Waarom maken ze geen platte banden?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Plaats reactie
MiddleMan
Berichten: 158
Lid geworden op: za 19 jan 2008 21:47
Schaal: 1:18

Waarom maken ze geen platte banden?

Bericht door MiddleMan »

Welk model je ook bekijkt, ze hebben allemaal keiharde banden. En dat komt het realisme nu niet echt ten goede. Als je naar een 1:1 model kijkt zie je dat de banden door het gewicht altijd iets doorzakken.
Zijn er überhaupt wel fabrikanten die daar iets mee hebben gedaan? Ik ben ze nog niet tegengekomen, en ik heb toch al heel wat modellen zitten bekijken. :mrgreen:
Instagram: DutchC6
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14083
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Waarom maken ze geen platte banden?

Bericht door Ricardo »

Er zijn op zich wel modellen,

Mijn Ford Fortynine van Autoart heeft geen massieve banden, net als een paar Lotussen van Autoart en de Z8. Ook de Jeep Wrangler van Maisto heeft geen massieve banden.
MiddleMan
Berichten: 158
Lid geworden op: za 19 jan 2008 21:47
Schaal: 1:18

Re: Waarom maken ze geen platte banden?

Bericht door MiddleMan »

Ricardo schreef:Er zijn op zich wel modellen,

Mijn Ford Fortynine van Autoart heeft geen massieve banden, net als een paar Lotussen van Autoart en de Z8. Ook de Jeep Wrangler van Maisto heeft geen massieve banden.
Maar zie je ze dan ook echt doorbuigen? Ik heb echt veel Autoart wagens bekeken en het viel me echt op dat ze allemaal zo recht op de banden stonden. :eh:
Instagram: DutchC6
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14083
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Waarom maken ze geen platte banden?

Bericht door Ricardo »

MiddleMan schreef:
Ricardo schreef:Er zijn op zich wel modellen,

Mijn Ford Fortynine van Autoart heeft geen massieve banden, net als een paar Lotussen van Autoart en de Z8. Ook de Jeep Wrangler van Maisto heeft geen massieve banden.
Maar zie je ze dan ook echt doorbuigen? Ik heb echt veel Autoart wagens bekeken en het viel me echt op dat ze allemaal zo recht op de banden stonden. :eh:
Modellen zijn in verhouding te licht denk ik. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Waarom maken ze geen platte banden?

Bericht door Jolly Club »

Ik snap je punt wel :thump_up: Heb hier een 1:43 Triumph TR7 staan en da's elke morgen gewoon starten/lopen.... :nuts:



:eh:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
schumifan
Berichten: 538
Lid geworden op: vr 25 jun 2004 10:44
Locatie: Vuren

Re: Waarom maken ze geen platte banden?

Bericht door schumifan »

En hoe moet het als je een lekke band hebt? :mrgreen:

Ik zie de kwik-fit al kijken. :mrgreen:
SCHUMI, THANKS FOR ALL THOSE YEARS

CHAMPION 1994 - 1995 - 2000 - 2001 - 2002 - 2003 - 2004
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Waarom maken ze geen platte banden?

Bericht door Matt Modelautos »

Sorry.....ik vind dat iets te ver gezocht. :oops:
Als je een model erg lang in je vitrine hebt staan, krijg je altijd een "afvlakking" van de rubberen bandjes. Wat dat betreft heb je dan i.d.d. wat je zoekt.
Maar juist velen op dit forum proberen dit juist tegen te gaan door onder het model een kleine verhoging aan te brengen zodat de bandjes (rubber) juist NIET inzakken. Want dit proces blijft maar doorgaan naarmate je je model langer hebt gedisplayt. Op een gegeven moment staat hij dus op platte banden. Zo gezien zou je dus kunnen stellen stellen dat de fabrikanten je juist helpen door geen afvlakking aan te brengen, omdat je banden langer "realistisch" blijven.

Het is maar hoe je het bekijkt. :mrgreen:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
MiddleMan
Berichten: 158
Lid geworden op: za 19 jan 2008 21:47
Schaal: 1:18

Re: Waarom maken ze geen platte banden?

Bericht door MiddleMan »

Matt Modelautos schreef:Sorry.....ik vind dat iets te ver gezocht. :oops:
Als je een model erg lang in je vitrine hebt staan, krijg je altijd een "afvlakking" van de rubberen bandjes. Wat dat betreft heb je dan i.d.d. wat je zoekt.
Maar juist velen op dit forum proberen dit juist tegen te gaan door onder het model een kleine verhoging aan te brengen zodat de bandjes (rubber) juist NIET inzakken. Want dit proces blijft maar doorgaan naarmate je je model langer hebt gedisplayt. Op een gegeven moment staat hij dus op platte banden. Zo gezien zou je dus kunnen stellen stellen dat de fabrikanten je juist helpen door geen afvlakking aan te brengen, omdat je banden langer "realistisch" blijven.

Het is maar hoe je het bekijkt. :mrgreen:
Oh dat wist ik niet! Wat voor termijn moet ik dan aan denken? 5 jaar of tientallen jaren?
Ik bedoel dus ook niet echt een lekke band, maar meer het doorzakken van een band. Dat zou met wat harder rubber toch best te maken moeten zijn.
Nu zie ik levensechte modellen die op van die hard plastiekenbandjes staan. Dat vind ik dan en beetje afbreuk doen aan de echtheid van een model. :mrgreen:
Instagram: DutchC6
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Waarom maken ze geen platte banden?

Bericht door Markopolo »

Nu zie ik levensechte modellen die op van die hard plastiekenbandjes staan. Dat vind ik dan en beetje afbreuk doen aan de echtheid van een model. :mrgreen:
Dan ben ik benieuwd hoe je die beschadigingen aan gaat brengen, want in het echie zijn auto's ook niet meer schade en slijtage vrij na een paar jaar ;)
MiddleMan
Berichten: 158
Lid geworden op: za 19 jan 2008 21:47
Schaal: 1:18

Re: Waarom maken ze geen platte banden?

Bericht door MiddleMan »

Markopolo schreef:
Nu zie ik levensechte modellen die op van die hard plastiekenbandjes staan. Dat vind ik dan en beetje afbreuk doen aan de echtheid van een model. :mrgreen:
Dan ben ik benieuwd hoe je die beschadigingen aan gaat brengen, want in het echie zijn auto's ook niet meer schade en slijtage vrij na een paar jaar ;)
Mja, dat gaat me dan wel weer iets te ver. :mrgreen:
Er zullen best een aantal enorm rijke figuren zijn die 1:1 auto's verzamelen zoals wij dat op schaal doen.
Die laten de boel gewoon in een verwarmde garage staan. Dus dan is van schade niet echt sprake en van slijtage ook niet echt.

Ik vind het gewoon echt jammer om van die realistische modellen te zien op staalharde banden. Elke autoband zakt door het gewicht van de auto toch iets door? Dus geen dramatische dingen maar gewoon net zoals in het echt. :D
Instagram: DutchC6
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Waarom maken ze geen platte banden?

Bericht door rsh_scuderia »

Autoart heeft op de Mazda 787b zachte banden gemonteerd. Na 1,5/2 jaar heb ik ze uit mijn vitrine gehaald, want het werden net betonblokken.

Die mate van perfectie kan je (bijna) niet aantreffen.
MiddleMan
Berichten: 158
Lid geworden op: za 19 jan 2008 21:47
Schaal: 1:18

Re: Waarom maken ze geen platte banden?

Bericht door MiddleMan »

rsh_scuderia schreef:Autoart heeft op de Mazda 787b zachte banden gemonteerd. Na 1,5/2 jaar heb ik ze uit mijn vitrine gehaald, want het werden net betonblokken.

Die mate van perfectie kan je (bijna) niet aantreffen.
Ok, duidelijk antwoord! :) Ik wist dat allemaal niet. Ik vroeg het me gewoon af waarom het dus bijna niet voorkomt.

Op wat voor termijn gaan ook de plastic banden vervormen? Ik zag het eerder in deze thread voorbijkomen.

Ik heb namelijk nog wat oude 1:24 Bburago modellen en die schijnen nergens last van te hebben ondanks dat ze misschien al wel 18 jaar oud zijn. :)
Instagram: DutchC6
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Waarom maken ze geen platte banden?

Bericht door Matt Modelautos »

MiddleMan schreef: Oh dat wist ik niet! Wat voor termijn moet ik dan aan denken? 5 jaar of tientallen jaren?
Ik bedoel dus ook niet echt een lekke band, maar meer het doorzakken van een band. Dat zou met wat harder rubber toch best te maken moeten zijn.
Nu zie ik levensechte modellen die op van die hard plastiekenbandjes staan. Dat vind ik dan en beetje afbreuk doen aan de echtheid van een model. :mrgreen:
Ik denk niet dat er echt een termijn te noemen is. Zoals al eerder hier vermeld heeft er al iemand last van gehad na 1/5 to 2 jaar. Ikzelf heb het meegemaakt bij modellen van 25 jaar en ouder. Het zal wel aan de samenstelling van het rubber liggen. Dien er wel bij te vermelden dat mijn modellen regelmatig verplaatst worden zodat de bandjes niet altijd op dezelfde plek rusten.
Je opmerking over hard plastic bandjes kan ik delen. Dit ziet (vaak) niet uit. Voordeel is wél dat ze niet uitzakken. :mrgreen:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 4013
Lid geworden op: za 02 jun 2007 21:15
Schaal: 1:18
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Waarom maken ze geen platte banden?

Bericht door Jaap »

of je moet er echt lucht in blazen, zodat hij 'plat' is. :mrgreen:
Plaats reactie