +/- 50 gulden werden verkocht, en dat je deze keer op Le Mans 60 euro af mocht tikken oftewel 80 gulden meer als waar de originele voor verkocht werden, daardoor gaat die waarde van de oude ook (voorlopig) naar beneden, omdat de nieuw eigenlijk al duur is. Maar het heeft ook een dikke 5 jaar geduurd eer deze Dauers veel waard werden, dus we kijken over 5 jaar weer even wat deze wagens waard zijn. ;)
Verder vind ik het zeer content van IXO om bv. onbereikbare wagens opnieuw uit te geven voor de nieuwe generatie, ze zijn minder gedetaileerd maar daar betaal je dan ook voor, en het werd hierboven al gezegd, een echte verzamelaar die alleen maar Minichamps verzameld zal er ook naar streven om ze allemaal in Minichamps te krijgen ongeacht de prijs. Maar jij (lees: nieuwe generatie) moet nu dus maar krom gaan liggen om een oude brute Mac te kunnen bemachigen omdat in het verleden een zooi verzamelaars het ding mega exclusief hebben gemaakt.

Je stukje is er leuk om te lezen, maar ben het er zoals je ziet niet geheel mee eens, echte verzamelaars weten de waarde heus nog wel in te schatten en zullen die ook ervoor betalen, maar geef de gewone mens ook een kans. Ik denk echt niet dat je Ueno Clinic van Minichamps in waarde zal dalen nu Ixo deze ook maakt, hij zal alleen wat lastiger te verkopen zijn.
Maar het is nu eenmaal wat de gek ervoor geeft, dat zie ik bij DTM modellen ook, de ene keer dan wordt je overboden met een bedrag waarvan je denkt dat ga ik er aan me levensdagen niet aan uitgeven en de andere keer heb je em voor de startprijs van bv. 4,99 en vraag je je eigen af hoe dat nu kan.
Ik heb ook auto's gekocht van het dubbele als waar ze vorige week voor weg gingen, maar ik wilde em graag hebben en dan is de overweging, koop ik em voor meer geld en je komt em nooit meer tegen of koop ik em niet en ga zitten wachten tot hij ooit wer aangeboden wordt. Dan baal je ook erg, maar het gaat mij niet om of ik er ooit nog het geld er voor terug zal krijgen als ik het ooit zou verkopen, nope ik verzamel het omdat ik de lijn compleet wil hebben, ik neem aan dat jij je Le Mans collectie ook in verre staat van compleetheid zou willen hebben, en dan is het toch alleen maar mooi dat meerdere merken deze maken of gaan maken dan dat je je eigen elke keer stuk moet bijten op de Minichamps Mac's en Porsche's omdat er verder niemand die wagens uitgeeft.

Maare.... misschien worden er straks ook geen her uitgaves meer gemaakt, maar zolang Dhr Lang nog leeft heeft hij ook doekoe nodig om rond te komen, en als hij dan ziet dat bv. die Dauers gewild zijn is hij gek dat hij ze niet opnieuw uitgeeft, het gaat hem uiteindelijk ook alleen maar om de doekoe.
En de Rembrandt's werden ook pas veel geld waard toen hij dood was. Dus wie weet :shifty:
Donkervoort

Bericht door Donkervoort »

Markopolo schreef:Je stukje is er leuk om te lezen, maar ben het er zoals je ziet niet geheel mee eens, echte verzamelaars weten de waarde heus nog wel in te schatten en zullen die ook ervoor betalen, maar geef de gewone mens ook een kans. Ik denk echt niet dat je Ueno Clinic van Minichamps in waarde zal dalen nu Ixo deze ook maakt, hij zal alleen wat lastiger te verkopen zijn.

Juist! :thump_up:

Ik vind het een goede, leuke column! Maar ga wel met de comentaren mee. Ik vind het belangrijk dat deze prachtige hobby blijft voortbestaan, dus voor mij mogen die heruitgaves wel.
Dit standpunt vloeit ook voort uit mijn punt van verzamelen: kopen wat ik mooi vind, of waar ik respect voor heb.

Natuurlijk, het is superleuk om een zeer zeldzame g.m.p te hebben, met cetrificaat e.d. Maar mij gaat het puur om de auto, het model. Echt meerwaarde als hij in beperkte oplage is uitgekomen heeft het voor mij niet.
boerke04

Bericht door boerke04 »

Interessant stuk om te lezen, maar ook ik ben 't er niet helemaal mee eens. Ik vind ook dat ieder model voor iedere verzamelaar bereikbaar moet zijn. Een twaalfjarige beginnende verzamelaar moet net zo makkelijk een Mac kunnen kopen als een gefortuneerd iemand. Ik juich 't dan ook alleen maar toe als er heruitgaves komen :thump_up: .
Afbeelding
model1op43
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

... Een collum moet prikkelen, stof tot nadenken geven en mag best opinierend zijn. ...
... Ik lees graag collums en daarin moet het standpunt van de schrijver naar voren komen. Deze hoeft niet altijd de ultieme waarheid te zijn, maar wel een aanzet voor discussie. ...

:dance: Yes, 't werkt :mrgreen:
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
bigodino
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Ik ben het met model1op43 eens dat het eigenlijk niet gepast is als Minichamps een model opnieuw uitbrengt, terwijl de eerste oplage beperkt was (999 stuks b.v.) Het is niet voor niets dat een fabrikant zoiets doet (beperkte oplage). Ze weet wat dit in een verzamelaarwereld voor gevolgen heeft. Door een model opnieuw uit te brengen frustreert ze die wereld.

Aan de andere kant: als Ixo hetzelfde model ook uitbrengt, is dat een beetje zuur, maar je kunt dat Ixo niet kwalijk nemen en zoals door anderen gezegd geeft het meer mensen de mogelijkheid om een exemplaar van hun favoriete model aan te schaffen zonder absurt hoge prijzen te hoeven betalen.

Maar er zal altijd een markt blijven voor MC modellen. Het is nu eenmaal zo dat veel verzamelaars vreemde vogels zijn. Ze kijken soms niet zozeer naar kwaliteit en/of prijs, maar naar het feit of het model in hun verzameling past. Ook al zou een Ixo duizend keer beter afgewerkt zijn en duizend keer goedkoper dan een MC, toch zal die verzamelaar geen Ixo kopen.

Elke verzamelaar moet voor zichzelf bepalen wat voor hem de aantrekkingskracht van verzamelen is en dan spelen bovengenoemde zaken zeker een grote rol.
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Jolly Club

Bericht door Jolly Club »

Als verzamelaar met een beperkt budget, denk ik dat je juist blij mag zijn met heruitgaves. Sterker nog, ik heb Ixo in november 2005 nog gesmeekt om de beruchte gele Kayak-Punto nogmaals uit te brengen, nu hoeft dat voor mij niet meer zo nodig ... :mrgreen:

Het meest treffende voorbeeld voor mij is de 1986 Ford RS200 van Grundel uit de rally van Zweden. Toen Minichamps het model uitbracht, was ik nog met die malle rode auto's uit Italië in de weer, dus de release van dat model is helemaal aan mij voorbij gegaan.

Nu kost het model gemiddeld 110-120 Euro via Ebay, en dat heb ik niet liggen voor een 1:43 modelletje. Ik was dus erg content toen ik vernam dat Ixo het model ook uit ging brengen :D

Zoals Peter al zegt, verzamelaars blijven rare jongens, ik heb het Ixo-model gezien op foto's en ik vind niet dat 'ie de vergelijking met de Minichamps kan doorstaan...gevolg: Jolly nog steeds geen RS200 van Grundel en :pray: dat ik ooit een leuk extraatje heb en dan toch maar in de buidel tasten voor de real thing :mrgreen:

Van één kant vind ik het jammer dat het verzamelen ook te maken heeft met enorme waardestijgingen waardoor bepaalde modellen onbereikbaar dreigen te worden, maar van de andere kant geeft het toch ook een goed gevoel te weten dat er een Fiësta in mijn vitrine staat die ik ooit kocht voor 15 Gulden, en afgelopen weekend voor 177 Euro via Ebay werd verhandeld :shock:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Mooie column, Mike :thump_up: :thump_up: Een rembrandt schilder je dan niet overnieuw maar toch wordt zijn schilderkunst tot op de dag van vandaag gekopieerd. Dat geld ook voor menig legendarische auto. Kijk naar de tig aan Cobra klonnen, Porsche 356 VWtje en niet te vergeten GT40 Polybakken.
Persoonlijk ben ik blij met de minder kostbare uitgeven van IXO/Altaya. Ik vind het leuk om modellen van diverse kwaliteitsniveau in mijn verzameling te hebben 8) 8)
Timo911
Contacteer:

Bericht door Timo911 »

Het voorbeeld van de Minichamps die in een beperkte editie van 999 stuks uitkomt en daarna nog eens verschijnt, daar erger ik mij ook mateloos aan. Voor mij komt dit gewoon overeen met puur bedrog en de reden daar voor is dat voor mij verzamelen ook betekend toch wel iets speciaals (exclusiefs) te hebben in je collectie.. Ze te scheiden van de doorsnee verzameling.. Dus als een fabrikant een tijdje nadien uitkomt met een extra uitgave, echt wel klote :P Ik verzamel nu geen 1/43 maar 1/18 en daar kan ik me nu alleen de Porsche 911 GT3 RS Asian Cup 'Infineon' bij voorstellen, er zijn zogezegd 1000 stuks van gemaakt, en nog geen jaar later komt dezelfde wagen uit met een paar wijzigingen :evil: pure geldklopperij in mn ogen..
Dat een straatversie er in 3 of 4 kleuren komt, daar heb ik geen probleem mee, maar ofwel nummer je ze niet en kan je er nog bvb 25000 stuks van bijmaken als die goed verkoopt of blijft verkopen. Ofwel nummer je een model en houd het bij die productie.
Dat er dan een andere fabrikant die licentie koopt daar kan je niks op tegen hebben. Een rode GT2 van UT-Models is veel geld waard, een rode GT2 van Anson is niks speciaals.. Komt voor mij op juist hetzelfe neer.
Gesloten