Kinderarbeid... ook in de modellen industrie?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.

Hou je rekening met het verschijnsel kinderarbeid bij je hobby?

Als ik wist dat merk X gebruik maakte van kinderarbeid, kocht ik daar geen modellen van.
12
28%
Ik kan er toch geen invloed op uitoefenen, dus ik koop die modellen toch maar.
20
47%
Ik wil het gewoon niet weten of mijn modellen door kinderen gemonteerd worden.
2
5%
Ik heb hier geen mening over.
9
21%

Totaal aantal stemmen: 43

JurrienK
Contacteer:

Bericht door JurrienK »

Opel-DTM schreef:We praten hier wel over 'lage-lonen-landen'... maar het loon wat ze daar hebben is misschien vergelijkbaar met de lonen elders in de wereld.

Stel je verdient 10x minder dan wat je nu verdient... en alles is ook 10x geodkoper... dan is het toch verder gelijk gebleven :wink:

Dus als zo'n Chinees 2 dollar per dag/8uur verdient, 5 dagen per week werkt, dan heeft die dus 40 dollar per maand... dat is dus zeg maar 40x minder dan in NL. Maar als zijn vaste lasten in China nou ook 40x minder zijn dan in NL, dan hebben ze daar verder geen last van.

Beetje moeilijke uitleg van mij :oops:
Maar.......

Er zijn verschillende (merk) producten die in alle landen even duur zijn. Zo kun je in China niet goedkoop aan snelle computers komen, omdat die nu eenmaal duur zíjn. Ook merkkleding is bijna overal even duur.

En nog een voorbeeld dat ik zelf heb gezien: In Tsjechië is bijna alles goedkoper. Gewone kleding heb je voor €10 een setje, eten kost er bijna niets, net als alle drank. Maar toen ging ik naar de Lego afdeling van een speelgoedzaak, ik denk: dan hebben ze hier vast ook wel goedkope Ferrari-Lego. Maar dit was dus weer even duur als in Nederland... En dit was overigens niet in één winkel, maar overal was de Lego zo duur.

Nu weer even terug naar China:
Ze verdienen daar dus minder, maar de vaste lasten daar liggen ook veel lager, dus dat compenseert elkaar. Maar alle luxe-producten zijn daar omgerekend net zo duur als hier. Deze zijn dus onbereikbaar voor een groot deel van de Chinezen.
Bekijk ook mijn site: http://www.myprojects.nl/jurrienk
volvofiel
Schaal: 1:24

Bericht door volvofiel »

als er nou kinderarbeid is, wat wou je er dan aan doen? JIJ weet dan misschien dat er kinderhandjes aan jouw auto's hebben gezeten, maar anderen niet. Er blijft altijd wel een afzetmarkt. Of die nou in Polen, Spanje of Nederland is maakt ze geen r**t uit.
Natuurlijk, kinderarbeid hoort niet, is schending van de mensen-/kinderrechten.
Bovendien kun je wel je mening doordringen, maar dan? DENK EENS NA OVER DE GEVOLGEN: ik neem bijvoorbeeld producent X. Jij komt erachter dat zij aan kinderarbeid doen. Jij verspreid dat over het Forum, waar tientallen mensen het lezen. Je zet het op internet. Gevolg: X gaat failliet. De werknemers krijgen ontslag. Ze krijgen dus GEEN INKOMEN meer. Hun kinderen ook niet. Ze hebben geen geld meer. Krijgen geen werk meer. Kunnen geen eten meer kopen. Verhongeren. Weer 500 chinezen dood.
MORAAL: je kunt wel zeggen en doen dat je dan niet meer koopt, en die keuze respecteer ik, eerlijk waar, maar je zet daardoor een kettingreactie in werking die nog erger is.

Mijn verhaal klinkt misschien overdreven, maar toch is het zo...
De wereld is hard, jongens :?
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

Ik kan er niks aan... maar als er wel kinderarbeid zou zijn bij het produceren van al die modellen...
Ik probeer Javier Guzman even te quoten:'Dat is verdomd mooi wat die kinderen kunnen maken...' :lol:

En als ik zou stoppen met modellen kopen... en iedereen doet dat in NL...
Denk niet echt dat wij daar iets mee bereiken...

En aan de andere kant... dan kunnen Curbstone en Droomautoos ook de deuren sluiten :shock: :roll:
volvofiel

Bericht door volvofiel »

Opel-DTM schreef:En aan de andere kant... dan kunnen Curbstone en Droomautoos ook de deuren sluiten :shock: :roll:
preciezelijk, je zet een kettingreactie in werking die velen van hun brood berooft.
Dinky_Boy
Contacteer:

Bericht door Dinky_Boy »

volvofiel schreef:als er nou kinderarbeid is, wat wou je er dan aan doen? JIJ weet dan misschien dat er kinderhandjes aan jouw auto's hebben gezeten, maar anderen niet. Er blijft altijd wel een afzetmarkt. Of die nou in Polen, Spanje of Nederland is maakt ze geen r**t uit.
Natuurlijk, kinderarbeid hoort niet, is schending van de mensen-/kinderrechten.
Bovendien kun je wel je mening doordringen, maar dan? DENK EENS NA OVER DE GEVOLGEN: ik neem bijvoorbeeld producent X. Jij komt erachter dat zij aan kinderarbeid doen. Jij verspreid dat over het Forum, waar tientallen mensen het lezen. Je zet het op internet. Gevolg: X gaat failliet. De werknemers krijgen ontslag. Ze krijgen dus GEEN INKOMEN meer. Hun kinderen ook niet. Ze hebben geen geld meer. Krijgen geen werk meer. Kunnen geen eten meer kopen. Verhongeren. Weer 500 chinezen dood.
MORAAL: je kunt wel zeggen en doen dat je dan niet meer koopt, en die keuze respecteer ik, eerlijk waar, maar je zet daardoor een kettingreactie in werking die nog erger is.

Mijn verhaal klinkt misschien overdreven, maar toch is het zo...
De wereld is hard, jongens :?
Ho!!! Ik heb nergens gezegd dat ik een boycot wil opzetten! Mijn vraag was alleen wat je zou doen als je het wist. Evenmin probeer ik anderen een mening op te dringen, ik vraag naar die van jullie omdat het probleem kinderarbeid mij bezighoudt.
Ik ben niet eens radicaal tegen kinderarbeid, maar wel als kinderen worden uitgebuit (een heel schamel loontje), ongezond werk doen, veel te lange dagen maken en als omwille van het 'werk' hen onderwijs wordt onthouden.

Ik heb Terre des Hommes gevraagd of zij er meer over weten, maar mbt modellen is hen niets bekend.
Afbeelding
andre
Schaal: 1:50

Bericht door andre »

Dinky_Boy schreef:[..]
Ik heb Terre des Hommes gevraagd of zij er meer over weten, maar mbt modellen is hen niets bekend.
En wat denk jij daar mee te bereiken, als het evt wel zo was.
Zoals er idd al eerder gezegd werd , geen verkoop van modellen
ook geen inkomen van de werknemers.

Wij Nederlanders buiten toch ook buitenlandse werknemers uit
neem nou bv Poolse werknemers in de land en tuinbouw.
Die werken hier ook voor veel minder geld en hun huisvesting
is soms ook om te huilen , toch?

Het komt overal op de wereld voor , op thee en koffieplantage's
om maar eens een voorbeeld te noemen , en niemand drinkt er
minder koffie of thee door en ik geen modelauto.
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
volvofiel

Bericht door volvofiel »

Dinky_Boy schreef:[..]

Ho!!! Ik heb nergens gezegd dat ik een boycot wil opzetten! Mijn vraag was alleen wat je zou doen als je het wist. Evenmin probeer ik anderen een mening op te dringen, ik vraag naar die van jullie omdat het probleem kinderarbeid mij bezighoudt.
Ik ben niet eens radicaal tegen kinderarbeid, maar wel als kinderen worden uitgebuit (een heel schamel loontje), ongezond werk doen, veel te lange dagen maken en als omwille van het 'werk' hen onderwijs wordt onthouden.

"Mijn verhaal klinkt misschien overdreven" zoals ik al eerder gezegd heb... :whistle:
Curbstone Models
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Kinderarbeid is een verschrikkelijk iets, en ik ben bang dat de bagatelliserende houding die ten toon gespreid wordt getuigd van weinig inzicht.

Als inderdaad zou blijken dat de modellen die wij zo koesteren in elkaar gezet zouden worden door kinderen die meedogenloos als slaven worden ingezet, dan zou ik ze inderdaad niet meer verkopen… zelfs als dat zou betekenen dat ik de togo moet sluiten.

Wel moet ik zeggen dat enige nuancering wel op zijn plaats is. Er is een wezenlijk verschil tussen kinderarbeid en kinderen die arbeid verrichtten. En ik denk dat we die twee niet met elkaar moeten verwarren.

Kinderen die arbeid verrichten, daar geld mee verdienen en daarmee hun gezin helpen te onderhouden, daar heb dan ik wel moeite mee, maar ook in Nederland helpen kleine kinderen hun ouders op boerderijen en in winkeltjes... Natuurlijk zijn de kinderen te jong om dit te moeten doen en moeten ze zich op zéér jonge leeftijd als volwassenen gedragen, maar helaas is het in sommige landen niet anders dan dat kinderen vroeger volwassen zijn als dat wij ze zouden willen zien…

Maar kinderen die in de fabrieken werken, die niet meer naar buiten komen, verkocht zijn door hun eigen familie en gedoemd om te werken tot ze er bij neervallen, dáár heb ik wel moeite mee… erger nog, daar zou ik niets mee te maken willen hebben.

Ik ben van mening dat landen die kinderarbeid toestaan ten alle tijden geboycot moeten worden, zelfs als dat betekent dat je de mensen tot de honger of dood moet veroordelen.
Het is een kwaad dat net als een enge ziekte met wortel en tak uitgeroeid moet worden, en dat doe je niet met zachte middelen.
Als je kinderarbeid “onder bepaalde omstandigheden” zou toelaten zeg je eigenlijk dat je “onder bepaalde omstandigheden” ook slaven zou mogen hebben, joden zou mogen vergassen en noem nog maar eens een paar verschrikkingen op…

Kinderarbeid is een verwerpelijk iets dat onder geen enkele voorwaarde toegestaan zou mogen worden… en gelukkig ben ik niet de enige die deze mening toegedaan is…

en daarom kan ik het ook niet eens zijn met de mening "maar dan hebben ze in ieder geval werk"... echt belachelijk... je zou je diep diep diep moeten schamen....
rsh_scuderia
Moderator

Bericht door rsh_scuderia »

Curbstone Models schreef: zelfs als dat zou betekenen dat ik de togo moet sluiten.
om nou meteen de oorlog te verklaren aan Togo vind ik wel weer ver gezocht..... :mrgreen:

Je ontkomt er op een manier niet aan. Hoe wil je alle fabrieken ten alle tijden controleren bijvoorbeeld?

Ik werk bij een uitzendbureau. Als ik kijk naar wat een 18-jarige verdiend voor redelijk zwaar werk tov iemand die 23 is, dan is het Eur 3,40 tegen Eur 8,15. best een groot verschil, maar dat zorgt er wel voor dat jij je pak melk op tijd krijgt tegen een redelijke prijs.

En het is erg nobel om een land te boycotten. Maar als dat op den duur leidt naar een situatie waar wij zelf weer moeten gaan denken aan kinderarbeid laat ik verstek gaan.
Ricardo
Moderator
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Uiteraard is het niet goed te keuren, maar boycotten en dergelijke zal alleen lijden tot een versobering van onze leefstijl, kijken eens kritisch rond in je huis en ga je eens afvragen waar komen deze spullen nu eigenlijk allemaal vandaan. Ik denk dat je dan schrikt en dat heel veel mensen die levenstijl niet willen opgeven. Als 1 winkel produkten gaat boycotten dan ben je nergens en snij je als ondernemer alleen jezelf in de vingers.

Verder denk ik dat het een kwestie van evolutie is. De landen waar kinderarbeid toegestaan wordt lopen qua tijd nog achter. Nederland en Europa zijn ooit ook zo geweest. Het is gewoon een kwestie van tijd denk ik.
Curbstone Models
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Gelukkig kunnen we wel gewoon Mattel (Hotwheels) blijven kopen...

http://www.mattel.com/about_us/Corp_Res ... report.asp
ViperArry

Bericht door ViperArry »

In hoeverre zit er kinderarbeid in een schaalmodel?
Dat vind ik hier eigenlijk nergens terug..... maar misschien wil ik dat wel niet.

Ik wil namelijk wél graag blijven verzamelen, maar aan de andere kant zou dat zonder de slechte arbeidsomstandigheden voor kinderen moeten zijn.
Dinky_Boy
Contacteer:

Bericht door Dinky_Boy »

ViperArry schreef:In hoeverre zit er kinderarbeid in een schaalmodel?
Dat vind ik hier eigenlijk nergens terug.....
Dat was dus het ene deel van mijn vraag, of iemand daar meer vanaf wist. En het andere deel was: wat zou je doen als je wist dat fabrikant X kinderen op een schadelijke wijze inzette voor zijn productie.

Ondertussen ontspint zich hier een politieke discussie, wat niet direct mijn bedoeling was :roll: . Toch iedereen bedankt voor de inbreng.

Dat het issue ook de industrie zelf bezighoudt blijkt wel uit de genoemde certificaten van Minichamps en het bericht van Mattel.
Afbeelding
ViperArry

Bericht door ViperArry »

Dat er een discussie over op gang zou komen is toch logisch?

Voor de rest ben ik wel benieuwd welke fabrikanten nog meer van dergelijke verklaringen hebben.
Hoe zit het bijvoorbeeld met AutoArt? nnToegevoegd na 4 uren 29 minuten:nn Ik heb gemaild naar AutoArt en kreeg het volgende antwoord.
AutoArt schreef:Child work we don´t have in the factory. This is impossible. You find child work in little family companies with some 50 people or less. Our factory is strictly controlled. Same for the other factories of diecast products in China.. We have regular controls from the goverment. The workers don´t get as much money as in Europe, Japan or US but they have their 40 hours week, their guaranteed wages (since some time), They get money if they are ill and they are staying in the factory. They have to pay for food some 0,5 Dollar per day and get clothes from the company. If they make overtime they get extra money. They have some free days during the year. China seems to have more holidays in average compared with the US. This was some years ago the opposite but the government decided for more holidays in order to have people spending money for travelling etc.

So coming back to the Child work. This does not exist in diecast business. I was several time in our factory and have never seen a single child. The workers are sleeping inside the factory. If there would be childs the a dults would call the police

You might find some childs (16 or 17 years old girls) in the KaraOK because there the government has less control. And you might find chllds in the little factories behind the big factories. But big companies don´t work with small companies. Diecast people produce most of the items, accessories etc. inside their own factory. Packaging might be bought outside but from big companies. If you buy packaging you need to buy lots of packaging which is made with big machines in big factories. And these big factories are always controlled.
Mooi geschreven. Het geeft meteen aan dat we ons over onze verzameling geen zorgen hoeven te maken. Er wordt goed gezorgd voor de medemens! :D
volvofiel

Bericht door volvofiel »

is eigenlijk natuurlijk nogal logisch hè dat er er geen kinderen werken,
dat schiet me nou net te binnen :roll:.
Als AA kindertjes in dienst zou hebben en het lekt uit... Heb je een groot schandaal en zijn zij failliet! Ze zullen geen enkel risico nemen, vooral omdat ze kwalitatief aan de top staan :thump_up:

Discussie gesloten als je eens even íéts verder nadenkt? :wink:

(p.s. met die laatste zin wijs ik niemand aan, ik bedoel het op een positieve 'men' manier :wink: )
Plaats reactie