volvofiel schreef:Hoewel het design van beide auto's niet echt mijn stijl is, zijn het toch goed uitgevoerde modellen en het moet gezegd worden dat de lak van de Variant héél goed gelukt is. Geen oneffenheden o.i.d., een mooie weerspiegeling en een perfecte glans (maar die anténne

).
Misschien is dat juist mijn "afwijking" t.o.v. veel andere verzamelaars: Ik vindt het juist leuk om ook modellen te kopen van auto's die welliswaar qua design niet de schoonheidprijs verdienden, maar wél deel uitmaakten van het straatbeeld.
Ik zeg dan altijd bij het kopen: "Schitterend model: gewoon mooi van lelijkheid"
Ik zal binnenkort nog wat foto's maken van b.v. de Opel Record 1 coupé welke meer op een boot leek dan op een auto: Prachtig!.
V.w.b. die antenne ben ik het met je eens: omgerekend naar schaal 1/43 is het een antenne met een diameter van zo'n 5 cm.
Maarja................ om hem er dan maar af te breken? Minichamps zou beter moeten weten en de antennes gewoon weg moeten laten óf in ingeschoven stand opnemen.
Over antenne gesproken: Schiet me net nog een leuk verhaal te binnen.
Wij hadden het thuis niet slecht, maar mijn vader kon zich met een modaal inkomen uiteraard geen fabrieksnieuwe auto veroorloven.
Voor ons als kind was zoiets als een vonkelnieuwe auto dus echt een grote bijzonderheid.
Begin jaren 70 zat ik op de MTS.
Op een dag benaderde een van de leraren mij met het verzoek een antenne op zijn auto te plaatsen.
Ik had dit nog nooit gedaan, maar wilde uiteraard niet weigeren.
Buiten gekomen stond daar een gloednieuwe R16; er hing dan ook nog écht een fabriekslucht omheen.
Ik moest samen met de leerkracht eerst de juiste plaast bepalen en daarna een gat in het plaatwerk boren, welk vervolgens met een vijl op de juiste diameter gemaakt moest worden.
In die tijd hadden we geen boormachine met toerenregelaar en het werken met plakband om het "weglopen"van de boor te voorkomen was niet bij me opgekomen.
Met trillende hand zette ik de boormachine op de hoogglans metallic donkerblauwe laklaag van de R16.
En jawel hoor!................. de boor bikkelde weg over een afstand van een paar centimeter.
Zelden heb ik zoveel "in mijn broek gescheten" als op dat moment.
Ik besloot de grootste beschadiging weg te werken door de afgesproken plaats iets te verschuiven.
Naast de uiteindelijke afdekrozet bleef echter nog een paar millimeter bekrast plaatwerk zichtbaar........ nooit meer iets van gehoord!