Ford Excursion 1/18 'ontlimoën' update 7-11

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Gebruikersavatar
rpmobilitydesign
Berichten: 594
Lid geworden op: di 12 okt 2004 14:24
Schaal: 1:18
Locatie: Warwickshire, VK

Ford Excursion 1/18 'ontlimoën' update 7-11

Bericht door rpmobilitydesign »

Sunstar 2004 Ford Excusion van limo naar SUV

Dit is een project waar ik lang geleden aan begonnen ben en nu verder mee ga. Het idee is simpel: Ik wil naast mijn Ford Expedition (en straks de Ford Explorer van Welly) graag de Excursion in normaale uitvoering. SunStar maak de Expedition als limo, ik heb al eerder een Lincoln Towncar korter gemaakt. (zie foto) Met dit als resultaat:

Afbeelding

en nu is het de beurt aan deze:

Afbeelding

Ik heb eerst alles uit elklaar gehaald en de bank en bar er uit gesloopt (iemand belangstelling voor?)

Het is best wel ff eng om de zaag in een gloed nieuwe modelauto te zetten. Gewoon blijven ademen en als je de eerste zaag streek gedaan hebt kun je niet meer echt terug. Hier is het centrale deel er al tussen uit. Ik heb hiervoor gewoon een simpele hand ijzerzaag gebruikt omdat het mijn ervaring is dat alles elektrisch te snel gaat.

Afbeelding

daarna is de bodem plaat aan de beurt. Ik heb de uitlaat eraf gehaald want die kan ik dan later in een stuk herverbinden (kwam ik net op tijd achter hehehe)

Afbeelding

Bij het meten met de deuren erin kwam ik er achter dat er nog een stukje afmoest (beter dan er bij).

Afbeelding

Na nog een proef meting blijkt het goed te zijn en ga ik alles gladmaken voor verlijming. Het begint al ergens op te lijken. :mrgreen:

Afbeelding

Ik ben nog na aan het denken over de kleur?????en uitvoering.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rpmobilitydesign op di 06 nov 2007 22:31, 5 keer totaal gewijzigd.
Fritz
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 05 feb 2006 16:13
Locatie: Emmerich

Bericht door Fritz »

Ziet er goed uit.
Nu kun je met de middendeel en een andere Excursion Limo een Superstretch bouwen :thump_up:
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door volvofiel »

ziet er idd goed uit! Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Misschien is het mooi om er een full-operation 4x4 van te maken (terreinbanden, verhogen, lampen op het dak en extra mistlampen, jerrycan en reservewiel op een roofrack enz.) met een modder-look. Je bent er even mee bezig, maar dan heb je ook wat. :wink:
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Ziet er wel goed uit... zeer gewaagde projecten :shock:
en de bank en bar er uit gesloopt (iemand belangstelling voor?)
Fotootjes van? Heb er belang voor denk ik... :mrgreen:
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Knap werk! Inderdaad even slikken, de zaag in een nieuw model zetten.
Gebruikersavatar
rpmobilitydesign
Berichten: 594
Lid geworden op: di 12 okt 2004 14:24
Schaal: 1:18
Locatie: Warwickshire, VK

Bericht door rpmobilitydesign »

volvofiel schreef:ziet er idd goed uit! Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Misschien is het mooi om er een full-operation 4x4 van te maken (terreinbanden, verhogen, lampen op het dak en extra mistlampen, jerrycan en reservewiel op een roofrack enz.) met een modder-look. Je bent er even mee bezig, maar dan heb je ook wat. :wink:
Ja leuk idee, maar heb al de suburban (die is klaar voor een re-spray)

Afbeelding

Die wordt rood denk ik....
Laatst gewijzigd door rpmobilitydesign op wo 30 aug 2006 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door volvofiel »

donkerrood hoop ik..? Van dat hele diepe rood, dat staat 'm goed :thump_up:
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

:worshippy: :shock: ben benieuwd wat het gaat worden. Moet wel zeggen dat het vreemd lijkt zo'n ijzerzaag in een model :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bracer
Berichten: 2450
Lid geworden op: za 18 okt 2003 13:42
Locatie: Maastricht

Bericht door Bracer »

Als deze net zo mooi afgewerkt wordt als de Lincoln dan mag t weer een geslaagde afvalkuur heten :thump_up: Blijft iets aparts, een limo inkorten :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
rpmobilitydesign
Berichten: 594
Lid geworden op: di 12 okt 2004 14:24
Schaal: 1:18
Locatie: Warwickshire, VK

Bericht door rpmobilitydesign »

Allemaal bedankt voor jullie reacties,

Ik ben verder gegaan met de volgende stap. De verlijming van de 2 delen.

Ik heb eerst de 2 delen gelijk gemaakt met een dremel:

Afbeelding

Daarna heb ik 2 aluminium staafjes op maat gezaagd en de 2 delen vetvrij gemaakt. Met metal op metal lijm heb ik de staafjes ingesmeerd en daarna op het model geplakt, een restantje heb ik op het dak gesmeerd. Als het niet sterk genoeg blijkt komt er boven ook nog een verbinding.

Afbeelding

Voor de bodem gebruik ik weer de zelfde soort constructie maar met een andere 2k lijm.

Afbeelding
Gebruikersavatar
caprigek
Berichten: 1366
Lid geworden op: do 11 aug 2005 21:36
Locatie: almere

Bericht door caprigek »

tis dat ik weet dat je er goed in bent

anders zou ik je voor gek verklaren :mrgreen: :mrgreen:

nieuwe modellen zo te mishandelen :doh: :doh:

maar ik heb mooie afwerkingen gezien :thump_up: :thump_up:

ik ga deze zeker volgen

groet en succes caprigek
all objects in the mirror will be soon





dissapear
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door volvofiel »

ziet er nog steeds goed uit :thump_up: :mrgreen:
Gebruikersavatar
bimmer
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 19 aug 2005 16:00

Bericht door bimmer »

Je hebt wel lef om de ijzerzaag in een nieuw model te zetten :mrgreen: . Ik durf het nog geen eens bij een oud model.
Laatste Model: Mercedes CLK coupe - MinichampsAfbeelding
Gebruikersavatar
capri power
Berichten: 121
Lid geworden op: za 29 okt 2005 18:16

Bericht door capri power »

het resultaat mag er zeker wezen, zeer mooi gemaakt...

grt,c
Ford Capri 2600GT V6 1973
Gebruikersavatar
rpmobilitydesign
Berichten: 594
Lid geworden op: di 12 okt 2004 14:24
Schaal: 1:18
Locatie: Warwickshire, VK

Bericht door rpmobilitydesign »

Nu de auto weer aan elkaar zit, gelukkig is dat goed gelukt en is het uitermate stevig, is het tijd om de boel weer aan elkaar te smeren :mrgreen: .

In en op de snede heb ik plamuur (voor metaal) aangebracht. 30 min laten drogen: het ergste er afgevijld en daarna onder de kraan glad geschuurd.

Afbeelding

Na de eerste vulsessie heb ik er met grondverf overheen gespoten om kleine oneffenheden te vullen en het resultaat van het vullen te kunnen beoordelen.

Afbeelding

Het zag er glad uit, op wat kleine putjes na. Een groter probleem is dat ik de 2 snede die over de lengte van het dak lopen deels heb moeten vullen bij de snede. Dit is niet meer makkelijk te herstellen. Daarom heb ik besloten om die helemaal op te vullen.

Afbeelding

Daarna heb ik het weer gladgeschuurd met water en schuurpapier. Ook hier zitten kleine putjes in het vul gedeelte die ik daarna weer heb dichtgesmeerd met plamuur.

Afbeelding

8-9:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rpmobilitydesign op vr 08 sep 2006 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie