Maar.......Opel-DTM schreef:We praten hier wel over 'lage-lonen-landen'... maar het loon wat ze daar hebben is misschien vergelijkbaar met de lonen elders in de wereld.
Stel je verdient 10x minder dan wat je nu verdient... en alles is ook 10x geodkoper... dan is het toch verder gelijk gebleven![]()
Dus als zo'n Chinees 2 dollar per dag/8uur verdient, 5 dagen per week werkt, dan heeft die dus 40 dollar per maand... dat is dus zeg maar 40x minder dan in NL. Maar als zijn vaste lasten in China nou ook 40x minder zijn dan in NL, dan hebben ze daar verder geen last van.
Beetje moeilijke uitleg van mij![]()
Er zijn verschillende (merk) producten die in alle landen even duur zijn. Zo kun je in China niet goedkoop aan snelle computers komen, omdat die nu eenmaal duur zíjn. Ook merkkleding is bijna overal even duur.
En nog een voorbeeld dat ik zelf heb gezien: In Tsjechië is bijna alles goedkoper. Gewone kleding heb je voor €10 een setje, eten kost er bijna niets, net als alle drank. Maar toen ging ik naar de Lego afdeling van een speelgoedzaak, ik denk: dan hebben ze hier vast ook wel goedkope Ferrari-Lego. Maar dit was dus weer even duur als in Nederland... En dit was overigens niet in één winkel, maar overal was de Lego zo duur.
Nu weer even terug naar China:
Ze verdienen daar dus minder, maar de vaste lasten daar liggen ook veel lager, dus dat compenseert elkaar. Maar alle luxe-producten zijn daar omgerekend net zo duur als hier. Deze zijn dus onbereikbaar voor een groot deel van de Chinezen.