WRC 2009

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
Jolly Club

Re: WRC 2009

Bericht door Jolly Club »

1:18 24/7 schreef:Wanneer wordt de IRC gepromoveerd? :?:
De bedoeling en verwachting was dat de S2000 auto’s (met Turbo) in 2010 mochten aanschuiven in huidige WRC, waarna in 2011 de WRC’s zouden verdwijnen.

Aan de vooravond van Rally Ireland heeft Herr Mosley, in de oneindige wijsheid die autosportliefhebbers over de hele wereld zo in hem waarderen, besloten de discussie weer open te gooien. Als het aan de Kampcommandant-in-avonduren ligt zullen de S2000 reeds in 2010 de huidige WRC’s vervangen, waarbij aangetekend dat meneer er eigenlijk ook geen Turbo’s meer op wil hebben. :lol:

Voor Ford zou dit een onmiddellijke EXIT betekenen, want de Fiësta S2000 :drool: is nog lang niet klaar.

Heb beelden van de huidige IRC gezien tijdens de Rally Monte Carlo, en gisteren de samenvatting van de eerste WRC-rally in Ierland, maar die 100PK minder zie je er echt wel aan af zeg! :yawn:

De spanning is in het WRC momenteel misschien ver te zoeken, maar de beelden zijn in elk geval nog spectaculair. De S2000’s kunnen hier zonder Turbo echt niet aan tippen. We houden ons hart vast :pray:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
buttonfreak
Schaal: 1:64
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

Het grote probleem is natuurlijk dat men meer standaard wagens wil hebben, vanwege kosten, maar ook omdat dit het publiek meer zou aanspreken.

Voor velen zijn de beslissingen van de FIA ivm de WRC een teken dat men het vervelend vind dat het WRC zo populair is.
Fruitcake
Contacteer:

Bericht door Fruitcake »

Als de S2000 regels net zo goed werken voor het WRC als voor het WTCC heb ik er geen probleem mee :)
rsh_scuderia
Moderator
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

buttonfreak schreef:Het grote probleem is natuurlijk dat men meer standaard wagens wil hebben, vanwege kosten, maar ook omdat dit het publiek meer zou aanspreken.

Voor velen zijn de beslissingen van de FIA ivm de WRC een teken dat men het vervelend vind dat het WRC zo populair is.
Juist de dikke bakken binnen het WRC spreken mij aan. Alleen de Grande Punto Abarth is een lekker dik gebakje. De rest vind ik niet overdreven spectaculair.
buttonfreak
Contacteer:

Maar ben jij het typische publiek dat men wil aanspreken?
rsh_scuderia
Moderator

buttonfreak schreef:Maar ben jij het typische publiek dat men wil aanspreken?
Jazeker.
1:18 24/7

Bericht door 1:18 24/7 »

Ik snap je frustratie ivm met het constant downsizen van vermogen (en dus spektakel). Maar op deze manier bloed het toch ook dood?
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
rsh_scuderia
Moderator

Het bloed zeker dood.
4WD en een turbo met 300 PK (of 500PK) maakt dan niet zo gek veel uit.
De hele wereld rondreizen met een circus van 150 man personeel per team is veel kostbaarder.

Daarnaast kan je best zaken standaardiseren. En wat is er mis met homologatie modellen? 1.000 stuks maken, met in basis dezelfde motoren, versnellingsbakken, ophanging en uiterlijk.
Dat het interieur anders is, dat begrijp ik, maar je kan ook het gewicht naar een hoger niveau brengen en ook de materiaalkeuze vast leggen.

En erg leuk als die Rally's van continent A naar B, terug naar A, naar C, door naar D, terug naar A, daarna naar C en weer eindigen bij B.
Het compacter houden van de agenda en reistijd scheelt al de helft van het budget.
En waarom altijd iedereen ter wereld willen dienen. Het draait in mijn optiek nog steeds om Europa en Oost-Azië.
buttonfreak
Contacteer:

Ik las net dat Mitsubishi ook geen Dakar meer doet...

De wereld moet eens ophouden met dat schijnheilige "kredietcrisis"-praatje.
Jolly Club

Bericht door Jolly Club »

Dat klopt, echterrrrr.....

Het ontwikkelen van een nieuwe auto kost tijd. Ford heeft zich kort geleden vastgelegd voor wederom enkele jaren WRC, op basis van het idee dat de Focus in 2009 en 2010 ingezet mag worden. In de schaduw daarvan werkt men, zoals ik gisteren las, aan de ontwikkeling van een S2000 auto op basis van de Fiesta.

Als de FIA nu besluit alsnog in 2010 over te gaan, mist Ford een jaar rendement van de Focus, met daarbij het nieuwe probleem dat de nieuwe wagen niet op tijd klaar is, of direct bij introductie mijlenver achter loopt.

Daarnaast ben ik van mening dat een S2000 + Turbo qua snelheid en beleving op TV interessant zou kunnen zijn. Maar het idee van Mosley om het zonder turbo te doen houdt in dat het huidige IRC de koningsklasse van rallying zou moeten worden. Ik heb nog niet 1 reactie op internationale rally-fora gelezen van een een rally-fan die dat een serieuze optie vindt.

Sterker nog, aanstaand 36-voudig wereldkampioen Meneer Loeb heeft vorig jaar reeds aangegeven dat hij niet geinteresseerd is in het rijden in een 200PK sterke S2000, aangezien het hem niet hard genoeg gaat. S2000+ zou volgens hem qua uitdaging en spektakel wel een alternatief kunnen zijn....

:think: Nu ik dit zo zit te typen lijkt de 200PK versie inene toch een stuk interessanter ! :lol:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Rule

Bericht door Rule »

Als er geen + op de S2000 komt dan is de FIA er weer in geslaagd een mooie tak van autosport om zeep te helpen.
Het zal best dat na verloop van tijd en ontwikkeling een S2000 weer de tijden van een turbo-beast zal gaan benaderen.
Maar de manier waarop is ook belangrijk.
Niet in de laatste plaats voor het (typische?) publiek.
Ooit eens gezien op het dashboard van een WRC: "Drive it like you stole it".
buttonfreak
Contacteer:

Rule schreef:Als er geen + op de S2000 komt dan is de FIA er weer in geslaagd een mooie tak van autosport om zeep te helpen.
Het zal best dat na verloop van tijd en ontwikkeling een S2000 weer de tijden van een turbo-beast zal gaan benaderen.
Maar de manier waarop is ook belangrijk.
Niet in de laatste plaats voor het (typische?) publiek.
het was niet bedoelt om iemand te beledigen, het is bedoelt als vraag of een persoon representatief is voor het overgrote deel.

Ik persoonlijk vind een WRC ook fijner, maar ik moet zeggen dat ik de Super 1600 ook altijd leuk vind te kijken
Rule

Bericht door Rule »

@buttonfreak: ik heb het ook niet als een belediging opgevat hoor, gewoon als een reactie.
@Jolly: ik had jouw bericht nog niet gezien, maar de strekking van mijn en jouw reactie is het zelfde.
Ooit eens gezien op het dashboard van een WRC: "Drive it like you stole it".
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

In 1986 werd de B-groep afgeschaft omdattie iets te hrad door de bossen ging :mrgreen: het jaar daarop naar een gezapig A-groep karretje kijken was ook dag en nacht verschil. Maar de rallywagens ondergingen in de jaren daarna wel een hele leuke ontwikkeling.

Persoonlijk ben ik een voorstander dat de budgetten binnen de autosport drastisch omlaag gaan. Dan maken meer teams serieus kans op de titel. Nu is het big budget wint
Vind de stap naar de S2000 dan ook niet zo rampzalig. een kwestie van aanpassen.

Of nu een WRC in een boom knalt of een S2000 ziet er altijd spectaculair uit
rudie20vt
Schaal: 1:43

Bericht door rudie20vt »

kijk ik als "Die hard" vind er dit van, zo als het nu is vind ik het jammer is gewoon een optreden van ford en citroen.
Dan maar een S2000+ en dan het zo regelen dat er meer fabrikanten in kunnen stappen met een redelijk budget.

Standaardiseren vind ik ook een goed idee, want de tijd met de celica's en lancia delta's en dergelijke waar 1000 stuk van gemaakt moesten worden was ook een super tijd vind ik.

1 van deze optie's vind ik beter dan het optreden van citroen en ford dit jaar in het wrc.
niks mis mee maar ik zie liever meer merken tegen elkaar zodat er ook ruimte is voor jong talent om door te stromen, nu kan dat alleen door veel geld mee te nemen.
Afbeelding
Plaats reactie