Mijn verzameling bestaat uit 1:43 Minichamps Formule 1 modellen.
Ik ben ooit begonnen met 4 Onyx F1 modelletjes, die staan nu nog in m'n vitrine verstopt onderaan om wat lege plekken op te vullen, maar gaan er binnenkort wel uit. De gedetailleerdheid van die modellen is toch niet de kwaliteit die ik wil. En ze zijn nogal mat. Om die zelfde reden spaar ik ook geen Minichamps modellen van voor 1994. Op de foto's die ik op het web heb gezien van modellen uit die periode zie je wat voor verschil er is met de huidige modellen. Toen was het bijvoorbeeld nog te lastig om spiegels te maken en lieten ze die maar weg!
Verder wil ik van de afgelopen 10 jaar van elk team minimaal 1 modelletje hebben. Helaas heeft Minichamps nooit de Lola uit '97 gemaakt (Het beef ook maar bij 1 kwalificatiepoging van Rosset en Sospiri in Australie, wat in een dubbelde Did not Qualify resulteerde). Dat vind ik nog steeds een mooie en aparte Formule 1 wagen (schijnt een ge-upgrade F3000 geweest te zijn). Het wordt nog lastig om een Minichamps Ferrari bij m'n collectie te voegen, onder meer omdat ik alleen nieuwe modellen wil. Om de een of andere rare reden wil ik geen modelletje hebben dat niet meer 'nieuw' is. Ook heb ik een zwak voor teams als Prost, Arrows en Minardi (de laatste 2 uit de pre-Verstappen periode). Prost heb ik al bijna compleet, maar dat is niet zo moeilijk aangezien ze maar 5 jaar bestaan hebben.
Verder koop ik de modellen vooral omdat ik de livery (kleuren) van een bepaald model mooi vind. Van een afstand (en ook van dichtbij soms) zie je de kleine verschillen in sidepots of frontwing-endplates toch niet. Van de McLaren of Williams van de afgelopen jaren wil ik er dus ook maar 1 of 2, ze lijken toch veel op elkaar.
Dat is ook 1 van de redenen dat ik het het meest interessant vind om de modellen van kleinere teams te sparen, die hebben tenminste elk jaar andere sponsors en dus vaak een (compleet) andere livery... Viva Minardi!
Ik heb nu ook een lijst gemaakt met de typeaanduidingen van alle wagens door de jaren heen (dus Sauber C18 = '99, McLaren MP4/16 = '01) en daarbij gezet welke modellen ik al wel heb. Als ik dan in de winkel een model in m'n handen heb waarop bijv. FW24 staat (er staan geen jaartallen op de Minichamps modellen) kan ik zien uit welk jaar die is en of ik 'm dan wil (dat staat ook op m'n lijst, heb ik uitgezocht aan de hand van foto's van alle modellen uit de opeenvolgende jaren). Zo hoop ik een beetje bij te houden wat ik nog wil kopen en wat ik niet hoef (al weet ik uit m'n hoofd wel bijna alle modellen die ik heb staan thuis). Maar het verschil tussen een 2001 en 2002 Sauber vind ik dan toch weer lastig om te onthouden...