Tips hoe een model om te bouwen???

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Plaats reactie
roelie 007
Schaal: 1:43

Tips hoe een model om te bouwen???

Bericht door roelie 007 »

Hallo allemaal
Ga me er toch eens aan geven en had graag een paar tips en trics voor de ombouw van een aantal 1/43 modellen.

Hoe haal je het beste decals van de auto??
Hoe ga je te werk voordat je een auto opnieuw gaat spuiten??
Wat is de beste manier om nieuwe decals weer aan te brengen??
Wat moet ik zeker niet vergeten??

Alvast bedankt voor de moeite :thump_up: :thump_up:
Groeten Roelie007
MB 500 Sec Ronnie
Schaal: 1:6

Re: Tips hoe een model om te bouwen???

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Hallo Roel,

Als kit bouwer, herken ik je verhaal.

er zijn zeer makelijke wegen;
is het model total van diecast, en heb geen van de decals nodig voor je nieuwe project,
doe hem in een jampot met deksel en vul hem voor de helft met thinner (zuurstof is nodig voor de reactie met de verf) (plastic verdwijnt wel hoor)
Resin (kits), schuren met waterproof schuurpapier 400korel of hoger en enkel en alleen met de hand, dus zonder dremel of andere machines.
White metal (kits) gewoon weer in de thinner.

Maar het beste is eigenlijk, het model goed te demonteren, plastic onderdelen apart te houden. Diecast: het verf afhalen (kan ook met decals, daar is op het forum een Topic voor) met Thinner enof schuurpapier (met de hand schuren en niet met een Dremel ofzo).
Na het Thinner bad, verf verwijderen met een zachte oude tandeborstel, schoonmaken in een sopje met afwaszeep, opnieuw in de primer, verven (de kleur geven) decals plakken, en daarna met blanke lak die niet reageert met de verf lak om de boel definitief bij elkaar te houden.

Hierna de ramen, velgen en andere plastic zaken terug plaatsen (met lijm ?) en klaar is Roel.

Eigenlijk geef ik je het advies, koop een carramara model voor een Euro of 2-3, en ga het daar allemaal mee proberen, een stap verder is een kit te kopen van resin of White Metal, en zo leer je goed met het verbouwen om te gaan, met die kits leer je ook je kunsten beter te vormen, en wordt je steeds beter i het (ver)bouwen van modellen.

Wat wil je gaan verbouwen, en kan je foto's maken van je verbouwproject voor dit forum :?:

Heb je nog steeds vragen, stuur ze naar dit forum, ik denk dat er wel een 100 tal (ver)bouwers tussen zitten. :idea:

Sucses met je verbouw project.

Ron
crazyrichard

Bericht door crazyrichard »

toch een rare vraag misschien..

waarom haalt iedereen alle verf eraf bij die-casts ????

is (vind ik) onnodig werk , als je hem gewoon goed glad schuurt en je verbouwingen doet en dan spuitplamuur en zorgt dat hij goed is gladgeschuurt ben je er al

een echte auto word toch ook niet helemaal gestript van zijn lak bij overspuiten ....

even voor de duidelijkheid , dit niet om bijdehand te doen dit vraag ik mij werkelijk af..

misschien zit er een voordeel aan waar ik niets van weet ????
Afbeelding
MB 500 Sec Ronnie

crazyrichard schreef:toch een rare vraag misschien..

is (vind ik) onnodig werk , als je hem gewoon goed glad schuurt en je verbouwingen doet en dan spuitplamuur en zorgt dat hij goed is gladgeschuurt ben je er al

een echte auto word toch ook niet helemaal gestript van zijn lak bij overspuiten ....

even voor de duidelijkheid , dit niet om bijdehand te doen dit vraag ik mij werkelijk af..

Beste CrazyRichard,

Je hebt helemaal gelijk, geheel strippen is vaak niet nodig, en kan je het af maken met gewoon schuren. :)

Maar zoals je weet, hebben veel mensen haast met bouw projecten en hebben er geen zin in om uren te schuren, vijlen en plamuren. (bij jou ligt dat totaal anders, en gelukkig maar) :dance:

Niet iedereen is zo even handig als jij (of ik), daarom gaf ik de suggestie om met thinner aan de gang te gaan. Wordt het diecast model lekker glad van als een aal, en als je dan goede primer er opdoet, als een zonnetje, doordat er dan geen krassen of schuurfoutjes optreden. en dan je primer opschuren en nog een keer een dun laagje primer, enz.

Maar dat weet jij allemaal al. :) :thump_up:

Bij 1:1 wordt de auto ook niet geheel gedomonteerd, maar eigenlijk liever wel in de 'vak wereld', de hele auto overspuiten, zodat het kleur verschil beperkt blijft. Waarschijnlijk wordt het niet gedaan, vanwege een financieele kwestie bij opdrachtgever / verzekeraar. :D :roll:
Terwijl de huidige verf kleuren zeer nauw aansluiten op een verweerde laklaag.

Ron
crazyrichard

Bericht door crazyrichard »

oke thank's :thump_up:
dacht al dat ik iets miste en dat dit beter was

weer wat geleerd :mrgreen:
Afbeelding
hocko

Bericht door hocko »

Als je wat ouder modellen van burago heb bijvoorbeeld wordt de orginele lak nog wel is ovegvreten door de primer.
roelie 007

bedankt voor de tips alvast

Heb een paar decal setjes op de kop getikt en wil hier mee aan de slag gaan

Heb ook al 2 donar auto's voor de om bouw eentje heeft de kleur al de ander moet nog worden gespoten

alleen de decals zelf hoe doe je die het beste aanbrengen??
MB 500 Sec Ronnie

roelie 007 schreef:bedankt voor de tips alvast

alleen de decals zelf hoe doe je die het beste aanbrengen??
Met lauw water, en een decal softner is een must, pincet, houten tandenstoker en een doekje om het overtollige vocht weg te vegen en veel geduld.

Doe de decals per stuk plakken (netjes strak om je decal snijden voor het beste resultaat), en wacht dat ze zijn gedroogd, zodat je ze er niet pardoes weer afhaalt met het plakken van een andere decal +- 5 min.. Voor de 2x keer neem de tijd en zorg dat de decals recht zitten.

Als alle decals goed ziiten, aflakken met een blanke lak (glans) die niet reageert met je lak (kleur) , Tamiya of het merk waar je nu mee lakt :)

Sucses :thump_up:

Ron
roelie 007

hoi Ron bedankt voor alle tips alvast

mijn bedoeling is om een aston martin dbr9 van ixo om te bouwen heb hem al los geschroeft maar de ramen zitten erg vast ben bang dat ze breken als ik te veel kracht ga zetten is afplakken een optie??

dit geldt ook voor spoiler en spiegels of is er een manier om ze makkelijk los te krijgen??

gebruik spuitbussen die bij een autoshop vandaan komen lijkt me wel goed
MB 500 Sec Ronnie

Inderdaad afplakken is optie.

Spuit verf, die ik gebruik:
Primer van het zelfde merk als de kleur
Motip / Duplicolor voor de kleur
Tamiya voor kleinere zaken zoals spoilers, hun matzwart en zijdematzwart is de mooiste die ik weet

veel verbouw plezier

Ron
Jaap
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door Jaap »

ja ik doe over het algemeen maar weinig auto's in de thinner :wink:
gewoon goed schuren en spuiten

en: Roelie, GOED afplakken, zorg echt dat er geen verf op kan komen! En de spiegels en spoiler zou ik gewoon met Tamiya later bijschilderen (zoals Ronnie zegt).
roelie 007

bedankt heren voor de tips

morgen eerst nog naar zolder en dan volgende week eens gaan beginnen

zal jullie op de hoogte houden
Plaats reactie