Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
McLaren boss Ron Dennis will step down from his role of team principal before the start of the 2009 season, the Briton announced on Friday.
The 61-year-old, however, made it clear that he is not retiring, but will instead focus on other commitments related to the McLaren Group.
Dennis said he would still attend some races, but intends to pass on his team principal responsibilities to Martin Whitmarsh as of March 1 this year.
"First thing I am going to do is work harder, that is the first target," said Dennis during the launch of the new McLaren.
"I intend to raise my own game because I think everybody in our organisation at every level realises this is a tough period in which we are going to work and of course we are a very diverse organisation now.
"We have a clear intention for our production car programme which is really a challenge. Any product we bring to the market will certainly fall the other side of this financial period.
"I stress nothing to get too excited about but it is absolute time for Martin to take over as team principal. As from March 1 he will adopt that responsibility. I will still go to races, not all of them, because I am passionate.
"I intend to work harder and will take on greater responsibility in the group. I will be full executive chairman. It is time and I have to say it is absolutely 100 percent my decision. It is what I want to do, but I do intend to work much harder.
"Don't see it as some sort of retirement, I want to work harder in other areas and having to plan those tasks around the GP calendar is disruptive to the process. It is a job that Martin will embrace and enjoy.
"It is a job over the years we have shared anyway, but it will be his decision to influence things at a grand prix circuit."
Na een jaartje Alonso in het team gehad te hebben realiseerde Ron zich waarschijnlijk ook dat na het kampioenschap van Hamilton hij beter op een hoogtepunt kon stoppen.
Zal hem wel missen. Is toch de man die het team naar dit nivo heeft gebracht en verschillende grootheden kampioen onder zijn hoede heeft zien worden. Aan de andere kant kan ik me ook indenken dat hij mss wat meer wil genieten van het thuis zijn en liever op de basis blijft. Lijkt mij dat daar zat uitdagingen liggen.
Donington zijn ze al aardig op weg met de vernietiging van deze klassieker.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert.
Ook de McLaren valt nog erg mee qua uiterlijk moet ik zeggen. Erg raar verloop van de sidepods (kleinere opening terwijl ze toch meer te koelen hebben?), en zeer innovatief hoe de uitlaten in het bodywork zijn ingewerkt
Enne, AkzoNobel als verfleverancier (en dus ook nieuwe sponsor) die de auto dus sneller moet maken, ik ben benieuwd
Weer flapjes en een bardgeboard.
Keihard er af rammen met een hamer.
Voor de rest doen de sidepods mij denken aan de FA-93 van Ferrari, maar dan liggend.
Die 1 staat de Mac erg goed en ook dik verdiend natuurlijk.
Jammer dat Ron Dennis stopt, sympathieke kerel.
Sympathiek of niet, hij had geen 80 miljoen per jaar van de Fia nodig. Sterker nog hij is samen met Williams de enige die de Fia durfde te bekritiseren en nog overeind staat. Ik denk dat hij op een zeer slim moment terug stapt. Had hij het 2 jaar eerder gedaan was Mercedes het wellicht in de bol geschoten. Die doen met de huidige crisis niks. Geeft Whitmarsh de langer de gelegenheid zijn positie te verstevigen.
St. Paul schreef:Sympathiek of niet, hij had geen 80 miljoen per jaar van de Fia nodig. Sterker nog hij is samen met Williams de enige die de Fia durfde te bekritiseren en nog overeind staat. Ik denk dat hij op een zeer slim moment terug stapt. Had hij het 2 jaar eerder gedaan was Mercedes het wellicht in de bol geschoten. Die doen met de huidige crisis niks. Geeft Whitmarsh de langer de gelegenheid zijn positie te verstevigen.
Haha, probeer je de Tifosi weer op de kast te jagen
Zijn hoogtepunt
2007 moest een superjaar worden. Met een budget waar ieder ander team jaloers op was, moest de trendbreuk er vorig jaar komen, door het behalen van een zoveelste titel. Een titel waarvan McLaren reeds sinds 1999 verstoken bleef. Ondanks een zeer competitieve wagen, een wereldkampioen en de rookie van het jaar, draaide 2007 uit op een rampjaar. Fernando Alonso voelde zich misprezen, het spionageschandaal dat iedereen kent, en op persoonlijk vlak een scheiding van de vrouw waarmee hij 22 jaar getrouwd was. En alweer geen titel. Daarbovenop werd het team beboet met 100 miljoen dollar, waardoor de financiële toestand van het kerngezonde team kelderde.
Binnen het team zijn velen het erover eens dat Ron Dennis het spionageschandaal fout heeft ingeschat en fout heeft behandeld. Een teambaas hoort te weten wat binnen zijn team op middle-management niveau reilt en zeilt. Dat bleek niet het geval. Excuses kwamen er nooit volledig, en zelfs toen een voorzichtig ‘mea culpa’ uit woking kwam, klonk het niet luid of overtuigend genoeg. Dat is ook de overtuiging van Bernie Ecclestone die zich vandaag uitlaat over de geruchten, waardoor dit hele komkommertijdverhaal heel wat aan levensvatbaarheid wint.
St. Paul schreef:Sympathiek of niet, hij had geen 80 miljoen per jaar van de Fia nodig. Sterker nog hij is samen met Williams de enige die de Fia durfde te bekritiseren en nog overeind staat. Ik denk dat hij op een zeer slim moment terug stapt. Had hij het 2 jaar eerder gedaan was Mercedes het wellicht in de bol geschoten. Die doen met de huidige crisis niks. Geeft Whitmarsh de langer de gelegenheid zijn positie te verstevigen.
Haha, probeer je de Tifosi weer op de kast te jagen
Zeg ik iets wat niet waar is? Dennis heeft continue over hoop gelegen met Fia. Wat mij betreft verdienen hij en vooral ook Frank Williams en Ken Tyrell echt wel heel wat meer respect dan een Todt die zijn kop altijd maar in het zand stak en ondertussen hier jaarlijks 80 miljoen voor opstreek.
In die spionagezaak was hij links om of rechts om de l*l geweest. En dan kun je wel mekkeren over het middenmanagement van Mclaren... Het Ferrari middenmanagement is nog altijd degene geweest die de gegevens netjes bij Mclaren afgeleverd hebben.
Van alle bronnen en kenners haal je er Ecclestone bij.
Is niet bepaald de persoon die mag oordelen over de kwaliteit van anderen en Formule 1 in het bijzonder
Nu we een aantal wagens van het seizoen 2009 gezien hebben, begin ik voorzichtig te wennen aan de nieuwe looks. Toch zien ze er wat mij betreft allemaal veel te veel uit als radiografisch bestuurbare auto's die je in een speelgoedfolder verwacht tegen te komen en niet op het circuit. De kostenbesparing is wat mij betreft op vleugelgebied wel een beetje ver doorgeschoten. Men heeft gewoon het middelste deel uit de voorvleugel gezaagd en dat achterop gezet en vervolgens iedereen wijsgemaakt dat het een achtervleugel is. Wat mij betreft mag de Formule 1 omgedoopt worden in Formule Formido. Neem een Formule 1 wagen uit 2008, haal bij de bouwmarkt een decoupeerzaag en na een paar uurtjes hobbyen in je schuurtje heb je een wagen die voldoet aan de reglementen van 2009. Vergeet dan niet een gasbrander een uurtje op de achterkant van je knutselwerkje te richten, want blijkbaar moet dat er tegenwoordig uitzien als een druipkaars. Ik zie veel te veel ronde en bolle vormen op de achterste helft van die wagens. En dat ziet er wat mij betreft niet uit, een Formule 1 wagen mag best wat rechte lijnen hebben hoor (maar dat is niet de schuld van de teams)! Voor het eerst zolang ik de Formule 1 volg vind ik de nieuwe wagens er over het algemeen behoorlijk beroerd uitzien. En aangezien ik niet de enige ben zou het wel eens zo kunnen zijn dat er minder modellen verkocht gaan worden en dus de inkomsten van de merchandising voor de teams achteruit gaan. In ieder geval vermoed ik dat er weinig modellen uit 2009 (en verder) aan mijn Formule 1 collectie toegevoegd zullen gaan worden. En dat zou zonde zijn.