Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Michael Vergers rijdt komend seizoen met een Ferrari F430 van het Britse team Virgo Motorsports in de 1000-kilometer-races van de Le Mans Series en tijdens de 24 Uur van Le Mans. Onze landgenoot, die al jaren in Groot-Brittannië woont, stapt daarmee over vanuit de prototypes naar de GT's. "Dat zal wel even wennen worden", zegt hij zelf. "Vooral het constant in de spiegels kijken... In de prototypes is het zo dat de GT's voor je opzij gaan, nu moet ik zelf aan de kant."
De afgelopen jaren was Vergers actief met een Zytek-prototype van het Barazi-Epsilon-team. "Daar had ik in principe wel weer mee kunnen rijden, het contact met Juan Barazi was prima, maar het duurde gewoon te lang voordat daar alles rond was. En ik ben nu eenmaal coureur, ik wil racen en weten waar ik aan toe ben. Vandaar dat ik gekozen heb voor deze mogelijkheid."
Vergers zal samen gaan rijden met het Brits vader-en-zoon-duo Michael en Sean McInerney, met wie hij de afgelopen drie jaar al samen in de Britse Britcar-serie racete. "Ze hebben verschillende klasses gereden, onder andere ook met Radicals en in klassieke races. Vader en zoon McInerney hebben elk een BMW M1, waarmee ze het afgelopen seizoen ook deelnamen aan de klassieke races in het voorprogramma van de LMS, dus de omgeving kennen ze al een beetje", aldus Vergers.
en
Jarek Janis ploeggenoot van Tom Coronel bij Spyker
Nadat al eerder bekend was geworden dat Tom Coronel dit seizoen de Le Mans Series voor Spyker gaat rijden, is nu ook zijn ploeggenoot gepresenteerd. De Tsjech Jarek Janis zal een team vormen met de Nederlandse coureur. De twee zullen een Spyker C8 Laviolette GT2R besturen. Ook de vermaarde 24 Uur van Le Mans staat op de kalender. De wagen komt uit in de GT2-klasse.
Janis heeft al eerder bij Spyker gereden. ,,Ik ben blij terug te zijn bij het team. Na mijn ongeluk op Spa Francorchamps in 2007 was mijn eerste prioriteit om volledig te herstellen en weer fit te worden. Gelukkig gaf Peter van Erp mij de kans om vorige week met Spyker te testen in het Italiaanse Vallelunga. Alles ging goed. We hebben in twee dagen tijd meer dan 200 ronden gereden en de wagen voelde uitstekend aan. Zowel de aërodynamica als de motor zijn flink verbeterd ten opzichte van de Spyker C8 waarmee ik in 2007 reed.’’
Slim en snel
Tom Coronel reed vorige week voor het eerst samen met Jarek Janis. ,,Het is een superjongen om mee samen te werken’’, vertelt Coronel. ,,Hoewel hij jong is, is hij slim en bovenal snel. Als je naar zijn prestaties kijkt, is het eenvoudig om te snappen dat Spyker voor hem heeft gekozen.’’
Deze Nissan is volgens mij de enige wagen die gebouwd is volgens de nieuwe regelementen. Vanuit die regelementen moet het mogelijk zijn om uit 1 wagen een GT1 en GT2 te maken met een verschil in motor en aerodynamica. Maar dit is volgens mij volgens de FIAGT Wereldkampioenschap regels en niet volgens de ACO, maar het lijkt me niet dat er meerdere GT1 klasses zullen bestaan de komende jaren.
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
PlanetLeMans schreef:Gigawave MotorSport to run Nissan GT-R GT1
Gigawave MotorSport and NISMO (Nissan Motorsports) have confirmed the entry of a Nissan GT-R in 2010 GT1 spec in selected rounds of the 2009 FIA GT Championship. The British team will run the brand new car as a non-championship entry in four rounds of the the championship.
Aston Martin factory driver Darren Turner and NISMO driver Michael Krumm are set to drive the GT-R in the FIA GT Championship. NISMO will enter the series in order to check the performance of the cars to be sold to racing teams competing in FIA GT1. The car is already fully built to the specifications as proposed for the new FIA GT1 World Championship as planned by SRO boss Stephane Ratel in 2010.
The GT1 programme marks the return of Nissan to European sportscar racing after pulling out in 1999. Its previous programme, the Nissan R390 GT1 raced at Le Mans in 1997 and 1998, taking a third place overall in 1998. In December we already reported about the car had been going through extensive testing in Japan.
At this time it is not known if Gigawave MotorSport will race the Aston Martin DBR9 in the FIA GT Championship. The only confirmed outing for this car is the Le Mans 24 Hours.
More details about the car and the scheduled races will be announced at a later date.