De geschiedenis van Dinky Toys (1933-1988), oktober 2005

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Muiter
Vriend voor het Leven
Berichten: 1077
Lid geworden op: di 07 okt 2003 21:43
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Muiter »

Een column per 2 weken kan natuurlijk ook maar dat hangt er van af hoeveel er binnen komen.
Oprichter van modelautoforum.nl
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

The Red Dream schreef:Die Dinky Toys toch, waar ik vroeger mee speelde. Zeer mooi opgezet stukje geschiedenis hierover. Mijn complimenten aan Peter. :thump_up:

Peter, hoeveel Dinky Toys heb je zelf nu in je verzameling ?

bijna 100 volgens mijn laatste telling :dance: Maar ik ben maar een kleine verzamelaar vergeleken met andere Dinky verzamelaars. Er is heel veel te verzamelen, de prijs daarbij is erg hoog soms. Voor een bespeelt model betaal je al snel 20-30 euro als hij compleet is en vaak nog veel meer als hij heel is. Prijzen van rond de 200-300 euro voor een model met doosje is heel normaal als hij mint is. Dat heb ik er niet voor over, mijn duursten waren rond de *** euro. ssssssssssstttt niet verder vertellen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Peter Parker op do 13 okt 2005 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
caprigek
Berichten: 1366
Lid geworden op: do 11 aug 2005 21:36
Locatie: almere

Bericht door caprigek »

mijn duursten waren rond de 125 euro. ssssssssssstttt niet verder vertellen :mrgreen:[/quote]

nou maar hopen dat je vrouw het niet leest he :shock: :shock: :shock:

groet caprigek

PERFECT geschreven stukkie over dinkytoys :thump_up: :thump_up:

mag van mij wel vaker gebeuren
all objects in the mirror will be soon





dissapear
Gebruikersavatar
boerke04
Berichten: 1530
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 15:46
Locatie: Banholt

Bericht door boerke04 »

Mooi stuk Peter :thump_up: , het is altijd leuk om iets bij te leren,
Afbeelding
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5162
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

Peter, mag ik je er op wijzen dat er een fout in je stukje is geslopen die door vele sites wordt geplaatst?

De Best-box modellen van Dinky werden niet, zoals jij schrijft, door gehandicapten gemaakt. Best-box werd aanvankelijk in de buurt van Hilversum gemaakt. Later werd de productie overgeheveld naar Limburg, waar De StaatsMijnen (DSM) werkplaatsen hadden waar invallide geraakte mijnwerkers werkzaamheden konden verrichten, om zo toch nog een zinnige dagbesteding te hebben. Deze 'WIM-werkplaatsen'(Werkplaats Invallide Mijnwerkers) werden na de mijnsluiting omgevormd tot Sociale Werkplaatsen, en ondergebracht bij het Fonds voor Sociale Instellingen (FSI), welke haar sociale werkplaatsen weer onderbracht bij de Stichting Fonds van Bedrijven van FSI, afgekort tot SFB. Eén van die activiteiten was het voortzetten van de modelautoproductie van Best-box. Aanvankelijk nog steeds onder de naam Best box, gaat men in de jaren '70 over tot Efsi, een fonetische uitspraak van FSI.
Gesloten