In welke auto rijden we zelf

Hier kun je over alles discussiëren. Onderwerpen waarop 60 dagen niet is gereageerd worden automatisch verwijderd.
ViperArry

Bericht door ViperArry »

FF snel nagekeken hoe het nu zit met blauwe kentekenplaten.
Autobelastingen.nl schreef:
Oude blauwe kentekens
Op oldtimers zien we nog wel eens blauwe kentekenplaten zitten. Past geweldig bij zo’n oude auto en dit blijft gelukkig zo. Voor auto’s met een datum eerste toelating van voor 1 januari 1978 is het toegestaan te blijven rijden met blauwe platen zonder EU symbool en NL teken. Wel moet er een vermelding op het kentekenbewijs staan dat op de bewuste auto blauwe kentekenplaten worden gebruikt.

Afbeelding
Oldtimernederland schreef: Wanneer mag uw oldtimer de donkerblauwe kentekenplaat voeren?

Eisen voor het voeren van de donkerblauwe kentenplaat

Historische voertuigen met een datum van toelating vóór 1 januari 1978 mogen de donkerblauwe kentekenplaat met witte letters voeren. Voordat de donkerblauwe kentekenplaat wordt afgegeven, wordt gecontroleerd of op het voertuigbewijs een datum van toelating van vóór 1 januari 1978 vermeld staat en het kenteken bestaat uit een combinatie van 4 cijfers en 2 letters. Als aan alle eisen is voldaan mag een ongelimiteerd aantal platen gekocht worden. Blauwe kentekenplaten zijn voorzien van een keurmerk bestaande uit de Nederlandse leeuw en de tekst 'RKM'. Het keurmerk, en met name het volgnummer, moet duidelijk herkenbaar blijven, want aan de hand van dit volgnummer kan de maker van de kentekenplaat achterhaald worden.

In 1978 is de Rijksdienst Voor het Wegverkeer (RDW) overgegaan op een nieuw combinatiesysteem met 2 cijfers en 4 letters. Auto's met een datum eerste toelating na 31 december 1977 moeten de gele (GAIK) platen met het Eurovignet voeren. GAIK staat voor: Gecontroleerde Afgifte en Inname van Kentekenplaten (GAIK). Elke GAIK-kentekenplaat is voorzien van unieke codes en echtheidskenmerken, waardoor controle achteraf mogelijk is. Zowel de afgifte van de kentekenplaten als de inname zijn strikt geregeld.

(Her)uitgifte oude kentekens

Voor geïmporteerde klassiekers kan men bij de RDW, Centrum voor voertuigtechniek en informatie een 'ouderwets' kenteken aanvragen, mits de datum eerste toelating voor automobielen vóór 1978 en voor motorrijwielen/bedrijfsvoertuigen vóór 1973 ligt. Deze regeling is een aanvulling op de al langer bestaande mogelijkheid om historische voertuigen, die door het verlies van kentekenpapieren een recente nummerplaat bezitten, weer van het oorspronkelijke kenteken te voorzien. De behandeling van aanvragen voor beide regelingen verloopt via de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (FEHAC), de organisatie die de belangen behartigt voor verenigingen van liefhebbers van historische voertuigen.

Voertuigen die vanwege hun historische waarde door liefhebbers in Nederland zijn geïmporteerd, krijgen van de RDW bij registratie een 'klassiek' kenteken uitgereikt. In overleg met de FEHAC heeft de RDW enkele speciale series 'ouderwetse' kentekens ter beschikking gesteld met name voor geïmporteerde klassiekers. Personenvoertuigen van voor 1978 krijgen bij de kentekenregistratie na invoer automatisch een 'ouderwets' kenteken. Bedrijfsvoertuigen krijgen na invoer bij kentekenregistratie een kenteken uit de serie BE-00-00 en motorrijwielen een kenteken uit de serie ZF-00-00. Voertuigen die voor die tijd zijn ingevoerd kunnen nu alsnog in aanmerking komen voor deze series 'ouderwetse kentekens', mits de datum eerste toelating voor automobielen vóór 1978 en voor motorrijwielen / bedrijfsvoertuigen vóór 1973 ligt. NB: De RDW hanteert de datum eerste toelating. Indien deze niet aangetoond kan worden, maar wel het bouwjaar, dan gaat de RDW uit van het bouwjaar.

Voertuigen die een recent kenteken hebben gekregen omdat daarvan ooit de papieren van het oorspronkelijke Nederlandse kenteken (geheel of gedeeltelijk) zijn zoekgeraakt houden dit nieuwe kenteken. Wel kunnen eigenaren van dergelijke voertuigen het oorspronkelijke kenteken van hun voertuig weer terug vragen. Is het originele nummer nog aanwezig in de bestanden van de RDW dan zal normaliter teruggave volgen. Wij adviseren u dit eerst bij de RDW na te vragen alvorens men de procedure opstart. (Inlichtingen bij de RDW: 0900-0739 (10 cent per minuut)).

Wilt u gebruik maken van één van deze regelingen, dan kunt u 60,- EURO overmaken op postbankrekening 1304483 t.n.v. de FEHAC te Maarsbergen. U krijgt dan een gewaarmerkt formulier (tevens bewijs van betaling) toegestuurd naar het adres dat op de stortings-/overschrijvingskaart vermeld staat. Met dit formulier kunt u de omwisseling van het kenteken bij de RDW aanvragen. Met de nieuwe kentekenpapieren wordt, indien het voertuig een geldige APK heeft, ook een nieuw APK-keuringsbewijs toegestuurd.

U kunt de omwisseling van een modern kenteken (met gele platen) naar een historisch kenteken ook rechtstreeks regelen bij de RDW. Dit kost u dan slechts 37,- EURO. U dient hiervoor een verzoek inclusief het complete kenteken (aangetekend) te versturen naar de RDW (Inlichtingen bij de RDW: 0900-0739 (10 cent per minuut)). Nadat u uw nieuwe kenteken heeft ontvangen kunt u de blauwe platen laten maken.

Vergeet ook niet het nieuwe kenteken door te geven aan uw verzekering!

Bron: RDW en FEHAC.

Grappig.....
Ik heb onlangs een Kever gekocht, toegelaten sinds 13 januari 1986, maar de eerste toelating van de VW Kever is natuurlijk veeeeeeel ouder.

Nu rijden er van dezelfde Kever, meer exemplaren rond in NL.......
Mijn eigen exemplaar....
Afbeelding

Een broertje of zusje......
Afbeelding

Zoals je ziet met een "nieuwer" kenteken, cijfers letters letters... én blauwe platen.
In overtreding?
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Schitterende Kever. Maar het gaat het bij voeren van een kenteken niet om het bouwjaar van het bewuste voertuig? Anders kunnen we natuurlijk nog wel ff. De eerste Opel kadett stamt ook uit de jaren 60 en ik zie nu niet een E- Kadett met blauwe platen rond scheuren :P
drivingmenny

Bericht door drivingmenny »

Op wikipedia is het duidelijk verwoord volgens mij:

"Oldtimerkentekens
Sinds 1988 zijn er mogelijkheden om een oldtimerkenteken te verkrijgen voor een personenauto, waarvan de datum eerste toelating voor september 1973 ligt (m.a.w. auto's die, als ze nieuw in Nederland verkocht zouden zijn, een kenteken uit side code 1 of 2 zouden krijgen). Deze kentekens zijn niet-gebruikte motorfietskentekens uit de eerste reeks (side code 1). Men is in 1988 begonnen met de combinatie DE, waarna de combinaties DH, DL, DM, DR, AE, AH, AL en AM tot nu toe zijn gebruikt voor personenauto's, ZM en ZF voor motorfietsen en BE voor zware bedrijfsauto's. Te verwachten is, dat de volgende lettercombinatie voor oldtimer personenauto's AR zal zijn, voor bedrijfsauto's BH en voor motorfietsen XM.

Tevens is het sinds 2001 mogelijk om kentekens met side code 3 (letters tussen de cijfers) te krijgen voor ingevoerde personenauto's uit de bouwjaren 1973 t/m 1977. Hiervoor wordt de tot nu toe niet gebruikte beginletter Y (van Youngtimer) gebruikt. Deze beginletter is in side code 1 en side code 2 gebruikt voor de identificatie van snelle motorboten. Verwarrend is hierbij, dat de combinatie 'YB' voor personenauto's wordt gebruikt, terwijl in het systeem van side code 3 de tweede letter 'B' voor bedrijfsauto's is gereserveerd.

Personenauto's met een bouwjaar van 1978 of later, en bedrijfsauto's en motorfietsen met een bouwjaar van 1973 of later, die worden geïmporteerd, worden voorzien van een kenteken uit de lopende serie."

Een kenteken dat is afgegeven na 1977 en niet tot die speciale reeks behoort moet volgens mij altijd geel zijn. Die kever met blauwe platen is dus in overtreding, maar er zijn niet veel agenten die er over lopen te zeuren denk ik.

Mooie auto trouwens!
volvofiel
Schaal: 1:24

Bericht door volvofiel »

Da's een ontzettend kekke Kever Arjen :!: :worshippy:

Ik heb nog wel een setje aftermarketwieldoppen liggen voor op die stalen velgen :mrgreen:

Maar even serieus...
Je betaalt dus nog belasting voor de Kever? En je hebt 'm zeker als klassieker verzekerd?
En lekker origineel houden hè, die spatlappen achter doen 't hem :thump_up:
No GooD

No GooD's CiViC

Bericht door No GooD »

hier mijn 1:1 schaalmodel waar ik wat aan heb gewerkt :lol:

Dit is m'n civic coupé 1996 (Honda :D )
kort levensverhaal
ergens in '00 gekocht met 60.000 op de teller ,wagen volledig standaard
zo zag ie eruit toen ie enkele maanden in m'n bezit was
http://img157.imagevenue.com/img.php?im ... 1004lo.jpg
http://img9.imagevenue.com/view.php?ima ... _865lo.jpg

Na een jaartje besloot Eduart (plaatselijke zot,alcolo van't dorp,wonende in caravan) om met z'n zatte klote én mé zijne klotescooter op mijne koffer te knalle.
Gevolg 2 flanken en koffer naar de ........
Met het geld van de verzekering heb ik hem volledig laten herstellen en daarna zelf gespoten (ik doe alles zelf behalve zwaar blutswerk enzo)
met den overschot velgen gekocht
met originele velgen:
http://img46.imagevenue.com/img.php?ima ... _918lo.JPG
nieuwe velgen :P :
http://img190.imagevenue.com/img.php?im ... _355lo.JPG

DAN
3 DAGEN LATER
http://img180.imagevenue.com/view.php?i ... _403lo.JPG

m'n nieuwe velgjes :cry:
http://img161.imagevenue.com/img.php?im ... _689lo.JPG

gegrepen ddor vrachtwagen (dode hoek)

DUS
wagen weer laten herstellen en volledig opgeschuurt (fijne korrel) en tweede laag lak over de hele wagen gelegd 8-)
en van den overschot bumper ,lichten,achterlip,enz gekocht
Resultaat (en nog steeds :P )

http://img101.imagevenue.com/img.php?im ... _796lo.JPG

http://img106.imagevenue.com/view.php?i ... _711lo.JPG

http://img107.imagevenue.com/img.php?im ... _707lo.JPG

http://img109.imagevenue.com/img.php?im ... _660lo.JPG

en nu hopen dat ze me niet meer aanrijden :evil:
Laat weten wat je er van vind ;)

Laterzzz 8-)
Laatst gewijzigd door No GooD op ma 01 okt 2007 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Kyoshofan
Schaal: 1:18

Bericht door Kyoshofan »

Jammer van die deuk.. :thump_down:
Wel een erg mooie auto :thump_up: :worshippy:
Er is ook een topic "In welke auto rijden jullie zelf" :thump_up:
1:18 Verzamelaar
Volkswagen Golf MK2 & MK4 1:1
Captain Jack Sparrow
Contacteer:

Bericht door Captain Jack Sparrow »

mooi man
je ziet deze versie niet echt supper vaak, mijn favoriet van alle Honda's.
Spoiler zou ik zelf iets korte willen. Maja ieder heeft zijn eigen smaak he.
Ferm machien. Even cool als een skyline
No GooD

Bericht door No GooD »

Captain Jack Sparrow schreef:mooi man
je ziet deze versie niet echt supper vaak, mijn favoriet van alle Honda's.
Spoiler zou ik zelf iets korte willen. Maja ieder heeft zijn eigen smaak he.
Ferm machien. Even cool als een skyline
Thx makker
maar toch liever die skyline :mrgreen:
Niels
Contacteer:

Bericht door Niels »

Vanaf volgend jaar:

Afbeelding

Honda Civic Type-R, 1.6 VTEC, 185pk.

Staat nu nog in Japan, maar half December in NL, en dan "even" door wat keuringen heen. Hopelijk krijg ik toestemming voor een 18.2 kentekenplaat voor (amerikaans model).
Afbeelding
Rudy

Bericht door Rudy »

M`n vader en ik willen over een paar maanden een 1984/1985 (ex US-Army)Chevrolet Blazer met 6,2liter Diesel V8 150pk kopen bij Van Dam in Rhenen :D :D
Ik moet bij m`n nieuwe baas nog ff een paar maanden lekker doorwerken en dan kunnen we het incl. nieuwe spuitbeurt en keuring mooi betalen :D
Heb vandaag ff meegereden met een proefritje, echt heel erg gaaf! En zeker geen stuiterbak! :D
Het is ook nog de bedoeling dat er uiteindelijk nog Cherry Bomb of Flowmasters dempers onder komen, dan klinkt ie echt heel erg gaaf! :D
Zoéén word het (in deze heb ik de proefrit in meegereden, hij is al verkocht en gaat naar het buitenland, nieuwe eigenaar wou geen nieuwe spuitbeurt...)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:D
Dream on!
volvofiel

Bericht door volvofiel »

Wow, dat is een van m'n lievelingsauto's :drool:

Ik kan niet wachten op foto's van 'jouw' Blazer :angel:

Zo af en toe wou ik dat ik zo'n vader had :P
the_stig
Contacteer:

Bericht door the_stig »

Een 6,2l V8 met maar 150pk. :eh: :lol:
Hopelijk maakt het gebrul van die V8 veel goed.
Afbeelding
andre
Schaal: 1:50

Bericht door andre »

Niels schreef:Vanaf volgend jaar:

ek9.posers.nl/EK9/slides/DSC03226.JPG

Honda Civic Type-R, 1.6 VTEC, 185pk.

Staat nu nog in Japan, maar half December in NL, en dan "even" door wat keuringen heen. Hopelijk krijg ik toestemming voor een 18.2 kentekenplaat voor (amerikaans model).
Zeldzaam karretje , vind hem persoonlijk niet zo mooi in het wit.
Wat betreft die 18.2 kentekenplaat , als er ruimte is voor een gewoon
model kun je naar deze optie wel fluiten .
Heb een keer een auto aangepast zodat een dergelijke plaat wel gemonteerd kon worden.
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Rudy

Bericht door Rudy »

@Volvofiel: Bedankt :D Ja ik vind dit model van Chevrolet (dit model is er al vanaf 1973) ook erg gaaf, zowel de Blazer als de Suburban als de Pick-up :wink: M`n vader had eigenlijk dat geld apart gehouden om m`n ogen te laten laseren (wat pas vanaf je 18de kan), maar ik heb altijd al gezegd dat ik veeeeeel liever een Amerikaan voor dat geld wil! Met die bril kan ik wel leven hoor! :wink: En m`n vader vind zo`n Amerikaan toch ook wel heel erg gaaf, en is nu ook helemaal om en weg van de Blazer! :D
@The_Stig: Tsja, dat is nou typisch Amerikaans hè :lol: Veel koppel, weinig pk`s :wink: Maarja, dat hebben wij toch niet nodig, cruisen gaan we d`rmee doen! 8) En de V8 Diesel sound maakt dat ook helemaal goed ja! :mrgreen:
Dream on!
volvofiel

Bericht door volvofiel »

Rudy schreef:@Volvofiel: Bedankt :D Ja ik vind dit model van Chevrolet (dit model is er al vanaf 1973) ook erg gaaf, zowel de Blazer als de Suburban als de Pick-up :wink: M`n vader had eigenlijk dat geld apart gehouden om m`n ogen te laten laseren (wat pas vanaf je 18de kan), maar ik heb altijd al gezegd dat ik veeeeeel liever een Amerikaan voor dat geld wil! Met die bril kan ik wel leven hoor! :wink: En m`n vader vind zo`n Amerikaan toch ook wel heel erg gaaf, en is nu ook helemaal om en weg van de Blazer! :D
@The_Stig: Tsja, dat is nou typisch Amerikaans hè :lol: Veel koppel, weinig pk`s :wink: Maarja, dat hebben wij toch niet nodig, cruisen gaan we d`rmee doen! 8) En de V8 Diesel sound maakt dat ook helemaal goed ja! :mrgreen:
Precies, de Sub en de Pick-up zijn net zo gaaf! Enne, het is een automaat? Zeker een drie- of viertraps?

En 150 pk, tja, maar het koppel :shock: :worshippy:
Plaats reactie