Maar even een draadje openen met alle overige Nederlandse Successen.Autosport.nl schreef:Supercup: Seizoensstart met Nederlandse dubbelzege in Bahrein
Titelverdediger Jeroen Bleekemolen won de eerste Supercup-race van 2009
“If it ain’t Dutch, it ain’t much”, luidde ooit de strijdkreet van de fans rondom Patrick Huisman in de Porsche Supercup. Datzelfde motto gold tijdens de start van het Supercup-seizoen 2009 in Bahrein, want op het circuit van Manama zorgden titelverdediger Jeroen Bleekemolen en viervoudig kampioen Patrick Huisman voor een Nederlandse dubbelzege! Bleekemolen, die voor het team van de Oostenrijkse routinier Franz Konrad uitkomt, kwam 9,7 seconden voor Huisman over de eindstreep. Laatstgenoemde coureur kwam pas vorige week rond met het team SPS Performance, maar heeft duidelijk niet onder de extreem korte voorberereidingstijd geleden. En ook de derde plaats had een Nederlands tintje, want de Nieuwzeelandse coureur Matt Halliday rijdt voor het Federsand-Jetstream Motorsport-team uit Nijmegen, dat wordt geleid door Marcel Kesseler en Renato Albers.
Jeroen Bleekemolen was al in de kwalificatietraining de snelste en profiteerde goed van zijn optimale uitgangspositie. De Aerdenhoutse coureur pakte direct bij de start de leiding en had na de eerste ronde al een voorsprong van ruim een seconde op zijn naaste achtervolger René Rast. Huisman was op dat moment derde. Rast zag de eindstreep niet: een technisch defect betekende voor hem na acht van de twaalf ronden het voortijdige einde van de race. Zo erfde Patrick Huisman de tweede plaats, gevolgd door Halliday en de beide Walter Lechner Racing School-rijders Damien Faulkner en Stefan Rosina. Oud-kampioen Richard Westbrook, die ook voor het Federsand-Jetstream-team uitkomt, ging na contact met zijn teamgenoot Halliday in de eerste ronde in de rondte en viel terug tot de staart van het veld. De Brit kwam uiteindelijk als tiende over de streep.
Zelfs zonder voorbereiding eindigde Patrick Huisman als tweede
Jeroen Bleekemolen was uiteraard dolblij met zijn eerste Supercup-zege van het seizoen: “Dat was een perfecte race. Natuurlijk had ik een beetje geluk dat René Rast uitviel. Hij kwam vanaf de vierde ronde een beetje dichterbij, maar opeens was hij weg. Het kan heel lastig worden als je hier in de hitte onder druk komt te staan. Dat was nu gelukkig bij mij niet het geval. Ik verheug me al op de tweede race.” Patrick Huisman verklaarde: “Ik ben heel tevreden met dit resultaat. Natuurlijk profiteerde ik ervan, dat Westbrook in de eerste ronde in de rondte getikt werd, maar ik heb zelf ook een prima en bekeken race gereden. Ik ben vooral ook blij voor het team, want we hadden voor dit weekeinde nog geen kilometer gereden…”
Gevolgen economische crisis merkbaar
Overigens zijn de gevolgen van de economische crisis in de Porsche Supercup wel heel goed merkbaar, want het startveld was met 14 deelnemers het kleinste sinds mensenheugenis in de Porsche-merkenraceklasse. En daarbij was met Abdulaziz Al Faisal, vorige week nog met een Mini actief in de VLN op de Nordschleife, nog een gastrijder ook... Kijken we naar de uitvallers (Jiri Janak, Patrick Huismans teamgenoot Richard Williams, Norbert Siedler en de al genoemde René Rast), dan kwamen er maar tien auto's aan de eindstreep. We hopen dat dat voor de Europese races nog wat beter wordt, maar hebben er eerlijk gezegd een hard hoofd in...
Uitslag:
1. Jeroen Bleekemolen, Ned, 12 ronden in 25.32,259 (gem. 152,006 km/u)
2. Patrick Huisman, Ned, op 9,709
3. Matt Halliday, NZl, op 11,272
4. Damien Faulkner, Ier, op 12,600
5. Stefan Rosina, Slk, op 13,536
Wel mooi om te horen dat het Nederlandse volkslied in Bahrein klonk

Autosport.nl schreef:Supercup: Jeroen Bleekemolen wint ook tweede race Bahrein
Ook in de tweede race een klasse apart: Jeroen Bleekemolen
Na zijn winst in de eerste race van het seizoen in de Porsche Mobil1 Supercup op het circuit van Manama in Bahrein schreef Jeroen Bleekemolen ook de tweede wedstrijd van het weekeinde op zijn naam. Met pole, twee overwinningen en twee keer de snelste raceronde behaalde de coureur uit Aerdenhout een 100-procent-score uit het eerste weekeinde van de merkenraceklasse. Een betere start van zijn samenwerking met Konrad Motorsport had Bleekemolen zich niet kunnen wensen. Patrick Huisman, die gisteren met zijn tweede plaats de Nederlandse Porsche-dubbelzege completeerde, kwam ditmaal achter de Duitser René Rast en de Brit Richard Westbrook als vierde over de eindstreep.
Met een buitentemperatuur van 35 graden en een asfalttemperatuur van 49 graden was het wederom warm voor de Porsche-coureurs in Bahrein. Extra warm was het voor het MRS-team van René Rast. Bij de Porsche van de Duitser brak een aandrijfas, juist toen de coureur de box wilde verlaten. In minder dan achtenhalve minuut wisselde het team het onderdeel, zodat Rast toch nog zijn plek op de startopstelling naast Jeroen Bleekemolen kon innemen.
Bleekemolen pakte bij de start de leiding voor Rast, Westbrook, Huisman, Faulkner en Halliday. Huisman werd in de eerste helft van de race door Faulkner onder druk gezet, maar later verloor de Ier zelf een positie aan de Brit Richard Williams. Aan de kop van het veld waren er geen wijzigingen, zodat Bleekemolen voor de tweede maal dit seizoen en de achtste maal in zijn Supercup-carrière als eerste kon worden afgevlagd.
Perfect weekend voor Bleekemolen, remproblemen voor Huisman
“Ik ben heel blij, het was een perfect weekend”, verklaarde Jeroen Bleekemolen na afloop van de race. “We hebben van tevoren natuurlijk wel een beetje getest, maar dat we zo competitief zouden zijn, dat lijkt wel een droom. Ik heb nu al een flinke voorsprong in het kampioenschap en ik kijk uit naar de rest van het seizoen. Alles gaat zo goed, het mag wat mij betreft zo doorgaan!” Patrick Huisman had in de race van gisteren veel last van balansproblemen bij het remmen, maar veranderingen aan de afstelling van de auto brachten niet het gewenste resultaat. “We dachten dat het een set-up-probleem was, maar het lijkt erop dat het meer een remprobleem is”, zei hij. “Daar moeten we voor de volgende race echt naar kijken. De auto was heel onrustig bij het aanremmen van de bochten, waardoor Damien Faulkner steeds dichterbij kon komen. Daarna besloot ik me te concentreren op het uitaccelereren en daarna ging het iets beter. Als geheel ben ik met de start van het seizoen wel tevreden, zeker wanneer je bedenkt dat we helemaal niet hebben kunnen testen. Het is lang geleden dat ik zo goed begonnen ben!”
Uitslag:
1. Jeroen Bleekemolen, Ned, 12r. in 25.36,876 (gem. 152,941 km/u)
2. René Rast, Dui, op 2,497
3. Richard Westbrook, GBr, op 6,768
4. Patrick Huisman, Ned, op 13,206
5. Richard Williams, GBr, op 14,678
6. Damien Faulkner, Ier, op 14,712
7. Norbert Siedler, Oos, op 16,773
8. Matt Halliday, NZl, op 19,417
Stand na 2 races:
1. Bleekemolen, 44 punten
2. Huisman, 32
3. Halliday en Faulkner, 24
5. Westbrook, 22