Hoe gaat Ebay is zijn werk?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timo911
Berichten: 333
Lid geworden op: do 30 dec 2004 12:24
Locatie: Lokeren
Contacteer:

Hoe gaat Ebay is zijn werk?

Bericht door Timo911 »

Ik heb met Ebay totaal geen ervaring en heb er altijd al wat terughoudend over geweest, maar ik zou het toch graag eens weten hoe Ebay nu juist in elkaar zit..

Bvb als je iets wilt verkopen.
Ik heb al gezien dat er naast sommige prijzen " Nu kopen " staat, dat lijkt me vrij duidelijk dat je dan voor die prijs het model sowieso kunt kopen, maar die prijzen lijken mij ook altijd hoog, of toch hoger dan dat ( bvb een schaalmodel ) waard is.

Maar ik heb nog de volgende vragen:
1) als je iets wilt verkopen, moet je dan een bepaald bedrag betalen voor die advertentie er te mogen zetten?

2) moet er een bepaald percentage afgegeven worden aan Ebay? zo ja, vanaf welk bedrag?

3a ) Ik heb al gezien dat sommige mensen schaalmodellen aanbieden met een startbod van 1 euro ( zelfs zeldzame modellen ) , normaalgezien gaat die prijs wel hoger als het model die waarde heeft, maar stel dat het niet zo is, ben je dan verplicht het model voor 1 euro te verkopen? Of voor minder dan dat je gehoopt had..?

3b ) of kan je , als een model bvb 100 euro waard is er een minimumprijs aan vasthangen van bvb 100 euro en afwachten of er op het model mss nog meer word geboden en dan ook voor meer verkopen.

4) Zijn er nog andere mogelijkheden om iets te verkopen?

5) Wordt je advertentie overal ter wereld gezien ? Kan je als Belg alleen op de Belgische Ebay adverteren? Of ook op andere Ebay-sites, want op de Belgische is er toch minder aanbod, dus word je advertentie op andere Ebay-sites wss door meer volk bekeken..

Alvast bedankt.
Timo
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Hoe gaat Ebay is zijn werk?

Bericht door jonnoT »

Timo911 schreef:Ik heb met Ebay totaal geen ervaring en heb er altijd al wat terughoudend over geweest, maar ik zou het toch graag eens weten hoe Ebay nu juist in elkaar zit..

Bvb als je iets wilt verkopen.
Ik heb al gezien dat er naast sommige prijzen " Nu kopen " staat, dat lijkt me vrij duidelijk dat je dan voor die prijs het model sowieso kunt kopen, maar die prijzen lijken mij ook altijd hoog, of toch hoger dan dat ( bvb een schaalmodel ) waard is.

Maar ik heb nog de volgende vragen:
1) als je iets wilt verkopen, moet je dan een bepaald bedrag betalen voor die advertentie er te mogen zetten?

2) moet er een bepaald percentage afgegeven worden aan Ebay? zo ja, vanaf welk bedrag?

3a ) Ik heb al gezien dat sommige mensen schaalmodellen aanbieden met een startbod van 1 euro ( zelfs zeldzame modellen ) , normaalgezien gaat die prijs wel hoger als het model die waarde heeft, maar stel dat het niet zo is, ben je dan verplicht het model voor 1 euro te verkopen? Of voor minder dan dat je gehoopt had..?

3b ) of kan je , als een model bvb 100 euro waard is er een minimumprijs aan vasthangen van bvb 100 euro en afwachten of er op het model mss nog meer word geboden en dan ook voor meer verkopen.

4) Zijn er nog andere mogelijkheden om iets te verkopen?

5) Wordt je advertentie overal ter wereld gezien ? Kan je als Belg alleen op de Belgische Ebay adverteren? Of ook op andere Ebay-sites, want op de Belgische is er toch minder aanbod, dus word je advertentie op andere Ebay-sites wss door meer volk bekeken..

Alvast bedankt.
Timo
Alleereerst het grote verschil tussen EBAY en Marktplaats. Bij Ebay ben je wettelijk verplicht om het artikel dat je gewonnen of gekocht hebt te kopen. Maar daar valt natuurlijk wel onder uit te komen. Gevolg dat je bij Ebay gerooieerd wordt en als de verkoper het ged aanpak voor de rechter kan eindigen

1) + 2) Naast plaatsingskosten moet je ook over de uiteindelijke verkoopprijs commissie betalen.Bij Ebay ben je commissie verschuldigd.

3a) ja, maar de startprijs bepaal jezelf dus denk goed na voordat je zoiets doet

3b) Ja dat kan . Je kunt een minimaal te behalen prijs instellen

4) niet dat ik weet

5) je advertentie is inprincipe altijd WERELDWIJD echter blijven veel mensen in eigen land of continent

Andere tips:

Neem een Paypal rekening (internet bankrekening waarop je geldt kunt storten en ontvangen). Deze is handig voor betalen buiten Europa, want vlak de bankkosten buiten de EU niet uit. Daarnaast eisen steeds meer verkopers dat met Paypal betaald wordt.

Binnen de EU is IBAN het handigst en kostenloos
Gebruikersavatar
Timo911
Berichten: 333
Lid geworden op: do 30 dec 2004 12:24
Locatie: Lokeren
Contacteer:

Re: Hoe gaat Ebay is zijn werk?

Bericht door Timo911 »

Oke , bedankt voor het eens uit te leggen.
Kheb er nog nooit via Ebay iets gekocht of verkocht en dat zal dus ook zo blijven :P
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Hoe gaat Ebay is zijn werk?

Bericht door jonnoT »

Timo911 schreef:Oke , bedankt voor het eens uit te leggen.
Kheb er nog nooit via Ebay iets gekocht of verkocht en dat zal dus ook zo blijven :P
Dan mis je een hoop kansen om modellen voor een gunstige prijs te bemachtigen. Het grootste deel van mijn aan/verkopen zijn geslaagd en hebben veel voordeel opgeleverd. Al was het alleen maar omdat je een bepaald gezocht model niet gemakkelijk in Nederland tegenkomt .

Zo lang ik voor een Gamma model niet € 200, 00 maar de helft van die prijs (incl verzenden) neer tel dan koop ik graag op Ebay
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Hoe gaat Ebay is zijn werk?

Bericht door Markopolo »

Dat je van het verkopen op eBay af zou zien kan ik begrijpen, maar dat je eBay nooit zal gebruiken om iets te kopen :shock: Zoals Jonnot al zegt, het de mooiste manier om hele speciale modellen in je collectie te krijgen en meestal nog voor een schappelijke prijs ook. Het kopen via eBay kost helemaal niks en evenzo het betalen via PayPal. En nu met die lage dollarkoers is het helemaal gunstig om bepaalde specials aan de andere kant van de wereld te halen :cool:
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hoe gaat Ebay is zijn werk?

Bericht door Ricardo »

Markopolo schreef:Dat je van het verkopen op eBay af zou zien kan ik begrijpen, maar dat je eBay nooit zal gebruiken om iets te kopen :shock: Zoals Jonnot al zegt, het de mooiste manier om hele speciale modellen in je collectie te krijgen en meestal nog voor een schappelijke prijs ook. Het kopen via eBay kost helemaal niks en evenzo het betalen via PayPal. En nu met die lage dollarkoers is het helemaal gunstig om bepaalde specials aan de andere kant van de wereld te halen :cool:
Had het niet beter kunne zeggen. Heb nu zelf al diverse modellen uit Amerika overgehaald omdat ze gewoonweg hier in Nederland niet te krijgen zijn/waren. Erg leuk voor de gemiddelde verzamelaar om modellen te hebben die hier in Nederland bijna niemand heeft :dance: Net als Polo zegt de dollar staat wel erg gunstig :wink:
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Hoe gaat Ebay is zijn werk?

Bericht door rpi »

Ik heb ook al diverse dingen verkocht via Ebay. Laatst nog een 1:12 Lamborghini Murciélago. Via Marktplaats kreeg ik biedingen tot 325 of zo.

Via Ebay is ie verkocht aan een Australiër voor € 475 + verzendkosten. (ik had een veiling ingesteld vanaf € 425 en een "Nu Kopen" optie voor € 475) Linkie.

Dus biedt het ook goede kansen om je model voor een betere prijs te verkopen. Ik was met Paypal en Ebay ongeveer € 12 provisie kwijt. Dat loonde de moeite dus wel voor mij.

Edit: en via Marktplaats krijg je ook een hoop gezeur van mensen die niet serieus willen kopen. Via Ebay heb ik dat nog nooit meegemaakt.
Gebruikersavatar
Timo911
Berichten: 333
Lid geworden op: do 30 dec 2004 12:24
Locatie: Lokeren
Contacteer:

Re: Hoe gaat Ebay is zijn werk?

Bericht door Timo911 »

Het ging mij in de eerst plaats om iets te verkopen, namelijk mijn volledige collectie..
Aangezien Ebay wereldwijd gaat zouden er dus zeer veel mensen mijn advertentie zien en is de kans veel groter dan er iemand geintresseerd zou zijn.
Het is meer uit intresse, langs een kant wil ik ze niet kwijt, want binnen enkele jaren gaat er zeker een echte Porsche komen en dan gaat het nog zoveel knapper zijn, maar , langs de andere kant, als ik mijn prijs ervoor krijg die ik wil, dan zou ik ze nu mss toch al weg doen..
Het moet dus totaal niet, daarom dat ik ze wel eens te koop wil aanbieden met de gedachte van: krijg ik het bod, dan zie ik wel of ik ze nu houd of niet ( via ebay moet ze dan ook weg, maarja.. ) , krijg ik het niet, ook niet erg en doe ik gewoon verder..
Er zullen zeker mensen zijn ter wereld ( daarom dat ik ook bij Ebay uit kwam ) die erin geintresseerd zijn en ook de prijs er voor willen betalen.
Maar je moet ze dan juist op die termijn tegen komen dat je advertentie op de site staat..
Dusja, ik zoek niet echt te betalen voor een advertentie, want hoogstwaarschijnlijk ben ik dat geld dan gewoon kwijt.
En zo een percentage afgeven, daar zit ik ook niet met in als het verkocht geraakt, maar daar staat tegenover dat ik mijn prijs ook ga moeten verhogen, om nogaltijd het bedrag over te houden dat ik er voor wil.
Want ik doe ze voor geen euro minder weg..

Op marktplaats enzo heb ik ze al eens gezet, puur uit intresse, kwist zo dat er veel zeverbiedingen ging komen en inderdaad, ze stond er nog geen uur op en ze kwamen al binnen.
Alle "bekende" en minder bekende opkopers hebben me gemaild, met ook zeer veel hilarische bedragen :lol: en ook veel mensen die apparte modellen wouden kopen en ook verschillende die zelfs zeer veel wouden geven voor enkele exclusievere modellen, maarja, appart begin ik er niet aan.. Ik denk dat ik op de 4 dagen dat mijn collectie er op stond makkelijk over de 100 mails heb gekregen.
In het begin beantwoord je die idd allemaal, maar na een tijdje steekt dat echt zo tegen..


Nu ja, alleszins , jullie zijn echt bedankt om me die info te geven over Ebay.
Ik ga me inderdaad wel voorstellen dat daar wel serieuze koopjes te doen zijn..
Ivm mijn collectie, ik zal ze mss nog wel eens op enkele verkoopsites aanbieden als ik er de tijd voor heb, momenteel is het zeer druk en aangezien ze niet weg moet is het ook niet echt iets waar ik me bezig wil houden..
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Hoe gaat Ebay is zijn werk?

Bericht door Markopolo »

Ok, nu het duidelijk is dat je collectie wilt verkopen snap ik waarom je niet aan het kopen slaat :)

Maar zelfs met eBay denk ik niet dat je je gehele collectie in 1x kwijt zal raken voor het bedrag wat je wilt hebben. Het zal namelijk op een toch wel bizar bedrag uitkomen en iemand in Amerika zit dan bv. wel met het probleem om jou hele verzameling daar te zien krijgen, complete verzamelingen verkopen is toch altijd heel erg moeilijk temeer omdat vele verzamelaars bv. de helft van jou collectie zelf ook al hebben en dan veel geld moeten uitgeven om de helft vervolgens dubbel te hebben.
Opkopers willen natuurlijk het onderste uit de kan halen, want daar verdienen ze dus juist op, dat jij je modellen aan hun verkoopt voor een prijs die minimaal 50% onder de geschatte verkoop prijs zit.
Mischien is het een idee om complete sets te verkopen :idea: (Bv. alle GT3s bij elkaar)
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Hoe gaat Ebay is zijn werk?

Bericht door rpi »

Wat je wel vaker ziet, is dat iemand zijn hele verzameling verkoopt via Ebay, maar dit doet door alle modellen tegelijk te koop aan te bieden in afzonderlijke veilingen. Zet een startprijs neer voor de minimumprijs waarvoor het weg mag en serieus geïnteresseerden kunnen de boel dan opdrijven. (gebeurt vaak pas in de laatste minuten). Je krijgt dan wel losse verkopen, maar echte verzamelaars zullen waarschijnlijk wel meerdere dingen kopen.

Voordeel: je bent snel van je hele verzameling af voor een redelijke prijs. Lage drempel voor kopers.

Nadeel in dit geval is er voor jou, omdat je nog geen ervaring hebt met Ebay. Daardoor heb je geen positief commentaar opgebouwd, wat sommige of zelfs vele kopers kan weerhouden. (Als je gebruikt maakt van Paypal als betaalmiddel voor kopers, krijgen ze daar wel extra zekerheid van, wat je verkoopprijzen dan ten goede komt.)
Gebruikersavatar
funnychris
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 10 mar 2006 01:01
Schaal: 1:43

Re: Hoe gaat Ebay is zijn werk?

Bericht door funnychris »

Je kan ook een website maken met daarop al je modellen die je verkoopt. Zet er de prijs bij en een foto. Vermeld eventueel ook verzendkosten en betalings mogelijkheden (Paypal en IBAN). Via google word je website ook wel gevonden, maar maak je website misschien ook bekend op bvb een forum, kapaza, marktplaats,...

Ik heb op die manier al een heel deel van mijn miniaturen verkocht, van de meer dan 400 Mini's is ondertussen de helft verkocht, de Peugeot modellen staan er nog maar net op.
Een voorbeeldje:
**************
**************

Ik krijg geregeld de vraag wat de prijs is om de hele collectie te kopen, maar als ik de totaalprijs doorstuur... geen reactie meer. Maar los verkoopt het vlotjes.
Laatst gewijzigd door Markopolo op vr 15 aug 2008 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Links verwijderd ivm spam!
Tjaard
Berichten: 320
Lid geworden op: ma 27 jun 2005 18:12
Contacteer:

Re: Hoe gaat Ebay is zijn werk?

Bericht door Tjaard »

Paypal moet je NIET accepteren als betaalmiddel, je bent als verkoper absoluut NIET verzekerd tegen wat dan ook als je de "verkeerde' koper treft. Lees de eBay fora maar na ... als koper is het relatief veilig (tot je wat uit Amerika koopt en iemand stuurt een lege brief / pakket, vergeet je geld dan maar want verkoper heeft bewijs van verzending!! maar goed ...) maar als verkoper absolut niet. Heb er zelf helaas ervaring mee en ben na onderzoek (je wilt toch weten of het echt zo eenvoudig is) meteen gestopt met Paypal te accepteren. Binnen Europa gewoon via de bankrekening overmaken!
Gebruikersavatar
funnychris
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 10 mar 2006 01:01
Schaal: 1:43

Re: Hoe gaat Ebay is zijn werk?

Bericht door funnychris »

Ik zie als verkoper toch geen enkel risico, je ziet toch meteen geld verschijnen op je PayPal account? Welk risico loop je dan?
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Hoe gaat Ebay is zijn werk?

Bericht door jonnoT »

Tjaard schreef:Paypal moet je NIET accepteren als betaalmiddel, je bent als verkoper absoluut NIET verzekerd tegen wat dan ook als je de "verkeerde' koper treft. Lees de eBay fora maar na ... als koper is het relatief veilig (tot je wat uit Amerika koopt en iemand stuurt een lege brief / pakket, vergeet je geld dan maar want verkoper heeft bewijs van verzending!! maar goed ...) maar als verkoper absolut niet. Heb er zelf helaas ervaring mee en ben na onderzoek (je wilt toch weten of het echt zo eenvoudig is) meteen gestopt met Paypal te accepteren. Binnen Europa gewoon via de bankrekening overmaken!
Als verkoper moet je je modellen altijd aangetekend versturen op dan heb je een bewijs, wat door Paypal als rechtmatig beschouwd wordt. Op grond daarvan wordt dan alle claims die over niet ontvangen gaan direct afgewezen.

Als koper ben je zeker niet altijd veilig, dat is een hele grote Utopie. Als de verkoper er voor zorgt dat er geen geld in zijn Paypal account staat, kan Paypal niks doen en kun je naar je geld fluiten.
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Hoe gaat Ebay is zijn werk?

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Ik heb veel ervaring met E-bay / PayPal en Auction Sniper.

Het bevalt tot op heden zeer goed, nog geen kat in de zak ontvangen, en dat met meer dan 300 transacties. :dance:

Over betalen met Paypal naar verkoper, ik vraag altijd naar de volledige naam en adres gegevens, krijg ik hier geen antwoord op, dan zal de verkoper aan mij, de koper, maar moeten verklaren waarom hij dat niet wenst te doen. :thump_down:
De verkoper ziet wel het aflever adres, waarom mag ik zijn adres dan niet weten :?: ,vaak na wat heen en weer ge-email, komt het uiteindelijk wel goed. :thump_up:

:!: Meestal wil een echte / goede verkoper gaan voor het einddoel, verkopen, er geld voor ontvangen en positieve feedback. Met seriouse kopers is eigenlijk hetzelfde, kopen, betalen, en positieve feedback ontvangen. :!:

Ebay / Marktplaats is allemaal eigenlijk hetzelfde, vertrouw elkaar, dan kan je zaken doen.
Plaats reactie