hoelang is modelbouwverf houdbaar?
hoelang is modelbouwverf houdbaar?
Ik heb van Humbrol en Revell van die kleine potjes verf. Deze heb ik al best wel lang (+/- 15 jaar). Ik realiseerde me dat onlangs, maar eigenlijk ziet de verf er nog prima uit. Hoe lang kan dit soort verf mee?
Groeten, Peter
zie de knop WWW voor mijn verzameling info
zie de knop WWW voor mijn verzameling info
- Curbstone Models
- Schaal: 1:18
- Contacteer:
de Humbroll is nog wel goed.. de Revell twijfelachtig...
Een potje Tamiya had al lang niet meer goed geweest....
Als de Humbroll open geweest is verouderd hij sneller, maar zolang je hem maar dicht houd is een jaar of 10 geen enkel probleem...
Ik gebruik Humbroll al jaren, en ben een echte verzamelaar van kleuren die je niet zo 1 2 3 gebruikt... heb eigenlijk nog niet meegemaakt deze verf van dit merk bedorven was...
De Acryl van Tamiya is een stuk minder lang houdbaar. Of dat voor meerder acryllakken opgaat weet ik niet...
Een potje Tamiya had al lang niet meer goed geweest....
Als de Humbroll open geweest is verouderd hij sneller, maar zolang je hem maar dicht houd is een jaar of 10 geen enkel probleem...
Ik gebruik Humbroll al jaren, en ben een echte verzamelaar van kleuren die je niet zo 1 2 3 gebruikt... heb eigenlijk nog niet meegemaakt deze verf van dit merk bedorven was...
De Acryl van Tamiya is een stuk minder lang houdbaar. Of dat voor meerder acryllakken opgaat weet ik niet...
- Peter Parker
- Forumbestuur
- Contacteer:
Op olie basis zijn de potjes idd heel lang goed te houden, maar de nieuwe acryl basis lakken een stuk minder lang. Daar gebeuren soms rare dingen mee. Pigment verdwijnt bij een witte versie b.v..
Ik denk dat ik sommige potjes ook al rond de 15 jaar heb, zilver b.v., die raakt nu na vele jaren eindelijk op.
Ik denk dat ik sommige potjes ook al rond de 15 jaar heb, zilver b.v., die raakt nu na vele jaren eindelijk op.
Heb verschillende Revell potjes laatst weggeggooid... vind het zowiezo onhandig met die dekseltjes... en als je ze een poos niet hebt gebruikt zit er een dikke laag half gedroogt in.
Vind Revell ook stinken en ook nog lang nadat het droog is.
Heb hier ook een lading Tamiya potjes... die doppen zijn een stuk handiger... het dopje werkt ook als een soort reservoir, en das makkelijk met penseeltjes.
Als je Tamiya verf een tijd lang niet hebt gebruikt helpt schudden niet meer... goed doorroeren is dan noodzakelijk...
Ook makkelijk dat het in glazen potjes zit... onderop kun je gelijk zien of de kleur je aanstaat.
Vind Revell ook stinken en ook nog lang nadat het droog is.
Heb hier ook een lading Tamiya potjes... die doppen zijn een stuk handiger... het dopje werkt ook als een soort reservoir, en das makkelijk met penseeltjes.
Als je Tamiya verf een tijd lang niet hebt gebruikt helpt schudden niet meer... goed doorroeren is dan noodzakelijk...
Ook makkelijk dat het in glazen potjes zit... onderop kun je gelijk zien of de kleur je aanstaat.
Humbrol kan zoals eerder aangegeven best wel wat jaartjes mee hoor. Ik gebruik ook al jaaaaaren Humbrol en doe ookal jaren met sommige kleuren.
Een aantal jaren geen Humbrol kunnen gebruiken omdat het niet meer te koop was dus lag de hobby ook op z'n gat. Nu ook wel weer maar, daar niet van, maar alles is nog steeds goed.
Een aantal jaren geen Humbrol kunnen gebruiken omdat het niet meer te koop was dus lag de hobby ook op z'n gat. Nu ook wel weer maar, daar niet van, maar alles is nog steeds goed.
Gr, Marcel
http://www.bmwmodelautos.eu
http://www.bmwmodelautos.eu