Ernstig vitrineprobleem

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

Gesloten
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Ernstig vitrineprobleem

Bericht door volvofiel »

Ik was vanmiddag bezig met mijn PandaDream project, toen ik een luide "pats" hoorde. Ik ging 'ns even kijken en wat bleek:

Afbeelding

Halsoverkop modellen van de plaat gehaald, en de plaat zelf ook eruit.
Hoe kan dit? Er stonden maar 3 1:18's op en 1 1:24. Dat is in totaal zo'n 4 kilo maximaal...
En dit terwijl het 5 mm dik veiligheidsglas is!
Het gaat om een -vermoedelijk- ikea kast, die ik goedkoop kon overnemen:

Afbeelding

Moet ik nu ook vrezen voor de rest van de kast?
En mijn andere ikea kast? Dat is een beresterke Ivar. Ook met 5 mm dik veiligheidsglas, alleen staan hier negen modellen op:

Afbeelding

Hopelijk kunnen jullie mij enig advies geven wat ik moet doen en hoe ik dit kan oplossen...
Laatst gewijzigd door volvofiel op za 13 jan 2007 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JurrienK
Berichten: 961
Lid geworden op: do 17 feb 2005 14:00
Locatie: Oosterblokker
Contacteer:

Bericht door JurrienK »

Hmm... alweer iemand met vitrineglas problemen :? :?
Aan die scheur te zien denk ik dat je glas misschien in een lichte "V" heeft gelegen. Hiermee bedoel ik dat twee diagonaal tegenoverstaande hoeken iets hoger lagen dan de andere twee hoeken. Dan zou ik het echter wel weer raar (voor jouw gelukkig) vinden dat 'ie niet helemaal doorgescheurd is.
Al vind ik dit wel allemaal heel raar met 5mm glas, en maar een paar autootjes erop.
Ik heb zelf glasplaten (4mm) van 2 meter bij 30 cm waarop zo'n 13-15 1:18 modellen staan, en dan nog tot 40 1:43 en 1:64 modellen. Bij mij rusten die glasplaten dan op 4 punten, op de 2 uiteinden over de hele breedte en in het midden ook nog op 2 punten, ook in de hele breedte.

Maar correct me if I'm wrong, want ik beschrijf slechts hoe ik denk dat het kan gebeuren!
Bekijk ook mijn site: http://www.myprojects.nl/jurrienk
Gebruikersavatar
Dimage
Berichten: 154
Lid geworden op: di 15 aug 2006 12:27

Bericht door Dimage »

Zat er al geen beschadiging vantevoren op het glas?
Wanneer ik namelijk kijk naar de overloop van de dunne naar de dikke scheur, lijkt dat precies te gebeuren waar normaal de steun zit.
Wellicht dat jij of de vorige eigenaar een keer de glasplaat wat te hard er in heeft gelegen.
Gebruikersavatar
Diciotto
Berichten: 3270
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 19:01
Schaal: 1:43
Locatie: Machelen

Bericht door Diciotto »

:?: Met de afmetingen van de plaat naar de plaatselijke Doe-het-zelf zaak stappen en een nieuwe laten uitsnijden (sterkte naar keuze) :?:

Heb zelf ook glazen Ikea-platen (5mm veiligheidsglas) met 8 modellen op - zonder problemen. Misschien zat er een klein barstje in, dat het uiteindelijk begeven heeft?
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door volvofiel »

misschien zitten de steunen idd niet helemaal gelijk, maar het glas was 100% onbeschadigd. Maar ik ga er geen geld in investeren, ik verkoop deze kast wel weer een keer en koop er een andere voor terug (deze kast was alleen voor nood) heb ik zojuist beslist. Tot die tijd gaan de modellen wel in de doos of verspreid ik ze over de overige platen. Want om er nou 20 euro voor te lappen, vind ik ook niet alles.
Dat lijkt mij het beste. Maar, iig bedankt voor jullie raad/advies/oplossingen, heeft zeker geholpen bij mijn beslissing. Want wie weet, wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan. Op de platen zitten nl. ook enkele krassen.
Jp-cars
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 20 feb 2005 19:37

Bericht door Jp-cars »

glas is kwetbaar datbewijst de vele vitrinnes die in mekaar storten...

dit komt vooral door het verkeerd ophangen van de platen, tis belangerijk dat je dit zo goed mogelijk waterpas zet en genoeg ondersteunt. ook maag het niet onder spanning staan.


verder is het iets wat je gaat houden, der bestaat special glas met een soort folie erop, dit ziet er precies als normaal glas uit, enkel als het breekt wordt het bijmekaar gehouden door het folie, echter is dit zeer kostbaar.

probeer ook te voorkomen dat er krasjes en butsen in het glas ontstaan, zaak als glas het begeeft zie je dat het op een diepe kras/buts is.


verder blijven dit soort dingen gewoon heel erg klote voor verzamelaars die hun verzameling mooi willen opstellen.
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door volvofiel »

Jp-cars schreef: verder is het iets wat je gaat houden, der bestaat special glas met een soort folie erop, dit ziet er precies als normaal glas uit, enkel als het breekt wordt het bijmekaar gehouden door het folie, echter is dit zeer kostbaar.
Je kunt ook gelaagd glas gebruiken, net als in autoruiten :idea:
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Jp-cars schreef:
verder is het iets wat je gaat houden, der bestaat special glas met een soort folie erop, dit ziet er precies als normaal glas uit, enkel als het breekt wordt het bijmekaar gehouden door het folie, echter is dit zeer kostbaar.
helemaal niet kostbaar... en die folie is zo sterk, dat als je beide zijden van de glasplaat er mee bedekt, als die breekt.... dan stort hij niet eens in elkaar.... (tot een bepaald gewicht)...

maar vreemd is het wel.. als je nagaat hoeveel spanning je nodig hebt om z'n scheur te maken...
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14085
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Glas is een zeer sterk product, maar erg onbetrouwbaar. Het hoeft maar een verkeerd tikje te krijgen en je bent het bokje :doh:
Jp-cars
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 20 feb 2005 19:37

Bericht door Jp-cars »

Curbstone Models schreef:[..]

helemaal niet kostbaar... en die folie is zo sterk, dat als je beide zijden van de glasplaat er mee bedekt, als die breekt.... dan stort hij niet eens in elkaar.... (tot een bepaald gewicht)...

maar vreemd is het wel.. als je nagaat hoeveel spanning je nodig hebt om z'n scheur te maken...

hier bij de glasboer merk je dus echt het verschil tussen met en zonder folie.... maar uit jou reply begrijp ik dat je dit ook los kent kopen?
Gebruikersavatar
boerke04
Berichten: 1530
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 15:46
Locatie: Banholt

Bericht door boerke04 »

Geplaatst: Vr Aug 25, 2006 8:21 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
nounou das inderdaad niet leuk (sterker nog, het is een regelrechte ramp)!!

mijn vitrine heeft een glasplaat die op vier punten steunt, op een zo'n punt zit een dikke barst in het glas! Gelukkig staan er maar vier modellen op die plaat, dus hij zal niet knappen


Volgens mij kwam die "pats" gisteren niet van de glasplaat, want die barst zat er afgelopen vrijdag ook al volgens jouzelf, of er moet ineens weer een dikke barst zijn bijgekomen in een hoek... :eh:
Afbeelding
Gebruikersavatar
autofreakie
Berichten: 709
Lid geworden op: wo 02 nov 2005 16:08
Schaal: 1:43
Locatie: Meise , Belgi�
Contacteer:

Bericht door autofreakie »

ik zou je niet direct veel zorgen maken. Kan het niet zijn dat het te maken heeft met de temperatuur waar je kasten staat ?? Net voor de radiator of juist in een plaats waar het raam de hele dag open staat ??
Renault, Drive The Change !
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door volvofiel »

:shock: dat dit topic nog bestaat! Probleem is allang opgelost :mrgreen:

en nee, hij stond niet op 'risicoplaatsen'.
Gesloten