Iemand ervaring met zelf een vitrine bouwen?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
jelmer
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door jelmer »

het glas is het duurste heb ik in de gaten.. Ik kan er gelukkig wat goedkoper aankomen dan de meesten van jullie omdat het bij mij in de familie zit... :thump_up:

Je moet alleen een sterke constructie maken van hout anders heb je kans dat al je modellen op een dag op één hoop liggen en dat wil ik natuurlijk niet!

Ik maak de kast zowieso groter dan dat ik modellen heb, want de verzameling zal vast groter worden
1:18 24/7
Schaal: 1:18

Bericht door 1:18 24/7 »

jelmer schreef:
...Je moet alleen een sterke constructie maken van hout anders heb je kans dat al je modellen op een dag op één hoop liggen en dat wil ik natuurlijk niet!

Ik maak de kast zowieso groter dan dat ik modellen heb, want de verzameling zal vast groter worden

Idd dat is ook een vreselijk doembeeld wat ik voor ogen heb, als ik ooit een volle kast heb staan en ik zet het laatste modelletje op de plank en het glas breekt en alles knalt inelkaar! :cry:

sorry voor dit enge verhaal
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Je moet gewoon een goede dikte van glas gebruiken. Die paar autootjes kan zon plaatje echt wel houden. Het is meer de constructie van de kast waarmee je uit moet kijken. Als je een gammele kast hebt en de glasplaatjes kunnen teveel schuiven dan kan het wel eens verkeerd gaan. Daarom: Passen en meten is weten, en gissen is missen :!: :!: :dance:
Afbeelding
2cv

Bericht door 2cv »

Bart schreef:Glas aan een kant slijpen kan volgens mij niet. (...)

Zolang een plaat vierkant is, wordt er maar 1 kant per keer geslepen. Anders heb je n.l. een speciale machine nodig die alle 4 de kanten in 1 keer slijpt. Dat wordt dan een hele ingewikkelde machine, want een machine die maar 1 formaat glasplaat kan slijpen is erg onpractisch en zal dus instelbaar gemaakt moeten worden, wat weer duur is.

1 kantje per keer dus, dus het moet mogelijk zijn om glasplaat aan maar 1 kant te slijpen. Of het handig en/of mooi is, daar laat ik me niet over uit.
jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

je kan het zo maken dat je maar 1 kant zie. En dat je de rest met hout bedekt ofzo... daar valt wel iets van te maken
Bart
Contacteer:

Bericht door Bart »

2cv schreef:
Bart schreef:Glas aan een kant slijpen kan volgens mij niet. (...)

Zolang een plaat vierkant is, wordt er maar 1 kant per keer geslepen. Anders heb je n.l. een speciale machine nodig die alle 4 de kanten in 1 keer slijpt. Dat wordt dan een hele ingewikkelde machine, want een machine die maar 1 formaat glasplaat kan slijpen is erg onpractisch en zal dus instelbaar gemaakt moeten worden, wat weer duur is.

1 kantje per keer dus, dus het moet mogelijk zijn om glasplaat aan maar 1 kant te slijpen. Of het handig en/of mooi is, daar laat ik me niet over uit.

Ok, maar ik ging er namelijk vanuit dat het niet kon. Dat komt omdat ik toen die extra plaatjes liet maken ze vroegen waar het voor was. Ik zei voor een vitrine en toen zeiden ze "dat moet dus ook effe geslepen worden". Ik zei, ja 1 kant is genoeg. Maar dat kon niet volgens hun :?
2cv

Bericht door 2cv »

Dan zal dat eerder om administratieve en organisatorische redenen niet kunnen dan om technische redenen.
St. Paul

Bericht door St. Paul »

Bart schreef:Ok, maar ik ging er namelijk vanuit dat het niet kon. Dat komt omdat ik toen die extra plaatjes liet maken ze vroegen waar het voor was. Ik zei voor een vitrine en toen zeiden ze "dat moet dus ook effe geslepen worden". Ik zei, ja 1 kant is genoeg. Maar dat kon niet volgens hun :?

Mijn glasplaten zijn allemaal aan 1 kant geslepen. Is gewoon mogelijk. Als ze zeggen dat dat niet kan willen ze waarschijnlijk meer aan je verdienen.

Ik heb de overige 3 kanten met een fijn schuurpapiertje behandeld zodat de scherpte eruit is (Pas op dat je echt alleen de hoek schuurt en niet het oppervlakte van je plaat). Omdat die andere 3 kanten tegen een wand aankomen zie je ze toch niet.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Schuren van het glas gaat ook goed met een wetsteen. (heb ik nog van Nico-met-de-losse-handjes geleerd :D). Maar pas op, glas is scherp! (zeker als je er willens en wetens met je vingers akelig dichtbij heen en weer gaande bewegingen op gaat maken...)

Leren handschoenen (werkhandschoenen) kunnen ellende voorkomen. Geduldig werken ook.
jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

en zeker handschoenen aandoen als je met schuurpapier gaat werken volgens mij, want als je papier door het glas heen schuurt dan zit je met je handen op het glas!!
Afbeelding
Ricardo
Moderator
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Zal dus ook verstandig zijn om het schuurpapier om een klos hout te doen. Scheelt je veel zweet en bloed :lol:
jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

Die kasten van jou zien er heel leuk uit, maar ik vind ze allemaal zo krap op elkaar staan! Dat vind ik zo jammer. Ik wil graag een vitrine gaan bouwen waar de modellen echt goed tot hun recht kunnen komen en dat je eigenlijk helemaal om het model heen kunt kijken!

Het word bij mij een leuk winterklusje om een mooie vitrinekast te bouwen omdat ik anders weinig tijd ervoor heb. :?
Afbeelding
Beket
Contacteer:

Bericht door Beket »

Ik heb Kastjes van Ikea (Bertby), er past op een plank precies een 1/18.
Er zitten maar 9 plankjes bij. Ik heb in Amsterdam extra glasplaatjes besteld voor maar ? 4,- per stuk.
Op advies van de glashandel zijn ze niet geslepen maar afgeschuurd. Dit scheelde enorm in de kosten. (ze denken dus wel met je mee).
Er is als de kasten dicht zijn geen verschil te zien met de originele plaatjes.

Voor degene die het willen weten is hier het adres:
AA Glashandel BV - Witte de Withstraat 139 Amsterdam - 020 6164331

In Velsen-Noord zit http://www.meba.nl zij verkopen gebruikte (winkel) inrichtingen. De laatste keer dat ik er was lagen er bij de magazijn stellingen ook erg veel glasplaten in verschillende maten. Als je toch van plan bent zelf een kast te bouwen kan je bij hun misschien eerst het glas kopen en dan de kast daarop aanpassen. Afdingen moet je er altijd doen!
Plaats reactie