Van alles

Deel hier je positieve en negatieve ervaringen met modelauto winkels. Houd het wel netjes! Het vergelijken van prijzen is ook niet de bedoeling, dat kan iedereen zelf.
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Van alles

Bericht door tom »

Tja, als je niet naar de Namac-beurs komt maar al je aankopen in winkels doet, ben je een beetje dief van je eigen portemonnee... afgezien van aanbiedingen lijken de prijzen in Houten consequent lager te liggen, zelfs lager dan die op het web. Bovendien is er de mogelijkheid om antiquarisch spul op de kop te tikken of om te ruilen (het heet tenslotte een ruilbeurs!) Vorselaars en Geerligs/De Jong zijn mijn favoriete leveranciers.

Verder kwam ik vroeger altijd bij Otoos op het Eiland in Arnhem (bestaat die nog?), leuk zaakje destijds maar we hebben het over 20 jaar geleden. Kuiper in Utrecht is inderdaad niet bepaald een zaak waar je hartelijk wordt onthaald. Dan heb je nog Marco's Modelcars in Nieuwegein, maar die is vooral leuk als je kits, R/C of slotracing als hobby hebt. Diecast is niet echt super daar.
Verder ga ik me twee keer in het jaar te buiten in Essen (Techno Classica en Motorshow, niet alleen leuk vanwege de modelauto's) en soms vind ik nog wel eens wat op de Vehikel in Utrecht.

Tom
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Ik ben anderhalf jaar geleden een keer bij Otoos in Arnhem geweest. Heb me toen voorgenomen er naar terug te gaan.
Een paar maanden later ... WEG! GESLOTEN.
Helaas. :cry:

N.B. Welkom bij de club!
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Bedankt!

Da's balen dat Otoos dicht is, was echt een leuk zaakje.

In Deventer is overigens ook een leuk winkeltje, de gevel is smal maar het is wel een diep pand en helemaal volgestampt met modelauto's voor redelijke prijzen. Geen idee meer hoe het heet, prijzen zijn wel redelijk en ze hebben veel bijzonder spul.

In Essen zijn helaas de prijzen (vooral voor antiquarisch spul) de pan uit gerezen, nieuw spul vind je er nog wel eens voor weinig. Zo heb ik (bij Geerligs trouwens) de nieuwe A3 van Minichamps op de kop getikt voor 21 euro in dealerdoos... da's wel een erg nette prijs voor een model waarvan de echte auto destijds nog niet eens in de showroom stond.
Houten is en blijft mijn favoriet. Is ook een goede bescherming voor mezelf, dat ik niet om de haverklap duur spul aanschaf maar me beperk tot één keer per twee maanden.

Tom
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Dit is misschien een late reactie...
Maar Richard Vorselaars Tilburg :thump_up: ...
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Het jammere is alleen van Houten, dat vrijwel alle modellen die je daar koopt eigenlijk via de grijze import naar Nederland komen.

Nu hoor ik u zeggen... das mooi man.. lekker goedkoop..

en dat is misschien waar, maar het heeft ook een keerzijde. Alles wat via de grijze import naar Nederland komt, komt niet via de officiële kanalen. Wat weer betekent dat de Nederlandse Importeur véél minder verkoopt dan wat er in Nederland eigenlijk verkocht wordt.

Dit betekent ook weer dat de Nederlandse importeur minder inkoopt bij een fabrikant, en daardoor ook lager op de spreekwoordelijke leveringsladder komt te staan. (bij Mattel staan we zo laag.. dan kan bijna niet lager).

Voor de fabrikant betekent dit ook dat hij in Nederland véél minder afzetmarkt ziet dan dat er werkelijk is. Modellen die speciaal op de Nederlandse martk gericht zijn (Albers, Doornbos enz enz) worden daarom niet gemaakt.

De beurs in Houten is leuk voor je... maar uiteindelijk betekent het dat er steeds minder modelautowinkels komen waar je nog iets bijzonders kan kopen... en dat zie je natuurlijk al steeds meer om je heen.
Net als allerlei zolderkamerverkopers die met een website modellen tegen kostprijs + 1euro aan gaan bieden. Het is nu leuk, maar op de lange termijn betaal je zelf de prijs.....

Het is dus aan ons zelf te danken dat de modellen in Nederland steeds duurder worden. Omdat de importeurs minder omzet hebben, moeten ze de modellen duurder maken om nog te kunnen blijven bestaan. Hetzelfde geldt voor de groothandelaren, die in eerste instantie de modellen kopen en daarmee de vraag bepalen. Ook zij zullen bepaalde modellen niet meer inkopen. En zo missen we met z'n alle toch wel wat.

Maar als het u alleen om de poen gaat, dan bent u eigenlijk gewoon bezig om het spreekwoordelijke "regenwoud" van de modelauto te kappen.

:?
Gebruikersavatar
CARROS
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 15:52
Locatie: Amersfoort

Bericht door CARROS »

Bedankt voor deze opheldering Curbstone want ik begrijp zelf ook niet waarom winkels zo duur zijn.
Als het zo zit met de importeur enzovoort dan is dat wel flink balen dan betekent dat dat we geen modellen van NL coureurs krijgen omdat we zelf zo gierig bezig zijn.
Modelauto's verzamelen is een dure hobby en ik zoek zelf ook altijd mijn modellen voor laagste prijs.
Ik vind dit een erg lastige kwestie want ik heb niet het vermogen om per model 10 a 15 euro meer te betalen!!! :?
Afbeelding
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Oké, 'grijze import' is op de lange termijn dus niet goed...
Maar waarom hanteert een internetbedrijf dan de prijzen van een winkel... of soms nog hoger...

Via internet is makkelijk om modellen te kopen... Maar een internetbedrijf heeft bepaalde kosten niet die een winkel weer wel heeft...

Ik koop graag via internet, omdat ik veel meer keuze heb dan bij de lokale winkels. Ik zie alleen geen verschil in prijs :?
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Er staan in Houten gelukkig ook veel reguliere winkeliers, die hun handel netjes bij de Nederlandse importeurs betrekken. Ja, er staat veel waanzinnig goedkoop spul bij, waarvan ik al vermoedde dat het niet altijd door de standaardkanalen hierheen komt. Die handelaren hebben niet altijd het meest uitgebreide assortiment, waardoor je toch weer bij de gewone reguliere import-handelaren terechtkomt. En als je daar door een beetje rond te kijken 5 euro op een model kunt besparen omdat een handelaar een flinke hoeveelheid heeft ingekocht en daardoor betere prijzen bij de importeur krijgt, ben je volgens mij niet dom bezig.

Overigens is een ander goed argument om in Houten te gaan kijken het immense assortiment, met vaak zeldzame en antiquarische modellen (die ik graag aan de verzameling toevoeg). Ik kijk graag in modelautowinkels en als ik wat leuks tegenkom kijk ik ook niet op een paar euro (vraag maar aan mijn vriendin, die heeft heel wat te lijden :) ) maar het enorme aanbod van Houten is niet te evenaren.

Verder is er in en rond Utrecht niet veel te beleven op modelautogebied (Kuyper in Utrecht is al beschreven en Marco's Model Cars in Nieuwegein doet meer in R/C en slot) dus als ik niet helf Nederland wil afreizen is Houten wel erg makkelijk. En de sfeer is er gemoedelijk, ik ken inmiddels veel mensen daar persoonlijk na ruim 15 jaar achter elkaar alle beurzen afgelopen te hebben.
christophe320d
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 14 mei 2004 09:49
Locatie: Hoiltjert

Bericht door christophe320d »

Ik vrees dat sommige winkeliers gewoon hun eigen graf aan het delven zijn. Telkens ik iets zie wat ik wil kopen bezoek ik een aantal shops en steeds hoor ik van: "sorry wij doen deze niet in stock, maar je kan het bestellen. Kan U een voorschot geven?" Dan weten ze dat je het persé wil en vraag je de prijs en dan hoor je vaak het dubbele als op een beurs.

Vroeger kon het nog dat je echt iets persé hebben wilde en betaalde je gewoon het bedrag dat men vroeg. Vandaag de dag kom je thuis, start je je pc op en kijk je even rond op het net en kan je het kopen voor een aanvaardbare prijs.

Verkoop zelf ook veel modellen en verkoop om eerlijk te zijn liever 10 stuks meer met minder winst dan dat ik maar één model met een grote winstmarge verkoop.

Richard Vorselaars is idd top :thump_up: zij gaan voor massaverkoop tegen lagere prijzen
Gebruikersavatar
DTM
Berichten: 477
Lid geworden op: di 09 nov 2004 19:18
Locatie: Assendelft

Bericht door DTM »

Heeft die Richard Vorselaars ook een website?
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

En ziehier.. de kappers van het woud... :thump_down:
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3350
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

christophe320d schreef:Verkoop zelf ook veel modellen en verkoop om eerlijk te zijn liever 10 stuks meer met minder winst dan dat ik maar één model met een grote winstmarge verkoop.



Waarom verkoop jij dan veel van je modellen naar Japan? Lijkt mij toch ook omdat je er daar meer voor vangt dan op de lokale markt anders doe je er niet zoveel moeite voor... :?

Of ben je ze zo dankbaar voor de lekkere sushi die ze sturen? :mrgreen:
christophe320d
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 14 mei 2004 09:49
Locatie: Hoiltjert

Bericht door christophe320d »

DTM schreef:Heeft die Richard Vorselaars ook een website?


denk ik niet om eerlijk te zijn.

En ik dacht dat zij wel bij de nederlandse importeur inkopen zij het dan met grote kortingen doordat zij niet per doosje van 6 kopen maar per 48

trouwens zij zijn zeker niet de enige die verkopen aan die prijzen, duitsland zit er vergeven van.

En concurrentie is altijd goed voor de consument
christophe320d
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 14 mei 2004 09:49
Locatie: Hoiltjert

Bericht door christophe320d »

St. Paul schreef:
christophe320d schreef:Verkoop zelf ook veel modellen en verkoop om eerlijk te zijn liever 10 stuks meer met minder winst dan dat ik maar één model met een grote winstmarge verkoop.



Waarom verkoop jij dan veel van je modellen naar Japan? Lijkt mij toch ook omdat je er daar meer voor vangt dan op de lokale markt anders doe je er niet zoveel moeite voor... :?

Of ben je ze zo dankbaar voor de lekkere sushi die ze sturen? :mrgreen:


Ik verkoop geen nieuwe modellen in japan. Een gewone minichamps kost er trouwens ook net geen 35? (raceversie)
Gebruikersavatar
droomautoos
Berichten: 856
Lid geworden op: di 07 okt 2003 22:21
Locatie: Schijndel
Contacteer:

Bericht door droomautoos »

er zijn ook handelaars bij die d.m.v. omwegen meneer de belasting weten te ontwijken en nog meer, en zo prijzen kunnen hanteren waarvoor de normale winkel de modellen nog eens niet kan inkopen.
Ook zijn er div groothandelaren die op beurzen modellen verkopen aan particulieren onder de prijzen die ze aan winkeliers vragen.

Dit zijn dus die grote kappers :!: :twisted:
Gesloten