Deutsche Grundlichkeit

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gesloten
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Deutsche Grundlichkeit

Bericht door rsh_scuderia »

Deutsche Grundlichkeit

Al er een fabrikant is die in 2005 heeft laten zien wat ze kunnen op het gebeid van 1:18, dan gaan we niet naar Japan, de Verenigde Staten, Frankrijk. We kijken naar onze oosterburen.

Terecht won dit Duits-Chinese merk de prijs voor het beste schaalmodel in 2005. Model des Fahrzeugs 2005. Al een idee?
Het gaat hier om het Duits, Chinese CMC.

Bij fans van Mercedes en Audi staat deze fabrikant al wat langer op de kaart. Oude racewagens en zelfs een heuse Mercedes Transporter is al gefabriceerd. Illustere wagens met opmerkelijke vormen.

De main-stream fans werden getrakteerd op de Mercedes-Benz SLR.
Hoewel ik geen Mercedes fan ben, kan ik wel genieten van het werk wat CMC in de auto heeft gestopt. En dat te bedenken dat het hier gaat om handwerk!
De ogen van een ander deel van de verzamelaars werd geopend met het nieuws dat CMC de licenties heeft verkregen van de oudere Maserati?s en Ferrari?s.
De 250F van Maserati is een meesterwerkje. Hoewel de prijzen erg hoog zijn, zal niemand dit echt ervaren als een hindernis om dit kunststukje te kopen.

Toen kwam CMC met het nieuws; Een van de mooiste sportauto?s aller tijden werd gefabriceerd. De Ferrari 250 GT SWB. Hoewel sommige liefhebbers de chromen bumpers en de spaakwielen niet kunnen waarderen moet menigeen toch toegeven dat het hier gaat over het mooiste model in 1:18 van 2005. De liefde voor detail is werkelijk fantastisch. 1.100 onderdelen telt de auto. Er is werkelijk niks wat niet klopt.
Met de aankondiging van een Maserati Birdcage en een Ferrari F2 500 moet de verzamelaar van Italiaanse autosportgeschiedenis misschien denken om de hypotheek op te hogen.

Maar waar ligt het succes?
Naast de kwaliteit van de modellen zijn er 3 zaken die eruit springen.
Ten eerste staat de prijs in verhouding met de geboden waar. Exoto vraagt voor een soortgelijk model 10% meer. Voor dit geld is er geen soortgelijk model te vinden. Anders kom je al snel uit bij handbouw in kleine oplage. De kwaliteit is onberispelijk. Terwijl BBR de deuren van een Ferrari Enzo nooit goed voor elkaar heeft gekregen. Exoto kleinere slippertjes heeft gemaakt met de opdruk van de banden bij de Ferrari 641. En recentelijk een Williams Fw14b heeft aangekondigd met een finish-line plus. Oftewel, Exoto heeft een hogedrukspuit gezet op een model wat nog steeds geleverd moet worden en noemt dit dan een noviteit. Niet CMC, ze leveren wanneer ze dat zeggen, de deuren van de Birdcage openen zoals het hoort en er worden geen rare fratsen met een model uitgehaald.
Ten tweede is het natuurlijk de keus voor de modellen. Dit is erg slim gedaan. Wie heeft de grote beurs? Is dat een jongen die naar school gaat met een krantenwijk of de dikke vijftiger met een goed betaalde baan? Die vijftiger is opgegroeid met legendes die verteld werden door zijn vader of zelfs grootvader. Zag de plaatjes van een Mercedes Benz 300 SL en kan deze nu bestellen.
Of wat van de Ferrari liefhebber? De nieuwste modellen kan gekocht worden bij Hotwheels/Mattel, Kyosho of BBR. De klassieke auto?s kunnen nu bij CMC besteld worden. Erg slim.

Het laatste, en in mijn ogen, het belangrijkste argument, de wijze waarop CMC met zijn klanten omgaat.
Er komt op elke vraag een antwoord. De stand op de SpielwareMesse was een van de weinig die folders meegaf, die duidelijk liet zien welke modellen nieuw zijn en hield alles overzichtelijk.
Mocht je een vraag hebben, CMC beantwoord deze per e-mail of op het messageboard. Netjes en snel.
Exoto belooft heel veel (zie column januari 2006), maar levert niks uit. CMC houd zich aan zijn woorden. Ik wil er best een Mattel/Hotwheels auto op zetten dat de Maserati Birdcage netjes wordt uitgeleverd.
En hoort het niet zo te zijn?
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Duidelijk blijkt wel dat jou hart gestolen is door CMC. Ben het niet helemaal met je eens. Er zijn genoeg merken op deze wereld die naar mijn mening betere noviteiten hebben laten zien dan CMC en voor veel minder. Om maar een merk te noemen, Classic Carlectables. Of neem een kyosho die met leuke noviteiten komt, neerklapbare achterbanken, opengaande dakramen.

Ook heeft de keuze van modellen hier veel mee te maken. CMC spreek mij totaal niet aan.
TVR freak
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 10 jan 2005 21:36
Locatie: Zeeland

Bericht door TVR freak »

Leuke column, maar ben het wat betreft het uitleveren van de modellen niet helemaal met je eens. Ik sprak laatst de baas van een modelzaak hier in Zeeland en die vertelde dat de uitlevering van de 250 SWB een ramp was. En een klant wilde perse een nieuwe SLR in een bepaalde kleur, maar deze kon plots niet meer geleverd worden. Wat betreft service op shows heb je helemaal gelijk, ik ben helemaal verwend op de Techno Classica show in Essen.
TVR Griffith 500 - the true spirit of driving -
The Red Dream
Berichten: 835
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 18:34

Bericht door The Red Dream »

Mooi verslag over het merk CMC :thump_up:. Heb enkele modellen van dit merk in mijn verzameling en de kenmerken zijn precies zoals je het in het verslag omschrijft.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Bedankt voor de reacties :thump_up:

Uiteraard heb ik wat zaken enigzins overtrokken, maar in vergelijking tot veel leveranciers heeft CMC zijn zaken goed voor elkaar en is de prijskwaliteistverhouding relatief goed.
Iemand die modellen koopt die Eur 30,- zullen niet al te snel een model van Eur 170,= aanschaffen, maar toch.

Mensen die een CMC modellen hebben zijn er (bijna) allemaal erg over te spreken en beschouwen dit vaak als pronkstuk. :thump_up:
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Ik vond CMC duur... tot ik een model in handen kreeg. Toen vroeg ik me af hoe ze het ervoor kunnen doen. Ik ben een fan!

Ik heb overigens al gemerkt dat ook mensen die niet in de door CMC gemaakte typen geïnteresseerd zijn, dit wel worden als ze een keer de kans krijgen om zo'n prachtig stukje kunst in de handen te houden.
Gesloten