Vitrine aanpassen

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

Gebruikersavatar
Dimage
Berichten: 154
Lid geworden op: di 15 aug 2006 12:27

Vitrine aanpassen

Bericht door Dimage »

Ik ben van plan wat extra plateaus in m'n vitrinekast te maken.
Omdat ik toch een beetje voorzichtig ben met glas, heb ik besloten hiervoor geen glas maar traanplaat te gebruiken.

Nu zal iedereen gelijk wel gaan roepen, dat er te weinig licht op de modellen zal vallen. :)
De betreffende vitrinekast bezat echter toch al geen verlichting en moest het qua licht hebben van het licht van buitenaf wat door de zijkanten en de voorkant valt.
Bovendien heb ik boven nog een vitrine met verlichting, waarbij de onderste lagen al bijna geen licht meer vangen.
Een andere optie is om eventueel later nog per verdieping verlichting in te bouwen (waarover ik ook hard ben aan het denken).

Ik heb momenteel alvast de bestaande glasplaten vervangen door traanplaat, om verdiepingen bij te maken zal de kast helemaal uit elkaar moeten wat voor het weekend in de planning staat.

Hierbij een foto van het voorlopige resultaat;

Afbeelding


mvg Frans
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14085
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Vind het er niet slecht uit zien :worshippy:
Gebruikersavatar
Diciotto
Berichten: 3270
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 19:01
Schaal: 1:43
Locatie: Machelen

Bericht door Diciotto »

Dat ziet er inderdaad niet slecht uit - 't is eens wat anders, en stevig & budgetvriendelijk bovendien.
Maar ondanks het feit dat de zijkanten in glas zijn, vermoed ik dat een aantal extra lampjes (zelfs van beperkte wattage) het geheel nog bijzonderder maken (gedacht aan die Ikea-inbouw-lampjes voor boekenkasten?)
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Ik had er ook al aan zitten denken voor de nieuwe grotere vitrines die ik na de verhuizing wil maken.
Nu ik het bij jou gezien heb, word ik steeds enthousiaster :angel:
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Gebruikersavatar
Dimage
Berichten: 154
Lid geworden op: di 15 aug 2006 12:27

Bericht door Dimage »

Moet nog voor lampjes kijken, lijkt mij het beste dat maar ook gelijk in het weekend te doen.
Anders moet de kast later weer uit elkaar om te boren.
Bedankt voor de boekenkastlampjes tip en de verdere complimenten. :)

Ik heb het geluk bij een constructiebedrijf in het pand te zitten, dus kon zelf het traanplaat uitkiezen en gelijk op maat laten maken (tegen een matsprijs).

Ze hadden ook 2-traansplaat, maar die was wat doffer en groffer.
Vond ik dit toch wel een stuk mooier.

Heb boven nog een grote hoekvitrinekast staan, even kijken hoe dit eindigd en dan verbouw ik wellicht ook die kast nog eens.

grtz Frans
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

Bericht door coolpappa04 »

je brengt me op ideeen!!
zijn de traanplaten nog altijd bevestigd met vier hoekjes want dan is er nog altijd kans dat er één afbreekt en een dominoeffect veroorzaakt zoals bij mij :cry:
Afbeelding
Gebruikersavatar
JoostV6
Berichten: 504
Lid geworden op: vr 21 jan 2005 12:48
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Bericht door JoostV6 »

Wel apart en goed bedacht :thump_up:

Misschien als je er toch later wat licht in wil hebben dan kan je er altijd nog kleine gaatjes inboren.........
Afbeelding
94x Verstappen: 30x 1:18/4x 1:24/1 x 1:32/57x 1:43/2x 1:64 en nog een paar te gaan....
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3353
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Lampjes zou ik niet doen. Mijn oude vitrine had ze maar bij mijn nieuwe 2 heb ik ze bewust weggelaten. Licht is alleen maar schadelijk. En als je het zo ziet dan is er meer dan genoeg licht. :thump_up: Over glas hoef je je geen zorgen te maken. 8 1:43 modellen wegen geen drol. :wink:

Doe je alleen modernere F1?
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Dimage
Berichten: 154
Lid geworden op: di 15 aug 2006 12:27

Bericht door Dimage »

Mijn steunen zijn metalen staafjes, die zie ik niet zomaar afbreken.
Bovendien komt er in deze kast alleen maar 1:43 en dat weegt bijna niets.
Zou het echt gewicht moeten dragen, dan zou ik gewoon metalen staven nemen over de hele diepte om de platen te dragen.

Mijn vitrine boven heeft echter wel wat gewicht te torsen per plaat, want daar staan de grotere schalen. Daar zal waarschijnlijk ook wel traanplaat komen in de toekomst.

Het is overigens niet alleen vanwege de sterkte dat ik voor traanplaat heb gekozen, maar ook omdat ik het mooi vind staan.

Ik weet dat buitenlicht schadelijk is i.v.m. verkleuring van de lak en wanneer de zon vol op een vitrine staat dat de lijm dan kan verweken waardoor de transfers los laten. Een aantal van mijn 2ehands ingekochte modellen hebben daar al last van. Ik zit zelf in de (industriële) lijmen en wij hebben ook stickerlijmen in ons gamma, binnenkort maar eens een poging doen om de transfers van nieuwe lijm te voorzien.

Ik vraag me echter af of kunstlicht ook verkleuring veroorzaakt, ik heb daar namelijk nog geen ervaring mee.
Iemand anders misschien?

Ik ben net begonnen met het sparen van F1 modellen, dus ik koop momenteel in wat ik tegen kom en apart/mooi vindt.
Het is meer modern wat ik tot nu toe ben tegen gekomen, vandaar dat de collectie daar grotendeels uit bestaat.

MVG Frans
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3353
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Zowel zon- als kunstlicht bevatten UV-straling en geven warmte af. En voor bibliotheken, archieven en musea zijn dat de meest schadelijke factoren voor boeken, schilderijen etc. Nu zal de lak van de modellen wel sterker zijn dan papier, stof, verf van schilderijen etc, maar voor de decals is er denk ik niet zo heel veel verschil.

Persoonlijk houd ik kunstlicht buiten mijn kasten en alleen aan in de kamer als ik er zelf ben. Verder is direct zonlicht taboe natuurlijk. En zomers zo cool mogelijk houden en in de winter niet extreem koud laten worden. Maar ook niet super "droog" stoken. In musea wordt aanbevolen een min of meer constante temperatuur van rondom 18 oC en een relatieve luchtvochtigheid tussen de 50 en 55%. Maar dat is thuis niet te doen.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Bracer
Berichten: 2450
Lid geworden op: za 18 okt 2003 13:42
Locatie: Maastricht

Bericht door Bracer »

Simpel maar zeer mooi :thump_up: hoeveel ben je er ongeveer voor kwijt als ik vrage mag? Absoluut een goed alternatief voor glasplaten die vaak geslepen moeten worden en daarom nogal prijzig kunnen zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dimage
Berichten: 154
Lid geworden op: di 15 aug 2006 12:27

Bericht door Dimage »

Hmm, nu begin ik een beetje te twijfelen over die verlichting...
Ik kijk wel even als ik de andere platen heb gemonteerd of het niet te donker wordt en als het te donker wordt dat ik dan verlichting monteer die zo min mogelijke schadelijke straling geeft.
Het is tenslotte een vitrine die in de huiskamer staat en dan moeten wel de modellen te bekijken zjn.

@ Bracer: Ik ben gematst met de platen en betaalde voor 7 stuks op maat geknipt 30 euries in totaal. Verder heb ik niets aan de platen gedaan, ze waren van zichzelf al glimmend (je hebt ook doffe platen).
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door volvofiel »

hmmm ziet er goed uit...
de ideale oplossing tegen 5mm-veiligheidsglas dat al barst onder het gewicht van 4 1:18's....
verlichting moet je niet doen... komen de kleuren niet goed tot hun recht en ze hebben zo ook al genoeg licht :thump_up: :wink:
Gebruikersavatar
vivado ferrari collection
Berichten: 1154
Lid geworden op: do 11 nov 2004 12:20
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door vivado ferrari collection »

Heeft wel wat...Misschien een idee, Het hout bekleden met een Carbon Fiber look materiaal? Ik ben benieuwd hoe de verdiepingen eruit komen te zien! Super :thump_up:
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3353
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Dimage schreef:Hmm, nu begin ik een beetje te twijfelen over die verlichting...
Ik kijk wel even als ik de andere platen heb gemonteerd of het niet te donker wordt en als het te donker wordt dat ik dan verlichting monteer die zo min mogelijke schadelijke straling geeft.
Het is tenslotte een vitrine die in de huiskamer staat en dan moeten wel de modellen te bekijken zjn.
Misschien kun je eventueel iets met LED's doen? Die heb je ook UV straling vrij en hebben als voordeel dat ze bijna geen warmte afgeven. En ze zijn zo klein dat je ze misschien onder die traanplaten kunt verwerken? :thump_up: Voordeel dat er bij komt is dat je voor elk schap een eigen lichtbron kunt creëren en het in verbruik nog nauwelijks meer kost dan een enkel spotje. Met spotjes heb je ook het probleem dat de traanplaat-platen licht tegenhouden en het wel moeilijker is om de hele kast te voorzien van licht.

Los hier van vind ik dit er ook wel leuk uit zien:

http://www.medea.nl/va11.htm

http://www.medea.nl/va16.htm

Dit doen ze door LED techniek in het glas te verwerken. Het zal wel loeiduur zijn maar wel leuk om eens te zien. :thump_up:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gesloten