McLaren geschorst
ik denk niet dat de fans bepaalt blij zijn hoor, die hebben gewoon recht op een eerlijke strijd om de titel en de rest van de punten. ik spreek nu wel voor mezelf, maar denk dat een hoop anderen het met mij eens zijn. Ik ben sinds dat gedonder in hongarije al best wel klaar met die hamilton en Alonso, maar als ik dan toch moet kiezen, dan toch maar alonso. ik vind dat die hamilton door het team en de F1 behandeld wordt alsof ie de nieuwe fangio,senna, of prost of een andere GROOT coureur is. Ik ben zelf een groot fan van ferrari. en ik zou graag willen dat ze weer zo dominant als 4 jaar terug worden en alle titels pakken die er te pakken zijn, maar dan wel op de baan en niet in de rechtszaal
- roelie 007
- Schaal: 1:43
- Markopolo
- Forumbestuur
- Contacteer:
Hier ben ik het dan wel mee eens, dit besluit vind ik gewoon bullshit, want nu krijg ik het gevoel dat het niet echt vast te stellen is of McLaren daadwerkelijk info gebruikt heeft, maar om de gemoederen van iedereen te sussen is dit maar besloten, ben dan een man met echte ballen en had dan de disc. voor 2007 & 2008 gewoon uitgegeven, dat verlies moet je als Mac-fan dan nemen en er wordt aangetoont dat er daadwerkelijk iets gebruikt is.Jolly Club schreef:En dat is precies wat deze 'bestraffing'is.... een keurig uitonderhandeld compromis waar zoveel mogelijk mensen 'wel mee kunnen leven' ! Want een zwart/wit uitspraak zou ten koste gaan van 'spanning' , en dus de kijkcijfers, en dus de inkomsten...![]()
Diskwalificatie en fokking 100 miljoen dollar boete deel je niet uit als je geen goede aanleiding hebt!![]()
Dus: of je dondert het team uit het kampioenschap, en volgens mij maken rijders ook deel uit van het team, of je erkent dat er eigenlijk niet zoveel aan de hand was en je laat alles zoals het is!
Iedereen roept wel dat Mclaren veel voordeel aan het "dokument" zou kunnen hebben, maar hoe willen de dat bewijzen, dit boek is pas na een race of 5 ter sprake gekomen de auto werd al in December ontworpen, laaaaaang voordat er ook maar 1 papiertje over en weer is gegaan, en vleugeltjes, dingetjes of wat dan ook is tijdens de eerste races veelvuldig door de andere teams gefotograveerd (en vise versa) en nagemaakt/ getest, dus daar gaat alweer een stelling mank.
Het bodemplaat-verhaal in de eerste race van dit seizoen kwam al ter sprake ver voordat dit "dokument" bij de Maccies zou liggen, ook iets wat er niet bij thuis hoort. Plus het feit dat Ferrari hier nooit voor gestraft is.
Maar 100 miljoen om een rijders-kampioenschap te kopen is natuurlijk een schrijntje

FIA bedankt

Coughlan's version voor wie het nog niet gelezen heeft:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/62303
Misschien moeten die gasten uit Maranello is wat beter met hun personeel omgaan, misschien vind je dan geen poeder in je tank en wordt er geen info ontvreemd

En jij volgt de F1 serieusEen goede straf . Eerst zeggen dat niemand uit het team ervan afwist en dan later toch het tegenovergestelde blijken. Die 100 miljoen doet ze toch geen pijn, mercedes haalt wel wat weg van dividend van de aandeelhouders en dan is iedereen blij. Wel leuk dat die Haug zich geen kampioen kan noemen. Nu maar hopen dat Alonso zichzelf geen kampioen kan noemen op het einde van het seizoen, dan is het perfect afgelopen

ik ben zoals je zegt een gevoels mens ,maar deze uitspraak is ook heel belachelijk of wel ben je schuldig of wel niet ,als McLAREN echt schuldig is moeten ze maar uit het kampioenschap uitgesloten worden punt uit ,of ik dat nu leuk zou vinden of niet .dat ik een diepe haat koester tegen FERRARI is begrijpelijk daar deze altijd gelijk krijgen van de F.I.A .zelfs als 10 teams zamen iets besluiten en ferrari is er niet mee akkoord dan volgt de F.I.A ferrari dit is toch niet normaal.
http://117ayrton.mijnalbums.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Markopolo
- Forumbestuur
- Contacteer:
We houden gewoon vol

Lijkt mij dat als je de eerste en tweede keer schuldig bevonden wordt (en je bent het ook echt) dat je je verlies dan bij de 2de keer wel neemt, maar het geeft maar gewoon aan dat er een vreemd spelletje gespeeld wordt.Ook McLaren teambaas Ron Dennis heeft tegenover de pers gereageerd op de uitspraak die vandaag gedaan is in de spionage-rechtzaak. De kans is groot dat McLaren in beroep gaat tegen deze uitspraak.
Toen FIA president Max Mosley gevraagd werd of hij vindt dat er recht gesproken is, antwoordde deze eenvoudigweg "Ja." Dennis denkt er echter anders over en uit zijn eerste reactie bleek dat McLaren het hier waarschijnlijk niet bij gaat laten.
Dennis: "Ik heb even de tijd genomen om mijn gedachten te ordenen want ik wil nu geen verkeerde dingen zeggen. Het belangrijkste is dat we gaan racen dit weekend, de rest van het seizoen en ieder seizoen. Dat betekent dat onze rijders door kunnen gaan met het afronden van het wereldkampioenschap."
"Echter, na deze hoorzitting accepteer ik niet dat we het zouden verdienen dat onze reputatie op deze manier beschadigd wordt", aldus Dennis, "Het bewijs dat is voorgelegd aan de FIA door onze rijders, technici en stafleden, geeft duidelijk aan dat we niets van de gelekte informatie in ons voordeel hebben gebruikt."
"Fernando Alonso, Lewis Hamilton en Pedro de la Rosa hebben categorisch beweerd dat geen Ferrari-informatie is gebruikt door McLaren en dat er geen vertrouwelijke gegevens zijn doorgegeven aan het team. Het complete ontwikkelingsteam van meer dan 140 mensen heeft bevestigd dat ze nooit Ferrari-informatie hebben ontvangen of gebruikt", vervolgt hij.
Dennis zegt dat McLaren nooit ontkend heeft dat er informatie van Ferrari in het persoonlijke bezit was van één van McLaren's werknemers, in diens huis. Hij geeft aan dat het erom gaat of McLaren deze informatie gebruikt heeft of niet. Volgens hem is dit niet het geval en is het ook niet bewezen.
"Daarnaast hebben we ons voortdurend afgevraagd waarom Stepney en Coughlan al die Ferrari-data hebben verzameld. We kunnen alleen maar speculeren omdat Stepney en Coughlan allebei geen bewijzen hebben overlegd in deze hoorzitting. We weten echter dat beiden op zoek waren naar werk bij andere teams, zoals reeds is bevestigd door Honda en Toyota."
Dennis voorziet geen problemen voor het seizoen van 2008 omdat McLaren volgens hem op geen enkel moment intellectueel eigendom van andere teams heeft gebruikt. Dennis: "We hebben de beste coureurs en de beste auto, en we zijn van plan het wereldkampioenschap te gaan winnen."
-
- Moderator
- Schaal: 1:18
Een belachelijke uitspraak, ook omdat de FIA op geen manier duidelijk kan maken dat McLaren gebruik heeft gemaakt van het document/de documeneten. Daar heeft Ron Dennis een zeer goed argument voor Hoger Beroep.
Wat opmerkelijk is dat McLaren als Team strafbaar is, maar de rijders die in de auto's zijn niet. Terwijl zij dan optimaal gebruik zouden maken van de "spionage praktijken" lijkt mij.
Als de FIA deze lijn consistent doortrekt dan moet Super Aguri en Torro Rosso ook uit het kampioenschap voor constructeurs gehaald worden vanwege het basisprincipe op intelectuele eigendom. Nu wordt dat simpelweg opgelost door het vestigen van een BV waar de ontwerpen in zijn ondergebracht.
McLaren zou kunnen betwisten dat de documenten in een eenmansbedrijf zaten en dat zij er geen recht op hebben gehad, noch gebruikt. Laat de FIA maar bewijzen dat ze dat wel hebben gedaan. Daar is echter geen informatie over vrijgegeven waardoor de uitspraak bijzonder mistig is en blijft.
Voor mij wederom een grote teleurstelling, waarbij het weer riekt naar competitievervalsing in het voordeel van het Ferrari team. En die smet moet de FIA maar eens van het blanzoen afhalen. Slechte zaak voor Formule 1, FIA en Ferrari.
Wat opmerkelijk is dat McLaren als Team strafbaar is, maar de rijders die in de auto's zijn niet. Terwijl zij dan optimaal gebruik zouden maken van de "spionage praktijken" lijkt mij.
Als de FIA deze lijn consistent doortrekt dan moet Super Aguri en Torro Rosso ook uit het kampioenschap voor constructeurs gehaald worden vanwege het basisprincipe op intelectuele eigendom. Nu wordt dat simpelweg opgelost door het vestigen van een BV waar de ontwerpen in zijn ondergebracht.
McLaren zou kunnen betwisten dat de documenten in een eenmansbedrijf zaten en dat zij er geen recht op hebben gehad, noch gebruikt. Laat de FIA maar bewijzen dat ze dat wel hebben gedaan. Daar is echter geen informatie over vrijgegeven waardoor de uitspraak bijzonder mistig is en blijft.
Voor mij wederom een grote teleurstelling, waarbij het weer riekt naar competitievervalsing in het voordeel van het Ferrari team. En die smet moet de FIA maar eens van het blanzoen afhalen. Slechte zaak voor Formule 1, FIA en Ferrari.

- Powersprint
Ik kan het alleen maar met bovenstaande reacties eens zijn. Dit is gewoon te belachelijk voor woorden wat de FIA nu weer flikt. Ik ben blij dat ik geen kaartjes heb gekocht voor de GP van Spa, want nu is voor mij de spanning er echt helemaal vanaf. Gelukkig dat McLaren nog mee mag doen voor de coureurstitel, anders was het helemaal triest geweest.
Ik ben benieuwd of we weer zulke teksten te zien krijgen in Spa
:

Zou mij niets verbazen en geheel terecht lijkt me!
Ik ben benieuwd of we weer zulke teksten te zien krijgen in Spa

Zou mij niets verbazen en geheel terecht lijkt me!
- Schumi28
- Forumbestuur
- Contacteer:
Nou wat hebben ze schijnheilig gedaan, van mij hadde ze de betreffende coureurs ook mogen uitsluitenRacereport schreef:FIA geeft e-mails vrij
,,Hallo Fernando, dit kreeg ik van Mike. Groet, Pedro'
[14-09] Pedro de la Rosa, Fernando Alonso en Mike Couglan hebben wel degelijk informatie uitgewisseld over Ferrari. In een zojuist vrijgegeven document legt de FIA uit wat haar tot het oordeel van gisteravond heeft gebracht.
e-mail verkeer vrijgegeven,,Hi Mike, weet jij wat de gewichtsverdeling van de rode auto is”, mailde De la Rosa op 21 maart aan Mike Couglan. ,,Het zou voor ons handig zijn dat te weten zodat we het kunnen uitproberen in de simulator. Alvast bedankt, groeten, Pedro.” In een latere e-mail vraagt De la Rosa aan Couglan of deze het remsysteem van Ferrari kan uitleggen. ,,Zoveel als je er van weet, graag. Groet Pedro.”
De la Rosa stuurde even later een mail aan Fernando Alonso over het gas dat Ferrari in zijn banden zou gebruiken. Enthousiast schrijft de testrijder aan Alonso dat hij al data van Ferrari heeft ingezien. ,,Dit moeten we echt proberen, het is heel simpel!”
Het is verder zonneklaar dat zowel De la Rosa en Alonso van de zaak afwisten, zo blijkt uit een email die gedateerd is op 25 maart 2007. ,,Al deze informatie is zeer betrouwbaar. Het komt van Nigel Stepney, hun voormalige Chief Mechanic. Ik weet niet precies wat hij nu doet. Hij staat op erg goede voet met Mike Coughlan, onze chef-ontwerper, en hij heeft hem dit allemaal verteld.”
Fernando Alonso antwoordt dezelfde dag nog: Hij vindt het erg belangrijk het gas te testen en schrijft: ,,ze hebben duidelijk iets anders dan de rest, en niet alleen dit seizoen. Het zou weleens bepalend kunnen zijn. Laten we hopen dat we het kunnen uittesten.”
Later meer.

-
- Moderator
- Markopolo
- Forumbestuur
- Contacteer:
Leuk die info, misschien verkregen door tam-tam, maar staat wederom los van het 780 pagina tellende "dokument" want dat is pas eind April van de hand gegaan.
Dat is hetzelfde als dat een monteur tegen de deur van de pitbox staat te genieten van de zon en naast zich hoort dat Ralf met een luier rondrijdt omdat hij dan niet hoeft te plassen onderweg
en dit dan weer doorverteld aan zijn rijder. 
Dat is hetzelfde als dat een monteur tegen de deur van de pitbox staat te genieten van de zon en naast zich hoort dat Ralf met een luier rondrijdt omdat hij dan niet hoeft te plassen onderweg

- Schumi28
- Forumbestuur
- Contacteer:
De 'Ferrari International Assistance' geloofde ze dus niet, maar ja als je de mails zo leest is het wel tegenstrijdig, maar we krijgen natuurlijk niet alles te lezen.RaceReport schreef:Bewijs: FIA geloofde McLaren niet
Rapport FIA geeft inzicht in besluitvorming omtrent straf
[14-09] Uit het vandaag vrijgegeven bewijsmateriaal in de spionagezaak wordt duidelijk waarom de FIA McLaren zo zwaar gestraft heeft. Paragraaf 3.10 van het uitgevaardigde document stelt dat de WMSC ernstig twijfelt aan de oprechtheid van McLarens verklaringen dat alle beslissingen buiten het team om genomen zijn.
McLaren: ongeloofwaardigIn de e-mail van Pedro de la Rosa aan Mike Couglan vraagt de testrijder om informatie over de gewichtsverdeling van de Ferrari.
Tijdens de zitting van de World Motor Sport Council (WMSC) op 13 september vertelde De la Rosa dat hij later afzag van het gebruik van die data omdat ze te zeer verschillen van de waarden op de McLaren. Volgens De La Rosa’s eigen zeggen beschouwde hij de data die Coughlan in zijn bezit had als onbruikbaar.
,,De WMSC vindt het hoogst opmerkelijk dat een dergelijke belangrijke beslissing door een testrijder genomen zou worden”, aldus de paragraaf. ,,Tevens is niet duidelijk waarom De la Rosa informatie die hij naar eigen zeggen als onbruikbaar beschouwt, dagen later toch nog uitgebreid bespreekt met Fernando Alonso. De acties van de heer De la Rosa maken ook duidelijk dat hij niet schuwde om de Ferrari-informatie te gebruiken als er geen technische reden was om dit niet te doen.”
Met andere woorden: de WMSC verdenkt McLaren ervan zijn eigen straatje te willen schoonvegen. Pedro de la Rosa is daartoe – tevergeefs - als zondebok opgeofferd. Die lezing wordt echter niet geloofd en dus gaan de WMSC en de FIA er vanuit dat McLaren wel degelijk op de hoogte was van de informatie en tevens van plan was deze te gebruiken.
-
- Moderator
Wat een onzinnige en slechte beredenatie.
De La Rosa is in het verleden bijzonder goed bevriend geweest met Couglan, die weer met Stephney goed bevriend is.
Coughlan was volgens mij bij Arrows ook de engineer van de la Rosa.
Mits dit komt uit een betrouwbare bron, is het een slechte denkwijze mijn inziens
De La Rosa is in het verleden bijzonder goed bevriend geweest met Couglan, die weer met Stephney goed bevriend is.
Coughlan was volgens mij bij Arrows ook de engineer van de la Rosa.
Mits dit komt uit een betrouwbare bron, is het een slechte denkwijze mijn inziens