Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Maar goed, indrukwekkend model. Net zoals de 1:1.
Ik hoop dat Exoto deze kan gaan maken in de toekomst. Samen de de Type 35 dan de meest authentieke en mooiste modelen die de naam Bugatti wel met trots kunnen dragen.
$600 is niet goedkoop, toch vermoed ik dat een CMC hier wel onder zal gaan zitten.
De auto in 1:1 is echt gigantisch. De bovenkant van de motorkap is op borsthoogte (1,50 m), en ik ben gemiddeld van lengte (1,8m).
De motor is een 12,7 liter 8 cilinder lijnmotor. deze is zo goed gebalanceerd, in het Ford museum, waar een dergelijke auto staat, demonstreren ze dat door de motor te starten met een "nickle" op zijn kant op het kleppendeksel. Deze valt bij het starten niet om... Ook is de motor verbazingwekkend stil.
de wielen van de auto zijn ongeveer 1 meter in doorsnee. De wielbasis? 4,3 meter. En een totale lengte van 6,4 meter. (vergelijk: Ford Mondeo is 2,85 / 4,8 meter, en de TOTALE hoogte is 1,5 meter...)
Derhalve: Een auto voor de koningen der wereld. Maar zelfs voor koningen was de auto te groot en te duur... Het chassis alleen koste net zoveel als 3 Rolls Royces. Met carosserie...
Uiteindelijk zijn er 3 verkocht, en 3 onverkocht gebleven. 2 daarvan zijn ooit geruild voor een Amerikaanse koelkast...
ben stiekem helemaal verliefd op da ding
maar 370 is me echt te duur,
wil eerst maar is even zien hoe mijn SLR van CMC eruit ziet zal ook wel vebluffend zijn
dan nog een keer een W196 #16 streamline van CMC zien te krijgen.
allemaal prachtige modellen naar mijn mening
maar die Bugatti is gewoon ''the godfather'' onder de straatautos
"Nothing is too beautiful, nothing is too expensive" - Ettore Bugatti
Even voor de goede orde: Elke auto vertegenwoordigt een waarde van ongeveer 15 miljoen euro. Ik denk dat op de dag van de foto de verzekeringsagent toch een beetje zweterige handen had...
Even voor de goede orde: Elke auto vertegenwoordigt een waarde van ongeveer 15 miljoen euro. Ik denk dat op de dag van de foto de verzekeringsagent toch een beetje zweterige handen had...
denk dat je bij de coupe de ville die wat in t Bugatti museum staat in Mulouse toch wel op t dubbele mag rekenen heb hem zelf is mogen bewonderen maar o o o wat staan de autos daar slecht chroom word volgens mij 1x per jaar gepoetst lakwerk over krassen etc etc.. echt zonde..
"Nothing is too beautiful, nothing is too expensive" - Ettore Bugatti
Veel van de autos in Mulhouse zijn niet danwel nauwelijks gerestaureerd, andere zijn juist weer behoorlijk verbouwd.
Het museum, waar ongeveer 130 (!!!) van de 1800 overgebleven Bugattis staan, is ooit gestart door Hans en Fritz Schlumpf. Zij hebben in 1963 ook de inhoud van de Bugatti fabriek gekocht, met o.a. een hele berg prototypes, en de Royale, waar nu een model van komt.
In die tijd (vanaf begin 50) was Frankrijk een rare wereld. Er werd zeer fors belasting geheven op autos, gerekend per PK. Bugattis, Hispano Suizas, en nog veel meer moois was onbetaalbaar geworden voor vrijwel iedereen. Heel, heel veel is in die tijd gesloopt of op andere manieren vernietigd (in zee gedumpt, bijv). Ook de rest van de wereld was in opbouw, en had geen interesse in de autos. Er waren slechts weinig mensen, die toch die autos kochten. Hans en Fritz kochten heimelijk zeer veel autos, en plaatsten deze in het huidige museum. Dit museum was opgedragen aan hun moeder, Jeanne Schlumpf. De wagens werden veelal in de nacht, in gesloten treinwagons naar binnen gebracht.
Hans en Fritz hadden ongeveer 12 mensen in dienst die de autos restaureerden. Zo komt o.a. de Royale Coupe Napoleon aan de 2-tone lak (origineel was hij zwart) en aan de binnenbekleding. Dit zijn allemaal restauraties uit de jaren 50 en 60.
In de jaren 70 ging het steeds slechter met de weverijen van Schlumpf. (en alle weverijen in Europa...) Uiteindelijk was er te weinig geld, en ging de boel op de fles. Uiteraard was er een vermoeden van de autoverzameling, en een paar werknemers overvielen een bewaker, en bemachtigden de sleutel van het museum. Hierna is het museum bezet door de werknemers, en deze exploiteerden het museum zo goed en kwaad als dat ging. Na 3 jaar bezetting is het museum in handen gekomen van de Franse staat. (gekocht van de inmiddels naar Zwitserland verbannen Schlumpf broers) Al met al schijnt dat niet zo netjes gelopen te zijn, zoals gebruikelijk bij de Franse regering (sinking of the Rainbow Warrior, anyone?). Dit wordt nu uitgezocht door een kennis van me. Met frisse tegenwerking van de Franse justitie...
Naderhand heeft Arlette, de vrouw van Fritz, van de Franse regering (na veel processen) een "genoegdoening" gekregen van ongeveer 60 wagens, welke op een andere lokatie stonden. Pas na de dood van Arlette, begin dit jaar, is die verzameling weer boven water gekomen. Hierin o.a. een Royale Chassis. Deze verzameling is voor een groot deel naar Peter Mullin in de USA gegaan.
De Franse regering is nu dus eigenaar van het museum. Ik heb het een aantal keer bezocht, en krijg de indruk dat ze nu pas aan het beseffen zijn wat ze in handen hebben, en wat ze ermee kunnen. De laatste jaren is het museum flink verbouwd (niet geheel naar mijn smaak, de "Schlumpf history" is een beetje verborgen nu er geen toegang meer is tot de oude entree, wellicht bewust....). De Royale komt steeds meer naar buiten, en ook andere autos staan op de nominatie om vaker het museum uit te komen. Let wel: Veel van deze wagens hebben 50 jaar niet meer gereden, en dienen dus minimaal goed te worden nagekeken om weer goed en betrouwbaar ingezet te kunnen worden. We hopen maar dat het 100 jarig bestaan van Bugatti in 2009 een extra duwtje in de rug is. Een jaar waarin een aantal bestaande Bugatti festivals extra groot gevierd gaan worden, en waarin nieuwe festivals georganiseerd gaan worden.
En de research van die kennis van me? Die verschijnt in een boek, maar dat zal geen 2009 worden...
Ik zie die Bugatti van BAUER wel zitten, maar zou hem toch eerst eens "in 't echt" willen zien. De verkeerde proporties, de verchroomde wielen die iets tè hard blinken en het interieur dat er niet al te mooi uitziet (dixit Joe Kelly JR...) doen me twijfelen ... Op schaal 1/18 zal de grootte van dit model zeker imponeren.
Er komen nu meer en meer "high end" 1/12 modellen uit en ik wacht tot er echt iets uit de bus komt dat ik niet KAN laten staan. De VEYRON an Autoart is héél mooi, maar 't model op zich spreekt me niet aan. Nu heb ik enkele bouwdozen (IMAI?) van de Royale op schaal 1/16 voor een appel en een ei gekocht op Ebay (een paar euro's ). Kwaliteit ziet er goed uit... ik zal een foto posten als het model af is. Anders heeft Danbury Mint ook een prachtige diecast van dit model op schaal 1/16.
Ik verzamel hoofdzakelijk "klassiekers" of "oldtimers", vandaar mijn interesse in deze Royale... maar hij moet wel juist zijn! De Cadillac Roadster van Danbury Mint (1/12), dat is pas een echt topmodel waar ik niks op kan aanmerken!