Bagagewagentje

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Plaats reactie
2cv
Berichten: 124
Lid geworden op: di 10 feb 2004 23:55
Locatie: Fryslân

Bagagewagentje

Bericht door 2cv »

Ik ben een groot fan van (bijna) alles van Citroën (hee, dat rijmt ;) ). En ik ben een fan van alles wat je met een Citroën kan trekken (aanhangertjes dus). De Eend mag weinig trekken, dus daar knoop je dan iets lichts achter. Helaas is zoiets lichts niet in de winkel te koop, dus bouw ik het zelf maar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met dank aan Patje74 voor het hosten van de foto's.

De klepjes moeten nog scharnierend aangebracht worden (even schrniertjes bouwen met een dikte van minder dan 1 mm :roll: ), de spatborden moeten nog gebouwd worden en er moet nog een trekstang aan. Aangezien die as van een caravan (Eribe Puck) komt die niet zo vaak te koop aangeboden wordt, wil ik de as er onder schroeven zodat ik de caravan altijd weer in elkaar kan zetten.
Gebruikersavatar
wvniersen
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 19:10
Locatie: Grave
Contacteer:

Bericht door wvniersen »

Dat ziet er leuk uit zeg....
Welkom terug op dit forum trouwens we hebben lang niets van je gehoord.
ben wel benieuwd hoe je de spatborden gaat maken.

groet Winno
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Ik heb het idee dat je passie voor bouwen niet uit de lucht komt vallen. Je hebt wel wat gereedschap liggen. Is het je opleiding? :thump_up:
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14084
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Begint er toch aardig uit te zien moet ik zeggen :worshippy: Zijn pianoschanieren niet de oplossing, deze worden wel meer toegepast op modellen, vooral klassieke modellen :wink:
Gebruikersavatar
wvniersen
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 19:10
Locatie: Grave
Contacteer:

Bericht door wvniersen »

Ricardo schreef:Begint er toch aardig uit te zien moet ik zeggen :worshippy: Zijn pianoschanieren niet de oplossing, deze worden wel meer toegepast op modellen, vooral klassieke modellen :wink:
Ik denk dat piano scharnieren te grof zijn voor dit soort toepassingen, zit zelf eerder te denken aan een stukje dun plastick als scharnier erin te lijmen dat valt niet zoveel op...alleen dat kan weer scheuren bij regelmatig gebruik.
maarja hoe vaak open je nu zon aan hangertje....ik denk dat hij of open of dicht staat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14084
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Denk dat je wel een heel eind kunt komen. Op deze auto hebben ze het ook toegepast bij de deuren:

Afbeelding
2cv
Berichten: 124
Lid geworden op: di 10 feb 2004 23:55
Locatie: Fryslân

Bericht door 2cv »

wvniersen schreef:Dat ziet er leuk uit zeg....
Welkom terug op dit forum trouwens we hebben lang niets van je gehoord.
ben wel benieuwd hoe je de spatborden gaat maken.

groet Winno
Gewoon van plastic plaat (ABS) 1 mm dik. Ik heb ze gisternacht 'even' gemaakt.
Peter Parker schreef:Ik heb het idee dat je passie voor bouwen niet uit de lucht komt vallen. Je hebt wel wat gereedschap liggen. Is het je opleiding? :thump_up:
Gereedschap is niet superbijzonder. M'n picet is een onding van plastic (ooit in het ziekenhuis gekregen) en verder wat tangetjes, speldjes, ijzerdraadjes, mesjes en nog wat simpel spul. Voor m'n Trabant-aanhanger heb ik zelfs gewoon een flex (haakse slijper) gebruikt !
Ricardo schreef:Begint er toch aardig uit te zien moet ik zeggen :worshippy: Zijn pianoschanieren niet de oplossing, deze worden wel meer toegepast op modellen, vooral klassieke modellen :wink:
Als het cylindertje waar de scharnierpen doorheen steekt aan de buitenkant minder dan 1 mm dik is, is dat wel een oplossing ja ! Nu heb ik een rietje in de lengte open gesneden, ingesmeerd met lijm en in een dun aluminium buisje gefrommeld. Ben benieuwd naar het resultaat ...
wvniersen schreef:[..]
Ik denk dat piano scharnieren te grof zijn voor dit soort toepassingen, zit zelf eerder te denken aan een stukje dun plastick als scharnier erin te lijmen dat valt niet zoveel op...alleen dat kan weer scheuren bij regelmatig gebruik.
maarja hoe vaak open je nu zon aan hangertje....ik denk dat hij of open of dicht staat.
Dun plastic ? Hoe bedoel je ?
Ricardo schreef:Denk dat je wel een heel eind kunt komen. Op deze auto hebben ze het ook toegepast bij de deuren:

members.home.nl/r.r.mulder/site/fotos/53-1.jpg
Heb je meer foto's van die scharnieren ? Hoe ze gemaakt zijn enzo ?
Gebruikersavatar
wvniersen
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 19:10
Locatie: Grave
Contacteer:

Bericht door wvniersen »

goed voorbeeld...dat rietje als je dat in de lengte opsnijd en net zo plakt als jij nu je plakband op je aanhanger hebt zitten krijg je een stevig scharnier werking
die je niet 100 keer op en neer moet doen maar het werkt wel...
snap je wat en hoe ik het bedoel...

groet Winno
Afbeelding
2cv
Berichten: 124
Lid geworden op: di 10 feb 2004 23:55
Locatie: Fryslân

Bericht door 2cv »

Eh, nee, ik snap niet helamaal wat je bedoelt ...
Gebruikersavatar
wvniersen
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 19:10
Locatie: Grave
Contacteer:

Bericht door wvniersen »

2cv schreef:Eh, nee, ik snap niet helamaal wat je bedoelt ...
tja dan weet ik het ook niet hoor
Afbeelding
2cv
Berichten: 124
Lid geworden op: di 10 feb 2004 23:55
Locatie: Fryslân

Bericht door 2cv »

Ik heb al wat anders gevonden: ik ga de mantel van ijzerdraad gebruiken als buisjes voor de scharniertjes. De scharnierpennen worden dan stukjes speld. Het opengesneden rietje bleek toch te dik.

Ik heb de kiertjes van het aanhangertje (niet die Trabant) dichtgesmeerd. Drupje smeltlijm op een plastic plaatje doen en roeren met een sateprikker zodat je vloeibaar plastic krijgt. Dat dan weer in de kiertjes smeren met dat sateprikkertje. Morgen, als het goed droog is, de overbodige restjes wegschuren. Hopelijk is het dan mooi strak.

Tevens heb ik een begin gemaakt met een volgend project ...
2cv
Berichten: 124
Lid geworden op: di 10 feb 2004 23:55
Locatie: Fryslân

Bericht door 2cv »

Nieuwe foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Spatborden staan er gewoon los naast hoor.

Afbeelding

Ze lijken verschillend omdat het spatbord links met de buitenrand naar voren staat en het spatbord rechts met de binnenrand (de rand die tegen de bak aan gelijmd wordt) naar voren staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Randje dichtsmeren ...

Inmiddels is het project al wat verder gevorderd, maar die foto's komen nog.

Foto's gehost door Patje74.
2cv
Berichten: 124
Lid geworden op: di 10 feb 2004 23:55
Locatie: Fryslân

Bericht door 2cv »

Geprobeerd scharniertjes te maken.

Eerst stukjes isolatie van ijzerdraad in korte kokertjes gesneden:

Afbeelding

Per 5 een speld er door heen. Van links naar rechts de 1e aan de onderkant ingesmeerd met lijm, de 2e aan de zijkant, de 3e aan de onderkant, de 4e aan de zijkant en de 5e aan de onderkant en het geheel tegen de bak + het deksel (wat ik vastgetaped had) gedrukt. Resultaat:



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas werkte het niet. De kokertjes (echt superkleine friemeltjes!) raakten aan elkaar geplakt en het spul scharnierde niet. Het brak af. Dus nog maar een keer, maar nu kokertje voor kokertje:

Afbeelding

De langere kokertjes zijn om de spelden en daarmee de korte kokertjes in positie te houden. Hopen dat het lukt ...

Met dank aan Patje74 voor het hosten van de foto's.
Plaats reactie