het moet toch niet gekker worden
Weg met die inspecteurs van de Voedsel en Warenautoriteit, hier moet ik van
Je hele hobby wordt zo verpest zoals in het artikel van de Leeuwarder Courant staat
Leeuwarder Courant schreef:Een oud sigarenbandje? Verboden!
Door Esther van der Meer
LEEUWARDEN - De verzamelaars die deze week op de hobbybeurs in het FEC stonden met hun bierviltjes en sigarenbandjes vielen bijna van hun stoel. Inpakken en wegwezen, zo sommeerden de inspecteurs van de Voedsel en Warenautoriteit. Alles wat reclame maakt voor bestaande merken alcohol en tabak, is volgens de wet verboden.
Een van de standjes was die van Harmen de Groot. Pas drie jaar geleden begon hij met zijn verzameling Willem II sigaren. De Groot: ,,Mijn vrouw spaart vlinders, mijn zoon suikerzakjes en mijn schoondochter herdershonden. Ik kon niet achterblijven.''
Zijn collectie bevat doosjes in alle soorten en maten, catalogi, een bowlingtas uit de jaren zestig en talloze sigarenbandjes, sommige meer dan vijftig jaar oud. Allemaal verboden.
Secretaris van verzamelkring SAM-ZAM Henk Kok: ,,Bij de controle kregen wij te horen dat je geen enkel voorwerp waarop een alcohol- of tabaksmerk staat afgebeeld dat nog in de handel is, mag meenemen.'' Merken die niet meer in de winkel te koop zijn, mogen wel worden uitgestald.
Kok: ,,Een van onze leden is hier met zijn collectie Uiltje sigaren. Dat mag wel, omdat ze al veertig jaar uit de handel zijn. Maar een sigarenbandje van Willem II uit 1935 niet. Zo wordt je hobby toch verpest.''
Saillant detail is dat in de Frankenhal van het FEC waar de dertig standjes van SAM-ZAM zijn opgesteld, wel mag worden gerookt. In een hoek van de zaal is een horecagelegenheid ingericht. Daarom geldt voor de hele zaal een ontheffing van het rookverbod.
De verzamelaars in het FEC zijn er deze keer met een waarschuwing vanaf gekomen. De controleurs zien de overtreding dit jaar nog door de vingers. ,,Maar volgend jaar kan een groot aantal van onze leden hier niet meer staan'', zegt een teleurgestelde Kok. ,,En op andere beurzen in het land gaan dezelfde problemen zich voordoen.''
De voorlichtster van de VWA kon gisteren nog geen reactie op de regeling geven: ,,Ik ben zelf niet op de hoogte van de regels.'' Op vrijdagmiddag kon zij geen collega's meer bereiken.