Volkswagen Magazine

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Brent

Volkswagen Magazine

Bericht door Brent »

Wij kregen vandaag de Volkswagen Magazine binnen met daarin een leuk verhaaltje over Minichamps.

Een paar foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zeer leuk verhaaltje!

Brent®
"Power makes no noise. It's there and it works"
Afbeelding
Bekijk ook mijn collectie:http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?t=6786
fish88
Schaal: 1:43

Bericht door fish88 »

Best eng dat al die mensen aan jou autotjes zitten :shifty:

Maar lijkt me wel een leuk artikel alleen zo moeilijk te lezen :(
Afbeelding
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
Brent

Bericht door Brent »

Ja de foto's zijn niet helemaal goed gekomen!
Afbeelding
Ricardo
Moderator
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

fish88 schreef:Best eng dat al die mensen aan jou autotjes zitten :shifty:

Maar lijkt me wel een leuk artikel alleen zo moeilijk te lezen :(

Hoop dat mensen geen last hebben van smetvrees hier :shock:
Brent

Bericht door Brent »

In het stukje staat dat er 250 medewerkers aan 1 autootje hebben gezeten voordat die klaar is! :shock:

Brent®
Afbeelding
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

Goede actie van VW :thump_up:
Brent

Bericht door Brent »

Vijftien jaar geleden vloog de directeur van Minichamps voor het eerst naar China om partners voor het produceren van schaalmodellen te zoeken

Het designcentrum van de Minichamps-schaalmodellenfabriek in China is een hermetisch gesloten vesting en is slechts toegankelijk in gezelscham van geautoriseerd personeel. Aan het plafond besprenkelen neonlampen het kantoor met een wittig laboratoriumlicht en op de monitoren flikkeren kleurige designschetsen van auto's. Hier, op de tweede verdieping van een 'gewoon' kantoorpand even ten noorden van Hong Kong, vertalen uiterst bekwame Chinezen computerbeelden in ontwerpdata voor het maken van schaalmodelle. Alle informatie omtrent de uiteindelijke gestalte, uitrusting en vormgeving van een nieuw project is hier zo geheim als het mysterieuze Coca Cola-recept.

Perfecte kopieen
"We maken de miniatuurtjes al vóórdat de auto's waarop ze gebaseerd zijn op de markt komen,"vertelt Axel Sperling als we op weg zijn naar de fabriek. Behendig laveert Sperling zijn auto kalm en bijna plichtsgetrouw over de hobbelige wegen, rakelings langs vrachtwagens en motorrijders.
Het chaotische verkeer lijkt totaal langs hem heen te gaan. Vijftien jaar geleden vloog de directeur van Minichamps voor het eerst naar China om partners voor het produceren van schaalmodellen te zoeken. Zijn bezoekjes aan het land van de rijzende zon werden al snel langer én frequenter. Sinds een jaar betrekt hij een flat in één van de industriesteden aan de Parelrivierdelta. In dit potloodgrijze landschap is in de laatste tien jaar één van 's werelds grootste industriele gebieden verrezen; een gebied zo groot als Belgie. Het portfolio van het uit Aachen bestuurde bedrijf bevat inmiddels enkele honderden verschillende modellen en varianten, waaronder Volkswagens. Sperling onderhoudt nauwe banden met zijn leveranciers en inspecteert de productieprocessen regelmatig en eigenhandig. Het is een grote verantwoordelijkheid om de miniatuurauto's tot in perfectie te kopieren, te verkleinen tot een exact evenbeeld in de schaal 1:43.

Lederen interieur
Een autofabrikant moet eerst groen licht geven alvorens een te heet gewassen model in massaproductie kan gaan. In het geval van de Volkswagen Passat komt het jawoord rechtstreeks van het hoofdkwartier in Wolfsburg. Vanaf dat moment begint de klok te tikken voor de Chinese ambachtslieden. Slechts negen maanden resteren voor de ontwikkeling en het maken van de reproductie. Klaus-Jurgen Glaser, verantwoordelijk voor de modelseries bij Volkswagen, verzamelt alle informatie die benodigd is voor het maken van de miniaturen en speelt deze door aan Minichamps. Denk hierbij aan kleurensamples, kleurcodes en een uitgebreide fotografische documentatie. De verkleinde versie moet vanzelfsprekend wel het karakter van het originele model in zich hebben en dat bereik je niet met slechts wat beelden en cijfers op een computerscherm. Zowel de uiterlijke als innerlijke kenmerken moeten haarfijn gedefineerd worden. "Je kan niet simpel wat een lade openen en daar een wiel uit halen dat on-ge-veer goed is," aldus Glaser. "Ieder detail van de uitrusting moet kloppen van het lederen interieur tot aan de kleinste chromen onderdelen."

Vergrootglas en pincet
Minichamps maakt eerst enkele handgemaakt plastic prototypen, die vervolgens naar Wolfsburg gaan en daar onverdroten vergeleken worden met het origineel. Axel Sperling loopt door de fabriekshal. Aan de voorkant van het bedrijf blazen zware fornuizen hete lucht de ruimtes in. Werklieden werpen zinken staven in fornuizen waar ze smelten als ijsklontjes in kokend water. het vloeibare metaal wordt vervolgens opgezogen en onder hoge druk in een pers gespoten. Even wachten... en daar komt een volledige Passat-varrosserie de pers uit rollen. Voorzichtig, zonder zich te branden aan de nog nagloeiende creatie, pakt Sperling het componentje op. Hij draait het rond en inspecteert het als ware een pas ontdekte Rembrandt. Deze fase in de productie is zowel het ruwst als het moeilijkst. "Ider onderdeel vereist een nieuwe mal," zegt Sperling terwijl hij de prille Passat teruglegt. De chinese Chinese experts zijn alleen al zes weken bezig om de mallen waarin zink tot een ruwe carroserie geperst wordt, met speciale machientjes fijn te schaven. Geoefende ogen zijn hierbij een must. Ieder foutje en iedere oneffenheid die zij over het hoofd zien, zal later in het proces onverbiddelijk aan het licht komen. "Met schaalmodellen is zelf een oneffenheid van een halve millimeter meteen zichtbaar." Het vervaardigen van de mini's vergt daarom de precisie van een horlogemaker. Keer op keer staan de techneuten dan ook klaar met vergrootglas en pincet gebogen over hun creaties.

Vrouwenwerk
In volgende ruimte zitten negen vrouwen aan een lange tafel. Ze peuteren het overtollige materiaal van de inmiddels afgekoelde gietstukken uit de mallen. Daarna verwijderen nog meer vrouwen de allerlaatste restjes met schuurpapier. Vervolgens worden de auto's in plastic kratten langs verschillende afdelingen en verdiepingen het pand door getransporteerd. In de spuiterij worden de carroserietjes van een speciaal ontwikkelde verf voorzien. Een extreem dunne, hoogglans verf die niet giftig is, zodat kinder veilig met de autootjes spelen kunnen. " Voordat de auto's in hun eindverpakking belanden hebben ongeveer 250, overwegend vrouwelijke employeesm ze in hun handen gehad om ze te polijsten, schilderen en de 75 losse onderdeeltjes te assembleren," vertelt Sperling. In de eindfase, nadat de buitenspiegels en banden gemonteerd zijn, poetsen enkele vrouwen de grille voor de radiator van ieder autootje nog even extra op.

Bratwurst en Tjaptjoi
Axel Sperling leidt ons de weg, de trap op richting de kantoren op de derde verdieping. Daar zit Kwok Sheck Piu, een levendige vent met een voortdurende lach op z'n gezicht. Hij ademt succes uit alle porien. Piu is zongebruind en loopt met een ultraplatte gsm om de nek. In 1986 richtte hij samen met twee vrienden een klein productiebedrijfje op in een kleine Hong Kongse werkplaats. Nu runt hij één van de grootste schaalmodelfabrikanten van China, met honderden technici en duizenden arbeiders. Iedere week komt hij per trein uit Hong Kong en verblijft hij twee of drie nachten in een hotel dicht bij de fabriek. Kwok Sheck Pui is het type Chinese ondernemer dat de Amerikaanse aandelenbeurzen op volle toeren doet draaien. Iemand die er in geslaagd is om de grote rijstvelden in het zuiden van China om te toveren tot een ijzersterk economisch bolwerk. Hij was de eerste die de stoelen in de miniatuurwagentje liet bekleden met echt leer. Bovendien liet hij, omdat de Amerikanen zo dol zijn op barbecuen, zelfs piepkleine barbecuesets maken voor in de kofferbak van de autootjes op de Amerikaanse markt.

Veertien jaar geleden ontmoetten de heren Pui en Sperling elkaar voor eerst tijdens de ToyFair in Nuremberg. "Naast mijn vrouw is Axel de enige persoon die lief heb en haat," grapt Pui. Soms begrijpen de Chinezen volgens hem niet waarom de Duitsers zo veel waarde hechten aan de kleinste details. Op zijn beurt zegt Axel soms moeite te hebben om te wennen aan de stemmingen van de Chinezen, die het ene moment relaxed zijn en kort daarop ineens uitbarsten. Echter, in deze frictie ligt wel het recept voor kwaliteit. De combinatie tussen West en Oost - Duitse grundlichkeit en Chinees topvakmanschap.

Brent®

Zo na een een tijd typen ben ik klaar wat krijg ik er voor:P :worshippy:
Afbeelding
Carfanatic
Contacteer:

Bericht door Carfanatic »

:thump_up:
Laatst gewijzigd door Carfanatic op do 30 mar 2006 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Brent

Bericht door Brent »

Ik heb het net getypt voor de mensen die het niet kunnen lezen:P

Brent®
Afbeelding
Jolly Club

Bericht door Jolly Club »

:clap: Applausje voor Brent :thump_up:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
1:18 24/7
Schaal: 1:18

Bericht door 1:18 24/7 »

Goed zo, had niet gehoeven, maar toch bedankt! :mrgreen: :thump_up:
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Brent

Bericht door Brent »

Ik wil er natuurlijk wel wat voor :P

Brent®
Afbeelding
Donkervoort

Bericht door Donkervoort »

Goed gedaan, Brent! :clap:

Ik moest hier wel om lachen:

Bovendien liet hij, omdat de Amerikanen zo dol zijn op barbecuen, zelfs piepkleine barbecuesets maken voor in de kofferbak van de autootjes op de Amerikaanse markt.

Ze hebben dus ook nog humor.. :worshippy:
JoostV6
Contacteer:

Bericht door JoostV6 »

Brent® schreef:Ik heb het net getypt voor de mensen die het niet kunnen lezen:P

Brent®

Heb je geen blaren op je vingertoppen :?:

Wel oke dat je het hebt gedaan, want het is een best interessant artikel :thump_up:
Afbeelding
94x Verstappen: 30x 1:18/4x 1:24/1 x 1:32/57x 1:43/2x 1:64 en nog een paar te gaan....
Brent

Bericht door Brent »

Ik hockey in wageningen hé dus ben wel wat gewend :P

Brent®
Afbeelding
Plaats reactie