1:64

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
buttonfreak
Schaal: 1:64
Contacteer:

1:64

Bericht door buttonfreak »

Verzamelen er ook mensen 1:64? Of 1:50? dat is toch ook modelauto...

Ik wel, ik heb een aantal trucks en een paar autootje. http://Www.deautogids.nl/modelauto/ staat (tekstueel) mijn collectie op. Uiteindelijk komen er misschien wel foto's bij per auto.
wvniersen
Contacteer:

Bericht door wvniersen »

Ik in ieder geval niet eigenlijk alleen 1:43.
Heb je site al wel eens beken op het net via een link van Dick.
Mooie informatieve site.

Groet Winno

oja ook nog welkom op het forum en veel plezier
Afbeelding
buttonfreak
Contacteer:

Dank je wel. Ik heb wel enkele grotere, zoals de Spyker, maar het leeuwendeel niet dus. Jij hebt ook een leuke site!
wvniersen
Contacteer:

Bericht door wvniersen »

En bedankt.
Maakt hier niet uit wat voor een maat het is als het maar een modelauto is niet waar.
Iedereen is welkom bij dit forum.

Groet Winno
Afbeelding
buttonfreak
Contacteer:

Het grote voordeel van 1:43 (en kleiner natuurlijk) is dat je er veel van kunt hebben.

Ik vind het leuk om al die oude matchboxjes te kunnen bekijken en verwondert kijken hoe het kan dat toen de miniatuurtjes beter van kwaliteit en afwerking waren dan nu...

Ik denk dat in 1:43 en groter het omgekeerde waar is. Als ik een Dinky of Lion bekijk en een moderne 1:43, zoals mijn AutoArt Subaru... wat een verschil!
wvniersen
Contacteer:

Bericht door wvniersen »

buttonfreak schreef:Het grote voordeel van 1:43 (en kleiner natuurlijk) is dat je er veel van kunt hebben.

Ik vind het leuk om al die oude matchboxjes te kunnen bekijken en verwondert kijken hoe het kan dat toen de miniatuurtjes beter van kwaliteit en afwerking waren dan nu...

Ik denk dat in 1:43 en groter het omgekeerde waar is. Als ik een Dinky of Lion bekijk en een moderne 1:43, zoals mijn AutoArt Subaru... wat een verschil!

Matchboxjes tjee die moet ik ook nog ergens hebben in een oude doos.
en ja de technieken zijn tegenwoordig wel veel verbeterd, dat zie ik al bij mijn eerste f1 wagens en die ik nu binnen krijg dat is een behoorlijk verschil.

Groet Winno
Afbeelding
buttonfreak
Contacteer:

Hier een paar foto's om te laten zien hoever je zo'n verzameling kan oprekken:

Een door Miho gemaakte miniatuur van een Nederlandse truck, de Kromhout (1:50).

Afbeelding

Een VW 1600 TL van Matchbox

Afbeelding

Iets geheel anders: 1:6 motorfiets van de Nederlander Jurgen van den Goorbergh, in zijn laatste jaar in de MotoGP:

Afbeelding

Via http://www.parijs-dakar.nl besteld en inmiddels een jaar in mijn collectie, de veelgezochte 1988 DAF van Jan de Rooy

AfbeeldingAfbeelding

en de racetruck van DAF Afbeelding

Maar ook heb ik F1 auto's, zoals dit groepje Tomica's:

Afbeelding

en een aantal best-boxjes en 1 matchbox

Afbeelding
Niels
Contacteer:

Bericht door Niels »

Dat is eens een keer wat anders als de gangbare schalen, ziet er mooi uit.

Het kleinste wat ik heb is een 1:60 Ferrari F40, ik wist eigenlijk niet eens dat er zoveel verschillende modellen waren in die kleine schalen.
Afbeelding
wvniersen
Contacteer:

Bericht door wvniersen »

wat dacht je van alle autos in speelgoed winkels en andere winkels als supermarkten ed.
Daar vekopen ze toch ook matchbox en hottwheels, en Welly en Majorette
dat zijn allemaal van die kleine schaal modellen.

Groet Winno
Afbeelding
BU
Contacteer:

Bericht door BU »

Ik verzamel eiogenlijk aleen 1:18....
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Ik probeer het bij 1:24 en groter te houden, en dan enkel Bugatti's. Nu kreeg ik een 1:43 Le Mans Bugatti (1939), en daar ben ik natuurlijk ook super blij mee.

Wel heb ik nu besloten om de moderne Bugatti's (EB110, etc) in 1:43 te zoeken. Zijn er niet veel van en moeilijk te vinden, en dat is ook een deel van de hobby...

In 1:64 denk ik dat de verschuiving van de kwaliteitsmerken (Matchbox, etc) naar goedkoop Chinees spul een aanslag op de kwaliteit van de modellen heeft veroorzaakt.

Tegelijkertijd is er op 1:43 gebied juist een inhaalslag op kwaliteitsgebied geweest, deels omdat dit een "verzamelschaal" is ipv een "speelschaal" en dus de modellen meer mogen kosten, deels door nieuwe technieken bij de fabricage.

Maar iedere verzameling is er 1. Ook haalbaar zijn de 1:87 autootjes. Komen oorspronkelijk uit de treinen wereld, maar zijn nu een hobby op zich.
Niels
Contacteer:

Bericht door Niels »

wvniersen schreef:wat dacht je van alle autos in speelgoed winkels en andere winkels als supermarkten ed.
Daar vekopen ze toch ook matchbox en hottwheels, en Welly en Majorette
dat zijn allemaal van die kleine schaal modellen.

Groet Winno

Ik dacht dat hij meer modellen spaarde zoals die F40 die ik heb, die is toch wel een stuk meer gedetailleerd als het gemiddelde majorette model dat je bij de bart smit ziet.
Afbeelding
Schumi28
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

buttonfreak schreef:Verzamelen er ook mensen 1:64?

Ja de 21 stuks tellende 1:64 Michael Schumacher Collectie van Minichamps
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
BU
Contacteer:

Bericht door BU »

er is een voordeel/nadeel (ligt eraan hoe je het bekijkt) aan kleine schalen, het duurt langer voordat je een kast vol hebt :D
buttonfreak
Contacteer:

Over de Chinese merken en de "top"merken:

Als je kijkt wat Matchbox en Hotwheels er uit spugen, dan is het treurig, juist de Chinese merken kiezen tegenwoordig voor kwaliteit. Vroeger kocht je bij de Scholtens/Wibra Yatming. Tegenwoordig is dat niet meer te vergelijken met wat ze toen maakten. Nu kiest met voor echte topkwaliteit met spiegels, en zelfs ruitenwissers e.d. Ook de belettering is veel netter. Helaas dus niet bij Matchbox en Hotwheels, om een paar te noemen.

Vroeger werd alles gemaakt met een stukje bezieling. Kijk maar naar een best-box DAF en je ziet wat ik bedoel, zelfs de letters DAF op de motorkap staan er! Zet ernaast een Majorette, zoals de Peugeot 206. Op het eerste gezicht heel aardig, maar kijk je beter, dan is de kwaliteit ver te zoeken. Dat is jammer.

Over de Schumacher Collectie, daar heb ik ook wat van en dat is echt Paul's Art... prachtig! Bijvoorbeeld een FIAT 500, maar ook een aantal F1 auto's. Daarnaast heeft Microchamps, zoals men zich vaak presenteert, ook modellen gebracht onder eigen naam, of met bijvoorbeeld de Keke Rosberg naam, ten tijde van de DTM. Allemaal prachtige miniaturen!

Wat mij opvalt aan de oude en nieuwe miniaturen is dat het lijkt alsof de auto's enorm gegroeid zijn! Een 1:66 Schuco van 1976 is even groot als een mderne 1:72 Schuco (Die werkelijk een Hongwell is)...

Over de vitrinekast: Je vult hem makkelijker! maar het duurt helaas niet langer, eerder sneller...

Tot slot: Ik denk dat als je kwaliteit wil, dan wil je SIKU, wil je mooi, dan kies je voor Hongwell. Maar sommige auto's van Hotwheels en Matchbox zijn ook leuk...

Het merk in opkomst is Norev, die deze markt weer heeft gevonden en (helaas) alleen maar via dealers te krijgen zijn.

PS) Ik rek het begrip 1:64 dus een beetje op naar 1:50 en 1:72
Plaats reactie